Vauvojen puuhat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja ///e\\\
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
täällä ollaan vielä täysimetyksellä, ikää vähän päälle 4kk. Aloitellaan sit kun tarve tulee ja poju on vähänkään kiinnostunu.

meillä esikoinen ei voi sietää kasviksia kypsennettynä. Vaihtelevasti pakotan maistamaan/annan jättää syömättä. Kakkonen taas ei tykkää lihasta ja sama meininki.

ruokana on mitä laitetaan ja lapset joko syö hyvin tai ei. Aina ei oo lempiruokia mut ei myöskään uusia kokeiluja joka päivä. Ei jaksa vääntää ja kasvattaa joka ruoalla :D

Täysimetyksellä täälläkin ja hyvin kasvaa +käyrillä. Tänään 4kk nla 64cm 7990g. Poika seuraa tarkasti vakavana kun isi tai äiti syö. Aiemmin se oli niin pelottavan näköistä että alahuuli kääntyi mutruun, nyt vaan kulmat kurtussa katselee :) Vasta 2.10 seuraava nla ja sinne asti varmaan pelkkää maitoa..

Me myös täysimetyksellä (4kk neuvola 2vk päästä). Reilun viikon ajan poitsu on suostunut päivisin syömään vain vasemmasta rinnasta, öisin ja tokkuraisena menee myös oikea... Pientä nirsoilua siis ilmassa. Kovasti tahtoisin täysimettää vielä pari kuukautta, mutta päivä kerrallaan. Tähän asti kasvanut tosi hyvin, painoa pojalla tällä hetkellä n. 7,5kg.

Meillä ollaan myös täysimetyksellä vielä (lukuunottamatta paria maissivellikokeilua)
Ystävän häät on syyskuussa ja siihen mennessä pitäisi saada poika tottumaan tuttipulloon.. Häät kun on lapsettomat.
Huuto alkaa heti kun tuttipullo tuleekin näköetäisyydelle.. tästä syystä oon nyt parina päivänä kokeillu antaa pienen määrän maissivelliä lusikalla :D ja sehän näyttää uppoovan. Ostin myös nokkamukin josta aion kokeilla korvikkeen syöttämistä vielä. Muita vinkkejä otetaan vastaan ilomielin :)

Niin ja poika on 3kk 2vk

Meillä myös vielä täysimetyksellä ja ikää reilu 4kk :) en pidä kiirettä aloittamisen kanssa kun hyvin kasvaa maidollakin

Kuulumisia :) Tyttö on tarkkaavainen ja iloinen yleensä (koliikki mennyt kauan sitten ohi). Ei käänny vielä muuta kuin kyljelleen ja unissaan ehkä pyörii. Nauramaan ääneen alkoi 2,5 kk iässä ja vierasti ekan kerran neuvolantätiä 3kk neuvolassa. Tutin saa suuhun pienen matkan päästä ja mitäs mä vielä keksisin, hmm. Seurustelee kovin ja vatsallaan lähtee liikkeelle. Nukkuu öisin yleensä ekan pätkän 5 h (vaihteluväli 2-7 h) ja sitten vielä pari pienempää pätkää. Täysin rintamaitovauva ja sellaisena pysyykin ainakin 5 kk ikään saakka. Yritetään saada suolisto valmiimmaksi ennen kuin kokeillaan maistaa kasvissoseita. Kiirus ei oo tosiaan meilläkään. Oisi tietty kiva yltää 6 kk suositukseen, mutta tutkimuksia lukiessani oon miettinyt, että se 5 kk voisi olla maisteluun otollisempi joidenkin allergiariskien vuoksi.

Ameeba ootko löytänyt jotain tiettyjä ruokia, joiden maistelu olis hyvä aloittaa ennen 6 kk allergiariskin pienentämiseksi?

Mä alotan kyllä kiinteiden maistattamisen kun 4kk tulee täyteen :) Neuvolasta näin kehotettiin. Myös sanottiin, että aikaisemminkin voi alottaa jos suvussa on allergioita.

Meillä maistellaan vähän kaikkea kohta jo. Ja jokseenkin kyllä mun järkeen noi tutkimustulokset kyllä käy. Allergian pelossahan jotkut luopuu ennen vauvan syntymää jopa lemmikeistään...

mua jännittää kans vähän kiinteiden alotus..ite oon ollu allerginen pienenä kaikelle kalasta porkkanaan ja mansikasta sitrushedelmiin.ruoka-aineallergiat sitten häipyi taaperoiän jälkeen.. Nytki tytölle tulee välillä poskiin punasta näppyä ihan yhtäkkiä ja häviääki sitten nopeeta. Oon koittanu pähkäillä johtuuko jostain mitä ite syön.. Kiivistä mielestäni saatto tulla ku viime viikon alussa parina päivänä söin mut eilen tuli taas uudestaan.

Siitä tais olla tos jutussa, ettei kannata välttää, vaikka jotain näppyläoiretta tuliskin. Myös vauva-lehdessä oli tänään noista maisteluista juttua, ei mitään uutta siinä.

Meillä tuli eilen 4kk täyteen ja sen kunniaksi syötiin puoli teelusikallista päärynäsosetta ihan kaupan purkista :p Tänään ja huomenna maistellaan sama kerran kaks ja sit kahtoo pidänkö taukoa vai avaanko seuraavan purkin. Tätä ennen on pari kertaa saanut imeä raakaa porkkanaa, kurkkua ja omenaa. Kurkusta ei tykännyt, omena tuntuu olevan hyvää ja jääkaappikylmä porkkana kelpais purulelusta paremmin kuin ihan purulelu. Eipä se noista imeskeltävistä mitään irti oo saanu kuin makua, nyt tota sosetta meni ehkä vähän mahaankin asti. Alkoi miun syömisistä kiinnostua 3kk iässä.

Mitään kiirettä en aio pitää. Alunperin ajattelin et 4kk eteenpäin vois tarjota soseita enemmänkin kun ei ne sen huonommasta oo suolistolle kuin korvikekaan. Mut toisaalta - omalta kantilta ajateltuna ei tuossa kiinteiden tarjoamisessa ainakaan vähempää vaivaa ole kuin pullojen pesussa ja maito, korvikekin, on kuitenkin vauvalle räätälöityä ravintoa. Korvikkeessa on lisättyä rautaakin. Että hiljalleen maistellaan soseita tässä nyt muutama kuukausi ja kun oppii itse viemään ruokaa suuhun niin sormiruokailu aloitetaan. Maito on varmaan pääasiallinen ravinnonlähde niin pitkään kunnes itse oppii syömään jotain merkittäviä määriä.

mä tein tänään ite sosetta nektariineista ja päärynöistä. Saa nähä millon sitä ehtii aloitella sit sitä syöttöpuolta. Ajatuksena ainakin lisää vaan työtä, kun nyt on niin helppoa jotenki..

Täällä on nyt maisteltu porkkanaa torstaista ja niin hyvin uppoaa, että tänään sekottelen perunaa mukaan. Maistelu on lounasaikaan ja tunnin iltapäiväunet venynyt kahteen! Maha reagoi kivuttomilla paukuilla ja kakka on muuttanut tietysti väriään oranssimmaksi ja on inasen ruikulia. Mutta hitsi, tästä se lähtee. :)

Meillä tuo kakka on jo ihan "oikean" näköistä, siis semmoista hyvin tummaa ja suht kiinteätä! Hassua sinänsä koska kuitenkin maitoa menee edelleen, ainoastaan lounasaikaan syödään sosetta ja iltapäivällä "välipalaksi" luumusosetta ja maitoa.

Meilläkin kakka tullut tahmeemmaks. Nyt vissiin päärynäsose laitto vatsan pitkästä aikaa toimimaan ja vääns kolmet kakat vuorokaudessa, jippii! :)

Jollain muullakin oli manduca käytössä? En tiedä onko muissa repuissa sitä erillistä pikkuvauvatukea pepun alle joka auttaa jalat oikeaan asentoon.. mutta siis pohdinkin että miten kauan sitä käytetään? Me vasta kaivettiin taas reppu testiin kaapin pohjalta.

Takaisin