Verensokerin seurailua

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Air4M
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tääll pörähti aamupaastoksi 6.0 :O koskaan oo noin korkea ollu. Pari päivää jos ny mittailis tarkemmin ja seurailis. En kyll eilen mitenkään siten syöny että ois noin korkee pitäny olla. Ihmetyttää hiukan kyll :/

Välillä mietiyttää, että mitä pitäis tehdä, että sokeriarvot nousisi lähellekään rajoja. Illan tortillamättö, suklaakakku ja suklaa - parin tunnin päästä mittasin huvikseni ja arvo oli 5,8. Hyvä tietysti näin päin, mutta ärsyttävää, kun tunnollisena potilaana kuitenkin kannan huonoa omaatuntoa suunnilleen kaikesta mitä syön.

Miten muuten olette tulkinneet tuon ohjeen, että kerran viikossa saa herkutella? Tai ootteko saaneet siihen jotain tarkempia ohjeita? Nimim. joulun pidättyväisyysharjoituksia odotellessa

Ykäriina määrittele herkku! Itse käsitän sen niin että päivällä syödään perus ruuat ja sit esim illalla rivi (tai 2) suklaata... Mutta tässä kannattaa huomioida sellainen että jos syö pääruoat (lounas/päivällinen) fiksusti ilman ylilyöntejä voi sit vähän syödä jälkkäriäkin, koska olen huomannut että silloin sokerit ei nouse;) varmaan itse jos olisin raskaana aattona niin varmasti menis ihan överiksi... Ja mun mielestä jos yksi päivä menee päin puuta niin onko siitä haittaa? Ei mun mielestä!

Ittellähä oli tuossa keskiviikkona kunnon herkkupäivä, eli iso tuopillinen kaakota välipalan kans, päivälliseks mäkkäriä ja iltapalana puol levyä suklaata :DD ja arvot pysy kurissa koko ajan ja aamulla oli parhaat arvot mitä oon aikoihin saanu :O oli tosi hämmentävää..

Tammikuisten puolelta tulin tänne kirjoittamaan. Mullakin raskausdiabetes, mutta vain tunnin arvo pielessä sokerirasituksessa. Kotimittauksissa 3-4 päivää kerran kuukaudessa kaikki arvot pysyneet alle raja-arvojen. Ensin olin tarkka ruokavalion suhteen ja jätin sokerit ja vehnät pois ruokavaliosta. Nyt loppuraskaudesta olen antanut itselleni luvan herkutellakin. Suklaatakin on tullut syötyä. Painoni on vieläkin nyt raskausviikolla 31 alle lähtöpainon -1,5 kg.

Ykäriina, mittaus pitäis tehdä jo tasan tunnin päästä, mulla on semmonen kuva et se 2 tunnin arvo pitäis olla jo lähellä paastoarvoa ylipäätään, kun parin-kolmen tunnin välein pitäis jotain välipalaakin jo syödä.

Mulla ainakin kokonaisuus ratkaisee. Jos pyrkii normisti syömään aikalailla suositusten mukaan, niin kroppa sietää paremmin yksittäiset ylilyönnit. Ja vissiin rasva ja protsku hiilareitten yhteydessä kuitenkin kans tasaa aika hyvin. Eniten oon iloinen, kun ensin kielletty aamupuuro on mulla kyllä sopinut sittenkin koko ajan.

Herkkujen yhteydessä syöty terveellinen kompensoi. Ja tosiaan proteiinit ja rasva tasapainottaa sokerin nousua. Kunnon ruoan päälle syöty herkku ei siis välttämättä tee mitään ihmeempiä.

Voi herranjestas! Ei siis mitään ylimääräistä saa syödä! Oon ollu niin kilttinä koko viikon ja tänään sitten meinas kaatua seinät, kun pakkolepo ei ois maistunu eikä tää helvekon tiukka ruokailu myöskään. Mies toi sitten toi mulle lakua, jota söin muutaman palan välipalalla ennen ruokaa. Ruoaksi oli pitkäjyväistä riisiä, jota otin maltillisesti, kanaa korma-kookosmaitokastikkeessa ja paljon kasviksia. Söin kaksi palaa lakua vielä "jälkkäriksi". Törkkäsin ruokailun yhteyteen myös 4 yksikköä insuliinia ja mitä onkaan tunnin arvo??? 11,5!!!!! Ei hitto.... Kyllä sapettaa... Tän sokerin ja ruoan vahtaamisen vuoksi toivoisin jo pikaista vauvan syliyttämistä, harmi kun on vielä niin vähän viikkoja....

Moi pitkästä aikaa,
en ole jaksanut tänne kirjoitella vähään aikaa. Jotenkin jurppii koko diabetes ja kaikki muut vaivat, olis ihanaa vaan nauttia raskaudesta mutta jotenkin nyt on kaikkea vähän liikaa...
Mulla meni aluksi arvot hienosti, mutta sitten annettiin vähän helpotuksia niin homma vähän lähti lapasesta syömisten osalta...Noh eipä noissa nytkään paljon heittoja ole. Paasto arvot olleet vähän yli rajan muutaman kerran, mutta nyt kuitenkin taas tiivistetään seurantaa, ja aamupalan jälkeiset huidelleet 8 pintaa, aamupalaksi munakasta niin korjaantui.

No voihan perse. Tänään paastoarvo pomppas vähän yli (5.7) johtunee varmaankin eilen illalla syödyistä sipseistä ja fantasta :D ku muuten arvot ollu hyvät.
No kai sitä nyt joskus saa vähän herkutella ;) jos vaikka loppu ajan sitte ois herkuttelematta! :p eihän tässä enään montaa viikkoo oo. Tänään siis 34+2 :)

Wop mulle sanoivat ton paastoarvon olevan oleellisin, että siinä ei saisi niitä ylityksiä tulla ja jäivät kiinni yhteen raja arvoonkin 5.5. Mulla viikkoja nyt 35+1 nii puhui että jos ei pysy rajoissa niin insuliiniakin harkitaan... Vähän outoa mun mielestä näillä viikoilla puhua insuliinihoidosta kun tosiaan mulla ei ollut kun muutama paasto ylitys luokkaa 5,6. Tuntuu että ne pelottelee turhaan, että pysyis itse varpaillaan...

No herranjestas mulle taas sanottiin että ei haittaa jos kerran paasto heittää yli. Koska mulla viime kuussa oli yks paastoarvo yli ja sitte huviksee mittasin koko sen viikon paastot vaikka ei tarvi ni kaikki oli alle 5.
Mulle vaan sanottiin että jos on kolme tai neljä ylitystä ni sitte aletaan miettimään enemmän näitä. Toki nää kaikki jutut näyttää vaihtelevan eri paikkakunnilla tosi paljon..

Joo, ei kai sitä parista ylityksestä vielä lähdetä insuliineja laittamaan. Mutta nimenomaan tässä lopussa niitä tarvii, jos tarvii. Raskaushormoonin "hullut päivät" menossa...

Mullekin sanottiin että paastoylitykset lihottaa vauvaa ja aterian jälkeiset enemmänkin äitiä. Herkemmin varmaan tässä lopussa laittavat noita inskoja kun ei oo enää kauheesti aikaa seurailla. Mulla katottiin reippaita ylityksiä varmaan puoltoista kuukautta ennen kuin sain insuliinit paastoja tasoittamaan.

Mulle ei edes ole kerrottu noista ylityksistä että mikä on paha, hyvä tietää että paastoarvot on niitä että jos yli niin lihottaa vauvaa,,,

Takaisin