Vauvojen taidot

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja ALotta
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Lapseni yrittää päästä konttausasentoon o_O Vatsalla maatessa pitää kintut vetää koukkuun vatsan alle. Kädet ei vielä kuitenkaan kanna, joten sitten hermostutaan kun etenemistä ei tapahdu :grin

Meillä yritetään myös! Tuntuu er täl pojal on kiire päästä liikkeelle :D ja sit kans yritetää "lentää" mahallaa eli nostetaa kaikki raajat saman aikasesti ylös. :D

Meidän tyttö on alkanut kiljumaan! Ei siis mitään riemun kiljahduksia vaan ihan kunnon kiljumista. Ja voi sitä kiljumisen riemua! Aamulla kiljutaan, telkkaria katsellessa kiljutaan, äidille kiljutaan, isille kiljutaan, illalla kiljutaan...voih apua :grin

Meijän tyttö kääntyi viimeviikolla ensin selältä mahalleen ja myöhemmin samana päivänä mahalta selälleen. Oliko molemmat vahinkoja kun ei ole uudestaan tapahtunut (eipä ole kovasti yrittänytkään) vai onko kyse hengäsdys/mietintä tauosta :) saapi nähdä :) kovasti on alkanut juttelemaan - kurkkuäänellä jokeltelua tulee paljonkin välillä :D selkeesti tulee tyttö äitiinsä kun on kovasti asiaa ;)
sen lisäksi omat varpaat on nyt kunnolla löytynyt <3 kovasti niitä ihmettelee ja sai maanantaina ekan kerran niistä kiinnikkin <3

Meillä on löytynyt jalat, lähinnä polvet. Tyttö taitaa olla vähän jäntevä ettei ihan taivuta vielä varpaisiin asti.

meillä ei ole niiden ensimmäisten kertojen jälkeen enää käännytty itse. Lähellä on muttei onnistu ilman pientä avustusta. Sen sijaan poika harjoittaa ääntään, sekä äänteitä että desibelejä. Joskus tuntuu, että korvatulpat olisi tarpeeseen, eikä edes tarvitse olla kiukkuhuuto, vaan riemunkiljaukset esimerkiksi leikkimatolla on välillä hyvin äänekkäitä. Samalla voi ottaa jaloilla painiotteen lelukaarissa roikkuvista isommista leluista...

Onko kenenkään vaivoilla tapana yskiä siis tarkoituksella saadakseen huomiota tai jotain? Meillä tyttö aina yskii todella äänekkäästi! Ja sitten kun hän jokeltaa niin se on semmoista ärrän korinaa. :D Vielä ei kääntyminen onnistu ilman apua mutta harjotukset on kovat ja hermo menee kun ei asiat tapahdu samalla sekunnilla. Liekö perinyt äidiltään tuon kärsimättömyyden..... kröhöm! ;)

Meillä oli ehkä kuukaus sitten tuo vaihe, että yski, köhähti tai kakoi ihan vaan koska vauva. Ei sillä mitään yskää ollut, mutta kunhan köhis :D

Meillä on käännytty ekan kerran ajat sitten, mutta tuo neiti on niin laiska, ettei sitä monesti tee :D Neuvolassa käski houkutella kääntymisharjoituksiin laittamalla vauva kyljelleen, mut eheii, toi vaan kellahtaa takas selälleen, ei jaksa ei kiinnosta :D

Meillä oli ehkä kuukaus sitten tuo vaihe, että yski, köhähti tai kakoi ihan vaan koska vauva. Ei sillä mitään yskää ollut, mutta kunhan köhis :D

Meillä on käännytty ekan kerran ajat sitten, mutta tuo neiti on niin laiska, ettei sitä monesti tee :D Neuvolassa käski houkutella kääntymisharjoituksiin laittamalla vauva kyljelleen, mut eheii, toi vaan kellahtaa takas selälleen, ei jaksa ei kiinnosta :D

Täällä on ruvettu tekemään etunojapunnerruksia! :grin Beibi nousee kämmenien/nyrkkien varaan vatsallaan maatessaan, ja laskeutuu siitä sitten takasin alas, ja sama uudestaan! Urheilullinen lapseni :)

Onko meiän tyttö kehityksessä eellä ja meinaako tuo jättää konttaamisen kokonaan välistä :grin Tyttö piti mua sormista kiinni ja siinä se niin tomerana seisoskeli jalat ihan suorassa lattiaa vasten :rolleyes: vai tekeekö muutkin vauvat tätä? Meillä on nykyään pystyasento ainut missä jaksaa olla. Makuulteen ja sitterissä menee hermot hetkessä. Hyppykiikku on tytön mieleen, muttei olla siinä kovin kauaa pidetty. Ja sylissä ollessa pitää liikkua ja höpötellä, muuten menee taas hermot.. Missä vaiheessa tää loppuu?o_O

Poika kierähti itse vatsalta selälleen pari kertaa, mutta nyt ei tunnu olevan enää mitenkään kiinnostunut kierimään. Lelulla ohjaaminen ei auta, vähän auttamalla kyllä kääntyy muttei mitenkään innostuneesti. Enempi tuo yrittää saada itseään konttausasentoon. Onkohan kenelläkään muulla kokemuksia tästä? Onkohan tämä normaalia?
Neuvolassa otetaan kyllä puheeksi, samoin seuraavassa fys. terapiassa.

Edelleen esiintyy toispuolisuutta tarttumisessa ja monessa muussakin toiminnassa.

Istumaan poika puskee itsensä mielellään, siinä asennossa kun varpaista saa parhaiten kiinni. :D

Sent from my GT-I9295 using Vau Foorumi mobile app

Meillä opittiin kääntymään vatsalle päivää ennen jouluaattoa ja nyt sitä pyöritään kaikki yöt sängyssäkin, mua pelottaa et jos tyttö menee mahalleen yöllä ja jos sillä ei riitä voimat pitää itseään ylhäällä tai ei käännä päätä sivulle että hän tukehtuu?! En siis osaa itae nukkua kunnolla öitä kun vahdin tyttöä. Usein herään siihen kun tytön naama on kiinni pinnasängyn pehmusteessa tai patjaa vasten ja kuuluu vaan tursketta ja tuhinaa. Ja toinen juttu, täällä on opittu sylkemään ja päristelemään, myös syödessä!! Ja itse on aina ihan soseen peitossa syömisen jälkeen, kun eihän vauva ymmärrä että niin ei saa tehdä vaikka sanot ei. Sehän on vaan hänestä hauskaa, mutta minusta ei.. :(

Joo, täällä kans alkanut tuo sylkeminen ja pärskyttäminen! Ai että, on rasittavaa kun pitää tyttöä sylissä ja se alkaa pärisemään päin naamaa :grin Selällään ei lattialla kauaa viihdytä. Ei mee ku muutama sekuntti ja ollaan masulleen :rolleyes: Mutta siinäkin alkaa sit hetken päästä tympimään kun ei liikkeelle pääse..

Mä olen ihan hukassa meidän tytön kanssa kun herään jo kolmatta viikkoa siihen kun se on kääntynyt yöllä mahalleen ja nukkuu naama kiinni patjassa, välillä herään siihen kun se huutaa, ilmeisesti tuskastuu kun ei osaa kääntyä selälleen takaisin. Mut mua pelottaa että se ei saa henkee eikä herää enää aamulla ka siks mä sitten valvon vieressä ja en osaa nukkua. Jos käännän sen takas selälleen niin hän koittaa kääntyä taas mahalleen ja kääntyykin ja tätä jatkuu aina johki aamu 5 asti kunnes uni taas tasoittuu ja lopun yön voi nukkua selälleen. Ideoita?

Ekana tuli mieleen, jos laittaisit jonkun tyynyn yms vauvan viereen niin ettei pääse kääntymään? Mut ite olettaisin jo tuon ikäisen vauvan osaavan ilmoittaa jos joku on huonosti eikä saa happia.. Vaikka kyllä minäkin olisin varmasti yhtä huolissani jos meillä tyttö pyöris öisin.. Meillä on myös pinnis ihan meiän sängyn vieressä..mun ei tarvi sit aina nousta sängystä ylös, kun tyttö on siinä käden ulottuvilla :)

Niin meilläkin on ihan mun vieressä ja ei kyllä tarvii nousta muuta kun kurottautua laidan yli, mut yöunet siinä aina itellä kyllä kärsii pahemman kerran..

Hanski, auttaisko unipussi rauhoittumaan? tai jopa vaikeuttais kääntymistä? Vai onks teillä jo käytössä? Meillä tyttö vasta kerran kääntyny mahalleen yöllä ja se oli silloin ku unipussi oli pesussa..

Takaisin