Viimeinen kolmannes

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja ginessa
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Morjes.
Ei oo mullakaan kylla mikaan kovin aitimainen olo. Tai siis ei oikeestaan yhtaan :D Odottelen sita saapuvaksi sitten, kun nakee oman pojan! [:)] Eemilta hyva kommentti jalleen, aidiksi kasvetaan lapsen mukana [;)]

Miulla joo aika cool uus tickeri!

Olipas hurjaa lukea Emilian kaannosyrityksesta, ja aika huisia, etta sait tuon paivamaaran, jannaa! Se on pian, pian pian!!!

Mulla PITI olla tanaan normi laakari, mutta oli ilmestynyt lappu luukulle, etta on kiinni tanaan. Viela klo 16 siella ei ollut mitaan lappua, ja se klinikka aukeaa klo 17... Meilla on torstai melkein ainoa paiva, millon paastaan laakarille, kun mun miehella on lomapva torstaisin (ja ke, mutta klinikka kiinni ke). Huomenna ei paase, eli lauantaina taytyy yrittaa, jos tuo mies paasis tarpeeks aikasin toista, klinikka menee sit kiinni aina klo 20... Olipa pettymys [X(]

Joo on PAKSU oloooo!!!!!!!!!!

Mua muuten arsyttaa, kun mua luullaan niin nuoreksi taalla...  Ei oo kiva olla "17-vuotias" ja maha pystyssa... [8|] Ensimmaista kertaa mua arsyttaa nayttaa NÄIN nuorelta [&o] 
T: tammikuussa 30 wee [:D]

Kaika, no ei ollu vitsi. Rahahan tätä maailmaa pyörittää, eikös vaan? Ja sairaalatkin pyrkivät minimoimaan kustannuksiaan juuri välttämällä "turhempia" (tai no, sanotaan vaikka että ei pakollisia) leikkauksia. Minusta ei ihan tuulesta temmattu ajatus, vai mitä mieltä olet?

Toki alatiesynnytys on luonnollisin vaihtoehto, usein toipuminenkin on nopeampaa ja helpompaa. Ja leikkauksiin liittyy aina omat riskinsä, ihmettelin nimenomaan sitä alatiesynnytyksen tuputtamista.

Tuota;:;:; mun pitää nyt kommentoida näin sairaanhoidon ammattilaisen kannalta tätä perätilan synnyttämistä alateitse. Ei ne siellä sairaalassa todellakaan tuputa alateitse synnyttämistä sen takia, että se olis talousellisesti kannattavaa. vaan ainoa oikea tosiasia tässä on se, että leikkaus, ihan millainen tahansa on AINA riski. Mä en nyt vähättele asiaa ollenkaan. Ja jos otetaan vaakakuppiin leikkaus, joka todella aina on riski ja toiseen kuppiin luonnon mukainen synnytys vaikka siinäkin on omat riskinsä ja riski on vähän suurenpi perätilasynnytyksessä niin valinta on luonnonmukainen vaihtoehto AINA!

Älkää vain suuttuko tästä kommentista. Pelottaa se ihan ketä tahansa mennä perätilassa synnyttämään saati ihan missä tilassa tahansa. Mutta koittakaa uskoa et ammattilaiset ei näitä juttuja tee sen takia et ne haluis tulevia äitejä kiusata vaan kyse todellakin on siitä missä on suurimmat riskit. Mutta riskit tunnetaan myös perätiloissa ja siksihän tässä Emilian tapauksessa on nyt todettu, että on sittenkin pienenpi riski leikata kuin yrittää luonnonmukaisesti alateitse. Asiat voi tietysti esittää siellä monella tapaa, mutta sairaanhoidon ammatilaisen velvollisuus on kertoa mitä riskejä leikkaukseen kuuluu. Ennenkuin potilas tekee päätöksensä siitä suostuuko hän leikkaukseen vai ei.

Ahaa, kiitoksia Eemi selvennyksestä. Niin tosiaan, ei sitä alatiesynnytystä enää tarjottu kun vauva ei kääntynyt ja pohdittiin pään ja mahan suhdetta tarkemmin. Ikävää jos Eemi tai Kaika käsitti juttuni väärin, ymmärrän toki itsekin leikkauksen riskit. Ajattelin vain ajoittain kyynisyyteen taipuvana ihmisenä, että se talous voisi olla osasyy alakautta synnyttämisen suosimiseen. Sain nimittäin sen käsityksen lääkärin puheista, että sektiota perätilassakaan ei saa vain siksi jos äiti niin haluaa (pelkää synnyttää alakautta vaikka lantio ok). Ehkäpä minäkin käsitin lääkärin jutut hieman poskelleen.

Tässä ei Emilia mitään hätiä[:)]. Syyllisiä kuitenkin nämä ammattilaiset ovat siihen, että äidit joutuvat asioita näin pohtimaan itsekseen. Jos asiat kerrottaisiin kaikille oikein ja niin, että potilaskin ymmärtää asian oikein niin ei tällaisia juttuja tarvitse kenenkään miettiä. Kaikki eivät vain osaa niin hyvin sitä taitoa. Ja toinen juttu on se, että potilaat/ tulevat äidit ovat niin jännityksissään, että kaikki mitä sanotaan ei aina mene perille ihan oikein. Vaikka kui yritettäisiin selittää. kaksi puolta ja kaksi ihmistä keskustelee niin aina voi tulla väärinkäsityksiä.

Heinäkuisista tänne kirjottelen, tällähetkellä on olo että tästäkin pojasta tulee elokuun poika jos kauan viellä masussa viihtyy... No sopii olla äidin kanssa leijona kun sisko ja isä on rapuja, ellei synny laskettuna päivänä viimeistään. [:)] Supistuksia on vaikka kuinka, mutta ei niin kivuliaita että aiheuttaisi sen suurempia toimenpiteitä... [:@]

basin, mä taas kovasti tahtoisin tästäkin lapsesta Rapua, olen itse ja yksi lapsistani myös on Rapu.
Leijona on aika hurja tähän kuvioon, josko sitten tottuisi hän myös siihen että
Ravut ne haluaa olla myöskin keskipisteinä...
Taitaa tulla kunnon meininki tänne.[:D]
Mutta enpä usko että syntyy ennen 23.7 joten...leijona otettava vastaan..[:-][;)]
Hah, kunhan on terve !![:D]

Mä haluan synnyttämään,mä oon ihan kypsä kipuihin ja unettomiin öihin ja en vaan enää jaksa[:o]
Haluu nyt heti.......................[&o]

elysee, mäki tahtoisin, mut minkäs tälle voi.
Hikoilee koko ajan ku SIKA ja ketterältä tuntuu [;)]
Puhumattakaan näistä jaloista ainavaaaaaaannnnnn...
Vituttaa herätä jo heti tunnin päästä kun on menny nukkuu,
viimeyönä oli masussa jotenkin raskas olo todellakin [:-]
No, pistän sen aloitetun tehorautakuurin piikkiin.
Ei tää muutakaa voi olla.[:-]

Ginessalle kanssa halitus!!

On tää jotenkin niin syvältä...

Niinku sanonta menee,moni kakku päältä kaunis,mulla on kaunis maha ja muutenkin ulkonäkö ei taida olla riutunut,mutta sisältä ihan tohjona[:@][&o]
Mun energinen ja iloinen,elämänmyönteinen asenne on jossain ihan muualla missä pitäsi.Ja joka liike,kaikki aherrus,ihan normaali elämän rytmi,tekee kipeää.

Välillä vihloo alas niin että tekis mieli huutaa ja joka paikka natisee ja rutisee,huoh[&o]
Ja kuitenkin on noi 7 lasta tuossa hoidettavana,nuorimmat 2 sylitettävänä ja kannettavana,sen verta pieniä vielä.

Mua kauhistuttaa ajatus kun mies palaa töihin(vaikka nyt säälin häntä,kun vaimo ihan ränkkä,joutuu tekemään kaiken,siis kaiken ja mä istun koneella tai sohvalla kuin häski silli)2.8,jollei tää ole syntynyt!!!
Miten mä pärjään lasten kanssa?

elysee, eiköhän se arki lähde siitä sitten rullaamaan vaikka etukäteen hirvittääkin. Sulla on kyllä aika katras siellä hoidettavana joten ymmärrän että mietit miten pärjäät. Toivottavasti tämä tulokas on tyytyväinen vauva ja ns. helppohoitoinen niin syliä jää vähän isommillekin. Ja saat nukuttua öisin jotta jaksat sitten päivisin.

Mä olen miettinyt itse ihan samaa täällä vaikka mulla ei olekaan kuin 2 lasta täällä valmiina. Lähinnä nuoremman eskarin kyyditys mietityttää; matka on noin pienelle hengenvaarallinen eli ei voi ajatellakaan päästävänsä yksin menemään. Niinpä minäkin sitten raahaudun häntä aamuisin viemään ja iltapäivisin hakemaan kun mies palaa töihin. Tietysti mukanani 2 vauvaa. Esikoinen sentään suoriutuu kouluun omin voimin. Haastava syksy on siis tiedossa.

ginessa, onko sulla ollut tuota jalkojen turvotusta edellisissä raskauksissa vai onko nyt tullut ekaa kertaa? Mulla on jalat kanssa täydet pökkelöt => ainoastaan varvastossut mahtuvat jalkaan. Eikä oo ollut ikinä ennen näin. Johtuuko kesästä / siitä että muksuja on tulossa 2 / siitä että olen 7v vanhempi kuin esikoisen saadessani. Mietintää vaan... Anyway, synnyttämään vois kohta jo lähteä täälläkin. Maha 114cm, sf 35[:D]

Voih elysee,halit!!
Mikä ikähaitari sulla on elysee lapsilla?[:-]
Josko ne ihan vanhimmat jotain pystyy auttelee, tehkää lista missä voi äitiä auttaa.!!??
Totta ettei voi niitäkään ressuja kovasti työllistää mutta se on sellaista
suurperheellisillä ainakin tietääkseni ennen vanhaan ollut.!!

Kyllä sä keinot keksit, aivan varmasti miten kolmea sylitetään, onhan sinulla jo nyt avara syli kun
kahdeksas tulossa,isosta sydämestä puhumattakaan [:D]

Saisikos kunnalta tilapäistä tai jatkuvaakin kotihoidon apua?
Mulla oli silloin kun kolmonen tuli, onneksi se jatkui vielä senkin jälkeen kun mies kuoli silloin...

HÖPÖ HÖPÖ, mikää härski silli oo, kukin tekee sen minkä jaksaa!
Välillä pitää ottaa relax,mutta tiedän, jokaisesta röhnöttelystä seuraa huono omatunto
ja kamala selittely että miksi juuri nyt nostin jalat ylös jne.[:-]

Vaikeeta on[>:][>:]

scarlett, tokassa raskaudessa oli turvotusta paljon, mutta tää on jo jättisuurta jaloissa nyt.[&o]
Aikaa siitä on 18 vuotta,eli jokatoisen kanssa näköjään turvottaa.
Mulla ei mee varvastossut ..ellen tietty ostais isompia...mut mitä järkee kun kai kohta ne
lentäis uffin loodaan ku kellään sellasta kavioo oo ku mulla tässä perheessä [:D]
Eli survon edelleen ylikireet crocsit jalkoihin..
tosi veikee tunne kun nilkoissa hölskyy.......[&:]

Zemppiä sulle myös hurjasti näille viimemetreille, ja siihen arkeen kun sulla on hoidettavana 2 pientä
nyyttiä samalla muiden ohella [;)][;)]

[:D]Sait mut hymyilemään ginessa,kiitos!

Mulla aloittaa viitonen esikoulun,eli kuljettelua on täälläkin tiedossa,sekä hakua.Isommat kulkee koulutiensä jo itse.

Lapset on 13v,12v,10v tyttöjä
8v ja pian 6v poikia
ja sitten leikki-ikäinen 3v ja taapero 1,5v tyttöjä.

Jalan sitten kuskaan esikoululaista kun noi 2 vipeltäjää juoksee kahteen eri suuntaan[:)]

No on tästä ennenkin selvitty,kaipaan vaan sitä mahattomuutta[:D]Syliin ei tosiaan nyt mahdu!!!Ja syliin tulijoita olis vaikka kuinka[;)]

Kyllä noi isot tytöt auttaa,katsovat pienten perään,mutten halua heitä velvottaa enemmän kuin itse sitten haluavat.Ja koulut alkaa 10.8 että kauaa eivät tossa "apuna"pyöri.

Ulkopuolista apua en osaa ajatella.Mies lähtee aamulla aikaisin töihin mutta palaa kotiin jo n 14.
Ja kiitettävästi osallistuu arjen pyöritykseen.Toki on myös isyyslomalla sen 3 viikkoa kun vaan vauvan kanssa tulen kotiin[:)]
Mutta toi n 1viikko tossa välissä hirvittää ja niin kovin toivon että vauva syntyis siihen mennessä[:)]
Ä-poli mulla on 26.7 eli rv 37+3 ja jos saisin jotain eräpäivää....Viimeksi ainakin kuuntelivat hienosti mun olotiloja sen mukaan mentiin käynnistykseen,tosin silloin oli viikkoja jo 39+

Scarlett,tosiaan voimia sulle kanssa!!!En edes osaa ajatella millaista olisi jos 2 vauvaa kerralla tulis[;)]Mutta eiköhän siitäkin moni äiti ole hengissä selvinnyt[:)]

Huomenia vaan. Laitoin esikoiselle leffan pyorimaan, vaikken periaatteessa haluakaan etta tv on lapsenvahti, mutta nytten jaksa olla niin periaatteellinen..

Kerrankin nukuin kuin tukki ja nain viela unta, etta vau.fi oli jarkannyt treffit elokuulaisille Pariisiin[:)]. Sinne sitten kaikki matkattiin ja siella sai myos synnyttaa - oli hotellilla kaksi katiloa valmiina[&:]. Minakin synnytin siella eika sattunut yhtaan vaikka oli peratila ja pihtejakin kayttivat. Eika revennyt yhtaan[;)]. Aika potkyla tytto tuli ja silla iso kieli valmiina ruokailuun[:D]. Outo uni, mutta herasin levanneena ja hyvilla mielin. Mielellaan ottaisin tollasen kivuttoman synnytyksen [;)].

Pesin sitten kellarin vessan ja vahan imuroin - en tieda onko jarkevaa kayttaa naita uusia voimia kaytannon juttuihin, mutta on ihan pyllysta silloin kun ei mitaan jaksa (kuten eilen), joten sillakin uhalla, etta voimat hiipuu..

elysee, toivottelen sulle kovasti paljon voimia! Kuulostaa rankalta sun odotuksen loppumetrit. Mun kalylla on kanssa 7 lasta ja viimeiseksi se sai kaksoset. Siellakin talossa aika meininki. Tsemppia vaan - varmasti helpottaa, kun saa oman vartalon takaisin.

Ja voi sun jalkoja ginesse, toivottavasti saat sun oman koon pian takaisin [;)]

Nyt varmaan Sme jo siella kaynnistyksessa - todella jannaa!!

Hahhah Maisan[:D]. Mäkin voisin lähteä Pariisiin tapaamiseen[;)].

Hyvin ymmärrettävää elysee et mietit miten jaksat tuon katraan kanssa. Huh. Mut luulen rutiinilla alkaa homma sit sujumaan ku alkuun pääsee. Sekin on ymmärrettävää et ei halua isonpia lapsia velvoittaa mut siinä tapauksessa jos omat voimat meinaa loppua nii kyllä nuo yli 10v lapset ymmärtää varmasti jos heille asian hyvin kertoo ja pyytää apua.

Scarlet ihmetttelen jo miten sä yleensäkkin olet vielä yhtenä kappaleena!!! Niin pitkillä viikoilla ja kaksi vauvaa masussa. Uh, miten ne edes mahtuu sinne enää?

Ginessallekkin jaksamista ja tsemppiä kestää nämä viimeiset viikot. Enää ei ole paljoa jäljellä[:)].

Olin eilen työkaverin hautajaisissa. Olikin kolmannet hautajaiset puolen toista vuoden sisään. Mut nyt se hyvä puoli et sai itse jättäytyä takariviin, eikä ihan eturiviin tarvinnut mennä.

Tuli vain niin paljon kommenttia kui mä olen niin hehkee ja hyvän näkönen. Niin siro ja ihana pallomasu ja kui heillä kaikilla muilla on posket näkyny takaapäin jo tässä vaiheessa ja on ollu jos jonkin laista krempaa ja huono olo. [:@]. Vähä alkas ärsyttämään ku ne sit luulee olokin on ihan yhtä hyvä ku ulospäin näyttää. Vähän niinkuin Elyseekin mainitsi et ulospäin ei välttämättä näy.

Tosin eilen illalla ja tänään masu on tuntunut jostain syystä kevyemmältä ja helpommalta kantaa. Aamu päivä oli vielä aika raskas. Sain nukuttuakin yöllä aika hyvin. ja tänään on sellainen olo ainakin nyt aamupäivästä, että voihan tuo masu tuossa vielä tovin ollakkin. Ja jos tämä todella on viimeinen niin koitin itelleni sanoa et nauti nyt tästä ajasta, kohta se on ohi lopullisesti ja sit sitä voi enää vain kaivata.

Möykkyläinen on jotenkin hiljaisenpi. On se liikkunut mutta on hiljaisenpi. Saas nähä onko tyyntä myrskyn edellä ja huilailee kovaa koitosta varten? Ei itestä tunnu yhtään siltä et vois nyt syntyä mut eihän se kovin kauaa ennen alkuaan varotakkaan.

Eemi, niin ihmettelen minäkin tätä yhtenä kappaleena viihtymistä. Onhan tää mun maha aika valtava mutta silti ihmeen hyvin nuo tonne tuntuu mahtuvan. A vasemmalla puolella RT ja B oikealla puolella ns kyljellään PT. Sopu sijaa antaa[:D]
Koska tää on mulle viimeinen raskaus niin olen yrittänyt myös ajatella että tästä pitää ottaa nyt kaikki irti. Mutta kyllä raskaaksi käy loppua kohti.
Hehkeäksi on minuakin väitetty ja noi kommentit on aiheuttanut lähinnä hilpeyttä oman pään sisällä. Mutta eiks se oo pääasia että näyttää hyvältä ulospäin[;)]

Ginessa, toi jalkojen "hölskyminen" on naurattanut myös mua. Rannalla erityisesti kun kävelee niin tuntuu että jalkapöydän iho jatkaa liikettä vielä askeleen päätyttyä[:D] Mä eilen mietin että roikkuukohan mulla synnytyksen jälkeen mahanahan lisäksi myös jalkojen iho. Hope not.[:)] Kiitos tsempityksestä ja samaa sulle myös vauva-arkeen!

Elysee, kiitos! En minäkään osannut ajatella kaksosia saavani mutta kummasti ajatukseen on tottunut tässä matkan varrella. Mikä ei tapa se vahvistaa, eiks vaan? [:D]

Nyt kun olen ensimmäisestä järkytyksestä selvinnyt, niin ajattelin käväistä kirjaamassa kuulumiset äippäpolilta: meidän vaavin tämän hetkninen painoarvio on 4365 g!!!!!!!!!!!!!!!! Mä ajattelin sen olevan ehkä jotain 3,5 kg, mutta en herranjestas näin paljon... Se selittänee ison masun.

Nyt sitten viikonloppu seurataan sokereita mittarilla (lääkäri epäili raskausajan diabetesta, vaikka arvot olivatkin vkolla 26 kohdillaan). Maanantaina tekevät sitten palaverissa päätöksen, mitä tehdään: käynnistetäänkö, leikataanko vai odotetaanko. Mä en ainakaan halua jäädä odottelemaan enää, että se kasvaa lisää koko ajan, mutta nyt yritän ensin odotella heidän ratkaisunsa ja kertoa sitten omat toiveeni, josko niillä nyt mitään vaikutusta edes on!

Mua kuulkaa ihan oikeasti pelottaa, ja tässä olenkin viimeiset tunnit vääntänyt itkua, kun järkytyin niin siitä painosta. Vauva oli kuitenkin ihan kunnossa ja liikkui yms., joten se on tietysti pääasia.

Tää ehkä olis kuulunut tuonne neuvolakuulumisiin, mutta tämä nyt tuli ensimmäisenä eteen..

Hei illi useinhan ne arvaa sen painon vaarin, siis kilonkin verran ylakanttiin, joten ala viela ahdistu.

Kiva, etta tiedossa on pikainen uusi arviointi, taytyy vaan luottaan etta ne laakarit valitsee sen parhaimman ja turvallisimman vaihtoehdon. Mutta tsemppia nyt - yrita vaan rentoutua viikonloppuna, maanantainahan sa jo saat sit tietaa, etta mita on odotettavissa.

Takaisin