Vauvojen nukutus ja nukkuminen

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Aiarana
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
meillä on kans menny oudoksi elämä.. maanantaina oli rokotukset, siitä asti ollut ihan hirveää. eilen sitten eskaloitui siihen että itki aamusta iltaan koko päivän, ja oli jo illalla aivan hysteerinen, mietin että pitääkö se viedä sairaalaan. no, nukahti sitten kun mentiin kaikki viiden aikaan illalla makkariin, alettiin muka yöpuulle, ja hytkyttelin sylissä kunnes sammui huutoonsa. nukkui sitten pari tuntia, ja heräsi huomattavasti paremmalla, mutta edelleen väsyneellä ja kitisevällä tuulella. valvottiin muutama tunti ja mentiin oikeasti kaikki nukkumaan, ja olikin sitten paras yö pitkiin aikoihin. tänään ollut kuin herran enkeli, jutteleva, naureskeleva ja kaikin puolin oma itsensä. nyt nukkuu toista tuntia tuolla ulkona, mitä ei oo tehnyt kun muutaman kerran parin viime kuukauden aikana. en tiiä sitten voiko ne rokotukset vaikuttaa, rota se tuskin oli kun siitä ei tullut kun pistopäivänä pari pierua (viimeinen tehoste). lämpöä tai muuta ei ollut. vai voiko tämä tämmönenki olla sitä hulinointia?

No en vielä näin pientä itkettäis yhtään. Puolvuotiaana sit unikoulua joskin silloinkin mulla itki viimeks sylissä pahimmat ja sit oli sellanen "5 minuutin sääntö" et nukahtaako ite. Kyllä tuo vrmasti 10-20 minuutissa hiljenee omaan itkunsa. Kerran on itkenyt, kun piti molempien kanssa mennä ulos ja pienempi oli väsynyt ja Huus vaunukopassa, kun puin isompaa...no siinä kesti sit niin kauan, et ressu nukahti...mutta ei ollut tarkoitus.

Meillä nykyisin vauva käänty itse aina nukkumaan mahalleen. Nukuttaminen ei näin onnistu kunnolla ku kovasti päätä rupiaa nostelee. Mutta nukahdettuaan nukkuu hyvin massullaan. Syliin yleensä nukahtaa vaikka yritetään myös sänkyyn nukuttaa. Kauhia möyriminen vaan alkaa sängyssä! Jalat vispaa ja potkii peppua ylös.

Vauva oli kääntynyt unissaan mun vieressä poikittain ja potkaisi aamulla mua naamaan niin että tuntui. Mies neuvoi että " käännä se." Olin nousemassa kääntämään kun pistin vahingon kiertämään ja muksaisin vahingossa miestä kyynärpäällä naamaan. Nauratti. :-D Samalla katsottiin kun vauva oikein luikerteli ja oli lopulta jalat pääpuolella.

Meillä pojan rytmi vaihtelee jatkuvasti, vaikka aika samallalailla touhutaan päivällä ja hyvissä ajoin rauhoitutaan ja himmennetään paikkoja. Ite olin eileen jo ihan puhki kun poika parina yönä peräkkäin nukahtanut vasta 1-2mais ja herännyt jo 7 eikä oikeen kunnon päikkäreitä nukkunut missään välissä. :dead: Ajattelin että pitääkö soittaa johkin että onko normaalia vai onko jtn univaikeuksia? Viimme yönä nukkui onneks vähän pidempään (10h) nyt taas jaksaa paljon paremmin.
Tuntuu että menee viikko huonosti ja sitten taas viikko hyvin :eek: ei oo kovin kiva kun yleensä klo20 aletaan iltatoimiin ja himmennetään valoja ja sitten poika nukahtaakin vasta 1mais... mutta voi olla että tänään menöökin jo ajoissa nukkumaan, sitä kun ei ikää tiedä! Yks kaks ja rytmi muuttuu :wideyed:

Meillä pojan rytmi vaihtelee jatkuvasti, vaikka aika samallalailla touhutaan päivällä ja hyvissä ajoin rauhoitutaan ja himmennetään paikkoja. Ite olin eileen jo ihan puhki kun poika parina yönä peräkkäin nukahtanut vasta 1-2mais ja herännyt jo 7 eikä oikeen kunnon päikkäreitä nukkunut missään välissä. :dead: Ajattelin että pitääkö soittaa johkin että onko normaalia vai onko jtn univaikeuksia? Viimme yönä nukkui onneks vähän pidempään (10h) nyt taas jaksaa paljon paremmin.
Tuntuu että menee viikko huonosti ja sitten taas viikko hyvin :eek: ei oo kovin kiva kun yleensä klo20 aletaan iltatoimiin ja himmennetään valoja ja sitten poika nukahtaakin vasta 1mais... mutta voi olla että tänään menöökin jo ajoissa nukkumaan, sitä kun ei ikää tiedä! Yks kaks ja rytmi muuttuu :wideyed:
Hulinoilta kuulostaa :p meilläki niitä vuorokausia ku ei nukuta ja sitte vedetään vaikka viikko oikeen urakalla unta

Meillä ei koskaan ole ollut nukahtaminen vaikeaa, koska nukahtaa iltamaidon jälkeen helposti syliin. Nyt sitten aloitin tänään "unikoulun"... Eli iltamaidon jälkeen hyvät yöt ja neiti sänkyyn. Ei hipsutuksia, kädestä pitoa tai mitään muutakaan. Jos ähisee ja puhisee niin hyssytellä voi. Mutta jos muuttuu itkuksi niin syliin rauhottumaan, mutta ei saa nukahtaa! Kun on rauhottunut niin takas omaan sänkyyn. Tämän illan osalta meni nukutus ihan suht iisisti :) toivottavasti vaan jatkuis helppona niinko aina.

No johan on hulinat! Viime yönä tyttö heräili jatkuvasti, silmät oli auki ja juttelua sekä kitinää kuulu pinniksestä. Ei ollu nälkä eikä kelvannu maito (pullo kyllä mutta ei sit kuitenkaan syönyt siitä). Neljän aikaan luovutin ja annoin tytön kitistä ittekseen, no seurauksena mies heräs et hei haloo eksä kuule. No kuulen! Meinasin nousta jo keittämään aamukahvit..äääh!:meh:

Meillä viimme yönä poika alkoi 3kertaa itkemään niin etten tiennyt mikä oli. Eka kun mentiin nukkumaan, nukuttiin tunti niin alkoi itku, siitä kun lohduttaitui niin pari tuntia valvottiin ja sit taas tunnin unet ja taas itku, lohduttautui ja oli taas jonki aikaa pirtiä. Nukahti, tunnin päästä taas itku, mutta mies sai onneks sylissänsä rauhoittumaan ja nukkumaan. Loppu yö meni sitten ihan mukavasti.

Oon rytmittäny meidän arkea niin että päikkärit aamupäivällä alkaen 10-11 aikaan , nukkuu pari tuntia. Toiset päikkärit alkaen 14-15, nukkuu viiteen tai kuuteen. Nukkumaan kasin ja ysin välissä. Nyt kuitenkin aina useemmin tyttö alkaa unille itkun kautta joten kahtena aamuna en oo menny kellon mukaan ja tyttö on nukahtanut itekseen sitteriin. Siitä nostan sit vaunukoppaan nukkumaan, tyttö havahtuu siirrettäessä ja jatkaa tyytyväisenä unia.

Kumminkohan sitä kannattais sit jatkaa, antaako nukahtaa itekseen jolloin päiväunille meno venyy ja etsitään sitä kautta uus rytmi vai jatkaakko nukuttamista kellon mukaan (kun tyttö näyttää väsymisen merkkejä)..

Niin kuin parhaaksi näet. ;) meillä on ollutn ihan hirveitä öitä. Herää ja valvoo tyyliin 00.30-04. Herää tasan siihen kun mennään ite nukkuu. Eli tänään vaihdettu järjestyksiä ja kaikki omissa huoneissa. Sen lisäksi aloin päiväuninatsiksi, eikä nukuttu 8-13, sen lisäksi oli lounas, päivällinen ja iltapuuro. Näillä mennään. Päiväytmi kuntoon ja sit ku puolvuotias ni yösyötöistä eroon. Ja koska nyt muuten väsyttää...

Päiväuninatsi ..:laughing002 tuota justii että rytmit tässä haluis kuntoon asap :D tänään lähettiin kauppaan just ku ois ollu päikkäri2 aika. Kyl toi torkku kaupassa mutta nyt on vähemmän päiväunia alla, katotaan mitä tapahtuu ens yönä, vaikuttaako..:rolleyes:

Mulla kans mietinnässä yösyöttöjen vähentämistä/lopettamista ku pasahtaa 6kk mittariin.. :shy: saa nähä sit onnistuuko:hungover:

Mä en oo ottanut vielä kauheaa stressiä... Päiväunien pituus vaihtelee ja välillä nukutaan jopa kolmet. Oon ajatellut itse on vielä niin pieni että välillä tarttee varmaan enempi unta ja välillä vähempi. Kiinteät ruoat kyllä rytmittäneet aika hyvin päivää, mutta tunnin tai parin heittoja sinne tai tänne. En myöskään tuosta nukuttamisesta ole jaksanut ottaa paineita. Joskus nukahtaa maidolle, joskus syliin hyssyttellen, joskus ihan itsekseen, joskus pienen paijauksen kera, kauheita uniraivareita ei ollut. Koitan vieläkin mahd paljon mennä vauvan tarpeiden mukaan, ja rutiinit kyllä auttaa arjessa, mutta välillä on niitä päiviä kun on enemmän menoa ja touhua tai muuten normaali arjesta poikkeavia päiviä. Noita unikoulujuttuja lueskelin, mutta itse ehkä menen vielä pehmeämmällä linjalla. ;) Tosin, helppohan se on kun ei ole muita lapsia, kaksisataan jaetaan vuode, eli pehepedissä vielä nukutaan, ja niin ikään mahdollisuus toimia näin. En sitten tiedä tuoko tämä tulevaisuudessa ongelmia, vai sujuuko se siirtyminen omaan vuoteeseen sitten helposti vai ei ollenkaan..(?) saas nähdä. Alkuun ajattelin että 6kk on raja jolloin siirtyy omaan vuoteeseen, mutta nyt kun se on aivan näppäimillä, niin en enää taidokkaan pitää kiinni "ikä sitä - silloin tota" ajatuksistani niin tiukkaan kiinni :0

Näimpä. Alle 6kk on vielä liian pieni koulutettavaksi. Meillä mennään kanssa vauvan tahtisesti muuten, siitä et ysiltä illalla mennään nukkumaan, oon pitäny kiinni. Päivällä en pidä tarkkoja kellonaikoja, eikä oikein voikaan kun toisena päivänä nukkuu sen puol tuntii kerrallaan unia ja toisena kolme. Nukkuu sillo ku siltä näyttää et nukuttaa.

Meilläkin on päikkäriajat ihan mitä sattuu, joskus nukkuu parit pidemmät unet ja joskus saattaa ottaa jopa 4-5 lyhyemmät torkut. Nukutaan just silloin kun nukuttaa, vaikkakin pääsääntöisesti tuo eka vaihtoehto toteutuu ja se myös sopii pojalle parhaiten. Yörytmi on aika säännöllinen, nukkumaan noin 20-21 välillä ja herätään yleensä 7 maissa, välissä pari kolme yösyöttöä. Odottelen rauhassa, josko yösyömiset alkaisi itsestään vähentyä, unikoulut saa ainakin toistaiseksi vielä olla vaikka 6 kk ikä on jo lähellä.

On toki pieni, eikä täällä mitään unikoulua sen kummemmin. Alko vaan toi rytmi ottaa päähän, kun nukkuu just 8-13 ja sit 14-18 ja valvoo yöllä 01-04...joku tolkku. Ja ei oo tosiaan ainoa muksu...

Huoh. Meillä on oikein hyvä rytmi muuten, mutta siitä ei sovi lipsua yhtään tai kostautuu yöllä. Herätys kuuden maissa aamulla (plusmiinus tunti), ekat päikkärit 8 maissa. Aamulla lykkään pihalle, nukkuu siellä parhaiten ja saan rauhassa touhuta sisällä. Nukkuu 1-2 tuntia, syödään 11 maissa ja seuraaville unille puolenpäivän tienoilla. Iltapäivällä 1-2 unet ennen kuutta, nukkuu monesti vaan sen 45min niin tarvitsee useamman pienen pätkän. Yhtään yli kuuden ei saisi antaa nukkua, vaikuttaa heti yöuniin. 19 maissa iltapuuro ja iltatoimet, puoli kahdeksan maissa makkariin hämärään rauhoittumaan ja nukuttamaan. Tämä rytmi on toiminut ihan kohtuullisesti, liian myöhään jos illalla nukkuu pienet unet niin herää aamuyöstä seurustelemaan. Nuo kiinteät on tosiaan rytmittänyt päivää ja unia ihan mukavasti, jos jollain ilveellä saisi vielä nukkumaan pidempiä pätkiä päivällä niin helpottaisi. Tosin useampi kuukausi meni niin, ettei päivällä nukuttu kuin sylissä tai liikkuvissa vaunuissa, joten tässä ollaan jo menty huikeasti eteenpäin.

Meillä oli viikko ennen viittä kuukautta sellaista ihanaa seesteistä aikaa nukkumisen suhteen. Kahdeksan-yhdeksän välillä nukkumaan, kolmelta eka herätys ja aamulla kuuden-seitsemän aikoihin ylös. Tykkäsin. Oli lepoa.
Vaan se aika oli ja meni ja nyt taas heräillään. Ilmeisesti joku viiden kuukauden villitys :P

Päivällä on neljät tai viidet tunnin mittaiset unet. Aina vain tunti, joskus harvoin saattaa herätä vähän aikaisemmin... Jotenkin toivoisin, että päästäisi tässäkin joskus sellaiseen malliin, että on yhdet vähän pidemmät unet ja kenties yhdet tai kahdet tommoset lyhyet torkut.

Takaisin