Vauvojen neuvolat

Meillä on lääkärineuvola reilu viikon päästä. Jännittää jo paljonka meidän "riepu" on kasvanut. Lähdettiin kumminkin 2,5kg liikkeelle, mutta tällä syömisellä ja pituuskasvulla otetaan kaverit nopsaa kiinni :)
 
Täällä neiti kasvanut hienosti, lähtötilanne 2850g ja nyt ollaan 4viikkoisena reilut 3600g, pituuttakin tullut 2cm lisää, muutenkin tyytyväinen vauva :-)

Sent from my GT-P7300 using Vau Foorumi mobile app
 
Meillä typy nyt neljä viikkoa, edellinen neuvola oli 2.5 viikkoisenq ja silloin paino oli noussut 4205 g -> 4600 g ja pituuttq tullut 3.5 cm lisää. Nyt ainakin näyttäisi kasvu jatkuneen samanlaisena ja jos esikoseen tulee, niin jatkuukin kovana. Esikoinen pyrähti ensimmäisen kuuden viikon aikana yli kahdeksan senttiä ja tosiaan vaatteiden perusteella on tytöllekin mittaa tullut.
 
Ikää kaksi viikkoa ja neuvolassa käyty tänään.

Pituus¨54cm (53cm)
Paino 4275g (4120g)
Pää 37 cm (35cm)

Eli hyvin on toistaiseksi kasvanut rintamaidolla :)

"Virkeä ja tyytyväisen oloinen tyttö" :Heartpink

Napaan laitettiin vielä uudestaan sitä ainetta (jonka nimeä en taaskaan muista :grin), kun siinä oli vähän kosteutta kiinnikkeen irtoamisen jäljiltä.
Ensi viikolla on lyhyt ylimääräinen käynti varmuuden vuoksi, jolloin th tarkistaa navan, että tarvitseeko vielä sitä ainetta laittaa :)
 
Laapiskynää siihen napaan? eikös se niin ollut..

meillä oli kans neuvola nyt 4vko

58cm(54)
5730g (4455)
38cmpipo(36)

+2 käyrää menee, maitoa riittänee..
saa kyllä isosiskon 2,5v aikapian kasvussa kiinni:grin
 
Sepä se! Laapiskynä! :grin

Nonnih, hyvin kyllä näyttää maito riittävän :)
 
Meiän mittoja:
Synt.paino 3410g pituus 48cm pipo 33,6cm
26.6.14 3240g ikää 36h eli kotiutumispaino, painonlasku laitoksella 5%
1.7.14 3440g ikää 1 viikko
8.7.14 3730g 52cm 35,5cm ikää 2 viikkoa.
18.7.14 4125g punnitsin mökillä keittiö vaaálla en tiedä voiko lukemaan luottaa.

Neuvolassa ollaan käyty vasta 2 kertaa ja sit lähettiin tänne mökille, ens viikolla käydään hakemassa taas virallisisa lukemia 1kk neuvolassa :) Mä en oikein luota tuohon pituus mittaan joka otettiin sillon 2 viikkosena kun sen mukaan olis kasvanu syntymän jälkeen 4cm :D mun mielestä otti mittauspisteen alustan pehmusteesta sen mitan koska se töksähti siihen kiinni eikä vauvan kantapäähän :D Neuvolan täti oli sitä mieltä et mun tisseistä tulee kermaa kun poika kasvaa niin hyvin. Oli puhetta myös D-vitamiinin alottamisesta ja sanoin suoraan etten sitä aio aloittaa ja kerroin kokemuksista esikoisen kanssa, terkka totes et ei ole maailmanloppu vaikken alottas ja et on ihan ok aloittaa sit samalla kuin kiinteetkin eli puolvuotiaana. Mun on pakko viel hehkuttaa et se veeeeetun vanhakurppa joka kohteli kuin paskaa meikäläistä ei enää ole mun neuvolan terkka eikä siitä koskaan enää sellaista tule ja tuo uus on toistaseks ollu tosi ihana :Heartred

Mitäs täällä mammat on meinannu rokotteiden kanssa? tuleeko kaikille rokoteohjelman mukaisesti vai meinaako joku ottaa vain osan tai kenties olla kokonaan ilman?
Meille laitetaan ihan normi kaavan mukaan ja lisänä aloitetaan B-Hepatiittiin rokotesarja niin et eka tulee 2kk ja toka 3kk vanhana ja kolmas sit myöhemmin. Korvatulehdus ja vesirokko, sekä influenssa jäävät ottamatta, niitä en koe niin hyödyllisiksi.
 
Täällä myös kermalla kasvava tyllerö. :D

Synt. 3590 g 48 cm
2 vko 3890 g (täti kävi kotona punnaamassa)
1 kk 4520 g 54 cm

Eli kilo tullu kuukaudessa ja on nyt 1 kk iässä saman kokoinen kuin esikoinen 2 kk iässä. :) Tosin esikoinenhan synty melkein 1 kk etuaikaan.

Mä tosiaan pikkuhiljaa oon syötelly sitä d vitskua ja nyt kolmea tippaa antanu, kun ei oo suurempia vaivoja ollu. Eikö se hermoston kehitykseen vaikuttanu? Mutta pidin mäkin esikoisen kanssa siitä taukoja, kun oli masuvaivanen, mutta muistelen, että 2 kk jälkeenpysty jo sillonki hyvin antaan.
Rokotteet meinaan antaa ohjelman mukaan. Influenssan varmaan otan nyt itelle ja esikoiselle (syksyllä 2 v). Ja miehelle, jos saan sen houkuteltua/huijattua piikille. :D
 
mä kans vertailin eilen lasten neuvolakortteja, esikoinen oli 6 viikkoa vanha kun oli samankokoinen kun veljensä on 3 viikkoa vanhana :D Onhan noilla tosin syntymäpainoissa iso ero kun esikoinen oli 2575g 46cm ja poika oli 3410g 48cm, esikoinen synty 38+0 ja tää toinen 39+2
 
On nuo muksut kyllä niin omanlaisiansa jokainen. :) Jokainen kasvaa eritavalla ja romukoppaan kaikki neuvoloiden käyrät. Esikoinen kasvo jollain miinus käyrillä ja tämä nyt jollain plussa käyrillä, mutta seki vissiin väärä käyrä millä pitäs kasvaa. :D Höpöt meidän neuvolantätin jutuille, meillä on niiiin ihana vauva että! :D
 
Täällä oli tänään neuvola, poika viis viikkoa vanha :) paino oli nyt 5875g, pituus 56cm ja pipo 39,8cm :) (syntymämitat 4334g, 52cm ja 36cm) niin että hyvin kasvaa poika :)
Sydämestä löytyi sivuääni, joten saimme lähetteen lastenlääkärille joka ultraa sydämen. Neuvolalääkäri sanoi et luultavasti harmiton, kun poika on muuten hyvinvoiva ja kasvaa mallikkaasti. Sivuääni oli myös niin hiljainen ettei olisi kuullut sitä jos poitsu ei olisi nukkunut.

Sent from my GT-I9305 using Vau Foorumi mobile app
 
Meidän poitsun paino oli kasvanut tosi hyvin, vaikka lisämaitoja on vähennetty! Taisi olla nyt 5440g ja pituus 59.5 cm, kuulemma voi lisämaidot (n.80ml/päivä) jättää jo poiskin. Ei me kyllä varmaan ihan heti niistä eroon päästä, kun tänäänkin meni (kun oltiin kaupungilla) melkein 200ml, mutta kiva tietää että ilmankin varmaan jo pärjättäisiin. :)

Unajama, meillä oli kanssa synnärillä kotiinlähtötarkastuksessa kuuluvissa hento systolinen sivuääni. Sydän ja aortta ultrattiin sydänvikojen poissulkemiseksi, ja lääkäri ei sitten ollutkaan ihan varma oliko aortankaaressa valtimotiehyeen kohdalla jotain häikkää vai ei ja neliraajapaineissa oli myös eroa raajojen välillä, niin jouduttiin sen takia vielä seuraamaan ja miettimään jo kardiologin tekemää toista ultraa (ja minä olin siinä vaiheessa ihan kauhuissani). Mutta kaikki nuo normalisoitui onneksi seuraavaan päivään mennessä, ja poika pääsi kotiin. Suurin osa sivuäänistä noin pienillä on ihan viattomia ja todella yleisiä, joten siksi en osannutkaan pelätä ennenkö ultrassa ja paineissa oli myös jotain häikkää, mutta nekin oli sitten loppujen lopuksi onneksi harmittomia. Itselläkin oli sivuääni pienenä, ja sekä minulla että pojalla tosiaan osoittautui viattomiksi.
 
Muokattu viimeksi:
Meillä 2 kk neuvola, mitat 5420 g ja 59.4 cm. (syntymämitat 3632 g ja 50 cm).
Tuo sai myös rotavirusrokotteen ja nyt onkin jo maha kuralla muutama tunti neuvolan jälkeen...
 
Mua kauhuttaa jo valmiiksi se rota.. Esikoisella oli kamalat oireet ekasta, tokastakin vielä maailma mullistui, mut vikasta ei tullut enää mitään. Tekis mieli jättää ottamatta, mut en mä kyllä uskalla kun jos vauva jostain sen onnistuu nappaan niin en ehkä saa elettyä oman valintani kanssa..
 
Pitää ajatella niin, että rokotteen oireet on kuitenkin pieni murhe. Tuttavan vauva (+ muut lapset) sairasti ko taudin ja vauva kävi hyvin lähellä kuolemaa. :sad001 Selvisi onneksi kuitenkin.

Toistaiseksi nyt maha sekaisin ja pientä kitinää kipuilevasta mahasta, mutta aika lievät oireet - vielä (?). Esikoisellakin oli ekasta rokotteesta pitkäkestoisen oireet.
 
Meillä esikoiselta löytyi aikanaan sivuääni sydämestä. Ultrassa käytiin ja sieltä löytyi ns. kannel (en enää muista tarkemmin mitä se tarkoitti) ja joku sikiöaikainen reikä ei ollut umpeutunut. Kaikki siis käytännössä kunnossa ja viisi vuotiaana kontrolloidaan, että reikä on kiinni. Sitä en tiedä mitä tehdään jos reikä edelleen kontrollissa on... Harmiton sivuääni siis kaikenkaikkiaan :) Ihan varmasti teilläkin Unajama kaikki on pumpussa kunnossa :)

Mä suunnittelin, että en vielä ottais tytölle rotaa, vaan vasta 12 viikkosena. Pojilla alkoi mennä yöunet ihan plörinäksi rokotteen jälkeen. Aluksi nukkuivat hienosti 4-5 tuntia putkeen, mutta rokotteen jälkeen seuraavat 10kk meni max. kolmen tunnin pätkissä. Katsotaan onko vain ikään liittyvää vai johtuiko rokotteesta. Kaikki rokotusohjelman piikit kuitenkin otetaan. Influenssa- ja vesirokkorokote jätetään pois.

Huomenna on lääkärineuvola mimmillä ja mulla jälkitarkastus :)
 
Meillä neuvola 7vko takana. Painia 4380g (2485g) ja 55cm (47cm), eli hienosti pieni neiti kasvaa:) rotasta ei suurempaa tullut, hiukka enemmän ehkä ilmavaivoja. Vähän harmitti että lääkäri oli nuori kandi, kaikrlla kunnioituksella heitä kohtaan, mutta jotenkin turvallisemmalta tuntuisi jos kokenut lääkäri olisi tutkinut esikoisen. Onko muilta tutkittu kuulo lääkärineuvolassa? Synnärillä tutkivat toisen korvan ja muistaakseni sanoivat että tossa neuvolakäynnillä olisi pitänyt tutkia uudestaan molemmat.
 
Oltiin eilen neuvolassa tytön ollessa päivää vaille 3 vkoa vanha.

Paino 3520 g (syntyessä 3250 g)
Pituus 53,5 cm (syntyessä 49 cm)
Py 36 (syntyessä 34 cm)

Tasan kahden viikon takaisesta viime neuvolakäynnistä kasvua oli tullut 355 g/3 cm/1,2 cm. Hyvin kasvaa neiti siis rintamaidolla.
 
Pojalle ei vielä ole tullut kummempia oireita rotasta, vähän oli eilen maha kuralla. Yökin nukuttiin hyvin. :) Mutta muistelen, että esikoisellakin oireet alkoi vasta lähes viikko rokotteesta, joten nähtäväksi jää...

Sen sijaan mies oksensi tänä aamuna ja makaa nyt sängyn pohjalla, joten aloin jo miettiä että ei kai se näin nopeasti voi tarttua se rota kakkavaipoista. Eipä tuo mies edes eilen vaihtanut kuin ehkä kerran vaipan... :confused:

Ilo, ei meillä kuuloa tutkittu nyt 2 kk neuvolalääkärissä.
 
Takaisin
Top