Vauvojen neuvolakuulumiset

Meillä seurattiin pään kasvua silloin ultraamalla puoli raskautta, kun oli "liian pieni" rakenneultrassa. Kyllähän se huolestutti, mutta en usko, että minua olisi auttanut fakta siitä, mikä juttu tällä tavalla voisi näkyä. Parempi oli, ettei tiennyt.
 
^ niin, meitä on joka lähtöön. Itse olen sen tyyppinen, että kiinnostaa faktat (eikä vaan kulmienkurtistelut :shifty:).
 
Mä olenkin asettanut itselleni myös täyden googlauskiellon. Mitään sairastelujuttua, joka voisi vähänkin mennä vakavaan niin en saa googlettaa..itsestä enkä lapsista. Onhan se sit kiva tietää faktat, jos epäilyssä ei ole mitään pysyvää/kuolemanvakavaa..
 
Eilen 8kk Lääkäri neuvolassa käyty. Tyttö tasan 10kg ja 77.4cm. Lääkäri laittoi tytön seisomaan ja huomas että varaa enemmän toiselle jalalle. Se siis ryömiessäänkin pääsääntöisesti etenee niin että vas. jalka tekee työt ja oik. jalka on jäykempänä ja suorana. Jos käyttää vielä 10kk iässä jalkoja eritavalla niin tarkistus käynti neuvolassa josta tarvittaessa lähete fysioterapiaan. Tytöllä oli jo masussa jalat virhe asennossa ja ne on lonkka lääkäri& fysioterapeutti katsonut et ne on periaatteessa kunnossa. Odotetaan vaan että typy lähtee enempi liikkeelle niin jospa se jalkojen käyttö tasaantuis. Muuten kaikki ok:)
 
Tänään kasvukontrolli ja samalla 9kk nla käynti. Pitutta oli tullut 1.5cm/kk (nyt 69cm) ja painoa 125g (nyt 7180g). Onneksi oli jotain tullut, mutta silti seuraillaan kasvua. Painoa pitäis olla enemmän, mut mites sitä saa ku sihtikurkku nirsoilee.
 
Meidän tytöllä oli toissa viikolla 8 kk lääkärineuvola. Pituutta 67,7 cm ja painoa 8500 g :) ihottumista mainittiin lääkärille, joka totesi heti että atooppinen on.
 
Sitten se on vaan tiuku86 rasvailua ja välillä myös rasvojen pois pesua/vannailua. Onneksi ei ollu mitään allergioita tms:)
 
Meillä oltiin 8kk neuvolassa jo reilu kk sitten, siellä 71,4cm ja 8950g. Hyvin menee :) Meillä tuolloin lekuri kans huomasi että typy ei varaa samaan tapaan oikealle jalalle. Nooooh, se "ongelma" silmin nähden korjaantui itsestään samantien kun tyttö nousi pystyyn, joten en siitä ole huolissani eikä lekuri sen kummemmin asiaa ihmetellyt. Kunhan kysyi että varaako kotona jalalle, ja vasta tarkkailtuani asiaa n viikon niin huomasin että tosiaan, eipä varaa samaan tapaan. Mutta nyt ei ole enää mitään eroa. :)
 
Eilen oli 10kk neuvola. Tyttö nyt 73cm ja 8170g. Hapanmaitotuotteita aletaan maistelemaan. Tyttöä eilen puistatti raejuusto mutta tänään se maistui oikeen hyvin. Ihan hurjaa miten äkkiä aika menee! Mulla se vaan vauvakuume pahenee sitä mukaan kun tytölle tulee ikää lisää. :-D
 
Meillähän ei oo vielä päätetty mikä lapsiluku ois sopiva:D muuta ku max 3 lasta. Ja eilen kun kävin muksujen kanssa kaupassa niin tuntu et siel ei tullutkaan muita ku vastasyntyneitä vauvoja vastaan:p se ollaan päätetty et vuoden oon töissä ennen kuin viimoinen sais tulla, että tässähän pääsee kohta kuukausia laskee milloin voi aloittaa tjottailun:wink
 
Vielä ollaan seurannassa. Viikossa painoa oli tullut +15g (viime viikolla terkka kävi kotikäynnillä punnitsemassa.) Ja pituutta oli tullut +1cm.
Kasvu oli tosin tasaantunut eli aletaan vissiin pikkuhiljaa löytää oma käyrä.
 
Onko teillä 10kk-neuvolassa käyneillä automaattisesti tuo aika annettu? Meillä ei ollenkaan 10kk neuvolaa ellei huolta kasvussa tms. Siis edellinen neuvola 8kk ja seuraava sitten vuoden iässä. Ja jos pelkät mitat halutaan tarkistaa sekin tehdään avovastaanotolla ilman "turhia" höpötyksiä...
 
Meille annettiin aika osittain omasta pyynnöstä ja osittain automaattisesti. Meillä siis huolta kasvusta ja syömisestä (ei juurikaan syö lounasta/päivällistä, muut maistuu, vaikka ihmettelen miksi alle vuoden ikäisen pitäis syödä 5krt/pv kiinteitä.)
 
Meillä on 10kk kasvukontrolli huomenna. Itsellä ei huolta tytön kasvusta, mutta käydään nyt katsomassa ne mitat kuitenkin.
 
Meillä 8kk neuvolassa sanottiin että 10kl neuvolaa ei ole, ellei tarvitse esim kasvua tarkistella tai toki jos itse haluaa jostain syystä mennä. Täällä ei siis automaattisesti sitä aikaa annettu, jotenka seuraavaksi vasta 1v neuvola. Kylläpä aika rientää :)
 
Meillä ens viikolla 10kk neuvola, joka varattiin huonojen unien takia... Katotaan lähinnä miten äiti jakselee :D
 
Meilläkin on seuraava neuvola 8kk jälkeen vasta 1v. Huolta ei kyllä ole painon ja pituuden kasvusta, kun tyttö kasvanut ihan silmissä :) Toki nuo mitat voisi halutessaan käydä tarkistamassa neuvolassa joko ihan ajanvarauksella tai sitten avoneuvolan puolella. Mitä nyt kotivaakaan välillä olen mennyt typyn kanssa yhdessä ja vaatteista voi seurailla pituutta suuntaa antavista. Painoa on jo +10kg ja pituutta veikkaisin olevan joku 73-74cm..
 
Takaisin
Top