Vauvojen puuhat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja ///e\\\
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meilläkin naurettiin ekaa kertaa aika lailla 3kk iässä, tais olla ehkä viikkoa ennen tms. Eka nauru tuli siitä kun hyppyytettiin vauvaa sylissä. Eniten naurattaa täällä kans kutitukset ja pussailut ympäri vartaloa, tai sitten kun heilutetaan vauvan käsiä musiikin tahtiin. Harsoleikit kans naurattaa, kun harsoa vedellään naaman tai vartalon yli tai heilutellaan naaman päällä. Joskus nauraa ääneen turvakaukalossa ihan vaan sitä kun kattelee mua siinä vieressä. Ja monesti saan nauramaan vauvan ihan sillä että nauran itse. :) Ompa kerran nauranut ääneen kylpyyn päästessäänkin. Vauvat on hauskoja kyllä!

Meillä naurettiin ekan kerran vajaa pari viikkoa sitten. Mää kans hyppyytin ilmassa ja voi sitä toisen riemua ja hekotusta, alko ittiäki niin naurattaa :grin Ylisöpön kuulosta :Heartbigred

Meillä se kelpas ekan kerran ku oli uus ja sen jälkee ei oo kelvannu vaikka oon tyrkyttänyt. Käsiään tai harsoa yleensä sit järsii, tai mun sormia jos on kädet puhtaat. Pari kertaa oon yrittäny tarjota sitä purulelua kylmänä ni silloin se on jo ihan loukkaantunut kohtelusta... :p Sen sijaan kylmään veteen kasteltu harso kyllä kesäkuumalla kelpas järsittäväksikin.

Onko kellään vielä vierastamaan ruvettu. Meillä on nyt kolme kertaa huudettu suoraa huutoa, kun anoppi on yrittänyt ottaa pojan syliin. Anoppi on ihana ja itelle tulee paha mieli anopin takia. No saapi totuttaa naamansa enempi pojan lähellä ni kyllä se siitä!

Joo eilen juuri vierastettiin mun isää, huuto alko samantien aina kun otti syliin, eikä edes pulloa huolinut ukin sylissä. Mun äidin eli mummin syli kyllä taas kelpasi :rolleyes:

Tuliko mulle tää vaun uutiskirje, ni siin oli, et nyt vauva näkee kuin aikuinen. Oon huomannut, ettei pysty ees mennä vaivihkaa ohi, aina kääntyy pää ja huomaa hymyn kauempaakin :) et varmaan tunnistaa ihmisiä jo kivasti!

Hiphei. Ahkeran harjottelun tulos ja viime viikolla pikku ukkeli kääntyi selältä mahalleen!! Enkä voi olla tuijottamatta ja tuntematta suurta ylpeyttä, kun pienet sormet nyplää tarkasti pehmojen neniä. Pienen tunnustelun jälkeen ne viedään taitavasti suoraan suuhun. Ja täällä ollaan kiinnostuneita ruokahetkistä, kilisevät välineet ja kaikki mikä menee äidin suuhun, on jännittävää: silmät ja suu ymmyrkäisenä. Ja kun meidän katseet kohtaakin, alkaa naurattaa ja vähän ujostuttamaan. Aaawww!!

Kova huoli rintamaidon riittävyydestä mutta lisäämällä omaan päivittäiseen ruokailuun reilusti lisää kaloreita hyvillä hiilareilla, niin maidontulo on parantunut selkeästi. Tai oman pähkäilyn tulos, kun muutos oli niin konkreettinen, Syön reilusti aina lounaaseen asti mutta seuraava ateria on vasta kuuden jälkeen. Nyt sitten muutos pojan parhaaksi ja yksi ateria lisää päivällä! Ajattelin odotella nelikuukautis lääkärille ja kuulostella pojan painon kehitystä.. Josko alettaisiin ottamaan porkkana maidon kaveriksi.

Meillä opittiin selältä mahalleen kääntyily vajaa viikko sitten. Nykyään ei viihdy selällään enää ollenkaan, vaan kääntyy mahalleen heti.. Ja sitten huudetaan, koska ei pääse etenemään eikä myöskään kääntymään takaisin selälleen ;)

Ilmeisesti uusi opittu taito on lisännyt myös ruokahalun määrää. Maissivelliä alettiin antamaan pari viikkoa sitten, nyt jo aamuin illoin. Maissisosetta annettiin ensimmäistä kertaa kolme päivää sitten :) Eilen illalla joi ennen yöunia reilun purkin velliä ja nälkä oli taas jo kahdeksan tunnin päästä. Eli nyt näyttäisi siltä, että yöunien aikana syödään kerran. Normaali yöuniaika 20-09.

Paljon tullut uusia ulottuvuuksia elämään, kun 4kk rajapyykki ylitettiin :) Soseen antaminen on sekä äidistä että varsinkin tyttärestä hauskaa puuhaa. Neiti nimittäin keksi heti ruoka suussa päristelyn... Sotkuista puuhaa :D

Joko teillä muilla on vellit/soseet tulleet mukaan? Mitä soseita/vellejä olette antaneet?

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Meillä tykätään soseet suussa tunkee myös kädet sinne ja sitten hierotaan käsillä silmiä ja naamaa :grin Sotkusta tosiaan... Bataatti on ihan herkku, samoin luumu, mut perunasta ei tykätä ja nyt ollaan kokeiltu peruna-porkkanaa, mut sitäkin vaan pullautetaan ulos suusta. No, sitä nyt kuitenkin yritetään syödä tää viikko, katsotaan jos pikkuhiljaa alkais uppoo paremmin.

Meillä ei kyl paljo tota mahaan asti mee. Suurin osa tulee vissiin suusta ulos. Keräsin just kasvimaalta tuoreet kesäkurpitsat ja tein sosetta niistä. Ollaan maistettu bataattia, päärynää, luumua ja mangoa. Huomenna siis kesäkurpitsa. Päärynä on noista uponnut parhaiten. Ja vellit, myös marjavellit, on ollut super-yök.

Meillä ollaan maisteltu peruna, porkkana, maissi, luumu, mango, banaani, parsakaali, bataatti, mustikka, vadelma, kesäkurpitsa, riisipuuro... öö, siinä ne varmaan oli :grin Kolme päivää niin voi siirtyä jo 5kk eväisiin :wink

Jehna.Vautsi mitä maisteluita! Mitähän mä odotan niin orjallisesti..? Neljän kuukauden rajapyykkiä vai. :oops: Mutta myönnän, että tuleva jännittää, mennään taas uusi askel eteenpäin ja äitiä tarvitaan hetki hetkeltä vähemmän kun ravintoa tulee muualtakin kuin tissistä. Mutta uusi jännittävä vaihe on alkamassa ja pitää vaan pitää hurjassa kyydissä lujasti kiinni.

Mua jännittää soseiden antamisessa kaikkein eniten allergia... Olen itse ollut pienenä kaikelle mahdolliselle allerginen. Toivon todella, ettei neiti peri tätä "ominaisuutta" multa...

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Eikös ne nyt aika hyvin huomaa, kun yhtä kerrallaan maistattaa. Meillä (vanhemmilla) ei onneks oo mitään allergioita, mut eihän se toki mitään takaa. Toivottavasti teillä ei mytty oo mitään!

meillä ei oo kummankaan suvussa allergioita eikä kellään muksuistakaan oo.

tosin kaikilla on jokin ruoka-aine/mauste tehnyt poskiin punoitusta alle 1v, mut siitä ei ole välitetty. Nykysuositus on siedättää lasta kaikelle eikä välttää kaikkea mikä vähänkin tekee oiretta tai saattaa allergisoida kuten kala tai kananmuna ja oon ihan samaa mieltä.

huom. Eri asia on sit vakavat ja lasta selvästi haittaavat oireet!

Oon tosta siedätyksestä samaa mieltä ja myös tietty järjen kanssa. Ei aiota mitään välttää ja samaa ruokaa saa syödä kuin mekin sitten kun sen aika on. Joskus ala-asteella yhen äiti teki aina ruuan ilman sipulia yhdelle lapsista (oltiin 11-12-vuotiaita), koska tämä ei PITÄNYT sipulista. PAH! ite en voi sietää nirsoja ihmisiä, eikä meidän tytöstä sellaista toivottavasti tulekaan. Uho on ainakin itellä (vielä) kova, että kaikkea täällä joutuu maistamaan...:)

Minä en voi myöskään sietää sitä, että liikaa annetaan lapsen päättää. Jos lapsi on terve ja kasvaa normaalisti, voi hänelle sanoa, että joko syöt samaa kuin muutkin tai pärjäät seuraavaan ruokailuhetkeen. En aio antaa myöskään isovanhempien kokata erityisruokia nirsolle lapselle. Tätä mieltä olen nyt, kun lapsi syö vain rintamaitoa...

Onko kukaan muu muuten enää pelkällä rintamaidolla/vastikkeella? Meillä poika kasvaa hyvin ja nukkuu 3-7 tunnin pätkiä öisin niin emme ole nähneet tarvetta aloittaa kiinteitä. Hän ei myöskään ole osoittanut kiinnostusta meidän syömistä tai ruokaa kohtaan. Alustavasti olen ajatellut noudattaa 6kk suositusta, jos neuvolassa ei anneta muunlaista ohjetta tai jos poika jatkossa osoittaa kiinnostusta aloittaa aiemmin.

Takaisin