Vauvojen taidot

Meijän pojalla nyt ikää 7kk24pv ja muutama päivä sitten oppi konttaamaan. Ryömimään oppi n. 6kk ikäisenä. Nyt myös oppinu nousemaan tukea vasten seisomaan ja vähänväliä itketään ku kaatuu ja pää kolahtaa lattiaan. ihan välillä surettaa ku ei enää poika oo kokoajan se äitin pieni sylivauva... oppii niin nopeasti uusia asioita ja kasvaa.
 
Voi kamala mua ihan pelottaa kun tyttö saa jalat alle. Nyt on jo semmonen vauhti ja kampee itteensä ylöspäin tukea vasten, tosin vielä istumaan. Mutta vauhti on jo aikamoinen, kovasti koittaa jo avata alalaatikoitakin keittiöstä. Meillä kun olohuone ja keittiö on samassa tilassa niin ei voi välttyä ettei kaikkialle pääsisi. Mitä mielenkiintoisempi esine mitä kohti liikkua sitä kovempi on vauhti ja suuttuu jos otat jonkun esineen pois. :)
 
Onko teillä mitään hokemia menossa? Meillä pitkään hoettiin T-kirjainta "ätää, ätiii, äitaa, täää, taaa", sitten tuli pärinä-vaihe ja nyt muutaman päivän kuulunu "ämmaa, mammaa, ammaa, maa" Tuo on vaan jotenkin niin suloisen kuuloista :dummy1::happy:
 
Meillä opittiin sitten ryömimään. :D Ja yllättäen aina suunnataan joko kenkien tai johtojen luo... Täytyis varmaan jotain keksiä noiden johtojen suojaksi.
Poika on nyt innostunut kielellä naksuttelusta. Ja kait se on uskottava, että ensimmäinen sana on hauva. Kyllä se sen verran selvästi tulee kun näkee koiran. :O

Meillä kuuluu vaihtelevasti kaikenlaisia äänteitä, ruuan jälkeen kuuluu usein "hyää" kun kysyy että oliko hyvää. "Ätii" kuuluu yleensä kun halutaan pois pinniksestä tai syliin muuten vaan. "Ikkä" tunnistetaan myös sujuvasti hihkuen.
 
meillä se hokema on useimmiten tätätätttätäätättätäää... joskus äitä, ja tissssssssi
 
ALotta osataanko teillä jo S-kirjain? Vau!
 
Gnome, juu, vaimeasti suhisee, siis ei yhtä voimallinen/äänekäs kuin muut äänteet, mutta kyllä se suhu-äänne on. Kenties poika kuullut usein sanan kissa, kun nuo karvapallot pyörii aina arkitouhuissa mukana :)
 
Meillä tyttö osaa toistaa perässä äiti ja isi (tai isssssssi). Ei tosin vielä mun mielestä tiedä niiden tarkotusta, vaikka mun äiti väittää et aina kun mä tuun huoneeseen niin sanos äiti...mutta luulen, et ylpee mummu menee vähän asioiden edelle :D
 
Poika vilkutti tänään ekaa kertaa kun oltiin lähdössä mun isovanhemmilta. Nyt näköjään opitaan hirmusella tohinalla pienessä ajassa kaikkea uutta. :eek:

Vierastus on mennyt ohi - tilalle on tullut ujous. Äitin syliin piti ryömiä alkuun ja sieltä kuikuilla "vieraita", myöhemmin uskalsi ottaa kontaktiakin.

Ja potalta noustaan jo ihan itse seisomaan ilman apua. Tukea vasten seisoo jo minuutteja. :eek:
 
Tyttö reilu 8 kk, kävelee tukea vasten. Eka sana oli vauva. :-D kun isänsä puhuttelee vauvana, kun niillä yhteinen leikki ja hössötys hetki. Äidin myös on sanonut jonkun aikaa, viime viikolla kisss. Tarkoittaa kissaa. Koska ja kuinka alkaa potalla käymistä harjoittelemaan?
 
Meillä istutaan jo potalla. Yleensä heti päiväunilta herättyä istutaan siinä hetki ja tulee jos tulee. Samoin jos vaipanvaihdolla vaikuttaa, että pissa saattais olla kohta tulossa (haha menee aina villillä arvauksella) Kuulema 1v neuvolassa tulee vasta ohjeita pottailuun, mutta minusta voi ihan hyvin aloittaa jo kun lapsi itse istuu suht tukevasti.
 
Juu, kyllähän meillä on poika istunut tukevasti itse jo pitkään, mutta ei kyllä ole tullut mieleenkään istuttaa potalle. Ei se missään muuallakaan suostu paikallaan istumaan niin ei kyllä varmasti potallakaan. Ja se ei ehkä oo paras paikka lähtee liikenteeseen kesken kaiken :grin
 
Me ollaan pottailtu jo pitkään. Ei oteta siitä stressiä, käydään kun muistetaan ja sinne tulee jotain jos tulee. Aika usein kyllä tulee, oon huomannut et vaippoja menee selkeesti vähemmän ja ne on kuivempia kun ennen...en usko, että siitä voi mitään haittaakaan olla :)
 
pottailusta, niinkuin mistään muustakaan ei kannata ottaa turhaa stressiä :) me kokeiltiin tytön kans muutaman kerran pottaa hänen ollessaan n. 1,5v, mutta aika ei ollut kypsä vielä siihen, joten lykättiin asiaa vielä lähes vuodella. viime kesänä aloitettiin mun kesäloman aikana pottaharjoittelut (olivat toki jo päiväkodissa kokeilleet pottailua) ja viikon aikana tyttö oppi käymään potalla niin, että pystyttiin luopumaan päivävaipoista ja hieman myöhemmin päiväunivaipoista myös kotona, päiväkodissa niitä ei ollut käytössä lainkaan kesän jälkeen. tytöllä tuli vielä pitkälle syksyyn kakka housuun, vaikka kehotettiin potalle, kun huomattiin, että tekee kakkaa. mut sekin otti aikansa, yhtäkkiä tyttö vain tajusi, että kakan voi tehdä pottaankin. nykyisin pissa- ja kakkavahinkoja tulee tosi harvoin ja tyttö tietää, milloin pitää mennä potalle.
 
Juu, samaa mieltä, ettei tässä mitään kiirettä ole. Meillä se potta on hoitopöydän vieressä, joten nopsasti pojan siihen istuttaa jos sille näyttää, että vois olla pissahätä. Ja asiaa auttaa, että poika on sitä rauhallisempaa sorttia, potalta ei ole kiire minnekään, jos on joku lelu kädessä jota saa rauhassa tutkia; pissa tulee ihan siinä sivutuotteena jos on tullakseen.
 
Mä pistän varmaan kaikkia paremmaksi. Ei meillä ees oo pottaa :DD
Eikä kyllä oo tullu Nitin tavoin mieleenkään istuttaa poikaa siihen :DD
 
Takaisin
Top