Verensokerin seurailua

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Air4M
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ittellä ny vaihtunu ruokahaluttomuus naposteluun :/ porkkana viepi parhaiten naposteluhimoa pois. Mittaukset on vähän kuralla ku paastot ny o helppo muistaa mutta sit noi jälkeisarvot :(

Täällä arvot ollu tosi hyviä sen 5 päivää kun olin kotona.. Eilen olon iltavuorossa ja heti aamuarvo 5,5.... Vaikka samalla kaavalla söin. Alkaa tuntua siltä että saikku ois se oikee vaihtoehto kun supistaakin niin herkästi.. :|

Mä jouduin sokerirasitukseen nopean painonnousun takia rv 23-28 mihin ei vieläkään ole syytä löytynyt. :wacky:
Arvot olivat hyvät eikä mitään poikkeavaa mutta mistä syystä teillä on tuollaisia kotiseurantoja? Ihan uteliaisuuttani kysyn jos paino lähtee taas uuteen nousuun niin tiedän mahdollisesti itekkin varautua.. :wideyed:

Hei kokeneemmat. Kävin tänään hakemassa mittarin ja ruokaohjeet. Ihan selkeä homma: joka toinen viikko neljänä aamuna paastoarvot ja joka toinen viikko yhtenä päivänä kahdeksan mittausta. Mutta mutta, jos joku paastoarvo menee yli sallitun, mitä siitä voi päätellä? Toi joka välissä mittailu on kai selkeämpi, tai ainakin oletan, että mahdolliset ylitykset kertoo edellisen ruokailun aiheuttamista piikeistä.

Elän mielikuvassa, että jos vain jätän kaikki herkut pois, syön jo ihan terveellisesti. Nyt mietin, että pitääkö silti tehdä jotain muitakin muutoksia heti. Vai odottaa, että joku raja paukkuu ja miettiä toimenpiteitä vasta sitten

Mulle tuli heti diagnoosin jälkeen jatkuva nälkä vaikka en ole edes tehnyt mitään muutoksia ruokavalioon :).

Ykäriina, jos aamun paasto menee yli sallitun, se on merkkinä siitä, että yöllä on tullut liian pitkä väli syömisessä taikka iltapalan koostumus on vääränlainen, eli liikaa nopeita hiilareita, jne.

Se, että jättää herkut pois on hyvä alku ja katsoo sitten mihin päin lähtee arvot menemään. Ja lisää muutoksia tekee heti sitä mukaan, kun näkee niitä tuloksia. Esim. jos aamulla on korkea paasto, käy läpi miten söit illalla ja monelta ja sitten seuraavana aamuna uusi yritys kun oot vähän fiksannut iltapalaa. Mä oon sinne vihkoon aina kirjotellu muistiin, mitä oon syönyt jos on näyttänyt vähän poikkeavaa lukemaa, niin pysyy kärryillä mikä toimii ja mikä ei.

Tsemppiä ja toivottavasti pysyy arvot perusruualla kurissa! :)

Aikalailla samoilla linjoilla mitä herkkusieni sanoi, pienillä valinnoilla voi vaikuttaa aika paljon sokereihinsa, esim mun ongelma on aamusokerit ja proteiinia ja vihanneksia lisäämällä iltapalaan sain ne hallintaan:) mulla ainakin ohje että 2 ylitystä viikossa ja yhteys neuvolaan. Nälkä vaivaa täälläkin, en vaan käsitä miksi... Syön usein ja säännöllisesti niin ei kyllä nälän pitäis olla mahdollista, kumma homma:/!

Aika vähän mittailette. Mun ainakin pitää mitata joka päivä vähintään kolme kertaa,mielellään enemmänkin...mä en enää tiedä mikä vaikuttaa mihinkin.Ainakin rennie yöllä tai illalla vaikuttaa aamun arvoihin. Tommonenkaan aikaisemmin tullu mieleen. Ja maitoa en voi enää juoda. Ja nimenomaan maitoa tekis mieli. Koitan kalkkitabletteja nyt jos ne ei nostais. Mua on alkanu tympii ihan kympillä koko touhu...ja haamunälkää täälläkin vaivana. Tän pitäis olla kuitenkin ihanaa aikaa ja mun kaikki aika menee suunnitellessa mitä hittoa uskallan laittaa suuhuni. Mitään karkkia tai suklaata ei tee mieli,jotain positiivista siis...mut kaikkee muuta herkullista voisin syödä. pizzaa,kebabia....mut eeeei. Mitään ei saa. Kurkut,tomaatit ja salaatit ja paprikat on kaikki jääneet pois. Närästää niin hitosti ettei kertakaikkiaan voi syödä...

Voi ompas inhottavaa! Onko sulla ollut diabetes jo ennen raskautta vai heitteleekö sokerit nyt vaan raskauden aikana? On varmasti aika raskasta tuollainen, voisitko mahdollisesti saada joltain diabeetikolta ohjeita syömiseen jos saisit sit vähän lisää vapautta ajatuksille? =) Tsemppiä ja jaksamisia! =)

Voi ompas inhottavaa! Onko sulla ollut diabetes jo ennen raskautta vai heitteleekö sokerit nyt vaan raskauden aikana? On varmasti aika raskasta tuollainen, voisitko mahdollisesti saada joltain diabeetikolta ohjeita syömiseen jos saisit sit vähän lisää vapautta ajatuksille? =) Tsemppiä ja jaksamisia! =)

Ei mulla ole ollut diapetesta... vaikka iso olenkin.
En tässä äkkiseltään tunne ketään muuta diapeetikkoa paitsi mun äidin jolla on kakkostyypin diapetes ja sen ohjeilla ei kyllä meikäläinen ainakaan tulis toimeen :D Se vetää pelkkää pottua suurinpiirtein ruuaksi ja mässää salaa herkkuja. Kyllä mä tiiän,vaikka ei se tunnustakkaan :D
Sitte se vielä kehuu miten se on ollu koko päivän aina syömättä :D Kun ei ehdi syödä tai viitsi, tai huvita... No hän on muutenkin hiukan sellanen....persoona. Hänellä on varmastikkin ylipainon myötä tullut diapetes...

Mä en muutenkaan jotenkin saa tähän ruokavaliooni mitään logiikkaa... Otetaas ny yks esimerkki.. Miten makeutusaineet vaikuttaa verensokeriin? Mitä ne siis tekee?
No tämä niinku alko kans tossa joku aika sitten mietityttää, sitte unohdin sen toviksi ja taas se tuli mieleen, kun illalla söin iltapalaksi kaks paistettua kananmunaa (joo joo, mulla on hiukan erilainen ruokavalio ku kaikilla muilla :D enkä mä jaksanu oikeesti miettiä mitä mä söisin... ) ja sit jälkiruuaksi söin turkkilaista jugurttia, johon olin raastanu päärynää ja koska se päärynä oli ihan hirveen mauton (omasta pihasta poimittu) niin lisäsin kaapista makeutusjauhetta siihen jugurttiin... ja sitä vielä lorahti liikaakin, sitte manasin siinä että noniii... kaikki menee ihan päin helkuttia...
Mut sitte nukuinkin sattumalta yhtäjaksoa koko yön ja aamulla mittasin sokerit... 4.9 Paras pitkään aikaan... Että mikä logiikka? Vai onko mun elimistö jotenki outo?

Mulla taas eilen kaikki arvot tosi hyviä. Eilen illalla söin sitte "vähän" suklaata no sitte sen jälkee aattelin että voihan p.. että nyt varmasti heittää sokerit niin ei?? Huvikseen vielä mittasin yhen ylimääräsen arvon niin 6.4... ja paasto tänään 5.0...

Voikohan olla mahdollista että tää sokerirasitus vaan heitti noi sokerit vähän yli ja ei tyyliin ookkaan radia? No maanantaina taas neuvola niin saa siellä juteltua. :)

Voi en osaa itse tuohon oikein mitään sanoa kun siis arvot ollut kaikki paremmin kun hyvin rasituskokeessa ja diabetes sinänsä aika vieras. Mutta mulla on tuon toisen puoliskon suku aikalailla puolillaan diabeetikoita joista yksi on ihan tuore äitikin. Niillä siis kaikilla ykköstyypin diabetes. Voisin yrittää udella jos niiltä saisi jotain vinkkejä jotka helpottaisi sun arkea! =)

Tuossa vielä pari linkkiä joista vois olla hiukan apua.. =) Ylemmässä kerrottu enempi eri makeutusaiheista jossa mm mainittiin että on keinotekoisia makeutus aineita jotka eivät vaikuttaisi. Mutta en tosiaan ole ammattilainen että ihan omalla vastuulla noita koittamaan mutta luulisi että Suomen Diabetesliitto kuitenkin aika oikeaan osuisi. =)

Muistakaa myös varmistaa mitkä makeutusaineista ovat sallittuja raskausaikana!

http://www.diabetes.fi/diabetestietoa/ruoka/diabeetikolle_sopiva_syominen/makeuttaminen
http://www.diabetes.fi/diabetestiet...va_syominen/diabeetikon_ruokavaliosuositukset

Angeliqa80, mä en oo mikään asiantuntija, mut mulla heräsi ekana ajatus, että voisko kyse olla siitä, että sen kahden kananmunan sisältämä rasva hidastaa hiilareiden imeytymistä ja proteiini pitää kylläisenä ja sitä kautta sitten arvot on ollu kohillaan kun sokerien nousu on ollut hallittua sen kanamuna-annoksen ansiosta. Korjatkaa joku fiksumpi jos oon väärässä, tää on ihan vaan mun omaa käsitystä koko radin toiminnasta.

Makeutusaineista en ole varma, sitä jotenkin aattelee, ettei ne sokeriarvoja nosta, mut sit joskus muistan lukeneeni, että ne voi jollain tapaa huijata sit kroppaa tuottaa insuliinia? En tiiä onko ihan huuhaata. Mut siis kun sulla oli rasvaa ja protskuu ruuassa, niin silloin sit päärynän ja mahdollisen makeutusaineen hiilarit ei pääse sitä verensokeria kohotamaan hallitsemattomasti.

Ja toistan vielä, että nää on mun käsityksiä, et mielellään jos joku fiksumpi tietää mun olevan väärässä niin korjatkaa pliis :)

wopwop, mullakin yleensä on arvot ihan normit, vaikka herkuttelen. Oon miettinyt, että kun rasituksessa oli vaan vika arvo rajalla, ni ehkä ei sit kuitenkaan varsinaista radia ole, vielä. Seurailen sitä silti koska tilannehan voi kuitenkin raskauden edetessä muuttua. Joka tapauksessa, ruokavalio on reilusti löysentynyt ja hermot lepuuttanut :)

Angeliqa oletpa sitten "vahingossa" syönyt oikein:) munan proteiini ja rasva pitää just kylläisenä ja sokeria tasassa ja sitten menit lisäämään vielä päärynää missä on kuitua... Jos vielä söit päärynän kuorineen niin parempi :) olisko tässä syy siihen miksi sokerit oli aamulla hyvät?

Herkkuruoan yhteydessä syöty terveellinen tasapainottaa. Eli siksi esim suklaa tai muu ei välttämättä nosta sokereita, jos sen on syönyt hyvän aterian päälle tms. Sipsitkään ei mulla nostanut (vaikka ovat perunaa ja rasvaa), kun olin syönyt samalla myös runsaasti dippikasviksia.

Okei...kiitos. Jotenkin toi avasi ajatuksia paremmin tajuamaan. Kun mulle on vaan valitettu jos uskallan sanoa syöneeni kananmunaa... Kiitos paljon kaikille yhdessäpohtijoille...!

Mikä paha kananmunassa muka on? Eikös sen pitäisi olla juuri ihan parasta mahdollista, mitä syödä vaikka aamu-/iltapalan yhteydessä!?

Joidenkin mielestä kananmunassa on liikaa rasvaa ja nostaa kolesterolia. Itte en kyll tuota mieltä oo. Helpoin ja paras proteiinilähde kuitenkin :) Taidanpa tehdä iltapalaksi sit munakkaan ku alkoi taas tehdä munaa mieli :D

Takaisin