Verensokerin seurailua

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Air4M
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Porkkanasalaattia siis :) Itsellä alkanu tän lääkkeen kanssa tekee mieli hirveesti porkkanaa :D Kiva siin mielessä että vielä kokeilla että joskos ruokavaliolla pärjäis, mutta onhan se turhauttavaa kun omasta mielestä tehny jo kaiken mahdollisen. Jos vaan mausta tykkää niin välipaloillehan sais helposti proteiinia maitorahkan tai raejuuston muodossa, ja esim maitorahkan kanssa marjoja. Itsellä tuo maitorahka mansikoiden kera on suurta herkkua :P Jännä että salaatin käski jättää pois... No voihan sen juuresraasteilla korvata.

Ajattelin tehdä päivälliselle papu salaattia, siis papuja, tomaattia, avokadoa ja paprikaa, kastike limenmehusta namsk:b

Pitää vissiin lähteä samalla kaipaan kun heitetään vanhin kohta kerhoon ja hakea sesonki tuotteita( kaalia, juureksia tms) samalla testata meidän uusia rattaita :)

Niin ja sen salaatin selitti sillä kun se on suurimmaksi osaksi vettä eikä siinä juuri mitään ravintoarvoa ole...

No niinhän se taitaa olla.. Ny muistuukin mieleen joku mainos tai ohjelmapätkä jossa sanottiin salaatin olevan turhaa kun samaa tavaraa saa hanasta :D

Pitääköhän muuten paikkansa, kun mulle neuvolassa sanottiin että alhaiset verensokerit eivät vaikuta vauvaan, vaan liian korkeat vaikuttavat. Mutta luin diabetes liiton sivuilta että liian alhaiset verensokerit voivat olla vauvalle hengenvaarallisia, mutta liian korkeat eivät? Välillä kyllä neuvola sekottaa mua ihan täysin, menee oikeen pää välillä pyörälle kun alkaa omalla maalaisjärjellä miettimään mikäköhän olisi sitten se kultanen keskitie

Itsekin tuosta jossain vaiheessa lukenut niin hypoglykemiassa sikiön hapensaanti vaarantuu, mutta ruokavaliohoitoisilla ei yleensä niin alhaisiin lukemiin päästy kuin insuliinihoidolla. Tavallista alhaisempi verensokeriarvot on alle 4, mutta sit varsinainen hypoglykemia on vasta sit alle 2,9. Sitten taas Orionin lääkäripalvelun kyselyissä oli juurikin tästä puhetta niin siellä lääkäri oli vastannut, että ainoa vaara liian alhaisesta verensokerista on, että jos äidin yleiskunto heikkenee sillä hetkellä siten että voi sattua jokin tapaturma tai vastaava (kysyjällä ollut alhaisin arvo 3,4).
En tiedä selkeyttääkö yhtään, mutta noiden perusteella riippuen arvoista niin ei niistä alhaisista tartte huolissaan olla, paitsi sit jos ei ihan kakkosella alkavia arvoja tule.
Mulle neuvolassa sanottiin että korkeilla arvoilla on lähinnä se vauvan kokoon vaikuttava puoli.

Mun oli jo se dosetti hankittava aikoja sitten. Diforminin lisäksi kun menee kalaöljy, mama multivita, maitohappo ja sitten vielä foolihappolisä tuon diforminin takia. Kyllä siinä jo aamulla tupsahti aikaa, kun niitä pöydälle napsi, mieluummin tekee sen homman kerran viikossa kuntoon. Ja sit ei tarvii miettiä, että joko otin vai otinko. Syöttekö te diforminin syöjät tuota grammasta foolihappoa myös? Mulle sanoivat, että sokerilääkkeellä on foolihapon imeytymistä heikentävä vaikutus tms. ja siksi syön sitä vielä extrana.

Diformin taitaa olla sama ku Metformin? Ainakin näin käsitin diabeteshoitajalla. Mulle ei ainakaan sanottu mitään että pitäis foolihappolisää ottaa. Ittellä on käytössä Femibion 2:set, joissa lisänä se kalaöljyvalmiste. Plus sit tietysti maitohappoakin ja sit vielä on noi pissatulehduksen estolääkitys, ja D-vitamiinilisä erikseen kun Femibionissa ei ole sitä valmiina.
Varmaan huomenna vois itteki dosetin käydä hakemassa niin ei tartte tosiaan miettiä että otinko vai en :)

Juu metformiinia on tuo diformin retard, mitä syön. Kannattaa kysyä tuosta foolihaposta, mulle olivat sen syömisestä hyvinkin tarkkoja. Ite yritin sanoa, että saan foolihappolisää monivitamiinissa jo sen vaaditun määrän, mutta lykkäsivät silti tuon grammasen siihen lisäksi. Diabeteshoitaja oli jopa vähän huolestuneen oloinen, kun en ollut tiennyt sitä ennakoivasti syödä jo raskautta yrittäessä... Miten näistä muka kukaan maallikkp tietää, että mitä lääkettä pitää minäkin lääkkeen kanssa syödä!? No joo... Maitohappobakteeriitkin ostin nyt sitä lakto ladya, jossa on karpaloa. Kyllä nyt kelpaa :p

Pitääpä kysäistä lääkäriltä ens viikolla kun on käyntiä. Itse olin lueskellut foolihaposta just kuukautta ennen ku plussasin :) Silloin törmäsin noihin femibioneihin apteekissa ja kyselin niistä ku niiden hinta mietitytti. Sit niiden tiedoissa oli jotain tuosta että foolihappo jollain tapaa tärkeä raskautta yrittäessä. No aloitin femibionit ja samalla kiertoa tärppäs :D Mikä yhteensattuma :D

Aiemmassa raskaudessa myös "kärsin" radista ja silloin diabeteshoitaja uhkaili piikkihoidolla, että jos ei pysy kuosissa niin joudun piikittämään. Ja silloin toi uhkaus toimi ku piikkikammoinen oon :D Nyt sit en oo saanu itteäni mitenkään ruotiin :( Alkuun sain kun radi todettiin jo kesäkuun lopussa, mutta heinäkuun lopussa alkoi sellainen stressikierre kun esikoiselta kerta toisensa jälkeen diagnosoidaan verinen kakka eikä mitään selitystä mihinkään. Se ny onneksi nyt melkein neljän viikon stressin ja lääkärikäyntien (väh. 2krt/vko) ja labrakäyntien (1krt/vko) jälkeen kerrotaan että se testi niin herkkä että siihen ei voi luottaa :O Ja stressiä lisäsi masuvauvan keuhkoepäily niin siinäpä on sokerit sit olleet hiukan hakusessa. Aterian jälkeisarvot on ok ja hyviäkin, mutta nuo aamun paastot.

No torstaina taas diabeteshoitajalle Tyksiin ja kuulemaan tuomio, että mitäs tehdään... Viime raskaudessakin sain hänen kanssaan taistella asioista. Heinäkuussa hänellä oli sijainen niin en ole vielä häntä tässä raskaudessa tavannu, mutta soittoaika oli tuossa niin jotenkin kuulosti siltä, että hän oli valmis taisteluun jo :D Tiiä muistuiko mieleen kun lueskeli tietoja vai mitä :D

Äippä x3 on kyll oikeassa. Kamalan paljon on huolta tässä vanhemmuudessa :) Ihanaa se samalla on :) Ihana kamala vanhemmuus <3

Mulla on sama diapeteshoitaja, kuin sulla... ! :arghh:

Mutta noin muutoin on menny sokereiden kanssa ihan hyvin. En edelleenkään ole aloittanut uudelleen noita metforemeja, aamun arvot nyt ei oo mitenkään kehuttavat, kun siinä hilkulla ollaan koko ajan, mut periksi en ajatellut siltikään antaa. Kaikki muut arvot on sitte taas ihan loistavia.
Neuvolassa tänään juttelin tosta diapeteshoitajasta ja oltiin kyllä samaa mieltä,et nyt ei oo menny nää jutut ihan putkeen. Esimerkiksi se,etten oo saanu tosiaan mitään kehoitusta ruokavalioni kanssa, neuvolan läpysköjen varaan jäin ja välittömästi mulle tökättiin ne pillerit ja vaadittiin,että paino pitää saada laskemaan... (ei tossa koko hommassa oo mitään järkeä ees!!)
Ja ite olen myöskin ollut koulukiusattu, ihan tän kyseisen painoni kanssa, jotenkin menen edelleen lukkoon, kun siitä aletaan niin isosti mainostamaan. Tiedän sen kyllä, en kaipaa siitä koko ajan muistutusta.
Huomenna olis sitte ultraus, joten siinähän sen melkeen sitte jo näkee mikä hullunmylly tässä on sitte saatu aikaseksi. Arvojen mukaan ei pitäis olla mitään hätää, mut tokihan mä nyt silti sitte stressaan kun kerran olen itsekseni tehnyt muutoksia, joita en olis saanu.

Muokattu viimeksi:
Mä kävin eilen sokerirasituksessa ja jäin kaikista kohdista kiinni. Paastoarvo oli 5,4 , 1h 12,4(!!!) ja 2h 9,1. Eli ihan reipas ylitys muissa paitsi paastoarvo kuulemma ihan ok muihin verrattuna.

Oon jo ihan kauheessa stressissä, että mitä nyt. Torstaina meen neuvolaan hakemaan mittauskamat ja puhutaan ruokavaliosta. Saan myös lähetteen äippäpoliklinikalle ja ylimääräisiin ultriin. :| Tässä nyt sit tutustun ihan kokonaan uuteen maailmaan. :(

Tervetuloa mittailijoiden joukkoon! Ei tää niin kamalaa ole mutta joutuu vaan kattoo tarkemmin mitä suuhunsa laittaa ja millaisilla aikaväleillä :) Ja yleensä aina annetaan se ruokavaliomahdollisuus niin mittausten avulla voi löytää sen oman "kultaisen" keskitien että saa nuo arvot kuriin. Toisilla sit saattaa pelkästään arvot nousta sen 10h paaston takia eli kropalle ns liian pitkä mutta sit arkimittaukset voipi ollakin ihan ok :) mutta seuranta on hyväksi :) Tsemppiä!

catherine: tsemppiä sinne, hyvin se sujuu... :)

Mulla oli aivan loistava ultrakäynti tänään ja vaikken suoraan sanonut lääkärille, niin mun ei tartte murehtia diapeteshoitajasta ainakaan seuraavaan kuukauteen/puoleentoista, jipii...
Mä kerroin miten se lääke vaikutti munhun ja että miten se diapeteshoitaja mulle sanoi noista ylityksistä. Hoitaja lohdutti,että kaikille tulee ylityksiä ja merkkaa siihen vihkoon vaan jos siihen on syy (ekan kerran sain myös sen vihkon mihin voi merkitä niitä arvoja), että jos on vaikka juhlat tai tietää,että nyt on syöty hassusti. Ja lääkäri sanoi että ei haittaa vaikka jokunen arvo menis yli, kun yleisesti ne on näin hyviä kuin nyt.

Soittoajasta kun hoitaja uteli lääkäriltä, (se kun on yleensä diapeteshoitajalle) niin lääkäri sanoi että otetaan soittoaika sinne lääkärin puolelle. Ette tiiä miten helpotti...
Masussa voidaan hyvin, kilon kokonen kaveri siellä köllötteli (noin) ja tasaisella keskikäyrällä ainakin toistaiseksi kasvaa...
Loppuraskaushan se pahin on, sillon ei luultavasti auta enää toi ruokavaliohoitokaan, mut lääkäri sanoi että mietitään sitä sitte, että uskaltaako kokeilla uudelleen tota lääkettä vai mitä tehdään.

(Miks toisilla on se lääke Diformin ja toisille Metformin? Onko ne ihan sama lääke, joilla on vaan eri nimi, vai onko niiden ainesosissa eroa? Ite en näistä mitään tajua, mut mulla on nimenomaan toi metformin...)

Sama lääkeaine niissä on, mutta kun niitä valmisteita on useita, joissa sama vaikuttava aine :) Ainoat erot on nimessä ja hiukan hinnassakin.
Minullakaan onneksi ei tartte soitella tuolle diabeteshoitajalle muuta kuin hätätapauksessa jos lääke ei ala vaikuttaa. Sovittiin, että kun kolmen viikon välein ilmeisesti käyn Tyksissä ultrattavana niin voin sille lääkärille aina noita arvoja näyttää. Viime raskaudessa mulla oli just tää toisen kolmanneksen loppu ja viimeisen kolmanneksen alku hankalaa arvojen suhteen, mutta sit loppu aikana ne pysyi ihan hyvissä lukemissa.

Vaikuttava aine on metformiinihydrokloridi tai lyhyesti metformiini. Mun lääkkeen nimi on Diformin retard ja voihan noita olla muitakin, en tiedä :)

Takaisin