Vauvojen neuvolakuulumiset

Meillä poika on ainaki kuukauden jo syönyt 1-2krt päivässä lihaa/kalaa/kanaa kasvissoseella plus öljylisä.
 
Meilläkin pääsääntöisesti kyllä kaksi liha/kana/kala -ateriaa päivässä.
 
Jännä juttu...niin paljon kuin on eri tätejä, niin on eri käytäntöjä :wink Eikös äidinmaidostakin sitä proteiinia vielä kumminkin saa? Myös olen rasvalisää antanut...niinä päivinä kuin muistan.

Niin, se ruokaohje on ihan meidän kunnan yleinen ohje, ei neuvolatädistä riippuvainen. Mutta siis kuntien välillä eroja. Lihan ja äidinmaidon proteiini erilaista. Äidinmaitoa en saa enempää annettua, siksi antaisin toisen proteiiniaterian, jos sillä sais painon nousuun. Meidän kunnassa öljylisä vasta 1-2-vuotiaille, aikaisemmin jos keskonen/ kasvussa häikkää.
 
Meillä oli pari viikkoa sitten 7kk neuvolakäynti ku pojan paino ei ole noussut kuukaudessa niin paljoa ku pitäis. Painonnousu on siis laahannut perässä. 7kk neuvolassa mitat oli 6935g, 67.5cm ja päänympärys 44.4cm.
 
Mä en oo kyllä mitään rasvalisiä antanu näille meijän pienille hoikkeliineille, eikä neuvolassakaan oo koskaan sanoneet et pitäis antaa.
 
Jos tekee paljon itse soseita ja lapsi on pieni voi esim auringonkukkaöljyä antaa teelusikallisen. Näin on mua ohjeistettu.
 
Kerran syötin pojalle purkkiruoan, enkä tykännyt sen rasvaisuudesta :wink Olen antanut siis välillä pienen lusikallisen oliiviöljyä...kun eräs tuttava sanoi antavansa sitä.
 
Pitkästä aikaa neuvolakuulumisia. 8kk neuvola. Paino 10340g ja pituus 76cm. :) Fysioterapiaan ehkä, poika ei varaa kunnolla jaloilleen. Blaah. Muuten kaikki ok.
 
8kk lääkärineuvola mitat seuraavanlaiset:
Pituus: 67.5cm (+-0cm)
Paino: 7055g (+120g)
Päänympärys: 45,2cm (+0.8cm.)
Saatiin lähete verikokeeseen ja tutkitaan mitä häikkää on kasvussa ku tahtoo laahata. Pojalla tosin oli vasta vatsatauti ja on oppinu ryömimään, joten ne hieman kuluttaa kaloreita.
 
Muokattu viimeksi:
Meilläkin oli 8kk neuvolalääkäri. Tyttö nyt 71,5cm ja 7700g. Tasaisesti kasvaa ja kaikki kunnossa. :-) Mitä nyt ihottuma vaivaa mutta kortisonikuureilla jatketaan (kuten aiemminkin).
 
Hei muuten miten ootte neuvolakorttiin merkanneet iän, jolloin hammas on puhjennut (siihen "taulukkoon")? Sen iän, mitä vauva on ollut kun kärki on puhjennut näkyviin vai kokonaan vai miten? En muistanut kysyä neuvolatätyliltä tänään, että oonko ihan väärin merkannut. :-D
 
Jaa..enpä esikoiselle mitään oo merkinny. :D Vauvakirjaan laitoin aina sen päivän, kun huomas hampaan ekan kerran..kunnes sekin unohtui ja merkinnät alkoi olla kuukauden tarkkuudella.
 
Mä oon laittanu, kun tuntunut hammas sormelle, eli ikenen läpi tullut. "Täyteen mittaansa" kun tuntui niin hitaasti kasvavan
 
Tytöllä oli torstaina 8kk neuvola, ihan samalla tahdilla kasvaa kuin ennenkin. Ainoastaan päänympäryksen kasvusta olivat vähän huolissaan: kahteen kuukauteen 40,6-->41,6cm.

Pituus 68,4cm ja paino 7190g

Toinen hammas näkyi tänään :)
 
Meilläkin tuli toinen hammas läpi n. 8kk1vko. Itse lasken myös siitä, kun vähän valkoista vaan näkyy :) Jotenkin minusta tuntuu, että voisivat olla neuvolassa yleensä vähemmän huolissaan näistä pituus-paino-py-kasvusta, ja jos pidemmällä aikavälillä (tyyliin 1 vuosi) on merkittävää poikkeamaa niin sitten tarttua asiaan. Lapset on kumminkin yksilöitä eikä mitään keskiarvojen keskiarvoja. Mitä se nyt sitten onkaan...mun pää taitaa olla sekaisin. Ughhh.
 
9kk täyttää juhannusaattona ja nyt tuntuu harmittavan jo seuraavat hampaat...kuolaa ja tarvii puruleluja.
 
Toisaalta ne keskiarvot on, jotta löydetään poikkeamat kasvussa. Esim joissakin päänalueen sairauksissa vuoden ajan seuraaminen voi olla jopa vammauttavaa. Mutta tämä ei nyt tarkoita, että jokainen ka:sta poikkeaminen tarkoittais jotain sairautta. Minä enemän toivoisin keskustelua neuvolassa, että miksi jokin poikkeama huolestuttaa ja miten kauan riittää seurantalinja. Pahinta on se kun huolestutaan ja vanhempi googlettamalla löytää vaikka mitä surullisia juttuja.
 
Niin minäkin toivoisin että selitettäisiin vanhemmille miksi mistäkin asiasta ollaan huolissaan ja mihin joku ongelma voi johtaa ettei tarvii omassa pääkopassa miettiä että mitä vikaa minun lapsessa on tai voi olla :/
 
Meillä neuvolan täti vaan sanoi että ei tarvitse muuta ku vanhempia kattoo, et mistä rakennusaineista on likka tehty. Molemmat ollaan pitkiä ja hoikkia ja niin on tyttökin. Jos ois pituuskasvu jatkunu edelleen yli 1 cm viikko tahdilla 7,5kk neuvolaan saakka niin sitten vasta oltais jouduttu neuvola lääkärille. Ja terkkari painotti mulle jo heti alkuun et ei oo huolissaan tytön kasvusta. Täytyy kyllä sanoa et onneks meillä on asiallinen, jämäkkä ja huomioiva neuvolan täti.
 
Takaisin
Top