Vauvojen nukutus ja nukkuminen

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Aiarana
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mikäköhän lasketaan huudatukseksi . Eilen(kö) kun kirjotin että ittekseen nukahtaa ni eipä nukahtanu sit illalla vaan protestoi kovin nukkumaan alkamista :meh: huusi kyllä, mutta ei hätähuutoa vaan enemmänkin "hei oon täällä , hae mut pois!!" huutoa. Alkuun olin vieressä ja hyssyttelin, lauloin jne. Meinas nukahtaa mutta ei sitten kuitenkaan. Lähdin pois (auttaa monesti kun ei oo juttelukaverina siinä) ja annoin huudella X ajan ja menin käymään nostamassa tutin tms . Kolme kertaa kävin ja sitten rauhoittui ja nukahti. Oonko mä ny huudattamalla nukuttaja:sad001

Eiköhän jokainen osaa oman lapsensa erilaiset ääntelyt tulkita :) Mun mielestä siinä on iso ero onko hätä/ahdistus/ikävä/paniikki/yms. -itku, vai sitten sellaista unikäninää. Itse ainakin tulkitsen huudattamisen sellaiseksi, jossa lapsi tarvii lohtua ja syliä (itkee siis), mutta siihen ei reagoida.

Onneksi ei oo koskaan tarvinnut huudattaa, kun on nukahtanut itsekseen ihan luonnostaan. Välillä jotain siellä pinniksessä itsekseen jokeltelee tai unilaulaa (sellasta hiljaista äninää), mutta en niihin reagoi.
En tiedä sitten mitä kaikkea sitä yrittäisi jos lapsi ei kertakaikkiaan vaan nukahtaisi ja vaatisi pitkin yötä aina uudelleen nukuttamista.

Myönnän, että olen päästänyt itseni liian helpolla. Meillä nukahtaa tissille yöllä. päiväunet vaunuissa. En vain itse ole ymmärtänyt sen huudattamisen päälle, nyt sitten aloitetaan unikoulu neuvolan ehdotuksesta. mutta itse olen ollut tyytyväinen siihen kun pieni on saanut olla kainalossa. Mutta "pakko" sen on oppia nukahtamaan omaan sänkyyn. Voin vain kuvitella kuinka haasteellista se on. Varsinkin kun ei toinen syö edes tuttia :sad001 Mutta meilläkin oli aikaisemmin yöunille meno vasta klo: 23.00 (esikoinen tosin jo 20.00.) ja nyt nukahtaa pienikin jo 20.00 (vaikka mitään ei olla muutettu, aina ollaan kuitenkin yritetty jo 20.00 kumpaakin saada nukkumaan, mutta tämä sitkeä sissi valvoi ennen puolille öin.)
Miksi teidän pitää alkaa muuttamaan toimivaa rytmiä...? Tai siis miksi neuvola ehdotti unikoulua? Lähinnä jos siis homma toimii teillä kotona näin niin onko siitä jotain haittaakaan? Käsitän jos ongelma on aina se että herää sitten siirrettäessä jne, mutta tekstistä jään ymmärrykseen että pääset tällä hetkellä helpolla ja vauva nukahtaa/nukkuu hyvin(?) vaikkakin tissille nukahtaakin...?

Ja edelleenki huudatusta ei tarvita kun "viitsii" sen muutaman kerran tehdä sitä että ensin opettaa pois tissi nukutuksesta ja sen jälkeen omaan sänkyyn nukahtamisen. Mikään näistä ei tapahdu heti mutta kyyneleitä ei tarvii lapsen vierittää eikä kokea huudatuksen ahdistusta..

Tuossa vissiin pohdittiinkin että onko kaikki ääntely huutamista... Vai ajatellaanko että jos ihan millaista vaan ääntä pitää, niin pitäis heti nostaa syliin. :)
?

Itse ajattelisin ettähuudatus olis sitä että annetaan itkeä itsensä uneen.
Me ollaan nyt mummolassa, minun porukoilla ja eilen illalla siis eka yökun yritin nukuttaa matkasänkyyn. Kauhea huuto. Mummo tuli jo että pitäskö vaihtaa vaunuihin. No vaihdettiin ja nukahti melkein heti ilman itkuja. Ja se paras. Neiti heräsi puolen yön aikaan syömään mutta sitten veteli unia seiskaan asti välillä pienesti unissaan ähisi ja inisi. Hieman oli äitillä tissi kipeä aamulla :D

Tuossa vissiin pohdittiinkin että onko kaikki ääntely huutamista... Vai ajatellaanko että jos ihan millaista vaan ääntä pitää, niin pitäis heti nostaa syliin. :)
?
Mie siis lähinnä liberon kommenttiin vastasin :)
Siis ei tietenkää kaikki ole huudattamista vaan juuri se että vauva itkee eikä sille tehdä mitään on huudattamista. Kyllähä meilläki kuuluu millo mitäki ja joskus semmosta melkeen itkua ja unissaan itkua.. Mutta sitten sen itkun kyllä tunnistaa selkeesti mihi pitää reagoida, sillon lapsi on hereillä.

Meillä siis huudatus on oikeesti semmosta kuuluu naapuriin asti- huutoa, sängyssä ei voi olla yksin, pitää päästä syliin ja jos on minun syli niin pitää saada tissi, tutti ei kelpaa. Ei ees ihan pienenä oo nukahtanut itsestään, ja ekat pari kuukautta nukkui vaan sylissä, heräsi aina jos koitti siirtää. Tää ei ees itke itseään uneen, vaan huutaa suoraa huutoa kunnes pääsee syliin/tissille. Eli ei mitään unikitinää. Ja jos koettaa nukahtamaisillaan ottaa tissin pois ja tarkota tuttia, raivostuu. En oikein tiiä mitä tuolle tekisi. Miehen kans nukahtaa suht hyvin syliin ja huolii tutin.

Mut jos tilanne ei sua haittaa, niin mikäs siinä. Ei siitä tarvi syyllisyyttä potea. Ja jos jossain vaiheessa se unikoulu tulee ajankohtaiseksi, niin voi olla että miehen olis se parempi hoitaa, jos hänen kanssaan nukahtaa helpommin.

Se tässä just on, ei mulla oo oikeestaan hirveetä ongelmaa tän kanssa, saan ite nukuttua ihan hyvin (poika tulee viereen jossain vaiheessa yötä) kunhan vaan maltan mennä ajoissa nukkumaan. Mies tekee 3-vuorotyötä niin nuo nukutukset ja yöt on käytännössä mun vastuulla suuren osan ajasta. Ehkä sitä katsellaan jonkinaikaa vielä tilannetta eteenpäin, tällä hetkellä mennään entiseen malliin.

Meillä ei oikeestaan iltarutiineja oo, pesut ja vaatteenvaihdot tehdään jossain sopivassa välissä, poika otetaan meidän väliin kun itse luetaan, nukahtaa siihen noin viidessä minuutissa. Joskus haluaa ensin tissiä, joskus ei. Siitä siirrän pinnikseen kun aletaan ite nukkuun. Saattaa vähän havahtua mutta jatkaa siitä unia. Lukemaan lähdetään vuoroista riippuen 20-23

Meillä on 19.30- 20.00 iltapuuro. Sitten iltapesut ja yöpuvun vaihto. Jos kylvetään, niin se on tehty ennen puuroa, ettei tarvii täydellä mahalla lillua. :) 21.00 aikoihin maitoa makkarissa ja siitä omaan sänkyyn nukkumaan. Tuttia saattaa jokusen kerran joutua antamaan, mutta herää syömään 1-2 kertaa yöllä. 7-30- 8.00 herätys.

Niin ja meillä on aika selkeet iltarutiinit. Puuro klo 19 maissa, sen jälkeen vaipan ja yökkärin vaihto, hampaiden pesu. Pojan väsymyksestä riippuen joko hengaillaan vielä hetki olkkarissa tai sitten ruvetaan nukutuspuuhiin. Nukahtaa yleensä 20-20.30, ylös noustaan 05-06. Herätyksiä yöllä määrä x, useimmiten 2 tai 3. Kylvyssä jos käydään niin yleensä kuuden maissa illalla.

Tuohan on tosi hyvä määrä herätyksiä jos ei niitä ole enempää. Herätään meilläki 2x syömään enkä halua vielä edes vähentää kun tuntuu että ainakin meillä tulisi liian pitkä väli syönteihin jos yhdellä tai koko yön paastolla menisi

Joo no viime yönä herättiin ehkä 10 kertaa mut toinen etuhammas on puskemassa läpi, johtuu siitä. Kyllähän tuo pärjäisi varmasti ilman maitoa ainakin sinne aamuyölle, mutta olen laiska ja otan viereen yleensä joskus 23-24 välillä kun herää mölisemään.

Meilläki herättiin viime yönä ja puolilta öin mutta sain tutilla tällä kertaa jopa siirrettyä syöttöä niin että heräsikin vasta 2:30 syömään ja seuraava oli viiden jälkeen..
Nuo hampaat on kyllä varmasti ikävien öiden syy. Täällä ei vielä näy semmosia

Uskallankohan vielä edes iloita ääneen.. mutta meillä on nyt kolmena peräkkäisenä yönä herätty vain kerran syömään siinä kolmen jälkeen! Tämä olis varsin kiva ja äidinkin unta auttava asia jos näin jatkuis pidempäänkin. Ennen siis herättiin siinä yhden aikoihin ja neljän-viiden välillä, nyt otetaan ilmeisesti kaksi kärpästä yhdellä herätyksellä siinä puolessa välissä. :)
Jos tää tälleen pojan omalla tahdilla muuttuu ja päästään joskus kokonaisiin öihin, niin ei haittaisi yhtään...

Meillä on taas vaihteeksi ollut rauhaton yö. Söi kyllä vaan 4 ja 7, mutta muuten sai tuttia antaa sata kertaa yön aikana... Pitää vissiin alkaa taas käyttää korvatulppia, kun mä herään nykyään niin herkästi kaikenlaisiin pikkuääniinkin.

Viimme yönä poitsu heräs neljä kertaa itkien. Ekalla kerralla autoi vain sylissä hyssyttely, toisella kertaa riitti tutti ja kolmannella ja neljännellä kerralla ratkaisu oli tissi.

Nyt ollut monesti niin että poitsu herää aamulla tai päikkäreiltä itkien ja pitää oikeen herättää kunnolla että "ei oo hätää". Ilmeiseti on viellä unes kun ei mitenkään reagoi lohdutus yrityksiin vaan pitää oikeen herättää :eek: sitten ollaankin iloisia kun avataan silmät ja nähdään isi tai äiti..

Takaisin