Vauvojen puuhat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja ///e\\\
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Me lähdetään melkeen joka päivä jonnekin ulos. Aamupäivällä parvekkeelle ei vielä paista aurinko ni sillon voin nukuttaa sinne, mut puolen päivän aikaan kun aurinko alkaa paistaa, tulee tänne sisälle ihan tuhottoman kuuma, joten kivampi on mennä ulos. Puistoissa yleensä istuskellaan, tai mennään jonkun luo kyläilemään. Käydään myös lounailla miehen kans ulkona, ni sillon voi jompi kumpi aina sylitellä tai nukutella vauvaa. Sisälle jos nukutan ni nukutan vaunuihin, pistän tuulettimen hurisemaan viereen ni saa paremmin unen päästä kiinni. Poika on niin herkkä kaikille äänille, et pitää olla joko tasaisesti ääntä tai tasaisesti hiljasta. Kaikki "normaalista poikkeavat" äänet häiritsee unen tuloa, kun hän kuuntelee kaikkea niin tarkasti. Iltaisin monesti istutaan parvekkeella kun aurinko ei enää paista siihen. Poika tykkää kattella ohi kulkevaa liikennettä ja tuulessa heiluvia puita.

Me käydään päivittäin ulkona. Kuljetaan varjoissa ja etsitään hento tuulenvire, joka laittaa vauvan hymyilemään. Olimme just 4 päivän reissussa ympäri Suomea ja matka meni hyvin. Autossa aina viilennys (ei liikaa) ja tarpeen mukaan peitto päällä ja tehtiin vaikka mitä kuumasta säästä huolimatta. Tänään meille on luvattu +30 ja nyt ollaan sisällä. Vauva nukahtikin heti kun laskin hänet tohon sohvalle :) Illemmalla sitten ulos taas.

Ulkona kanssa, parvekkeella on hyvä olla vaikka aurinko paistaakin, saan vaunut kivasti puoliks varjoon ja puoliks sisälle ja siinä kohtaa tuulee eniten niin tyttö tykkää :) Ja muuten, täällä on puhjennut ensimmäinen hammas!

Sisällä leikitään leikkimatolla/sitterissä, meillä kans ilmalämpöpumppu. Nukutan vaunuihin sitten ja vaunut on aina talon varjonurkalla. Nytkin nukkuu tuolla, tosin unet helteellä aina lyhyet. Varjoisella ilmalla saatan esitellä meiän pihaa. Yks päivä laitoin kuomun alas ja hyttysverkon päälle ja sit tyttö tykkäs katella puita ja pilviä, mitä nyt vaunuista näkikään ja mä juttelin koko ajan, et mitä on missäkin. Hymyili sitten ihan ku tajuis jotain :)

meillä möllötetään ja yritetään olla tekemättä mitään.

Hassua et toiset on tohkeissaan lapsensa kehityksestä ja mä haluaisin vetää tuon jesarilla paikalleen, ettei se oppis liikkumaan..:oops:

Meillä inhotaan tätä hemmetin hellettä - alakerrassa aamulla +24 astetta, yläkerrassa +26 astetta. Tämä siis seitsemältä aamulla :( Puistoon voisi mennä, mutta se on todellinen hyttyshautomo.

Tänään pitäisi vielä menna rokotettavaksi ( 3kk:n rokotesekasotku!). Ihan kiva jos tähän +30 lämpötilaan iskee vielä kuume. Rokoteohjelman " lapsen huone tulee pitää viileänä" on aika iso vitsi :(

Meilläkin taitaa olla tulossa hammas?

Höh ainoo miten kämpän saa hieman viileämmäks on pitää parvekkeen ovi auki koko yön. Mut se ei miltään muulta osin sit olekaan hyvä idea :confused: Meillä taitaa olla tulossa lisää hampaita, kun nyt ollaan oltu välillä kumman kiukkuisia ja tuo jyystäis koko ajan jotain suussa.

Me ollaan mökillä. Täällä on hiukan viileämpää kuin kaupungissa. Metsä varjostaa. Itse olen uinut joka päivä vähintään kilometrin. Poika nukkuu vaunuissa ulkona ja minä olen sisällä. Täällä on ulkona niin kuuma.

muoks: siis ulkona on kuuma auringossa ja paarmoja varjossa.

Joo o, meilläkin on makkarissa +29, ja nyt siellä on mun mielestä viileää! Illalla kun aurinko on lämmittänyt koko päivän, on varmaan +35. Täytyypä kattoa illalla mitä mittari näyttää.

Kotona ilmalämpöpumppu ja pimennysverhot on must. Ihanan viileää. Toisin kuin ulkona. Meillä oli reissussa autosta ilmastointi rikki ja voin sanoa et vauvan kanssa ihan kamalaa!! Toinen paistuu istuimeensa.

Miä kanssa tykkään et vauva on ns. tekemättä mitään. Esikoinenkin alko pyörimään vasta 7kk ja kävelemään 1v. Sen jälkeen kun puhumaan oppi, niin hiljaa ei ole ollutkaan..eikä paikallaan. Et näin vois mennä myös tän toisen kanssa. :)

Meille ei saa ilmalämpöpumppua tähän kerrostaloasuntoon, kun ei saa mihinkään sitä poistoletkua johdettua :( Hankittiin sit tommonen ilmanviilennin, mikä on siis vähän ku tuuletin mut sinne laitetaan vettä sisälle niin puhaltaa viileää ilmaa. Se viilentää aika kivasti, mut toisaalta sit taas tuo kosteutta paljon asuntoon ja kuuma + kostea ei oo kiva yhdistelmä. Yöllä nousen aina moneen kertaan samalla kun syötän vauvan ja tuuletan meidän asunnon. Tää asunto on pitkulan muotoinen, joten kun avaan parvekkeen oven ja ulko-oven, tulee kunnon tuuli koko kämpän läpi. Päivällä siitä ei oo hyötyä kun parvekkeelta tuleva ilma on kuumempaa kuin sisäilma, mut yöllä se viilentää ihanasti.

Meidän neukkutäti muuten sanoi että koska vauvan lämmönsäätelykyky ei toimi, tulee vauvalle kuuma vasta kun on lämpöä ylo +37 astetta, eli hän suositteli yöksikin kunnon peittoa vauvalle vaikka kuuma onkin, niin rauhottais. Oon sitä nyt kokeillu ja välillä tuntuu et rauhottaakin sitä pyörimistä, eikä oo vauva ollu hikinen vaikka kuuma makkarissa onkin. Tosin peitto on vaan alakropan päällä ja yleensä se potkitaan kyllä pois aika nopeesti.

Kyllä meidän tytöllä on ollut näillä keleillä ihan selkeä hiki, eli tukka märkänä, vaikkei sisällä yli 37 astetta ole ollut. Mutta kuuma meilläkin on, sisällä lähenee kolmeekymppiä. Ei tee näillä keleillä mieli kauheesti pitää vauvaa pitkiä aikoja sylissä...

ja en oo tajunnut, että hampaita voi tulla nyt jo! Mitä hampaita teillä on puhjennut eka?

Apua, mä en halua hampaita vauvalle vielä pitkään aikaan. Mulle itselle on tullut tosi myöhään, tulisko neidillekin...? Miehen hampikehitystä en oo katsonut vielä.

mulle on hampaat tullut joskus lähempänä vuoden ikää, miehelle taas joskus 3-4kk ikäisenä. meidän vanhemmille pojille hampaat on tulleet 4kk ikäisenä, luultavasti myös tällekin tulee samoihin aikoihin.
meillä vain molemmilla ensimmäiset hampaat ovat käyneet "kurkkaamassa" ikenistä joskus 2-3kk ikäisenä, ovat ihan selvästi sormella tuntuneet ikesissä, mutta noin viikon päästä ovat kadonneet. sitten muutaman viikon tai kuukauden päästä ien on ollut ihan pullollaan ja hammas on sitten tullut kunnolla läpi pysyvästi.

Tytölle puhkes eka hammas vasta 9 kk iässä, saas nähdä tuleeko pojallekki vähän myöhemmin. Vielä ei näy eikä tunnu mitään.

Poika oppi tänään päristelemään :) Sitten naurattaa hirveästi, kun äiti pärisee takas :grin

voi just tänään miehelle sanoinkin, että kohta on se pärinä-vaihe, muistelisin että pojat ovat joskus 4kk tietämillä pärisseet naama kuolassa! tosin, meillä ollaankin nyt vasta 2,5kk, että vielä menee hetki... :grin

Takaisin