Verensokerin seurailua

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Air4M
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulla arvot leijailee mut aamun arvo oli rajalla vaikka humpsahti unta sellanen reilu 10h joten paastoväliksi tuli varmaan lähemmäs 12 h

Lounaan jälkeen tunnin arvo 7.7, kannattaiskohan ens kerralla muuttaa ruuan määrää/laatua, vaikka just pysyikin raja-arvon alapuolella? Kokemuksia? Mun eka ruuan jälkeinen mittaus ever...

Kysymys ehkä kuuluu että mitä söit ennen tuota arvoa? :)

Siis söin silleen ku normaalistikin olisin syönyt ennen diagnoosia: hirveen kasan salaattia salaattipöydästä. Sis. salaattii, (pääasiassa raakoja) vihanneksia, vähän pastaa, melonia (tää varmaan se nopeiten/eniten nostattava?) + kermaista kasvissosekeittoa (pitäisköhän tää jättää pois kokonaan?).

Äkkiseltään kuulostaa tuo annos kovin hiilihydraattipitoiselta.. minkä verran proteiinia tuohon kuului?
Aiemmin ollut tässä ketjussa puhetta että salaatti kannattaa korvata juureksilla kun salaatti pääosin vettä ja siin mielessä "köyhä" ravinteiltaan tilavuuteensa nähden. Sanoisin että pasta varmaan nopeiten ja eniten nostattava on. Ja lämmintä osaa eli tuota keittoa en kyll jättäis pois. Ehkä enemmän miettisin tuon salaattimäärän korvaamista esim raasteilla ja sit proteiinin määrän varmistamista. Proteiinikin pitää nälkää sen verran hyvin että sit noi hiilariosuudet pienenee suht automaattisesti. Itte yritän joka aterialla jonkin verran proteiinia syödä raejuuston maitorahkan tai lihan muodossa. Ja jos vaan mahdollista niin melkein 15-25g per annos. 20g tavoite mutta aina ei onnistu niin pitää olla hellä itselleen :)

Unohdin mainita et lisäks kanaa kai joku 100g :) ja tohon vihanneksiin laskin just juurekset yms. vihreet, punaset, keltaiset jne lisukkeet. Neuvolas sano, et vain hedelmät, pastat, viljat ja maitotuotteet lasketaan... Ja just raakana vihannekset nostaa hitaammin ku "mössönä". Ja sano, et salaattii saa syödä niin paljon ku haluu ja on hyvästä. Eli siks mietin et just toi keitto ehkä nosti nopsaa? Pastakin oli kylmää...

Mulla kun oli ongelmia pitää sokerit rajoissa niin mulla neuvoivat jättämään salaatit ja kurkun pois ja lisäämään kuitupitoisia vihanneksia, mutta kai eri neuvot eri tilanteisiin :)

Nyt pakko sanoa että en keksi syytä miksi tytsy sun sokerit pomppas, söitkö kuitua esim näkkäriä? Ainu mikä mulla tulee mieleen että toi pasta ja vesimeloni olis syylliset?

oliko tytsy miten pitkä tauko syömisten välissä? ite huomasin, että jos on liian kauan syömättä niin sen jälkeen sokerit kävi korkeemmalla. tai sit se oli pasta tai keitto mikä nosti. mikähän sopassa oli suuruste. eihän toi sun arvo vielä paha ollut.

Mä tein tänään suklaapatukkatestin, pari tuntia lounaan jälkeen söin Fazerin sinisen patukan. Ennen patukkaa 4,7 ja tunti sen jälkeen 5,0. Mitä voimme päätellä tästä?

Oon tehnyt muutenkin vähän omia mittauksia, kun haluaisin tietää, mihin mun pitäis kiinnittää huomiota. Kerran vedin iiison pitafalafelin ja suklaapatukan päälle, silloin tuli 7,8. Muuten kaikki arvot on ollut kunnossa, ennen ruokia päälle 4 ja ruuan jälkeen päälle 5. Toivottavasti jatkuu samanlaisena.

Mielenkiinnolla odotan, mitä vaaka sanoo seuraavassa neuvolassa. Radituomion jälkeen en em. suklaiden lisäksi oo syönyt mitään valkoista sokeria sisältävää, mutta toisaalta tuntuu että oisin syönyt ruokaa (=ruisleipää) paljon enemmän. Välipala ja iltapala ovat paljon massiivisempia kuin ennen.

Mitäs muuten luulette, mun alkaa usein ruokien välisenä aikana tehdä mieli jotain pientä, vaikka omppua tai mandariinia. Voikohan niitä vedellä huoletta, jos sokerit ei pomppaa?

Saa sitä syödä jos sokerit ei pomppaa, omenahan on hyväksi varsinkin jos syöt kuorineen:)
Täällä nälkä muuttunut ähkyyn, vaikea syödä oikein mitään kun kokoajan maha täynnä:)

Ittellä vaikeinta tuossa ähkyssä se että ku yrittää pienentää annoksia niin sit alkaa annokset olla sellaisia että saa olla jälkeisarvon mittauksen jälkeen kohta syömässä taas :D

Uusi radilainen ilmoittautuu! Tänään tuli puhelu, en muista arvoja mutta rajoilla olivat ja ensi tiistaina saan mittausvälineet. Onneks täällä onkin jo hyviä ruokavinkkejä! Esim tuo raaste + raejuustosalaatti kuulosti houkuttelevalta :)

Joo, mäki teen noita omia mittauksia just et oppis et mikä itsellä vaikuttaa. Ja teiltä saa sit hyvii erilaisia vinkkejä mitä kokeilla. Onneks aamupuuro ei nostanut :) miten teillä tuoremehu?

Tuore mehu nostaa mulla hiukan enemmän kuin sokeriton tiiviste, mutta se niin vähän että en siitä ole luopunut! Jos nyt kerran päivää 1,5 dl tuore mehua juo, niin ei paha ainakaan mun mielestä:D

Heips! Ja uusille tervetuloa.
Ähkystä tai mistä lie rantapallon nielleen olosta senverran että tänään meinaan kokeilla syödä pelkkää aamupalaa. Eli siis aamupalan kokoisia annoksia, rahkaa kaurahiutaletta hedelmää tai sitten leipää max 2 palaa lisukkeineen. On ollut montaviikkoa lounaan jälkeen olot ihan hirveät iltaan asti, kun noudattanut radi ruokavalion ohjeita. Mutta tosiaan saasnähdä kuin tää tulee vaikuttamaan sokereihin???

Mulla kanssa nyt testissä, että mikä eilen nosti aamupalalla sokereita: ruisleipä, omenamehu vai olo-jugurtti. Ennen on tällaisen aamupalan jälkeen ollut sokerit siellä 6 päällä, eilen 11. Tänään syön muuten saman, mutta luonnonjugurtilla. Katotaan mitä sokeri sanoo. Huomenna sitten ehkä ilman mehua. Aamumehu on vaan mun mielestä niin parasta, että harmittaa jo etukäteen jos siitä on pakko luopua...

Mutta selkeästi on verensokereissa tapahtunut jotain merkillistä, kun samat ruoat yhtäkkiä nostattaakin arvoja ja aamupaastokin on usein 5,0-5,3, kun aiemmin en juuri koskaan ylittänyt 4,9!

Mulla ainakin on noussut selvästi ajan kuluessa noi arvot alun tasaisuudesta. Ja nimenomaan niin päin että ruoan jälkeiset arvot on korkealla. Aamuarvot edelleen siinä rajalla...

Mulla käynty tässä niin että mun jälkeisearvot on korkeammat kuin ennen rv 30... Vaikka söis mitä! Neuvolassa sanoivat että johtuu ihan täysin raskaushormonista, ennen ollut alle 6 ja nyt poikkeuksetta yli 6( joo ei ole paha). Kumma ilmiö:)

Tänään aamupalan jälkeinen arvo 9,2. Huomenna kokeilen vaihtaa mehun veteen ja syön sen sijaan vaikka oikean omenan... Huoh. Kai ne pian nostaa lääkitystä, kun näin korkeiksi kohoilevat normiruoasta huolimatta...

Takaisin