Vauvojen neuvolat

Meillä on syöty pullosta osa ruoasta koko aika ja kerralla menee keskimäärin 100-180 ml, riippuen kuinka täynnä mun tissit oli :P

Sent from my IdeaTabA1000L-F using Vau Foorumi mobile app
 
Meillä Helmi syö sen 140-150ml korviketta kerralla. Hyvinhän tuo näyttää sillä määrällä jaksavan ja kasvavan. :)ja kyllä sen määrän aika hyvin ossaa nosttaa jos meinnaa syönnin jälestä huuttaa lissää :)meillä 25.9 seuraava, 3kk neuvola. Siellä saapikkii sitte ekat rokotteet, eka rota annos saatiinki jo.

Sent from my SM-G900F using Vau Foorumi mobile app
 
Mä olen viime aikoina ihmetellyt myöskin poitsun syöntimääriä! Anopille vein viime viikolla 150 ml maitopussin ja sanoin että tuskin se kaikkea syö siinä parissa tunnissa mitä oltiin esikoisen harrastuksissa... Anoppi sanoin että 150 ml meni helposti ja hetken oli vaikuttanut siltä että tarvii lisää.

Eilen mies hoiti poitsua mun treenien ajan. Oli syönyt 180 ml ja sitten oli tyytyväinen...

Tällä tahdilla multa loppuu maidot pakkasesta, kun pumppauskaan ei ole enää ihan niin helppoa kuin ennen. :rolleyes::grin
 
No niin, välipunnitus-neuvola takana. Pituuskäyrä lähtenyt jo noususuuntaan, mutta painokäyrä edelleen laskusuunnassa.
Pojan mitat nyt siis ikää ollessa 2,5 kk 5085 g (3375) ja 59 cm (52).

Ohjeeksi sain antaa iltaisin syötön päälle pulloa. Jospa sillä saisin enemmän omaa aikaa, kun toisinaan iltasyöttö kestää 2-3 h. :eek: Tai sitten en, saa nähdä osaako poika nukahtaa pullolle vai pitääkö siihen päälle antaa vielä uudestaan tissiä... Täytyy kokeilla kapalointia ja mitä näitä nyt on...
Pullosysteemillä mennään 3 kk neuvolaan asti eli seuraavat 2,5 vko, sitten katsotaan riittäisikö taas pelkkä tissi. Onneksi on pussitolkulla maitoa pakkasessa, niin ei vielä tarvitse korvikkeisiin turvautua. Toivottavasti saisin jatkossakin vielä päivän mittaan haalittua maitotippoja talteen, että pakastin ei ihan ehtyisi.

On tämä imetys jännää puuhaa, jotenkin otti itsetunnon päälle tuo pullomääräys. Vaikka omaa maitoahan sekin on, sellaista, mitä poika ei ole päivän aikana ehtinyt syödä (kun heruu kerääjään imetyksen aikana tai olen pumpannut ennen nukkumaanmenoa, jos poika on simahtanut tosi aikaisin).
 
Jep, imetys on aika kumma juttu. Laittaa meidän äitien ajatukset ja tunteet ihan sekaisin. :rolleyes: Mua ahdisti suunnattomasti esikoiselle annettu korvike (en ymmärrä miksi... pieni määrä korviketta, öh..) ja taistelin tosi kovin että päästiin täysimetykselle 2 kk iässä. Ja sittenkin ahdistuin jos joutui joku hoitaja antamaan korviketta kun olin vaikka treeneissä... Ihan älytöntä. Nyt kun oma maito riittää niin olo on parempi. Ja siis kun mä en oikeasti pidä korviketta ollenkaan huonona juttuna, mutta jostain syystä omalla kohdalla ahdistaa sen käyttö. Ne hormonit, ne hormonit... :rolleyes:

Toivottavasti Pihla paino lähtee nyt nousuun!
 
Mulla oli ihan samat fiilikset silloin, kun käskettiin antamaan lisämaitoa (joka siis oli korviketta, ei mulla ollut omaa maitoa varastossa). Olin tosi tyytyväinen, kun päästiin siitä eroon. En tiedä miksi tällainen suhtautuminen, ei nyt pieni määrä korviketta joskus satunnaisesti varmaan mitään haittaa. Kaupungillakin imetän nykyään aina, vaikka korvike olisi joissakin tilanteissa paljon kätevämpää. Eilenkin tuli vahingossa vilautettua tisua koko bussille noin kymmenen sekunnin ajan, kun yksin liikkuessani imetin itkuista lasta ja sitten tajusin, että meidän pitääkin jo jäädä pois ja eikun lapsi vaan rattaisiin ja omien ruuminosien peittely tapahtui vasta sen jälkeen. Korvike olisi ollut paljon kätevämpi tuossa tilanteessa, mutta jotenkin siitä on tullut niin peikko omaan mieleen, että mieluummin jopa vähän häpäisen itseäni.

Mun mielestä taas lisämaidossa ei ole mitään pahaa, jos se on kuitenkin omaa pumpattua tai kerättyä maitoa. Mä en edes laske sitä varsinaisesti lisämaidoksi, kun se kuitenkin on ihan omaa tuotantoa. :) Me useinkin annetaan pullosta illalla mun päivällä keräämiä/pumppaamia maitoja enkä ole ikinä ajatellut sen edes olevan lisämaitoa.

Meillä on nyt vähän se tilanne, että oma maitomäärä on selkeästi laskenut rintatulehduksen jälkeen, mutta ei onneksi vielä näy pojan painokehityksessä. Haluaisin pumppailla varastoon ja siten saada omaa tuotantoakin ylös, mutta ensin pitäisi odottaa ettei maidossa varmasti ole enää mun antibioottiani ja toinen kuuri loppui vasta toissapäivänä. Pumppailu ja poisheittäminen taas tuntuu vähän turhalta.

Mutta meidän pojalla oli 2kk-neuvola eilen (10-viikkoisena) ja painoa oli tullut taas kivasti lisää. Poitsu on nyt 64cm ja 7100 g! Eli tulehduksista huolimatta on tullut melkein kilo lisää neljässä viikossa.
 
Muokattu viimeksi:
Mä taas huomaan olevani pullolle jopa vähän mustasukkainen. Että ei kai se vaan maistu paremmalta kuin äidin tissi (vaikka sisältö onkin samaa tavaraa). :grin Äly hoi...
 
Meillä on annettu alusta lähtien korviketta ja voi että se stressasi alkuun. Edelleenkin täytyy sanoa, että kun lukee esim. Kaksplussaa tai Vauva-lehteä, niin välillä tuntuu tosi pahalta lukea "Äidinmaito on parasta vauvalle". No näinhän se on ja imetänhän minä, mutta maito ei ole koskaan riittänyt. Tokihan sen olisi voinut saada taisteltua riittämään, mutta tytön painokehitys ja minun mielenterveyteni olisi siitä kärsinyt kohtuuttomasti.

Nyt yritän olla stressaamatta ja nauttia siitä imetyksestä mitä on :)

Vaikeaa tämä äitiys.
 
Meillä oli nyt taas sitten paino noussut viikossa 200 g, mutta raivoaminen ja kieltäytyminenkin ollut nyt vaihteeksi vähäisempää. Toivotaan, että jatkuu näin eikä tarvii näitä murehtia...
 
Paljonko tän ikäisten vauvojen painon kuuluisi viikossa nousta? Meillä oli noussut 166 g/vko välipunnitukseen ja saatiin se lisäpullomääräys. On vaan perkeleen hankalaa antaa lisämaitoa, kun poika syö itsensä tissistä kylläiseksi joka syötöllä. Ähkyynkö se pitäisi syöttää, vai kesken unien herättää pullolle... Ja mä en mitään aikarajoja aseta tissin syömiseen, sillä monesti hetken tyhjän lutkuttamisen jälkeen maitoa alkaa herua taas kunnolla. Olis monet maidot jääneet pojalta saamatta, jos kelloa kytäten veisin tissin pois suusta. Kyllä poika sen ilmaisee, jos maito loppuu kesken, ja niinä harvoina kertoina ilman muuta annan pulloa lisäksi.

Ärsyttää kun neuvolan täti sai ton lisäpullohomman kuulostamaan niin yksinkertaiselta...
 
http://www.thl.fi/fi_FI/web/lastenneuvola-fi/tietopaketit/imetys/ravitsemustila

Mä oon menny ton 150g/vko mukaan eli vähintään se 20g/vrk. Teidän täti veti sitten varman päälle lisämaitomääräyksen kanssa :eek: Mutta joo, pullosta vauva juo itsensä vaikka ähkyyn, kun kerran tarjolla on. Hankala tilanne, ku ei nyt viittis nlan ohjeitakaan ihan pöntöstä vetää alas, mutta viikkotasolla tuo on kyllä ollut ihan riittävä nousu. Jospa se täti mietti pitkällä tähtäimellä, ettei paino taas kääntyis laskusuuntaan...?
 
Tota noin... Meidän poitsu oli lisännyt painoa 2 kk - 3kk neuvoloiden välillä noin 140 g/vko. Kommentti neuvolantädiltä oli, että ihan riittävästi se kasvaa, toiset on vaan vähän pidempiä ja hoikempia. :) Musta tuntuu, että usein neuvolassa unohdetaan näiden vauvojenkin yksilöllisyys...

Tekisin Pihla varmaan just noin, että niinä kertoina kun lisämaito näyttäisi maistuvan, antaisin pulloa. Ja silloin kun poika on täys eikä tarvetta ole pullolle, unohtaisin lisämaidon.
 
Niin ja rintalapsilla tulee vielä usein 3-4 kk välillä painon suhteen käyriltä tipahtaminen, koska muu maailma kiinnostaa enemmän kun syöminen. Tän pitäis sitten korjaantua myöhemmin. Siitäkin saa varmaan neuvolassa kuulla sitten..
 
Olipas kumma..
Viimeksi oli neuvolalääkäri kirjoittanut korttiin tytöstä, että virkeä vauva, mutta nyt TH luki koneelta tietoja ja siellä oli, että väsynyt ja unelias. Otapa noista nyt sitten selvää.. o_O

Noh, mutta neuvolassa tosiaan käytiin 2kk tarkastuksessa eikä painoa ja pituutta ollutkaan tullut niin paljon kuin itse arvelin :) Tyttö sai myös sen rotarokotteen.

Pituus 59,3 cm (viimeksi 58 cm, synt.53 cm)
Paino 5530 g (viimeksi 5130 g, synt. 4100 g)
Pää 40 cm (viimeksi 38 cm, synt. 35 cm)

Tyttö sitten yllätti minut sekä TH:n ollessaan vatsallaan, että osaakin jo nojailla omiin kyynärvarsiinsa. Hassua, koska mahallaan ei tosiaan ole ollut melkein yhtään ja viime kerrastakin on jo aikaa.. :rolleyes:
TH totesi myös, että meillä taidetaan kotona jutella paljon vauvalle, kun reagoi niin vahvasti jo puheeseen ja kun yrittää itsekin ottaa kontaktia ja ääntelee takaisi, kun hänelle puhuu. Eli tytön ja mun pitkistä juttutuokioista on sitten ollutkin jotain "hyötyä" :Heartpink

Varoitteli tosiaan tuosta käden syömisestä, että se saattaa salakavalasti muuttua peukun imeskelyksi. Ja jos kovasti syö niin olisi hyvä koittaa keskeyttää ja viedä vauvan huomio muualle.

Mä en nyt tuosta tytön painosta kysellyt mitään, kun eipä TH:kaan mitään asiasta maininnut.
Ja mun pää ei nyt tällä hetkellä kestä pienintäkään laskemista, että kuinka paljon tytöllä päivässä tai viikossa on nyt paino noussut. Oletan, että kaikki hyvin :grin
 
Pojan painonnousu oli edellisvälillä (7 vko - 2 kk nla:t) niin onnetonta (38 g/vko), että kaipa terkka haluaa kiriä sitä kiinni. No, koitan ruokkia poikaa tarpeeksi, mutten ota siitä harmaita hiuksia. Katotaan saadaanko satikutia 3 kk neuvolassa... En tiedä kuinka huimasti paino olisi sitten pitänyt nousta, että terkka olis ollut tyytyväinen. Mun korvaan 2,5 cm pituutta ja 380 g painoa parissa viikossa kuulostaa ihan hyvältä...
 
Symppaan kyllä, Pihla, tota lisämaitohommaa - on todella viheliäinen pulloralli ollut täälläkin käynnissä alusta asti :/ Alkuun annettiin kanssa lähinnä silloin, kun vaikutti, että maito loppui täysin kesken, mutta nykyään (lähes) joka syötöllä. Ja tänään tulikin 3kk neuvolassa (onneksi ja viimein!) erittäin hyviä uutisia :)

Pituus 67, paino 7.4 (jes!)

Oli noussut lähes 400g/viikko, mikä on kyllä ihan huikeaa. Tähän asti oli sellaista 100-125/vko, mikä ei riittänyt, kun pituuskasvu oli niin valtaisaa. Eli lähellä alipainorajaa haparoitiin koko ajan. Nyt lähti käyräkin oikeaan suuntaan, olen ihan superhelpottunut :)

Peukusta meille on lähinnä sanottu, että antaa ihmeessä imeä, kun on kerran löytänyt, eikä tuttikaan kelpaa. Että on jotain (muutakin kuin rinta...), jota käyttää ylenpalttisen imemisrefleksin tyydyttämiseen :) Jossain vaiheessa imeminen jää itsekseen pois, on meillä ollut kahden eri terkan näkemys aiheesta.
 
Mä mietin tota vauvan alipainoisuutta, että miten se mitataan vauvalla (neuvolassa on tietysti ihan omat käyrät niihin). Meille ei siis ole kommentoitu vauvan ali- tai ylipainoisuudesta mitään neuvolassa, ainoastaan että suuri poika ja pitää saada painoa nousemaan tai hyvin on nyt kasvanut jne. Googlailin sitten vähän, ja löysin sellaisen "ponderal index" -kaavan, joka on vähän kuin pikkulasten BMI, ja laskin sen meidän pojalle syntymähetkellä ja vertasin netistä löytämiini ruotsalaisten vastasyntyneiden arvoihin kun ei parempaakaan vertauskohdetta löytynyt helposti (laskukaava on 100x paino (g) / pituuden kolmas potenssi (cm^3), jos ketään kiinnostaa). Nyt vasta tajusin, että meidän poika oli niin pitkä, että oli itse asiassa keskivertoa hoikempi syntyessään (PI 2.56 ja ruotsalaisten keskiarvo 2.76), oli vaan niin korkea syntymäpaino ettei heti tajunnut että se voisi olla hoikka sen painoisena! Kun paino sitten vielä tippui eikä lähtenyt heti nousemaan kuten piti, oli raukka varmaan jo kunnolla alipainoinen viikko-pari syntymän jälkeen (sen jälkeen me saatiin lisämaidolla paino hyvin nousuun). Varmaan selittää, miksi paino on nyt viime kuukausina noussut selkeästi enemmän kuin pituus (PI nyt on 2.70, eli "lihomista" on tapahtunut).

Anyway, tää nyt meni tällaiseks äitiysnörtteilyksi, mutta meidänkin vauva on nyt vähän saanut tarvittavaa massaa ilmeisesti. :)

Meillä kanssa poika on alkanut syömään kättä tosi usein viime päivinä, tosin vielä ei ole löytänyt peukaloa. Tutti ei kelpaa, joten rintaa imetään lähinnä...
 
Mä sanoisin kans tosta peukalon imemisestä samaa ku kyfille on sanottu. Meillä kaks aiempaa lasta imenyt todella paljon peukaloaan, olen antanut imeä! Nuorempi imi peukaloaan kiinteitä syödessäänkin joka lusikallisen jälkeen. Imi siis peukaloaan jatkuvasti! Mutta molemmat lapset on vuoden ikään mennessä unohtanut itekseen sen, kun imemistarve on vähentynyt :) Toki joillakin se jää riesaksi, mutta taitaa olla aika turhaa näin pieniltä sitä koittaa estellä..

Sent from my GT-P5100 using Vau Foorumi mobile app
 
Joo emmä kanssa tajua, miten sitä voisi estää, kun en öitä aio valvoa kyttäämässä ja sitä paitsi meillä ollaan peukun myötä osattua nyt ensimmäisiä kertoja nukahtaa yö- ja päiväunille ilman tissiä. Joten jotain superhyötyäkin siitä jopa on :) kuhan lakkaa tosiaan viimestään sitte ku alkaa oleen hampaistolle haittaa :)
 
Takaisin
Top