Vauvojen nukutus ja nukkuminen

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Aiarana
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Joissain unikouluissa ei nosteta syliin mutta sitten pitää tyynnytellä kädellä tms..
Meillä tyttö useesti nukahtaa just sillä että annan oman käteni sille, jos on tarpeeksi väsynyt. Ite oon kans yrittäny harsoo tarjoilla tai unipupua mut ei kumpaakaan useesti ota tai jos ottaa ni vispaa ne muualle ;). Mut tosiaan oon aatellu et näin pienellä ei ole vielä kiira/tarve nukahtaa itsekseen. Tuo tempperamentti on varmaanknse avain asia. Sukulaisperheessäki toinen lapsi on aina nukkunu joka paikkaan itse ja nukkunut hyvin, toinen heräilly yöt ja päivät läpeensä (eikä nuku viel 2vuotiaanakaan kunnolla.

Nyt kun oon kolmatta päivää kiskonut tytön ylös aamuisin (ettei nuku 11-12 asti, ja väsyisi illalla aiemmin) on tuloksena toistaiseksi vaan lyhentyneet päikkärit. Miten tää nyt näin voi mennä?! Äiti alkaa olla kohta väsyny, jos väkisin mennään 6-9 h öillä (tyttö koisais 12 h jos annan) ja sit päiväunet on kaikki alle tunnin... Eilen olin toiveikas kyllä, kun tyttö nukahti omaan sänkyynsä klo 21, mutta heräs vähä ennen kymmentä ja valvoi seuraavat kolme tuntia.

Onko tässä nyt järjen häivääkään, ihmettelen vaan...

Naks, ,meilläkin tuntuu olevan tuurista kiinni miten nukkuminen menee. En tiedä kannattaako näin pienille vielä yrittää opettaa mitään aikataulua. Antaisin vauvan nukkua aamulla jos ei ole pakko nousta ja nukkuisin sitten itsekin.

Nii, jos huomaa selkeesti ettei tuo toimi ni sit antaa nukkuu millo ees nukkuu.

Pelottaa vaan, että rytmi menee entistä hullummaks koko ajan, jos antaa nukkua puoli päivää. Mutta hölmöltä tääkin tuntuu. Äh.

Rytmin muuttamiseen menee se 1-2 viikkoa. Tosin voi elää vauvan rytmissä, jos se ei omaa elämää haittaa.

Meillä nukutaan kevyesti reilu 12h (joskus jopa 14h) yöunia..nukkumaan typy menee 18.30-19 välillä ja herää yleensä 7-8 välillä, joskus nukkuu jopa puoli 9 asti. Yöt kahdella syötöllä ja päiviksikin riittää unta, hyvinä päivinä nukkuu 3x päikkärit, tänään veti 1h45min aamupäikkärit, 1, 5h päiväpäikkärit ja 1h iltapäiväunet. Joskus nukkuu vähemmän, mutta silloin on sitten hereilläolo yhtä kiukkuamista kun väsyttää..eli meillä on unentarve edelleen noin 16h vuorokaudessa, ikää vähän reilu 4kk.

Meillä on menty aina samaan aikaan 20.30 nukkumaan ja nyt toimii ku kello.. Rutiinit on aina samat ja samat laulut kylvyt yms ennen nukkumista. Tietää mitä on tulossa ja on toiminu. Aamulla herätään 6 (koska mies lähtee töihin ja heppojen aamutalli ei voi odottaa) ja sit pari tuntia hereillä ja 3h unet ulkona vaunussa. En anna nukkua yli 3h putkeen sillä muuten on yöstä pois. Sit ip päikkäreitä ottaa väsymyksen mukaan mut yleensä ei nuku yli tuntia kerrallaan sit enää ip/ilta ja 19 jälkee oltava hereillä muuten kährää alkuyöllä. Öisin nukku jo tosi hyviä pätkiä (5-6h on musta hyvä pätkä) ennen 4kk hulinaa...sit pahimmillaan heräili parin tunnin välein imemään mut nyt onneks rauhottunu taas. Nyt mennää 2 yöimetyksellä. Ihan pieniin inahduksiin en reagoi, nälkäitkuun kyllä. Tassutan jos on jotenki hätänen,se on auttanu rauhottumaan. En unikouluta ennen puolta vuotta sillä pieni on vielä niin pieni että jos tarvii läheisyyttä/maitoa niin sitä saa.. Eipä tuo ole turhia huudellu öisin, aina imee kunnolla kun imetän ja sit lasken takas sänkyy ni on jo heti unessa. Mut tietty aina jotain hulinoita voi olla ja ne on eri. Meillä rytmit on pelastanu ainski mun elämää kummasti, on tietty pakkokin kun on noita eläimiä niin niitä ei voi millon tahansa ruokkia ym ja vauva hyvin sopeutunu rytmiin, ainakin vielä tähän asti

Miten ihmeessä tuolle pojalle alkaisi opettamaan itsestään nukahtamista? Koko 5kk ikänsä ollut huono nukkumaan eikä ole missään vaiheessa oikein nukahtanut ilman nukuttamista, nyt mennyt ihan mahdottomaksi. Poika oikein taistelee unta vastaan, suurin osa nukuttamisista menee hirveän huudon kautta. Joskus harvoin onnistun nukuttamaan tissille.

Mulla on järjetön paskamutsi-fiilis, miehen kanssa tapellaan asiasta kun hänen mukaansa pitää oppia nyt tai hyssytellään vielä armeijassakin. Ja hän huudattaa poikaa. Tämä vetää hillittömät kierrokset jos laittaa sänkyyn kun on hereillä, ja mies jättää sinne huutamaan (on toki vieressä muttei ota syliin). Eikä suostu edes harkitsemaan pehmeämpiä vaihtoehtoja kun on hölynpölyä ja esikoisensakin ovat aikanaan huudattaneet. Mutta minäkin olen tosi väsynyt tilanteeseen, enkä vähiten sen takia että koen koko ajan syyllisyyttä että minä olen jotenkin lapsen "pilannut" ja koko ajan nukkumisesta tulee vaikeampaa. Tuohon 4kk saakka yöt meni suht hyvin, mutta hulinoiden alkamisen jälkeen ollut tosi levotonta ja nyt päivänukutuksistakin tullut hankalia. Nukahtaa vaunuihin ja autoon ok ja ilman suurempia huutoja.
Hei, voi miten kurja tilanne... itse uskon, että varmaan suurin osa alle vuoden ikäisistä tarvitsee jonkinlaista apua yöunille rauhoittumiseen. Näin myös meillä; toisinaan nukahtaa naps vaan sormia napsauttamalla ja toisinaan huudetaan kurkku suorana useampi tunti. 5kk ikäinen on vielä niin pieni, että ilmaisee ja toteuttaa itseään varmasti vielä aika paljon "eloonjäämismekanismien" mukaisesti, sekä luoden minuuden pohjaa vuorovaikutuksesta muihin. Olen ymmärtänyt, että vauva tarvitsee apua itsensä rahoittamiseen, sillä ei ole vielä valmiuksia "lohduttaa itseään" (esimerkiksi turvallisten mielikuvien avulla), vaan se tehtävä jää vanhemmille. En tiedä onkohan edes mahdollista saada tämän ikäistä nukkumaan itsekseen, ja uskoisin myös että tuo edellisissä viesteissä mainittu temperamentti vaikuttaa paljon asiaan. Olen myös huomannut, että näitä ajanjaksoja tulee ja menee, niin kuin itsekin mainitset, että tilanne on nyt mennyt mahdottomaksi. Viikon päästä voi tilanne olla taas täysin erilainen. Älä soimaa itseäsi, et varmasti ole tehnyt mitään väärää, jonka vuoksi vauva nukkuu nyt huonommin! Nyt eletään vielä vauvantahtisesti vauvan viestejä ja tarpeita kuunnellen, eikä se tarkoita että jos nyt toimit näin, niin lapsi sitten armeijassakin niin. Tuskin otat rinnallekkaan enää silloin! Luota myös itseesi ja vaistoosi äitinä, lohduta ja hyssyttele, vauvaa ei voi "helliä pilalle", tai muutoinkaan toimia väärin vastaamalla itkuun. Voi myös olla että vauva huutaa, eikä lopeta koska yrittää viimeiseen asti saada äidin/isän huomion, nostamaan syliin, eikä ymmärrä tilannetta. Itse olen tehnyt seuraavia asioita, joista löytynyt apua; hyssytän rauhalliseen tahtiin vauvaa sylissä pilkko pimeässä. Jos vauva mollottaa silmät auki, silitän otsalta ja vähän "silmien päältä" jolloin väkisin joutuu ne sulkemaan, eikä hetkenpäästä jaksa enää avata niitä. Tutit, harsot ym. Jos huutokonsertti menossa, Laulan/hyräilen hyvin hyvin hyvin hiljaa, jolloin vauva pysähtyy kuuntelemaan.toisinaan vave kitisee ja pyörii, jolloin silitän selkää ja päätä (nukkuu masullaan). Toivottavasti tilanne pian helpottuu ja löydätte puolison kanssa yhteisen sävelen! Jaksamista!

Meillä on aika arpapeliä vielä millai saa nukkumaan. Rutiineja on ja vaven väsymystä tarkkaillen mennään iltaisin. Pyritään klo 20-21 nukkumahommiin mutta mm. toissailtana sain tytön vasta 22.30 yöunille (just ku olin täällä kehuskellu että meillon rytmi :D ). Onneksi vaikeita nukutusiltoja on todella vähän, tuntuu että koko ajan menee helpommaksi :rolleyes:

Aivan uskomatonta kuinka ihanaa tää vauvattelu on, varmasti tuntuu tältä just siks että tyttö on loppupeleissä ollu äärettömän iisi tapaus vaikka temperamenttinen onkin:joyful: ehkä sitä osaa lukea paremmin , itelläki kun tota temperamenttia löytyy , en tiedä:grin

Eilen herätettiin tai poika heräs itekki 7.30 ja alkoi yöunille oisko ollu 22.30. Eli toimi! Tänään sitten herättelin kans vauvan ennen kahdeksaa. Jospa auttais uniin

Aloin nukuttaa vauvaa eilen klo 21. Oli väsynyt, mutta huusi sylissä puoli tuntia. Kun laskin sänkyyn alkoi huutamaan. Nukahti puoleksi tunniksi,kunnes itku alkoi taas. Tissiä taas jonka jälkeen itki ja sai hytkyttää. Heräilikin koko yön 1-1,5 tunnin välein mylläämään ja tuttia piti antaa ja vetää peittoa päälle. Vielä kaksi imetystä yön aikana, joihin nukahti. Ja kun ei olis pitänyt olla nälkäkään, kun iltapuurot oli syöty. Lopulta noustiin 9.30. Pitäisi kai nousta aiemmin, mutta kun haluis tosiaan itsekin nukkua joskus. Harvinaisen raskas yö.

Tääl kans harvinaisen raskas yö... Heräilyjä 1-2 tunnin välein. Ei onneks kitissy sit enää hampaita, mutta kääntyili ja vääntyili sängyssään. Eikä näköjään meinaa nukkua tänään kunnon päikkäreitäkään...

Meillä oli huono päikkäripäivä. Huoh. Tuntu että koko päivä meni päikkäille nukuttamisessa. Kitisi väsyään koko ajan. Maks 30min nukkui kerralla.

Nyt on kaikille unille saanut itkevää lasta hytkyttää. Nytkin on tunnin huutanut. On nyt hiljaa pedissään, toivottavasti nukkuisi hyvän pätkän. Miten tää on tällaiseksi mennyt,kun ennen riitti oma sänky,tutti ja harso. Ja harvemmin heräsi itkien. Nykyään on suorastaan hysteerinen.

Täälläkin se ennen niin rauhallinen nukkuja meinasi alkaa hysteeriset uni-itkut... Ja illalla yöunille mentäessä heräsi aina hetken päästä ihan järkyttävän itkuun (nollasta sataan). Eilen päätin, että jään makkariin itsekin seuraamaan sitä unta, ja kas kummaa, heräsi kyllä hetken unille laiton jälkeen, mutta vain pienellä itkulla ja kun sai rätin käteen takaisin sekä tutin suuhun, nukkui rauhassa ensimmäiseen syöttöön asti...
Eli onko hän tajunnut, että äiti lähteekin makkarista sen jälkeen pois kun on laittanut hänet unille? Itkee sitä, että on yksin itkuhälyttimen kanssa? Tai sitten tämä oli vaan sattumaa...

Muutenkin tuo poika on selkeesti enemmän "mammanpoika", jopa vähän ujostelee vieraita. Liekö joku kehityskausi taas menossa, että tajuaa että äiti voi olla jossain "erikseen" hänestä?

Miusta se kausi tuli vähän myöhemmin millon sen hokasee 8kk, olisko ollu mutta miksei nytkin voisi jo olla semmosta.. Ainaki se on jo 4kk eteenpäin että hyö tajuaa että joku menee jonnekin ni ei häviä kokonaan..

Onkohan meillä nyt sit ne 4kk hulinat , taas herättiin tunnin välein kitisemään eikä mikään kelpaa. Pitää vaan parkua hetki ja sit sammuu taas :bored: kolme yötä jo tällasta, isä syötti toissayön mutta meikäläinen heräs aina potkimaan ukkoa että se nousee hiljentämään tyttöä. Se niistä yöunista:dead:

Sisko neuvoi, että antaisin tytön itkeä vaikkapa 10 min. Sanoi että hänellä on kaikki väsyneinä itkeneet ja nukahtaneet sitten. En taida raaskia. :-(

Kymmenen minuuttia tuntuu kyllä iäisyydeltä näin pienen kohdalla. Ainakin itsestä tuntuis siltä... Tokihan se siihen itkemiseenkij nukahtaa viimein kun on tarpeeksi naatti.
Tää on tietty taas tätä, että on helppo sanoa sivusta kun on tällä hetkellä siinä mielessä rauhallista, ettei tuo kauheasti väsyitkeskele. Ja jos väsyitkee, niin rauhoittuu helpommin syliin kuin petiin. Siinäkin pitää sitten olla nopea, että ehtii laittaa pojan sänkyyn ennenkuin nukahtaa, koska jos nukkuessa laittaa, niin herää aivan varmasti hetken päästä itkemään. Hereillä ollessa kun pistää sänkyyn, niin nukahtaa sinne sitten mielellään kun on sopiva raukeus päällä.

Takaisin