Vauvojen neuvolat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Ilo13
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Täällä 5kk neuvola takana ja hyvin Putte kasvaa :)
8250g
66cm
43,2cm
Ja soseita ollaan hieman maisteltu, ehkä se pari kertaa viikko, mutta imetyksellä jatketaan sinne 6kk asti ja toki maisteluita jatketaan pikku hiljaa enenevissä määrin, jotta pikku mies tottuu makuihin :)

Meillä takana 5 kk neuvola, tyttö kasvaa tasaisesti lähellä +1-käyrää.

Pituutta 67 cm (4kk. neuvolassa 65 cm).
Painoa 8160g, (7400g)
Nuppi 44jotain (43jotain).

5kk neuvola takana näin 5,5kuisena. Pituus 68,3cm (4kk 64,6cm) paino 9780g (8660g) ja pää 44,1cm (43).

Ei harmittanut piikitkää kauaa kun oli iskä mukana poikaa pitämässä. :) ja poikaa voi alkaa laittaa syöttötuoliin ja rattaisiin. :)

Meidän 5 kk mitat viikko sitten päivää vaille 5-kuisena (suluissa 4 kk mitat, mittausten välissä kolmisen viikkoa):

6940 g (6520)
65,8 cm (64,5)
41 cm (40,8)

Vaihdettiin neuvolaa meidän lähineuvolaan, kun raskausaikana halusin paremmin työmatkan varrella olevaan neuvolaan. Siellä oli niin paljon vaihtuvuutta henkilökunnassa ja sellaista liukuhihnameininkiä, että halusin vaihtaa. Myönteinen kokemus oli tämä "oma" neuvola. Harmittaa, kun en alusta asti siellä käynyt.

Muuten kaikki ok.

Unamajan poika painaa enemmän ku mun 2v3kk esikoiseni :D Komeet mitat kaverilla :)
Meil on seuraava neuvola vasta tammikuussa

Meillä oli tänään 6kk lääkärikäynti ( tyttö 6kk ja 1,5 vk vanha). Mitat: 7570 g ja 67 cm. Päänympärys taisi olla 44 cm...

Onko Suomessa miten usein noi neuvolakäynnit? Ku ihmettelin et meillä on seuraava lääkärikäynti vasta 10-12 kuukautisena. Mutta toisaalta ei se mua kyllä haittaa. Seuraavat rokotukset on vasta sitte ja pääseehän sinne jos jotain ongelmia on. Rokotuksista puheenollen, tyttö oli kyllä niin reipas ne otettaessa :D Lääkäri ihmetteli ku ihan pikkasen vaan itki. Muuten tuijotteli vaan ympärilleen ja lääkäriä ihmeissään ja välillä hymyillen. Sanoin et ne on nää suomalaiset geenit mitkä siitä niin rauhallisen tekee ;)

akidi juu niin on, just mitattiin hmm 2 viikkoa sitten ja oli 82cm ja 9495g ja neiti tosiaan on "jo" 2v3kk ikänen. Tyttö on kyllä aina ollu tuollanen mini.

Tänään oli 6 kk neuvola ja poju oli 71cm ja 8700g. Eka hammas tuli edellis yönä läpi ja nyt päivällä toinen. :) ja poju istuu jo hetkiä itse ilman tukea ja leikkii kukkuu-leikkiä ja on muutenkin ihana ♡ sinä yönä kun hammas tuli niin heräili tunnin välein mutta ei oltais aamulla huomattu hammasta jos ei olis purru iskää sormeen ;)

6 kk neuvola eilen 6 kk + 10 pv iässä:

Paino 7410 g
Pituus 66,5 cm
Pää... en muista, ainoa mitta joka menee tasaisesti 0-käyrällä

Nyt oli meidän laiheliini ottanut massaa yli kilon kuukaudessa ja painokäyrä lähti kovaan nousuun. Ollaan nyt nelisen viikkoa maisteltu/syöty kiinteitä ja tissiäkin menee aiempaa useammin. Ei siis ihme, että pulleutta tulee. :) (jostain tyhmästä syystä mun äitiys koki kolauksen, kun pelkällä tissimaidolla ei paino ole noussut noin hyvin...onneksi ei ihan 6 kuukautta pidetty poikaa aliravittuna :angry2).

Tällä hetkellä menee aamu- ja iltapuuro sekä kana-kasvissosetta iso satsi päivällä. Terkka sanoi, että nyt vaan 5 ateriaa päivään. Se tarkoittaa sitä, että tissi jää vähemmälle, sillä ei poika muuten ehdi/jaksa kaikkia aterioita. Apua, olenko mä valmis... Mun vauva ei olekaan enää pieni tissivauva.

Mites muilla ateriarytmit menee? Kuinka paljon imettäjät vielä imettää?

Täällä on ruokakokeilut alkanut ihan hyvin :) Kaiken näköistä on maisteltu, eilen söi samaa jauhelihakeittoa kuin muukin perhe :) Mutta pääasiassa silti tissiä kuitenkin ja ruokaa syödään 1-2 kertaa päivässä nyt parin päivän aikana :) Pitäisi lisätä kertoja pikku hiljaa, mutta tuntuu niin vaikealta, kun tissillä on päässyt niin helposti ja paino nousee hyvin :)
Noiden muiden kanssa kun siirtyminen soseisiin kävi niin luontevasti alle 4kk iässä kun korviketta alkoi menemään niin hurjia määriä. (kaikkien kolmen aikaisemman kohdalla maitoa ei ole tullut kuin max. kuukauden)
Nyt kun kerrankin omaa maitoa tulee, niin mielellään sillä mennään pääasiassa siihen asti kun selkeä tarve kunnon ruoalle tulee, eli siinä vaiheessa viimeistä enemmän aterioita päivään kun lähtee pikku pullukkamme liikkumaan, muutenkin kuin vain kierien :) Meidän neuvolan täti ohjeisti näin, niin en itsekkään näe kiirettä asian kanssa, kun hyvin kuitenkin kasvaa minun kermalla :)

meillä taas ihan tyhmä 7 kk neuvola. tyttö ei ole kasvanut pituutta ajalla 5kk–7kk kuin puoli senttiä, jos mittauksia on uskominen (vaatteita kyllä jäänyt pituuksista pieniksi) ja sitten TAAS lähete fyssarille, koska ei varaa jaloille seisottaessa edelleenkään. ei enää varsinaisesti askella mutta jalat on ihan makaronia ja lantio veivaa paremmin kun elviksellä. en tajua mikä tässä voi mättää, kun tuo jumppaa niin pirusti, nousee jo karhukävelyasentoon ja istuu itse tuetta sellasessa kylkiasennossa. eteenpäin mennään mittarimatotyylillä eli tyttö ei vielä konttausasennossa hoksaa siirtää käsiä eteenpäin yksittäin vaan menee aina mahan kautta molempia yhtä aikaa siirtäen. mutta jotain vikaa noissa jaloissa sitten ilmeisesti on, mulla täällä jo kummittelee cp–vamma mielessä. ihan kakkaa, onneksi fyssari jo maanantaina, jos se yhtään siellä mitään pohtii tai jotain jää epävarmaksi, vien tytön neurologille, koska en jaksa tätä epävarmuutta ja huolta enää.

ainiin, meillä syödään aamupuuro, 2 lämmintä ruokaa ja iltapuuro ainakin aina silloin kun ollaan kotona. jos menossa, niin joku saattaa jäädä. hedelmää ja marjaa lisäilen puuroihin tai sitten jälkkärinä ruokien jälkeen. kouraan isken maissinaksuja, jotka oikeen superhitti ja nyt kokeiltiin kurkkua: kylmä, lötkö, kuorittu kurkku aiheutti niin hirveitä puistatuksia ja yökkäyksiä, että hetken luulin jo, että tyttö alkoi kouristelemaan :eek: täytynee kokeilla siis uudestaan :grin ja tissiä syödään lisäksi yhtä usein kun ennenkin. joskus saattaa nukkua kokonaiset yöt, mutta esim. toissa yönä herättiin tunnin välein syömään...

Ollaan nyt nelisen viikkoa maisteltu/syöty kiinteitä ja tissiäkin menee aiempaa useammin. Ei siis ihme, että pulleutta tulee. :) (jostain tyhmästä syystä mun äitiys koki kolauksen, kun pelkällä tissimaidolla ei paino ole noussut noin hyvin...onneksi ei ihan 6 kuukautta pidetty poikaa aliravittuna :angry2).

Mites muilla ateriarytmit menee? Kuinka paljon imettäjät vielä imettää?

No mutta ehkä tuo lisääntynyt tissittelykin on ollut osa selitys lisääntyneeseen painoon? :)

Mehän jouduttiin vähän ottamaan uutta starttia kiinteisiin kun pojalla oli niitä mahaongelmia ja selviteltiin niiden syyt... Nyt on edennyt jo varsin hyvin, toistaiseksi ehdottomalla kieltolistalla on vaan bataatti, ja perunan vaikutus ongelmiin on selvityksen alla...

Poika on syönyt nyt (7 kk ja 1 vko) 3 kertaa päivässä kiinteitä. Lounaalla kasviksia ja lihaa (liha saatiin vasta hetki sitten kuvioihin...), välipalana marjoja tai hedelmiä tai joskus jotain muuta kuten vaikka avokadoa, riippuu ihan mitä kaapista löytyy, ja illalla iltapuuro (tällä hetkellä kaurapuuro, muihin viljoihin ei olla vielä ehditty). Tissittelyä mahtuu vielä paljon päivään, enemmän oikeastaan kun ennen! Joskus tissitellään ruokailun yhteydessä, joskus poika ei jaksa tai halua heti ruoan päälle (ja jos tissitellään ennen niin kiinteiden määrä puolestaan vähenee selvästi...) mutta tosiaan ihan pojan mukaan mennään. :)

Just ollaan ottamassa neljättä ruokailua mukaan, eilen se tosin neljäs ruoka oli vaan vähän perunan maistelua ja appelsiinia. Tällä hetkellä en vielä tiedä mihin väliin päivärytmissä se neljäs ruoka saadaan parhaiten mahtumaan, todennäköisesti otetaan päivällinen mukaan kuvioon ja jätetään vielä aamupuuro odottamaan, aamut on helpompi mennä tissillä! (Laiska mutsi täällä hei. :wink)

Muoks. Skylar, kuulostaa kyllä omituiselta että olisi jotain vikaa kun noin eläväinen jo on ja pyrkii eteenpäin ja muuta. Tsemppiä!

Ja tuosta kurkkukommentista tuli mieleen, että meilläkin pojan ilme oli näkemisen arvoinen kun ekan kerran sormiruokaili appelsiinia! Kovat oli puistatukset ja naaman vääntelyt, mutta niin vaan meni pari siivua appelsiinia. :grin

Nonni, fyssarilla käyty. Eikä taaskaan mitään vikaa löydetty, iänmukaiset motoriset taidot. Tyttö pönötti siellä pystyssä kun mikäkin lumiukko, oli äidillä ihmettelemistä, että ei se kotona tolleen. Olenkin itse onnistunut aiheuttamaan tän jalkojen kantamattomuuden sillä, että oon kannatellut tyttöä liikaa. Heti kun otettiin kainaloiden alta tuki pois enemmän vyötärölle vaan henkiseksi tueksi, laittoi jalkapohjat tukevasti maahan ja seisoi hetkiä hienosti. Että näin...kaikkea sitä oppii :oops: nyt sitten vaan kotona reeniä ja kuukauden päästä mennään näyttämään, että miten sujuu. Ahdistuksissani ehdin jo varata sen neurologinkin ja nyt en tiiä kehtaanko edes mennä sinne, jos mitään varsinaista pulmaa ei ole....öööh...ehkä meen kuitenkin niin voin sitten neuvolassa sanoa, että turha enää mussuttaa :grin

Käytiin tänään 6kk neuvolassa (ikää kuitenki 6,5kk). Paino oli 10100g, eli lisää tullut vain 380g, alkaa vähän tasoittumaan :) pituutta oli 69,5cm, viimeksi 68,2cm. Hyvin kasvaa ja kehittyy pikkumies, ei ollut neuvolatädillä moitittavaa :)

Skylar, hienoa että kaikki oli hyvin! Siltä se jotenkin kuulostikin näin ulkopuolisen korvin kuultuna... Vielä kun saat neuvolan ymmärtämään että kaikki on ok. :)

Takaisin