Vauvojen puuhat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja ///e\\\
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
oikeesti kyllä sympatiat kaikille koliikki/melkein koliikkivauvan vanhemmille! onneks nuo pienet on niin överisöpöjä että jaksaa, muutoin varmaan pää sekois :grin

Ameeba meillä vaihdettiin D-tipat vesipohjaiseen Jekovitiin, ja selkeesti noi mahavaivat ei oo enää ollu niin kivuliaita. Nyt tosiaan vaan se väsymys mikä itkettää, sekä vauvaa että äitiä. Meille tulee varmaan kohta miehen kans erokin ku mä oon jatkuvasti niin väsyny et valitan kaikesta... Pyykkiä pitäis pestä ja ruokaa tehdä ja vauvan kans haluisin kuitenkin olla päivät hereillä ja ei vaan jaksa tehdä kaikkea kahden tunnin yöunilla.

Meillä myös näyttäis parin päivän perusteella vihdoin mahavaivat helpottaneen. Tolla oli takuulla joku mahapöpö ku miullaki oli maha sekaisin reilu viikko sitten ja tolla oli samoihin aikoihin ja sen jälkeen ihan vihreetä ja vetistä kamaa reilun viikon verran, joka pierun mukana tuli ja sit liberot teki vaippaihottuman (nyt kestoilla ja lidlin vaipoilla vihdoin parantunu ku tajusin mistä johtuu, luulin et kestojen vika eka) niin oli takuulla tosi inhottava olla. Pylly ihan punainen ja ruvella ja koko ajan kakkaa ärsyttämässä vaikka kuin putsas, saati sit et se putsaaminen takuulla aristi vaik kuin varovasti teki ja maha kipee muutenkin.

Nyt on enää väsymysitkuja ennen kuin nukahtaa. Ja sit ku nukkuessaan säpsyy ni niistä ihan herää huutamaan välillä eikä vaan uni-itkuja. Päivällä lyhyemmät huudot ja rauhoittuu nopeammin mut illalla yöunille käymiseen näkyy menevän aina tunti pari viimeisestä syötöstä. Siinä välissä ei sit kelpaa mikään.

Tsemppiä kaikille äideille täältäkin! Meidän tyttö on onneksi päästänyt meidät kitinöiden suhteen kohtuu helpolla, vaikka toki toisinaan illalla harmitustakin on. Oletteko kokeilleet iltanukutukseen kantoliinaa? Meidän tyttö rauhoittuu kehtosidontaan poikkeuksetta. Esimerkiksi eilen, kun väsymys alkoi harmittaa, sidoin tytön liinaan ja käytin sen kanssa koiramme puolen tunnin lenkillä suurimman osan ajasta tyttö katseli taivasta rauhasssa ja lopulta juuri ennen kotiinpaluuta nukahti sikeästi. Suosittelen! Tuolla kantoliinalla taitaa olla vähän sama vaikutus kuin kapaloinnilla, plussana vielä äidin läheisyys.

multa kans isot sympatiat ja ennnenkaikkea tsempit koliikkivauvojen vanhemmille! Ihan pitää kyllä pysähtyä miettimään kuinka ihanne tilanne meillä ku tyttö ollu ihan tosi helppo.. Ei edelleenkään itke,muutaku muutaman sekunnin ynähdyksiä esim nälkäänsä. Ihan hurjaa mutta välillä ihan toivon että kajauttaisi ihan keuhkojensa kyllyydestä kunnon märyt,että tietäsin että toinen Ees osaa itkeä :D. No,eiköhän sekin aika koita jossain välissä,sit ihmettelen että miten oon joskus voinut toivoo itkua:). D-vitamiinit (jekovit) eikä mun ruokavalio oo toistaiseksi aiheuttanut mitään.

Saatte olla kyl onnellisia, kun ei vauvat itke/huuda. :) Tosin miehen kanssa tänään juteltiin, et onpahan tytöllä luonnetta ainakin...taas oli 5 h taistelu yöunille. Onneks sen jälkeen mies houkutteli paljuun ja kun menin, niin oli laittanut kuoharia laseihin ja kynttilän palamaan reunalle <3 skoolattiin vauvan nukkumiselle. Iha-naa!

Pitikin noista vaipoista kysyä, et meillä on nyt lahjaks saatuja muumi ja pampers 2-kokoja. Mut lidlin niitä vaippoja on kehuttu. Osaako joku sanoa koko-luokituksesta jotain? Et jos haluun tota 2-kokoa, niin onko se pieni/reilu? Pitäs varmaan hankkia jo 3-kokoa yövaipaksi, meneehän sekin jossain välissä.

Musta tuntuu ettei oo välillä oikeen mitään juteltavaa näissä vauva-asioissa kun meillä on niin helppo vauva. Tunnen jopa vähän syyllisyyttä siitä ettei meillä oo mitään ongelmia...

Ei tuollasesta saa syyllisyyttä potea, nauti täysillä vaan hymykuoppa ja kaikki muut myös! :) Minäki nautin niistä hetkistä, kun vauva on tyytyväinen hymypoika vaik ei kestäis kauan :grin Kyllä se lohduttaa, ettei nämä mahavaivat kestä ikuisesti. Vaikka on kyllä ollu henkisesti raskaita nuo itkupäivät. Ja jos siihen vielä päälle on itse nukkunu huonosti, ei ehdi syömään ja taapero kiukuttelee niin huhheijaa :confused:

Meillä rääkyy kehtosidonnassa kuin syötävä, ei kelpaa yhtään :p Mut pystyssä on oikein onnellinen. Ihan pienenä tykkäs kyllä olla rengasliinassa kehdossa.

Niin ne vauvat vaan on erilaisia! Meilläkin tosin kantoliinaan sitominen aiheuttaa aina itkua, mutta kun ottaa muutaman reippaan kävelyaskeleen eteenpäin, niin silloin rauhoittuu. Muutenkin meillä tykätään olla liikkeessä - jalat vispaa kauheeta vauhtia hyväntuulisenakin. Ja usein tuntuu itkua aloittelevan siitä, että joutuu olemaan paikallaan. Kun nostaa syliin ja kanniskelee mahallaan niin, että saa itse kannatella päätään, kaikki on hyvin. Menevä mimmi :) Tosin tämä ei itseäni kyllä yllätä, koska olen aina ollut monta rautaa tulessa -ihminen... Meidän tytölle tuli siis lauantaina täyteen kuusi viikkoa.

Ainiin! Näitten itku-juttujen lomassa meidän tyttö eilen kääntyi mahalta selälleen. Ei tykännyt :D Oikein tomerasti nostaa itteensä ylös ja kannattelee päätään. Ja kans noi jalat vispaa kovaa vauhtia. Jos häntä turhauttaa, ettei pääse eteenpäin. Mitä jos pääsis, ni mihinköhän tuumailis mennä...:)

Meillä tuo nukahtaminen tuntuu olevan nyt iso ongelma. Nukahtaa usein kesken syönnin minun syliin ja siinä nukkuisikin sitten vaikka kuinka kauan tyytyväisenä. Heti jos laatikkoonsa laskee, niin herää kauhean porun kera. Vaunuissa nukahtaa ja nukkuu yleensä vaan tasan niin kauan kun vaunut liikkuu. Eilen ei nukkunut päivällä käytännössä ollenkaan, lyhyitä ja katkonaisia pätkiä vaan. Oli selvästi väsynyt ja piti väsykitinää lähes koko päivän. Onneksi illaksi sitten rauhottui kun nukkui sitterissä noin 20 min. Iltasyötön yhteydessä alkoi taas silmät luppasta, joten kääräistiin kapaloon ja siitä sitten vähitellen vietiin nukkumaan makkariin ja jäikin sitten yöunille. Yöt nukkuu kapalossa suhteellisen hyvin, ihmeellistä ininää/muminaa/narinaa/ähinää tosin pitää unissaan ja minähän herään sitten jokaiseen niistä, että onko sillä nälkä. Ja kun katson laatikkoon, niin neiti on hiljaa ja vetää tyytyväisenä sikeitä.
Nyt juuri on nukkunut 3h vaunuissa, joista 2h kun vaunut on ollut paikallaan! Kävin siis koiran kanssa tunnin lenkin ja neiti nukahti heti alkuunsa vaunuihin. Kai sillä hieman on eilisestä univelkaa kun edelleen vaan nukkuu, vaikka vaunut on tosiaan olleet jo pari tuntia liikkumatta.

Mutta onko mitään ideoita miten neidin saisi nukahtamaan omaan laatikkoon päiväsaikaan? Minä en haluaisi vain jättää sinne ja antaa itkeä, mutta mies sanoi että täytyy tehdä niin jos ei muu auta. Ollaan ajateltu, että käytetään kapalointia vaan yöuniin joten olisi hyvä jos päiväunet onnistuisi ihan sillä että laittaa neidin sänkyyn ja sinne se sitten simahtaa. Ehkä ne yöunetkin alkaisi sitten sujua ilman kapaloa samaan malliin.

Meillä on tyttö nukahtanut n. 2 kertaa "vain laittamalla sänkyyn". :) Eikä helteiden aikana nukuttu sisällä eikä ulkona. Vaunuissa siis päiväunet meillä nukutaan. Miksette nukuta päivisin vaunuissa? Sänkyyn saan joskus nukahtamaan tuudittamalla sylissä, mutta siis ihan hereillä olessa ei oo toivoakaan itsenäisestä nukahtamisesta (paitsi seen 400km automatkan jälkeen...)

Ainiin ja huudattaa ei saa. Mekin sitä yks ilta (juuri miehen ideasta...) kokeiltiin ja toimihan se. Mut sit mies luki netistä, et pientä vauvaa ei saa itkettää, vaan heti pitää mennä.Se loppu sit siihen....

Minä laskin pojan puuhamatolle ja kävin itse keittiössä niin tyyppi oli alkanu nukkumaan siinä :) Oispa aina niin helppoa nukutella,..

Sitähän minä olen miehelle sanonut, että ei huudattamista. Itse tiedän sen ammattini puolesta kyllä.
Ja vaunuissa nukuttaminen ei onnistu, kun ei nuku jos vaunut on paikallaan. Toki on niitä erityistilanteita (kuten tänään), että nukkuukin vaikka vaunut pysähtyy, mutta se vaatii yleensä sen että on nukkunut edellispäivänä huonosti. Tiedän, ettei noin pieni välttämättä nukahda kun sen sänkyyn vaan kantaa, mutta en hakenutkaan sitä takaa. Vaan sitä, että kun nukahtaa minun syliin, niin miten ne unet jatkuisi vielä siellä omassa laatikossa kun sinne laskee? Ja kai tuosta syliin nukahtamisesta sitten pääsee jotenkin eroon? Ettei vielä 2-vuotiaanakin tarvitse nukuttaa syliin ja sen kautta petiin..

Ja toi omasta sylistä sänkyyn laskeminen on just taitolaji. Mies sanoo, et vauvalla pitää olla ihan kanttu vei, et sinne voi viedä...Mysteeristä! Mut tosiaan itekin ottasin neuvot vastaan, miten saada vauva helposti unten maille...tänään olikin sitten jo tossa iltapäivällä kiukuttelua 1,5h ennen unia, joilla vieläkin viihtyy...toivottavasti ei herää huutamaan lisää, vaan ihanana aurinkona :)

Mie nukutan syliin ja laitan sitteriin nukkumaan päivisin (yöllä jatkaa unia sylissä/vieressä/tissillä meidän sängyssä). Laatikosta se aina herää ku unissaan huitoo laitaa vasten mut meidän sitterin (tiny love 3-in-1 rocker napper) saa myös ihan makuuasentoon ja se keinuu jos tyttö unissaan huitoo. Ni nukutan syliin niin että sillä on joku viltti ympärillä. Sit lasken viltin kanssa sinne sitteriin ja istun vieressä keinuttelemassa sitteriä ja käsi tytön rinnan päällä kunnes varmasti nukkuu. Sit vasta lähden touhuamaan muita asioita. Onnistuu tosi hyvin jos ei oo jotai muuta mikä tytön herättää, esim. vielä nälkä tai märkä vaippa tms.

Niin ja en pidä pahana jos vielä 2v:näkin tarttee nukuttaa syliin :) Toiveena olis kunhan joku päivä saa ihan "rutiinin" päiviin et iltaisin tekis aina lenkin vaunuilla tai kantoliinassa ja nukuttais siinä. Se ois niin hyvä sekä itelle et ainakin se yks lenkki päivässä tulee ja sit useamman lapsen kanssa helppo ja vielä joku päivä jos miulla on koira taas ni käy koirallekin iltalenkistä :)

Meillä mimmi on vedellyt unta nyt klo 16.15---> eli kohta 5h. Miksei tällasta pätkää yöllä?? Naurattaa se juttu, et pitäs nukkua, ku vauva nukkuu. Eli tänää 16-21 ja sit yöllä kaivaisin kasvimaata hä? :D

Takaisin