Vauvojen neuvolat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Ilo13
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä tyttö jo alusta saakka huidellut miinuskäyrällä painon suhteen joten vähän huolettaa tietty tuo painonlasku, -10%:sta ei olisi hyvä pudota enempää. Myös rinnalle raivoaminen jatkuu meilläkin, välillä kelpaa vain toinen puoli. Pumppu suhisee aiempaa tiheämmin taas jotta ei pääsisi vaikuttamaan maidon määrään.

Meillä ainakin pojilla paino notkahtanut siinä 3-4kk välissä. Molemmilla kerroilla tullut 4kk neuvolan jälkeen käsky kiinteille, ja vasta nyt keskimmäisen 6kk neuvolan jälkeen kuulin, että se on normaali, eikä niille kiinteille ole silloin välttämättä tarvis :(

Meillä oli eilen 3 kk neuvola ja rokotukset.

Paino 5330 g (3375) ja pituus 59,5 cm (52). Ei ollut 2,5 viikon takaiseen välipunnituskäyntiin tullut kuin 95 g/vko painoa ja pituutta 0,5 cm. Ei saatu kuitenkaan noottia tai painostusta lisäsyöttöihin, kun painokäyrä ei ole enää niin pahasti laskusuunnassa. Enkä mä poikaa kyllä väkisin viitsi enempää syöttääkään, kun siitä seuraa vaan pulauttelua ja mahakipua ja huonoja unia.

Kehuja tuli jäntevyydestä ja tarkkaavaisuudesta. Kaikenkaikkiaan jäi käynnistä tosi hyvä mieli, terkka kehui ja kannusti kivasti imetysasioissa ym. :) Rokotteestakaan ei tullut pahaa huutoa, poitsu rauhoittui heti kun sai tissin suuhun. :D Iltakin meni hyvin eikä vielä tänäänkään ole ollut viitteitä kuumeesta tms.

Poika teki tänään leikkimattoennätyksen, pötkötteli leluja ihmetellen matolla tunnin lähes koko ajan itsekseen!

Annin 3kk neuvola kuulumisia:
Pituutta 57,9cm (synt. 47cm)
Paino 5620g (3030)
ja nuppi 41,2cm.
Ihan huimaa kasvua! 2kk käynnistä pituutta tullut melkein 4cm ja painoa reilu 1,3kg! Edellinen käynti siis tasan kuukausi sitten. Ei mun maito vissiin kovin ravitsevaa sitten ollutkaan... Onneksi korvikkeella sentään kasvaa, eikä tartte huolehtia :)

Hienoa Zeni, että kasvu on hyvää! Mutta korjaisin kyllä silti tuon asian, että ihan varmasti sun maitos oli superravitsevaa Annille ja oli hienoa, että sai sitä alkutaipaleella! :) Korvikevauvathan on usein isompia kun rintaruokitut.

Hienoa Pihla, ettei painosta tarvitse nyt enempää murehtia! :hello2 Meinasin kysyä, että oliko puhetta kiinteiden aloittamisesta, mutta teillähän olikin vasta 3 kk neuvola!! Voi teidän pieniä, meidän jötkäle tuli eilen sen 4 kk! Aika rientää! :Heartblue

Meillä oli sitten 4 kk lääkärikäynti from hell. Lekuri vaan listas kaikki asiat, mitkä huonosti kuten, ei tartu esineisiin (no, kotona kyllä tarttuu), ei kannattele päätä riittävän hyvin, liikehdinnässä puolieroja, ja sitten tosiaan ne varhaisheijasteet (moro ja kävely, ei kuulemma enää saisi tulla kumpikaan tämän lekurin mukaan) ja kasvu huonoa (kiinteät pitäs aloittaa nyt heti). Kaikkea pitäis kuulemma seurata tarkkaan, muttei sovittu mitään seurantaa!!? Minäkö niitä nyt seuraan sitten täällä kotona? Sitten nlakortissa lukee, että kasvu hyvää, wtf, which is it, hyvää vai huonoa? Ei tajua. Ja tää oli tää sama ulkomaalainen, suomen kielen taidoton lääkäri, joka ihastutti mua jo raskausaikana. No nyt sitten paniikissa täällä seuraan tytön jokaista liikettä, tekoa, elettä ja ilmasua, että onko normaalia vai ei. Ja mistäs mä oikeesti tiedän mikä on normaalia. Ääh, mitähän sitä nyt sit tekis, jonnekin yksityiselle neurologille hakemaan varmistusta ja mielenrauhaa, ettei tytössä ole mitään vikaa ja kehittyy vaan hitaanpuoleisesti...itku.

Voi ei Skylar, ärsyttäviä ristiriitaisuuksia! Mulla kans ulkomaalaistaustainen neuvolalääkäri. Ei muuten mitään häntä vastaan, mut häiritsee välillä epävarmuus siitä, että tulinko ymmärretyksi tai ymmärsinkö itse.

Mä olen kyllä niin uuno sen suhteen, että mitä vauvan kuuluu ja ei kuulu tehdä. En ole kuullutkaan monista noista asioista, mitä te Skylar ja Annisla täällä olette pohtineet/murehtineet. Vasta kuulin siitä istuttamisestakin... Apua, me ollaan varmaan pilattu pojan selkäranka nostamalla sitä selinmakuulta istumaan käsistä kiinni pitämällä, ja sit ollaan annettu sen kököttää pystyasennossa hetki ennen makuulle laskemista. Luultiin et se on ok kun vauva vaikuttaa tykkäävän siitä. Vai onko sekin joku refleksi, kun käsistä kiinni otettaessa poika vetää kädet kylkiin ja pyrkii pystyasentoon vetämällä itsensä ihan jäykäksi?

Ei se oo refleksi, ja varmaan sitä nousemista voi välillä treenata juuri ihan pään/niskan hallintaakin ajatellen, mutta tosiaan niin kauan kun vauvan selkä pysyy pyöreänä eikä suorana istuvassa asennossa, ei suositella istumista/istuttamista, koska vauvan kroppa ei oo vielä siihen silloin valmis. Eri asia on vanhemman sylissä "istuminen" silloin kun aikuisen keho tukee vauvan kehoa eikä paino kasaudu vauvan selkärangan alaosaan.

Mutta joo, ei tuo lääkärikäynti varsinaisesti helpottanut näitä huolia/murheita, mutta toisaalta jäin pohtimaan sitäkin, että kun vauva on elämästään lähes 3/4 pelkästään itkenyt ni missä välissä me oltais pystytty enemmän/paremmin harjoittelemaan kaikkea, mitä harjotella olis tarvinnut. Nyt vajaassa 1,5 kk, kun itkut on vähentyneet, tyttö on oppinut kaiken sen mitä tähän asti osaa ja jotenkin maalaisjärjellä aateltuna toivoisin, että otetaan muut kiinni, jos tää vauhti säilyy...

Skylar, minkälainen terkka teillä on neuvolassa? Voisitko hänelle soitella puhelinaikana ja vähän kysellä tarkennusta asioihin....?
Olettaisin että lääkäri tarkoitti seuraamisella sitä, että esim 5 kk neuvolassa pitää tarkastaa refleksit ja kasvu jne.

Kuten oon joskus aikasemminkin sanonut, en oo itse viitsinyt vauvaa kauheesti esim. mahalla pitää aikasemmin, kun seuraus oli kauhea huuto. Ja kas vain, nyt 4 kk iässä alkaa viihtyä ja pitelee päätään ihan hyvin. Kaikki aikanaan. :wink

Ja tosiaan, meillä 4 kk neuvolalääkärissä poika huusi täysiä koko tutkimuksen. Lääkäri ei voinut tutkia heijasteita tai oikeastaan mitään muutakaan, kasvu oli notkahtanut mutta ei tarvitse aloittaa kiinteitä jne...

Jos teillä nyt kerran vauva on alkanut olemaan tyytyväinen ja elämä sujumaan paremmin, ottaisin ihan rennosti ja nauttisin vauva-ajasta. :Heartblue Kyselisin joko puhelimitse nyt neuvolasta noista asioista tai sitten seuraavassa neuvolassa.

Meillä on maanantaina 4kk neuvola. Mitä kaikkea se lääkäri oikein katsoo?

Tota itekin mietin, että jos soittais, meillä vaan ei oo varsinaisia puhelinaikoja, kun on vaan koko kunnan yhteinen ajanvaraus ja neuvonta, josta vastaa kuka vaan, mutta voishan sitä laittaa spostia. Ehkä mä nollaan vähän ja laitan ens viikolla, ettei tuu liian tunnekyllästettyä viestiä.

Mutta tuo on kyllä totta, että pitäis nyt vaan nauttia , ja mua *ituttaakin, että juuri kun on alkanut sujua, ni sitten annetaan ymmärtää, että pitäis olla jotain suurempaakin huolta kehityksestä.

Ainakin kasvut, refleksit, kontakti, motoriikka, taidollinen kehitys (liittyy siis motoriikan ja vuorovaikutuksen kehitykseen, kuten esim. tarttuminen, ääntely yms.), oisko jotain muuta?

Lonkkien tarkistus tuntui olevan meidän lääkärin ykkösasia! :grin Vauva kun huusi niin sanoi, että ei niillä muilla niin väliä, mutta lonkat hänen on saatava tarkistettua. :grin Yritettiin moneen kertaan ennenkuin onnistui. Ja kivekset se tarkasti kanssa. Mutta tuossa skylarin viestissä ne varmaan ne pääpiirteet oli.

Ääntelyn esimerkiksi vaan kysyi, että äänteleekö, kun sanoi että neuvolassa ei olla kuultu ääntelyä (paitsi itku), ja riitti kun vastasin että ääntelee kotona. Samoin leluun tarttumiset kysyi vaan... Lääkäreissä on eroja.

Kuulostaapa kamalalta neuvolakäynniltä, Skylar. :(

Mä löysin tällaisen taulukon omista koulumuistiinpanoistani, jotka liittyi juuri motorisen kehityksen poikkeavuuksien tunnistamiseen (vasta viime keväältä, eli hyvin on opinnot näköjään jäänyt muistiin…not). Taulukko on Duodecimin Lastentaudit-kirjasta.

ScreenShot2014-09-25at113002AM_zpsf5e797b0.png

Samassa kirjassa sanotaan myös näin:
Ongelmallisinta motoriikan poikkeavuuksien toteaminen on ensimmäisen elinvuoden aikana, jolloin motoriikassa on nopein kehitysvaihe ja yksilölliset vaihtelut ovat suuret. […] Motoristen taitojen saavuttamisessa yksilölliset erot saattavat olla useita kuukausia, eikä yksittäisen taidon puuttuminen tiettynä ikäkautena vielä tarkoita kokonaismotoriikan poikkeavuutta.

Mun mielestä on kyllä aika hätäinen neuvolalääkäri, jos heti 4kk-tarkastuksessa menee laukomaan tuollaisia kommentteja. Siis onhan se varmasti nyt hyvä seurata niitä refleksejä, mutta tuskin useimmat lääkärit epäilisi sitä poikkeavaksi kuin vasta 5-6 kuukauden jälkeen, todennäköisintä tässä vaiheessa on kuitenkin että menee ihan normaalin variaation piikkiin ja lapsi vain kehittyy pikkaisen hitaammin kuin keskiverto (mikä ei myöskään kerro tulevasta kehityksestä mitään). Mutta teillä varmaan sitten vain tarkastetaan refleksit uudestaan 5 kuukauden iässä neuvolassa.

Ja täälläkin meidän 3-kuiselta löytyy vielä kävelyn ja moron lisäksi myös käsien tarttumisheijaste, minkä pitäisi kuulemma kadota 3kk ikään mennessä. Päätän nyt kuitenkin olla huolestumatta, ennenkö on ihan oikeasti aihetta.

Muokattu viimeksi:
Miten muuten tandonalanen ja refleksitarttuminen erotellaan toisistaan käytännössä? Onks katsekontaktilla tartuttavaan objektiin joku merkitys vai miten?

3 kk neuvola oli tänään, onneksi mies tuli mukaan en olisi itse kestänyt pitää vauvaa rokotusten ajan, oon vähän herkkis. :confused: Meidän kiukkupussia ei yhtään miellyttänyt tutkimus pistämisestä puhumattakaan, väsy tulikin heti autossa. Pituudesta ei tarkkaa varmuutta, rimpuili niin kovin ja vihkossa pituudeksi laitettu 59,5 cm. Painoa tullut 600 g kuukauden aikana, nyt 5140 g. Py 40 cm.

Muokattu viimeksi:
Miten muuten tandonalanen ja refleksitarttuminen erotellaan toisistaan käytännössä? Onks katsekontaktilla tartuttavaan objektiin joku merkitys vai miten?
No idea, miten ne erotetaan. :D Oon kuitenkin ajatellut, että kun tuo meidän poika tarttuu yleensä aina kun jotakin sille ojentaa, niin se olisi vielä sitä refleksiä. Lisäksi se ei kauhean helposti päästä irti, ja kun yrittää vetää pois, yleensä tiukentaa otettaan, mikä myös kai kuuluu siihen refleksiin.

Kannattaakohan noihin 3kk-rokotuksiin antaa jo ennen neuvolaa panadolia (kuten luin jonkun bloggarin tehneen), vai riittääkö että antaa jälkeenpäin? Ja tarviiko tuota panadolia edes aina antaa?

Meillä ainoastaan tuolla kolmosella joutui joskus rokotusten jälkeen antamaan lääkettä, kun oli selvästi kiukkuisempi ja aristi pistoskohtia, mutta noille tytöille ei ole koskaan tullut mitään, joten mitä turhaa lääkkettäkään olisi antanut. Eli ei sitä lääkettä aina tarvitse antaa, jos ei lapsi vaikuta kipeältä.

Meijän Helmi on 5860g(3435g) ja 60,4cm(49,5cm). :)hyvin kasvaa. Oli kyllä kauhheeta ku sai rokotteetki tännään, nyt ollu kauhheen kippeenä pistoskohat ja maha rota-rokotteesta :/ku sais itelle pieneltä kivut.

3kk neuvola takana, paino nyt 8020g (7120g 2kk) , pituus 62,3cm (60,2cm 2kk) :) poika sai kauheat raivarit kun neukkutäti kävelyheijastetta katto, sain rauhottumaan niin sitten tuli piikit ja huuto oli aikamoinen.. rauhoittui onneks maidolla ja sen jälkeen ollut ihan ok :)
Täällä tuli sanomista siitä ettei pää seuraa kunnolla käsistä nostettaessa, pitäisi kuulemma jo seurata... kotona se kyllä ainakin välillä seuraa. Ei vaikuttanut kuitenkaan huolestuneelta neukkutäti.
Kiinteistä saatiin jo valistusta.

Takaisin