Vauvojen neuvolat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Ilo13
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Sama tilanne, inhottaa katsoa kun toinen huutaa kipuitkua kuumeisena ja kosketusarkana ja ainoa miten rauhoittuu on rinnalle ja nukahtaa hetkeksi syliin. Tässä se päivä mennyt sohvalla istuessa, taas... Kohta uudestaan särkylääke jos suostuis yöunille.

Täällä oli eilen 3kk neuvola. Pojan paino oli 5920g (2kk 5110g) ja pituus 59,4cm (2kk 58cm). Pituutta oli tullut vain päälle sentti lisää 4 viikon aikana, mutta neuvolatäti sanoi, että ei ole syytä huolestua, koska voi kuulemma olla välillä hitaampia kasvukausia ja pojalla oli alkuunkin pituuskasvu vähäistä ja ennen 2kk ikää isompi kasvupyrähdys. Painoa oli tullut onneksi tarpeeksi.
Poika on alkanut pulauttelemaan, kakka on alkanut olemaan normaalia löysempää ja syömisvälit ovat entisestään lyhentyneet, niin tuli sitten määräys aloittaa jo kiinteiden maistelu. Tätä ennen poika on ollut ihan täysimetyksellä.
Kuulemma päärynäsoseella ja muilla hedelmäsoseilla on hyvä aloittaa alkuun näin pienellä.
Rokotteetkin poika sai ja tuli kyllä kova itku, mutta tutti ja hyssyttely onneksi riitti lohdutukseksi. Oli niin rankka kokemus, että neuvolasta kotiin lähtiessä nukahti autoon ja nukkui sitten 3 tunnin unet. Olivat hänen pisimmät päiväunensa pitkään aikaan, normaalisti nukkuu päivisin maksimissaan tunnin ja senkin yleensä vain sylissä.Suurimmaksi osaksi pojan päiväunet ovat sellaisia pieniä nokosia.

meillä tytön 3kk neuvolassa paino 5785g ja pituus 62,5cm. Joku kasvupyrähdys ollu juuri kun hiukka alle kk tullu pituutta melkein 4,5cm. Pituuden takia painokin putos -1 käyrälle vaikka riittävästi painoa tullutkin. Kaikenkaikkiaan hyvä käynti vaikka piikkejä saikin ja oli tosi itkuinen illan. Panadolin jälkeen nukku hyvin koko yön :)

Meilläkin 3kk neuvola takana. Hienosti Putte kasvaa :) 7005g ja 62, 5cm :) Eikä meidän paksujalka paljon piikeistä hätkähtänyt :) Kaikki oli mitä loistavimmin ja niin taas kerran kehui täti pikku punkeromme maasta taivaisiin :)

Meil oli 3kk neuvola eilen, painoa on nyt 6045g ja pituutta 60cm, rota rokotteen veti oikein hyvällä ruokahalulla, mutta piikit ei ollu niin mieleen. Meillä tuli noita piikkejä kolme kappaletta ja iskettiin molempiin reisiin ja toiseen kankkuun. Noista nousi lämpö ja sitä on ollut tämänkin päivän, kovasti on syliä vaille ja jätkä oksentaa aivan järjettömästi, meil on 4 vaatekerta menossa tänään ja mä kun en suinkaan yksistä pukluista vaatteita vielä vaihda... Esikoisella oli 2v neuvola kans eilen samaan aikaan ja tuo mun mini taaperoni on 9,4kg ja 81cm, neuvolan täti sai painoksi puolikiloa enemmän kun punnitsi tytön täydellä pissavaipalla ja niin et oli aivan kaikki vaatteet päällä eli sukkikset, pitkähihanen paita ja niiden päällä oaksut collarihousut ja huppari, kotona kun punnittin sylissäni niin et otettiin ns. nakupaino niin oli 9,4

Meidän poika oli 3kk-neuvolassa 68cm ja 7,9 kg. Paino-pituussuhde on siis hypännyt 0-käyrältä takaisin -1-käyrälle, ja nyt tuli vain 500g (ja 4 cm) lisää kuukauden aikana. Neuvolassa ei oltu huolissaan, mutta itse taidan nyt imettää vähän ahkerammin ja ehkä antaa mahdolliset pumpatut maidot lisänä iltaisin, sen sijaan että pakastaisin. Oliskohan tämä sitä täysimetyksen painon notkahdusta, vai tuliko se vasta myöhemmin?

Motoriset taidot on kuulemma iän mukaisella tasolla, morotuksen pitäisi hävitä kuukauden sisällä. Terkka (joka oli kyllä aika nuori ja ehkä myös kokematon) oli sitä mieltä, että poika ei enää askella vaan askelmat pystyssä pidettäessä olivat "tietoisia". Itse en ole ihan varma, tosin askellus oli kyllä nyt heikompaa kuin pari viikkoa sitten. Me ollaan koitettu nyt välttää itse pojan askelluttamista (kun taas aiemmin isi askeellutti poikaa huvikseen), mikä on varmaan auttanut. Samoin terkka sanoi, että yleensä kävelyrefleksi häviää muutaman viikon sisällä syntymästä?!! Meillä ei kyllä ainakaan, ja muutenkin eri lähteissä on sanottu hyvin eri lailla, eli tosi ristitiitaista tietoa tästä on liikkeellä. 4kk-tarkastusta odotellessa.

Muokattu viimeksi:
Vautsi kun sulla on pitkä poika annisla!

Meillä oli tyttö tänään 3 kk nlassa, pituutta 60,7 ja painoa 6515 g. Kuulemma +12 käyrällä. Se on kai niitä prosentuaalista juttuja?

Morottaa kuulemma vähän, mutta muuten kehitys OK. Kovin puheliaaksi kehui :D

Rokotukset meni mukavasti. Tyttö lakkaa heti niiden jälkeen, vastalause se on sekin. Nyt ihan rauhallinen tyttö :)

Meidän tytön mitat tänään tasan 3 kk päivänä 5732 g, 61,2 cm ja 39,2 cm. Seitsemässä viikossa tullut painoa 1432 g ja pituutta 5 cm. Tyttö tuntuu jo niin isolta, mutta mun isommat lapset oli samassa iässä pari kiloa ja senttiä isompia. Tällä on kyllä paljon hoikemmat kädet ja jalat. Isänsäkin tosin on pitkä ja hoikka, kun taas isompien isä lyhyempi ja rotevampi.

Rokotuksia itki kovasti ja päiväunilta herättyään on ollut tosi kipeän oloinen. Panadol onneksi helpotti ja nyt nukkuu taas.

Meillä oli 3kk neuvola ja jonkin sekaannuksen vuoksi myös lääkärintarkastus, joka pitäisi normaalisti suorittaa 4kk iässä.
Lääkäri ei ollut uskoa tytön pituuden kasvua, joten se mitattiin pari kertaa. Ihmetteli sitä, kun vertaili kasvuennusteeseen. Itseäni tuollaiset ennusteet vain enemmänkin ärsyttävät. Esikoinenkin ollut ihan omansalainen tapaus, että ihmetellään vieläkin välillä että kenen geenit on oikein saanut :p

Pituus 63,6cm (2kk 59,3cm)
Paino 6265g (2kk 5530g)
Pää 40,8cm (2kk 40cm)

Paino menee pituuteen nähden alakäyrässä. Kaikki oli muuten todella hyvin ja tyttö on kehittynyt myös hyvin.
Pulauttelusta mainitsin, että sitä tapahtuu paljon ja sitä tulee paljon, mutta eivät usko, että rotarokoite olisi sen aiheuttamaa, vaikka se lisääntyikin sen jälkeen.
Saattaa siis olla refluksiin taipuvainen ja sain ohjeeksi hankkia jotain ihme sakeuttajaa maitoon (?) Täytyykin kurkata neuvolakorttiin laittoivatko asiasta lisätietoja..

Juuri aamulla kun neuvolassa kerroin, että tyttö yrittää kovasti kääntyä niin löysinkin tytön päiväuniltaan mahalleen. Käsi oli vain jäänyt vähän alle, mutta nukkua kuitenkin näköjään pystyi :p

Kiinteiden suhteen lääkäri neuvoi, että jos näyttää sitä että tyttö alkaa syömään sen pari kertaa yössä useamminkin niin kiinteitä voi alkaa antamaan ennen 4kk ikää.
Lääkärin mielestä tyttö syö kerralla aika paljon eli 180-200ml..

Rokotukset tyttö otti hyvin vastaan. Enemmänkin taisi se paikoillaan oleminen harmittaa kuin itse pistokset :)

Kotimatkalla tyttö selvästi piti sellaista valitusvirttä :grin

Mulla rota rokotteet on saanu molemmat lapset oksentamaan enemmän ja sitä on jatkunu aina noin viikon verran siitä rokotteesta, ja nuo on molemmat muutenki ollu kovia oksentamaan niin rotan jäljiltä ollu aina vähän mahdotonta se touhu

4kk neuvola oli eilen, mitat:
Paino 8660g
Pituus 64,6cm
Pää 43cm
Hyvin poitsu kasvaa <3

Tänään 4 kk neuvola:

Paino 5895 g
Pituus 62,8 cm
Pää 42 cm

Pituutta oli venähdetty enempi, painoa maltillisesti mutta riittävästi. Terkka ihmetteli myös ruokailujen vähyyttä, mutta ei käskenyt tihentää imetyksiä, koska paino noussut kuitenkin hyvin. Kiinteisiin ei painostettu millään tavalla, vaan kannustettiin 6 kk täysimetykseen kun kerroin siihen tähtääväni.

meillä tänään 5 kk nla, jossa typy 6480 ja 64. edelleenkin satunnaisesti askeltaa, mutta th ei ollut huolestunut, sillä muuten motorisesti kehittynyt nyt huimasti ja liikkeet symmetrisiä, ei siis mitään viitteitä mistään neurologisesta pulmasta. meillä siis nyt käännytään molempiin suuntiin kumpienkin kylkien kautta, pyöritään kellon viisarina masullaan, noustaan konttausasentoon (apua!!! kohta se jo etenee, sitten ollaan pulassa, meidän kämppä ei nimittäin vielä ole baby proof) ja ryömitään takaperin. bataatin rinnalle ajattelin alottaa kukkakaalin, katotaan maistuuko se paremmin.

Meilläkin oli jo viime viikolla 5 kk neuvola, pituutta poitsulla oli 68 cm ja painoa jotain reilut 7200 g, tarkasti en nyt muista. :) Saatiin tosiaan siunaus jatkaa täysimetyksellä 6 kk ikään edelleen, paino menee miinuskäyrillä mutta kasvaa kumminkin tasaisesti. Tästä olin tyytyväinen. (Laiskan mutsin ei tarvitse vielä alkaa sose/sormiruoka juttuja tarjoilemaan. :p)

Meillä ei poika käänny vielä kokonaan toisen kyljen kautta, vaan menee aina saman kyljen kautta, mutta ei siitä oltu yhtään huolissaan. Jalkoja tämä hakee mahan alle, joten ryömiin lähtee varmaan piakkoin. Kerran pääsi jo 15 cm eteenpäin. :grin

4 kk neuvolassa käytiin just. Tai johan poika on viikon verran yli 4 kk.
Paino 7520 g
Pituus 66.1 cm
Mukavan kokoinen kaveri. Hieman oli painokäyrä kääntynyt alas päin, mutta hyvin kuitenkin kasvanut. Meillä käännytty noin kuukauden päivät, mutta vain toisen kyljen kautta.

Meilläkin tänään 4kk neuvola, ikää tosin jo se 4,5kk. Pituutta oli tällä kertaa tullut vähän vähemmän (musta Anni oli kyllä ihan kiemuralla mitattaessakin) ja oli nyt 59,3cm ja painoa oli 6685g. Päänympärys on alkanut kasvaa liian nopeasti :( Käyrä tojotti melkein suoraan ylöspäin ja saatiin lähete lastenpolille siitä. Aukile oli kuitenkin ok. Lääkärin mukaan olisi vähän morottanut vielä, mutta mun mielestä Anni vaan säikähti, kun lääkäri aivasti samalla kun kokeili. Tiiä siitä sitten. Nyt oon vaan huolissani tuon neitokaisen nupin kasvusta :sad010
Meillä ei myöskään viime yönä juuri nukuttu, Anni heräsi meuhkaamaan ja syömään puoli kolmen aikaa ja nukahti uudelleen vasta viiden kieppeillä. Mua ei sitten enää sillon nukuttanu. Toisin kuin nyt :sleep011. Hampaita taitaa tehdä, kun korvatkin oli ihan puhtaat.

Joo, ei ois vissiin ainakaan pitäny googlettaa tota pään nopeaa kasvua :(

Takaisin