Vauvojen neuvolakuulumiset

Keskustelun 'Laskettu aika lokakuussa 2015' aloitti jemppu, 12 loka 2015.

Vaihda nimimerkki! | Näin pääset alkuun/apua! | Top 100
  1. perho Peruskäyttäjä Joulumammat 2018

Meillä oli tänään poitsun 1-vuotisneuvola. Painoa oli nyt pikkasen päälle 10kg ja pituus oli 77,7cm. Rokotteet sai myös. Yllättävän reippaasti antoi laittaa, vaikka tietysti itku oli kova. Nyt odotellaan nouseeko kuume, edelliset rokotukset ainakin sieti hyvin. Seuraavan ajan voikin varata itse netistä, vähänkö edistyksellistä :cool05
    • Tykkää Tykkää x 2
  2. omppu15 Rakastunut foorumiin Toukomammat 2018

Noniin. Eilen käytiin tytön kans fysioterapeutilla kontrolli käynnillä. Käynti meni varsin mukavasti ja pääpiirteittäin tytön liikkuminen oli normaalia. Taustalla siis se että käytti oik. Ja vas. Jalkoja eritavoin. Nytten tyttöä kävelyttäessä se käveli niin et piti oik. Jalkaa suorana ja teki sillä ulko kaarteen kävellessä. Ja vas jalka jousti polvesta ja koko yläkroppa kallisti hiukan vasempaan. Mut toisaalta oikealle käännyttäessä teki niin et vas. Jalka oli sit se suorempi ja oik. Enemmän koukussa. Kuitenkin pientä puoli eroa havaittavissa. No. Kuukauden päähän tähän vielä kontrolli käynti. Odotetaan siis et tyttö lähtee vielä enemmän liikkeelle, kuukaudessa tapahtunut asian suhteen jo paljon edistystä.

Tänään käytiin sitten sydämen kontrolli ultrassa. Saatiin tosi mallikkaasti sh:n kanssa mitattua paino 10kg+jotain ja pituus n. 82cm ja rr myös muitta mutkitta. Ekg:stakin selvittiin ihan hetkessä. Lääkärille mentiin vikaks ultraamaan sitä tytön sydäntä ja ekana kun mentiin sinne huoneeseen niin lääkäri kysyi että on tyttö tainnut pitkänä kasvaa ja että jos seuraavassa neuvolassa on pituuskasvu jatkunu ni tuutte sitten tänne uudelleen sen asian tiimoilta. Sellasta.
    Tyttö jaksoi tosi mallikkaasti vielä sen sydämen ultrauksenkin rintakehältä, tais kyllä nautiskella samalla pari ruutallista sokerilitkua samalla. Sydämessä ollut reikä oli mennyt itsestään umpeen ja sydämen vasemmalla puolen oli edelleen havaittavissa pienenpieni mitraaliläppävuoto, joka ei siis tehnyt mitään sivuääniä esim. Stetarilla kuunnellen. Eli vuoto lähes olematon, mutta kontrolli ultra vielä vuoden päähän. Huh! Olipahan sepustus!
    • Tykkää Tykkää x 4
  3. pimmi85 Peruskäyttäjä

Kasvukontrolli nro ääretön takana (alkaa jo tympimään tää vahtaaminen). Pituus sama ku viimeksi(joka oli väärin mitattu ku edellinenkin sit vissiin oli plus mä en tajua mikä vikana) ja painoa tullut +70g/2vk (nyt 8225g.)Kiviäkö mun pitää syöttää että paino nousee? Mun poika vissiin syö elääkseen, eikä elä syödäkseen. Olenko tehnyt jotain väärin jossain kohtaa ku ei syö? Sanokaa että tää on vaan vaihe.. T.T
    • Sympatiaa Sympatiaa x 1
  4. Ameeba Addikti Lokakuunmammat 2015 Toukokuunmammat 2014 Huhtikuunmammat 2014

Tekeekö hampaita? Meillä ei syö silloin juuri mitään kun on puhkeamassa. Syötäs mitat www.kasvuseula.fi niin näet onko normaalin rajoissa (-20-+20). Pitää rekisteröityä. Se on näppärä.
  5. Pauveli Naimisissa foorumin kanssa Lokakuunmammat 2015

Pimmi teidän aikasemmat mitat vaikutti ihan samassa suhteessa olevan, kun meidän laihelin ja ollaan saatu jo kahdelta lääkäriltä niistä synninpäästö. Meillä kyllä terkka jakso niistä vouhata. Tai voisivat sitten ihan lastenlääkärille laittaa jo lähetteen, kun ovat niin kauan äitiä sillä huolella piinanneet. Varmasti et kuitenkaan ole mitään väärin tehnyt!

P.s. Kahdessa viikossa ei tässä vaiheessa enää välttämättä pituudessa tulekaan muutosta.
    • Olen samaa mieltä Olen samaa mieltä x 1
  6. pimmi85 Peruskäyttäjä

Hampaita taitaa tehdä (en tiiä onko oikein sanottu hammaslääkäri kielellä mutta ylä kakkoset on tuloillaan, kuultaa ikenen läpi.) Syö ihan kohtalaisesti, kunhan en "kehtaa" lihaa tarjota( melkein lopettaa ruokailun jos tarjoan palanki lihaa/kalaa/kanaa) Kananmunaa tosin syö. Saisivat kyl minustaki laittaa kohta lähetteen lastenlääkärille tutkimuksiin ja tutkia onko mitään vialla eikä välillä sanoa ett "on sairauksia jotka vaikuttaa kasvuun."
  7. Ameeba Addikti Lokakuunmammat 2015 Toukokuunmammat 2014 Huhtikuunmammat 2014

Jos pistät ne mitat tuonne kasvuseulaan (kts. Aiempi viesti) niin pistä tännekin mikä tulos tuli. Meillä on hoikka neiti, 10 kk neuvolassa alle 7.9kg ja 71cm. Silti ihan normaali, paino notkahti koska ei syönyt kunnolla kiinteitä. Nyt syö mielestäni hyvin ja sekin on pieni pilttipurkki kerralla, ei ikinä isoa!
  8. Pauveli Naimisissa foorumin kanssa Lokakuunmammat 2015

Meilläkin nuo mitat, mihin aikasemmassa viestissä viittasin oli (8kk) 8kg ja 71,5cm. -15-käyrää tasasesti kasvaa meillä pituuden ja painon suhdetta tarkasteltuna. Ja tosiaan -20 asti on normaalia. Esikoinen kasvo kilon painavampana vaikka samoissa pituuksissa menee meidän lapset. Millon teidän pimmi taas pitää mennä mitattavaksi?
  9. pimmi85 Peruskäyttäjä

Terkka ei suositellut seuraamaan käyriä koska ne vääristää jos koko ajan seurailee. Seuraava neuvolakäynti on 1v. nla 3vk kuluttua.
  10. omppu15 Rakastunut foorumiin Toukomammat 2018

Voi pimmi :Heartred suosittelen lämpimästi sitä lääkärillä käyntiä, siellä saapi varmasti selvyyden kuvioon. Ihan vaan jo pelkästään sun vuoksi :)
  11. Pauveli Naimisissa foorumin kanssa Lokakuunmammat 2015

Olematta asiantuntija, niin taitaa parin viikon väleinkin mittaaminenkin vääristää...:shifty: Jos karotaan kk:n välein käyrä ja siinä menee vauva tasasesti omiaan, niin hyvä. En usko, että erikoissairaanhoidossakaan kk:tta tiheemmin seurataan. Toivottavasti kuitenkin asiat pian selviis niin, että saa poika ja äiti rauhan asian suhteen.
    • Olen samaa mieltä Olen samaa mieltä x 1
  12. Ameeba Addikti Lokakuunmammat 2015 Toukokuunmammat 2014 Huhtikuunmammat 2014

Joo, en kyllä tajua noin tiheää mittailua. Kuukauden väli kuulostaa järkevämmältä. Mä katsoisin itse miten näyttäisi käyrällä jos pisin utelias. Jos hassulta, niin sit vois tehdä käyrän ilman liian tihuja mittauksia :D
  13. pimmi85 Peruskäyttäjä

Onneksi seuraava punnitus on sentään vajaan kuukauden kuluttua jolloin on samalla 1v nla. Annan pojan syödä senverran mitä haluaa, kai se paino siten jatkaa nousuaan.
  14. Pauveli Naimisissa foorumin kanssa Lokakuunmammat 2015

Jos pimmi yhä terkka haluais jatkaa tiheämmällä seurannalla, kysele lähetteen perään. Ystävän vauva neuvolan kasvuseurannassa, mutta kyllä sekin sai nyt 1v-neuvolan jälkeen pitää jopa 3kk:n tauon seuraavaan mittaukseen.
  15. Leina Ihastunut foorumiin Lokakuunmammat 2015

1v. neuvola takana (en voi uskoa, että tyttö täyttää jo vuoden!). Saatiin seuraava aika joulukuulle, koska painoa tullut vähänlaisesti. Tämä ei yllätä mua yhtään, sillä meidän tyttö on hyvin siro. Yhtään ei olla silti huolestuttu tytön kasvusta, hän kun kehittyy niin hyvin muuten. Paino 7670g ja 75cm. Syömisestä oli paljon puhetta, mutta hän kun syö itse eikä pakottaakaan voi, niin aion jatkaa ihan samalla tavalla kuin tähänkin asti eli ei stressiä :)

Edit: pituutta tullut siis kahdessa kuukaudessa lisää 3,5cm ja painoa 350g.
    • Tykkää Tykkää x 2
  16. Ameeba Addikti Lokakuunmammat 2015 Toukokuunmammat 2014 Huhtikuunmammat 2014

Mun esikoinen oli 1-vuotiaana 7,65kg ja 71 cm. Siro ja pieni kuten vanhempansa.
  17. Pauveli Naimisissa foorumin kanssa Lokakuunmammat 2015

1-vuotisneuvolassa mitat 77,5cm ja 8,8kg. Reilusti rasvalisää laiheliinille. Kolme piikkiä ja niitä nyt kuumeillaan. Muutenpa ei kummempia.
  18. Äiti×5 Peruskäyttäjä

Kyllä on pikkuruisia yksivuotiaita täällä.
    Mun nuorimmainen oli 1v 17.8kg ja 86cm pitkä. Iso tyttö!
  19. kirpsu Peruskäyttäjä

Meidän 1v oli synttäripäivänään 11,6kg ja 80,4cm pitkä. Ja tuli muuten kipeäksi niistä rokotteista. Maha sekaisin, kuume ja jalat todella kipeät. Aikaisemmista rokotteista ei ole tullut noin pahasti reaktioita.
  20. omppu15 Rakastunut foorumiin Toukomammat 2018

Meillä neiti oli 1v neuvolassa n. 10.5 kg ja 83.6cm. Onneksi neuvolassa sanoivat että tyttö kasvaa tasaisesti omalla käyrällään. Huh!
    Ruokaillessa tytöllä saattaa yht äkkiä tulla voimakkaat nielemis äänet ja välillä kuullostais olevan vähän takaisin virtausta. Otettiin gaviscon myös tytölle kokeiluun. Sitten varattiin 3viikon päähän seuraava neuvola aika, käydään ottaa flunssa piikit. Ihan vaan sen vuoksi että jos yhtään vähentäis lasten mahdollista sairastus kierrettä kun aloittavat hoidon vuoden vaihteessa. Ja kylläpähän nämä rokotteet teki tytön kippeeks! Rokotteiden jälkeen n. 4h täyty jo antaa lääkettä kun oli elämä yhtä itkua.

Jaa tämä sivu