Vauvojen neuvolat

Neuvolasta tultiin kotiin. Molemmat saatiin terveen paperit. Mimmillä painoa oli nyt 4030g (synt. 3030g) ja pituutta 53cm (47cm). Mukavasti kasvaa siis :) Huomasi kyllä, että oli kesäsijaisia, eka ei meitä kutsuttu ollenkaan punnitsemaan ja mittaamaan tyttöä vaan suoraan lääkärille joka ihmetteli kun on niin pieni tyttö, katseli siis edellisen kerran mittoja. Jälkitarkastustodistuksen meinasi unohtaa kirjoittaa, onneksi terkka sitten sen meille kirjoitti kun samalla pyysin uutta aikaa varattaessa lopuksi. Eikä lääkäri myöskään muistanut antaa mulle tietoa, että mitä berberivoidetta saan periksiin laittaa, kun ihan kaikkia ei imetyksen aikana vissiin saa käyttää. Hohhoijaa... Ite taas saa selvittää kaikki.
 
Meillä oli tänään 2kk neuvola. Eka satsi rota-rokotetta saatiin. Tyttö kasvanut ihan hyvin, vaikkakin muutaman viikon takaiset pulauttelut kuulema näkyivät käyrässä.
Paino 4940 (3320)
Pituus 55,5 (49)
Pää 39 (36,5)
Neukkutäti teki havainnon että tyttö laittaa päätään vain toiselle puolelle ollessaan selällään ja viihtyy paremmin toisella kyljellä. Oonkin ilmeisesti huomaamattani aina nukuttanut samalle kyljelle ja pitänyt samoin päin sylissä. Tästä siis ilmeisesti johtuu. Nyt vaan sitten yritetään tasapuolisesti pitää kumminkin päin. Jos ei korjaannu niin mietitään jatkotoimia :)


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Meidän jötkö Syntymäpaino 4504g- 1vko 4800g- 2vko 5150g- 1kk 6460g- vähä alle 2kk 7970g lääkäri neuvolassa - 2kk + muutama pv niin paino 8825g ja kotona nyt epävirallisessa punnituksessa paino yli 9kg. Ja on nyt n 11 viikoa vanha. Ja kyllä...pelkkää rintamaitoa on poika saanut. Laihdutus kuurilleki neuvolan tätit sitä olis laittanu aluksi..mutta koska poika niin tyytyväinen niin en ole näljäs ruvennu toista pitämään. :) Niin ja pituus syntyessä 54cm ja nyt on 63cm. Pään ympärys syntyessä37cm ja nyt 41,5cm... Tein epävirallisen punnituksen vielä niin oli tasan 10kg vaippa ja t-paita päällä. Uuuuuh mikä mies.
 
Muokattu viimeksi:
Jep +40 käyrällä paino ja pituus +2 (en kyllä mitään niistä käsitä,mutta yläpuolella reilusti) :smiley-angelic008

Onko muilla tälläsiä lähemmäs 10 kiloosia n 3 kuisia vauvoja????? :oops:
 
Toi rotahan tarttuu lasta hoitavaan vanhempaan todella herkästi kun on elävää virusta. Sen kakan lisäks tartunnan voi saada myös kuolan ja puklun siivoamisen yhteydessä, kannattaa olla tosi tarkka käsihygienian kanssa viikon verran rokotteen antamisen jälkeen.

Me oltiin kans tossa viimeviikolal neuvolassa suluissa syntymämitat ja ed. neuvolakäynnin
4 viikkoa 4080g (2vko 3730g / 3410g)
53,5cm (2vko 52cm / 48cm)
36,5cm (2vko 35,5cm / 33,6cm)
Meil tosiaan epäillään koliikkia tai refluksia tai mahdollisesti molempia olevan tolla vauvalla.
Terkka kirjotti et iho on oikein hyvässä kunnossa, kannattelee jo päätään hyvin ja seuraa katsellaan.
Meil vauva on ilmeisesti alkanu löytämään kätensä, oikea käsi hakeutuu ihan koko ajan suuhun ja heiluu kasvojen edessä, en muista yhtään mis vaiheessa esikoinen löysi. Lisäks jos pidän vauvaa mahallaan niin reppana kiepsahtaa koko ajan ympäri kun pää painaa niin paljon ja ei sitä vielä hallitse niin pää kun kallistuu niin menee koko vauva pään mukana ja menee ympäri. Ei siis tosiaan ole mitään oikeaa kääntymistä vielä vaan johtuu painavasta päästä.
 
Eikös se rokote ole kuitenkin heikennettyä virusta, niin jos se tarttuukin vanhempaan niin ei kai se ole kuin ns. vanhemman saama rotavirusrokote? Jännä, jos tuokin voi aiheuttaa oireita aikuiselle ja pitää sen takia huolehtia hygieniasta tarkkaan.

Mua ei yhtään huvittais ottaa sitä rotavirusrokotetta, mutta kai se kuitenkin kannattaa. Oon kuullut että se on rokotusohjelmassa lähinnä säästämässä kustannuksia, kun pikkulasten sairaalakustannukset nousisivat niin suuriksi rotaviruepidemioiden takia muuten. Toisaalta, onhan se tosi inhottava tauti pienelle, jos se usein vaatii sairaalahoitoa. Mutta ei kyllä huvittaisi lisätä vielä masuvaivoja.
 
Minkähän takia neuvolassa ei sanottu mitään tästä hygienia puolesta jos kerta riski tarttua on suuri? Meillä maanantaina viikko rotasta..
 
Mä olen kuullut niin hurjia tarinoita taudin saaneista vauvoista, että rokotin tosiaan ehdottomasti.

Heikennettyä virusta se tosiaan on ja normaali käsihygienia riittää. :) Riski sairastua on toki olemassa.

Jos se pukluista tarttuu niin sairastutaan satavarmasti, tuon pukluilta ei voida välttyä. :D
 
Hitsi.. pitää varmaan ottaa selvää näistä rokotteista mitä annetaan.
Itse olen ihan pihalla niistä, kun en tiedä mikä rokote on mihinkin tarkoitukseen tai, että mitä rokotteita olen itse saanut elämäni aikana..
Sitä on vain aikaisemmin luottanut systeemiin sen suurempia ajattelematta.. :oops:
 
Meille muistaakseni on aiemmin tosta rotasta neuvolassa sanottu, että kakkavaipan vaihdon jälkeen kannattaa viikon verran pestä vähän paremmin kädet. Ja heti rokotteen antamisen jälkeen ei kannata pusutella vauvaa..

Sent from my GT-P5100 using Vau Foorumi mobile app
 
Nyt ei siis vielä olla saatu yhtäkään rokotetta.. :)

Sent from my GT-P5100 using Vau Foorumi mobile app
 
juu eli puklusta juurikin sillon kun on annettu eli kun sitä on vielä vattassa. Meille tulee rota rokotteen lisäks 2kk käynillä eka hepatiitti rokote pojalle.
 
täällä kuusiviikkoisneuvolassa viime viikolla oli tullu 1,8kg syntymäpainoon lisää :) ens viikolla olis se rota...pitää kyllä perehtyä siihen rokotusohjelmaan,olen vähän kriittinen et mitä kannattaa rokottaa ja mitä ei.nykyään tuntuu et kaikkeen on rokote paitsi rumaan naamaan :p

jälkitarkastus oli kyl maailman turhin.hyvä jos ehittiin vilasta suunnilleen o_O ei osannu ottaa ees ehkäsyasioihin kantaa (et sopiiko kierukka mun kystataipumuksen kans jne).pitäne siis maksaa gynelle...
 
Meillä 6viikon neuvolalääkäri takana tällä viikolla.

Tyttö on kasvanut hienosti, nyt jo 4495g (2850), 53,5cm (49) sekä pipo 38 (32). Päästiin keskikäyrälle siis.
Lääkäri ja terveydenhoitaja ihmettelivät kun tyttö vaan rauhallisesti antoi tehdä kaikki tarkastukset :rolleyes: toivoivat myös "olisipa kaikki päivän asiakkaat tänään näin rauhallisia"

Kaikki oli niinkuin pitääkin joten nopeasti meni käynti, seuraavan kerran tasan 2kk ikäisenä.
Oltiin kyllä niin ylpeätä isää ja äitiä että huh huh :grin

Heti kotona alkoikin pienet itkut kun ilmaa vatsassa, mutta meillä toistaiseksi nämä oikein itkua vaativat kivut kestävät tasan sen aikaa kun nostetaan pieni syliin keinuttelemaan.
On ollut hienoa huomata kuinka sitä oppii kuulemaan oman vauvansa ääntelystä mistä on kysymys :)
 
Meillä 2 kk nlassa paino 4825 g ja pituus 56 cm eli ihan mukavasti taas kasvettu :) rota otetaan vasta parin viikon päästä, kun puran nyt tuota imetysdieettiäni (lisäsin siis maidon takasin omaan ruokavalioon) jottei mahdollinen rota-oireilu sekaannu allergiaoireiden kanssa. MUTTA, vauvan oireet ei ole muuttuneet pahemmaksi (ehkä nyt hieman pieruilee enemmän) mun maidon lisäämisen jälkeen, joten vaikuttaa siltä, ettei maito ainakaan oo syypää, mikä on tietysti aivan mahtavaa :smiley-bounce013 Lisäksi puklailut on ehkä hieman rauhottuneet (silent refluksia kuitenkin selvästi edelleen) ja peräpään tuotekin useimmiten jo ihan tavallisen oloista. Täällä on mama superhappy :Heartbigred Ens viikolla sitten kanamuna takas. Itkut jatkuu edelleen, mutta ilmeisesti osa on sitten ihan temperamenttia. Vauva alkoi viikko sitten todenteolla hymyillä vastavuoroisesti ja on niin liikuttavaa, kun menee vierelle/ottaa katsekontaktin ja hymy tulee jo takuuvarmasti eikä tarvi arvailla onko pieru-/pukluhymy vai sosiaalinen :love7 Paitsi tietty silloin ei hymyilytä ku keskitytään kirkumiseen :)
 
Tosi hienoa Skylar, että teilläkin alkaa sujumaan! :)

Meillä aletaan pikku hiljaa siirtyä jo 68 cm vaatteisiin, vitsit miten haikeaa! 62 cm siis vielä suurimmaksi osaksi käytössä, mutta osa niistäkin on jo pieniä...
 
Meillä neitin mitat 2kk neuvolassa
pituus 56,4cm (synt 48cm)
Paino 5180g (synt 3220g)
Eli hyvin kasvaa:) Fysioterapeutille meillä tulee kontrollikäynti kun vauva kääntää itseään vaan vasemmalle ja selässä havaittavissa kiristyksiä.
 
Takaisin
Top