Vauvojen puuhat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja ///e\\\
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meilläkin rähmi hiukan silmät, mutta pidän sitä vielä normaalina. Täytyy kans kysästä ensikerran neuvolassa.

Meillä ei ole mitään rytmiä tai luulen, että aina kun oma hengitys tasaantuu ja lähenee unta niin herra alkaa touhottaa..en ois halunnutkaan nukkua. Kuten nyt illalla kyllä otettiin piiitkät päikkärit ja päivällä myös, mutta nyt 10--> ajattelin mennä nukkumaan kun poika nukkunut sen 1/2h niin ei..mä herään nyt! Ja edelleen valvotaan. Tossa toi rakas möllöttää tyytyväisenä ja kattelee pimetä huonetta jossa tv valot vilkkuu.. Niin vilkkuu mun silmäluometkin. Ei meinaa tahdo pysyy auki... Voi haukotus:)

Jahas...mites mä saisin ton tytön nukkumaan kun herättiin vaipanvaihdolle ja syömään mutta nyt se on tossa sylissä ihan virkeenä vaikka on puhdas vaippa ja maha täynnä!? Tuijottelee mua silmät pyöreenä vaikka on valot poissa enkä oo ees jutellu sille mitään...

Neiti palkitsi äidin viime yönä. Vein nukkumaan puoli kymmenen aikoihin, puoli yhteentoista asti kitisi jonkin verran ja sitten nukahti. Aamumaitoa lämmiteltiin seuraavan kerran puoli kuusi! Kapalo rauhoittaa unen kyllä tasaisen rauhalliseksi, neiti ei ähellä eivätkä kädet vispaa :) Sai äitikin riittävät yöunet <3

Kyllä meillä ainakin poika täytyy ihan nukuttamalla nukuttaa niin päiväunille kuin yöunillekin. Maha täyteen maitoa ja tutti väkisin suuhun vaikka ei huoliskaan, tiukka ote syliin ja sit heijaillaan ja hyssytellään ainaki tunnin verran. Välillä itketään ja killitellään isoilla silmillä, ja itketään pieruja, mut kyl se syvä uni sieltä lopultayleensä tulee, ennemmin tai myöhemmin. Sitte vasta saan pojan sänkyyn ja unille. Jos ei oo tarpeeks väsyny ni sänkyyn siirtäminen on mahdotonta. Jos on kunnolla väsyny ni vaunuihin kyllä onneks nukahtaa nopeesti kun on kunnolla topattu. Semmonen ohje me saatiin et jos on tyytyväinen ja tuijottelee vaan ni pistä sänkyyn ja anna tuijotella. Meil ei kyl semmosta tilannetta oo ikinä. Jos poika on hereillä ja laittaa sänkyyn ni itku tulee kyllä ja syliin täytyy päästä.

Ihanaa :) Yhden kauhean yön jälkeen viime yö olikin tosi helppo. Tyttö nukahti tissille yhdentoista aikaan niin syvään uneen etten saanut sitä heräteltyä pullolle, ei herännyt edes vaipanvaihtoon, ihan taju kankaalla. Toi on jännä kun tavallaan harmittaa ja tavallaan ei harmita yhtään kaataa täyttä korvikeannosta viemäriin...

No siitä tietty reilu tunti eteenpäin niin heräsi kitisemään mahaansa. Mutta joko kävi tuuri tai mä alan oppia (sen kai näkee sit ens yönä). Syötiin tissiä uudestaan ja vähän meni korviketta päälle, sit tehtiin kaikki mahdolliset röyhtäyttelyt - pidettiin olkapäällä, tehtiin pierujumppaa, hierottiin jalkoja jne. ja se pahin hysteerinen itku jäi välistä vaikka mahaa väänsikin ja vähän itketytti.

Lopulta alkoi tyttö näyttää vähän väsyneeltä niin käytiin vaihtamassa pissavaippa ja tulikin kakat samalla. Maha näytti helpottavan ja tyttö killitti ihan tyytyväisen oloisena siinä pöydällä niin vein sänkyyn ja annoin nukahtaa tissille joskus kahden aikaan. Yöllä herättelin tissille kerran ja aamulla seitsemältä heräsi vasta niin sit tissin päälle meni vähän korviketta vielä.

Harmi kun en näe tota Hymykuopan viestiä. Aina toinen viesti on tyhjä ja jumalattoman pitkästi.

Meillä nukahti sitte lopulta puol kolme :O Mut sitte sainkin nukkuu 7:ään jolloin syötin ja jatkettiin viel 9:ään.
Minäkin kapaloon käärin, kun sillai saa valmiiksi lämpöisen täkin ympärilleen ja rauhottuu helposti.

Yöllä yritin aina laittaa sänkyyn takas, mutta silloin alkoi kapalokin purkautua, kun kähdet ja jalat alko viuhtoo hirmuisesti. Tuli komentelua, joka muuttui hetkessä itkukiljaisuiksi jos en regoinut :) Tässäkohtaa vielä yritän tutilla, mutta nopeasti otan syliin ja menen olohuoneeseen antamaa tissejä/korviketta..ettei kaikki muut herää.

Kyllä sitä jotenkin huomaa milloin saa tissillä takas nukkumaan suoraan ja milloin vaatii erilaiset konstit :)

Oletteko muut pyrkineet pitämään päivässä itsellä jotain rytmejä? Esim vaunulenkille tiettyyn aikaan ym.
Muistan sen vaan esikoisen kanssa ollessa, että juuri kun luulee lapsen omaavan tietyn rytmin se muuttuu.

Meille muuten annettiin viime neuvola kerralla mennä jo vauvan syttörytmin mukaan eli ei tartte herätellä enää. Jeiii!

Mullehan tota syöttöherättelyä neuvottiin laitoksella, mut en kyllä oo herätellyt syömään. Kyllä toi tyttö omasta syömisestään pitää huolen ja kun on ollut koko ajan ihan "reilun" kokoinen eli nytkin varmaan jo viittä kiloa kolkuttelee. Viime yönä nukkui 23.30-9.30, välissä 2x 10minsan syötöt klo 4 ja 6.30. Tämä käy minulle! :) Aamullakin oli niin hyväntuulinen tyttönen, et viihty aamupesujen ja syötön jälkeen huikeat 15 minuuttia itsekseen sitterissä. Nyt siis taas aamun ekoilla päiväunilla ollu klo 10.20 lähtien. :)

Ja miksei osa viesteistä näy täällä, menee hermot!

Mää oon edelleenki niin ihmeissäni siitä, että tällä pojalla on ollut alusta asti rytmi, kun tytöllä ei ollut minkäänlaista pariin ekaan kuukauteen. Olin silloin paljon väsyneempi, kuin nyt vaikka kaksi pientä lasta kuvioissa. Vaikka hommaahan näissä riittää, ei käy aika pitkäksi :grin

Eilisiltana vauvalle maistui uni turhankin hyvin, niin kahdeksan jälkeen vähän herättelin vaipan ja yökkärin vaihdolla ettei ihan menis yöunet. Mut eihän tää jaksanut yhtään seurustella vaan nukahti samantein uudelleen. Ajattelin et herää sit tosi aikasin syömään mut kyllä sitä unta sitten riitti 00:30 asti. Sit seuraavat syötöt klo 04 ja 08 jotka ovat olleet jo monena yönä samat. Masua itkettiin vaan aamulla aika paljon, isi ottikin töitten jälkeen tuossa klo 4 jälkeen pojan rinnan päälle nukkumaan, viihtyy siinä hyvin. Sai itsekki mukavan pätkän nukuttua :)

Onneksi meillä viihdytään nykyään sitterissä lyhyitä aikoja, kun alussa ei kelvannu mikään muu kuin syli hereillä ollessa. Ei siinä mitään, mutta kun kädet pitää saada vapaiksi välillä toista lasta varten :grin

Meilläkään ei ole minkäänlaista rytmiä vielä ja poika kuitenkin ihan kohta 2kk vanha :confused: ainoa asia mikä toistuu päivittäin on klo. 12 päikkärit ja nukkuu suunnilleen 2 tuntia.. muuten mennään vielä tosi sekavasti - välillä syö tosi harvoin ja nukkuu suurimman osan päivästä ja väillä on sellaisiakin päiviä että poika on kokoajan joko pullossa tai tississä kiinni ja ei nuku päivällä kuin muutaman minuutin pikaunia... Haastavaa, kun jokapäivä saa miettiä että mitä tänään pystyy tekemään. Mutta sellaistahan tämä nyt on :rolleyes:
Ihan selvästi on sosiaalistunut tässä viikon aikana hurjasti, juttelee lähes koko sen ajan mitä hereillä on ja katselee mielenkiinnolla kaikkea mitä nyt sattuu silmien edessä olemaan. Äidin hiukset on kaikista mielenkiintoisimmat (mulla siis punainen tukka) :p Ehkä se on se kontrasti kun seinät on valkoisia tai jotain.. piti värjätä ruskeaksi mutta nyt en tiedä uskallanko - alkaakohan poika vierastamaan? :oops:
Pojalla ja isillä on selvästi jo ihan omat jutut mitä ei äiti osaa :p Mun parhaalle ystävälle poika oikein keikistelee ja "kujertaa" :grin ystävä veikkas, että naisten mieshän hänestä tulee :) Keskiviikkona mennään neuvolaan ja katsotaan sitten taas kuinka paljon on kasvanut, ainakin hirmusti on joutunut laittamaan vaatteita pois kun ei pituus riitä enää.. ne pitäisi vielä katsoa läpi mitä säästän myöhemmäksi jos meille toinen vielä siunaantuu ja loput myyn/vien sairaalalle :) Saas nähdä koska tämän projektin kerkeää tekemään :grin

Meidän pikkuprinsessa osaa jo hymyillä takasin ja katselee kaikkia esineitä ihan ihmeessä sitten se puhuu niille ja hymyilee :Heartred Vähän on vatsa vaivoja, mutta ei niin pahoja, että itkisi paljon. Päätä pyörittää ja nostaa sitä ja on aivan suloinen niin kuin kaikkien vauvat ovat. :love7

mää oon huomannut että meidän tytölle alkaa muodostua jonkilainen rytmi. Yöllä syö yleensä 24 aikaan, 2-3 maissa ja 5.30-6.30 aikaan,josta sitten jää valvomaan. Yleensä mies sitten nousee tytön kans ylös ja mää jään vielä nukkuu. Mies ku nukkuu yönsä sikeästi, ei oo kertaakaan yöllä herännyt mutta eipä tyttö oo itkenytkään vielä kertaakaan öisin. Mää herään jo pelkkään vauvan ähinään :). Tyttö valvoo sitten aamusta pitkän pätkän,jonnekki ysiin asti. Sitten on tissiä vailla ja mä herään,syötän ja sitten tyttö nukkuu monen tunnin unet. Päivät menee nukuskellen, 1,5-3h välein herää syömään tai on vaipanvaihtoa. Sitten illalla 21 jälkeen alkaa taas valvominen joka kestää puolille öin. Mielstäni tosi helppo vauva kyllä. Ite olin jo huolissani ku päivät vaan nukkuu ja neuvolassa tuumasi vaan että ole onnellinen. Äitikin sanoi samaa. Eilen oltiin mumnulassa 3h ja neiti ei silmiänsä avannut koko aikana :D.

mutta on tuo alkanut mun mielestä öhistä vähän enemmän. edelleenkää ei itke mut esim syötön jälkeen viekä muutama pv sitten nukahti syliin niin nyt alkaa öhiseen, kädet vispaa jne. Mutta jos,antaa tissiä niin lussuttaa vaan. Tää siis tapahtuu mun sylissä, isänsä syliin rauhoittuu ku taikaiskusta.

Onpa kiva rytmi! Meillä taas tuo vanha rytmi muuttui varmaan nuhan myötä. Ja joku lohdutti, että just ku kerkee tuulettamaan vauvan rytmiä, se vaihtaa sen...kummia otuksia. :)

dulu meillä oli kans tokalla ja kolmannella viikolla tollasta :) mut onneks meni ohi ja nyt rauhottuu munkin syliin muullakin kun tissillä... paits yöunille hänet saa vaan iskä.

Meillä neiti kannatteli tänään hienosti päätään kun köllötteli lattialla vatsallaan. Välillä myös vastaa hymyyn hymyllä tai alkaa hymyillä kun kutittaa poskesta. Nyt ikää neidillä siis 3vkoa 4 pvää. Justiinsa hämmästelin, että kuinka aika onkaan mennyt näin nopeasti, ensi viikolla tulee ikää jo kuukausi :eek:

Meidän poitsulla oli jo syntyessään "ylikehittyneet" selkälihakset, kun niskalihakset oli vähän normaalia heikommat. On siis jo 2-viikkoisena kannatellut päätään hartoiden varassa mahallaan hienosti. Nyt viime viikon ajan hartiat nousee jo niin korkeelle että kaatuu siitä selälleen kun pää painaa. 5-viikkoinen vauvani osaa siis jo kääntyä vatsaltaan selälleen :D Täälläkin hymyillään jo selvästi, mut lähinnä seinille, kaapeille, tauluille ja kutituksille. Ihan semmosta selkeetä äidille kohdistettua hymyä viel ootellaan :)

voi että mää ootan tota ensimmäistä hymyä äiskälle <3. Välillä tosin oon ollu ihan varma että nuo tahattomat hymyt onkin tahdonalaisia mutta ei Se kyllä niin mee.

Mä en kyl "selvästi erottanu" et nyt tuli eka oikee hymy. Tää tosin nauroi jo ääneen 2,5 vko iässä ja jotenki ajatteli et eihän se voi vielä, tahatonta täytyy olla. On niistä hymyistä tullu leveämpiä ja pidempiä ja ihan selkeitä oikeita hymyjä on jo mut kyl ne niistä muka-tahattomista kehittyi. Tahattomia hymyjä tuli siinä ohessa koko ajan ja yhä vielä joskus jokunen välillä.

Takaisin