Vauvojen neuvolakuulumiset

Eilen oli 6vko lääkärineuvola vaikka tyttö vasta 5vkoa, pyhät hieman sotkee. Paino 4125g (3720) ja 54,7cm (51). Terhakka ja tarkkaavainen tyttö :) Pukiessani tytölle vaatteita päälle, hän huusi kiukkuisena. Kun terkka tuli hoitopöydän viereen jutteleen, tyttö keskittyi niin katselemaan häntä että unohti täysin itkeä. Vasta vähän ajan päästä alkoi uudestaan itkeä. Sama toistui hetken päästä, ikäänkuin "ai niin, munhan piti huutaa" :D
 
Pyllis; 5vk 5350g 55,5cm ja lääkäri kirjottanu "suloinen, virkeä Hyvin kasvaa korvikkeella. Hyvät taidot, hyvin kontaktissa" :) ja pyllis on kääntyny 5x mahalta selälleen, luulin eka että sohva viettää mutta lattialla teki saman homman :eek: kysyin lääkäriltä, että onko se mahollista ku tuntuu nii hölömölle vaikka sitä on tehny. Nii lääkäri sano että on mahollista vaikka harvinaista, saattaa unohtaa sen mutta oppii uudelleen sitten :D huhhuh sanon minä.... Sais ny rauhassa kasvaa eikä rueta temppuja tekemään.. :D mikkää kiire valamiissa maailmassa!
 
Meillä 3vko neuvola. Tyttö kasvanut pituutta 5cm (nyt siis 54cm) ja painoa tullut puoli kiloa, nyt paino 4055g. Hirmu hyvällä syönnillä kuulemma, jäntevä ja pirteä tyttö. Kylläpä lämmitti äiskän mieltä kun joku kehuu omaa tytsyä!
 
Neuvolalääkäri takana, typy tänään 5 vko. Paino 4120g ja pituus 54cm. Hienosti on kuulemma likka kasvanu ja kaikki muutenkin kunnossa!! Poskien ihottuma sitä normaalia vauvojen hormoninäppyä jota tulee tässä iässä ja joka putsaa vaavin ihon. Ja itkeskelä ja kitinä johtuu kuulemma tästä meidän rautalääkkeestä joka aiheuttaa masuvaivoja :sad001 Ei voi tehdä mitään asialle...

Huomenna hemoglobiinikontrolli. Viimeeks oli niin alhainen että jännittää!! Toivottavasti ois lähteny kasvamaan tai ei ois ainakaan laskenu. Tuntuu että syötetään pienelle rautaa turhaan jos ei hemoglobiiniin kumminkaan vaikuta :sad001
 
Muokattu viimeksi:
Tänään 1kk neuvola ja hieno on kuulemma neiti :). Pituutta 54cm (51cm) ja paino 4100g (3400g). Terhakkaaksi ja tarkkaavaiseksi kehui, ihan menee kasvu omalla käyrällään niin kuin pitääkin.
 
Justiina89, on turhanki. Sais malttaa mielensä iha tosissaa eikä hättäillä pyörimisen kannalta! Tännäänkin kun laitoin mahallee lattialle, nii melkee samantien käänty selällee ja pää kopsahti sitte, että itku tuli pienelle. Oisha se mukava mahaltee pittää, että saa reenata niskojasa mutta minkäs teet jos pyörii selällee koko ajan! :|
 
Tänään oli taas neuvolakäynti. Poika 9viikkoa vanha. Pituutta oli 57cm (s. 47cm) ja painoa 5300g (s.2970g). Hyvää ja tasaista kasvua. Pirteäksi ja kovasti katseellaan seuraavaksi kehuttiin. Ensimmäinen rotarokote saatiin. Affekti-kohtauksia seuraillaan ja jos menee niin pitkälle että taju menee niin täytyy käydä lääkärissä näytillä diagnoosin saamiseksi ja muiden sairauksien pois sulkemiseksi.
 
2 kk neuvola - 5420 g ja 61,4 cm (sijainen otti pirun tarkkoja mittoja :D), päänympärys 40,1 cm. Tyttö kasvaa näköjään 3 senttiä kuussa ja 360-370g tulee painoa :D Katotaan, mitä sitten helmikuussa. Eka rota tuli nyt kans, katotaan mitä tekee, jos jotain huiman tuskasta niin loppujen ottamista harkitaan. Lapsi on terve, jäntevä ja rauhallinen. Lääkäri onnitteli erikseen "erinomaisesta vauvasta".

Oma jälkitarkastus oli nyt kans ja kaikki ok. Alan pelaan minipillerien kanssa nyt. Jotenkin jäi kökkö olo, kun lääkäri (josta en muutenkaan pidä) kyseli millanen olo mulla jäi synnytyksestä. (Se oli se viikon käynnistelyrumba missä käytiin kaikki keinot läpi, synnytyssalissakaan ei auennut enempää kuin kolme senttiä ja kiireellinen sektio tuli. Mulla myös perussairautena verenpainetauti ja nyt oli raskausdiabetes, eikä tää lääkäri suostunu tekeen mulle lähetettä synnytystapa-arvioon vaikka pyysin. Tunnusteli mahan päältä lapsen 3,5 kiloiseksi kun se oli sitten 4,5 kg.) Mä kun olen sitä mieltä, että toisen lapsen kohdalla en suostu alatiesynnytykseen vaan vaadin sektiota suorilta. Lääkäri vaan heitti tossa että "Joo se voi tästä huolimatta toisen kohdalla synnytys sujua ihan normaalisti". Juu, en lähteny keskustelemaan aiheesta sen kanssa kun ei ajankohtaista ole, mutta en vaan voi käsittää miks toi on tollanen. Kun tiedän että muilla asiat on toiminu eri lailla ja iisimmin, kyllä mulle jäi pelko. No, se on tulevaisuuden murhe. Tai sit on, jos mä ootan viel joskus toista lasta ja mul on edelleen toi sama lääkäri.
 
Lilliputtis, olipa kurja lääkäri. Mutta kyllä sen sektion saa jos todella haluaa, ei se onneksi tuon yhden lääkärin mielipiteeseen kaadu :)

Eilen kans 2kk neuvola. Pituutta 55,7cm (51cm) ja painoa 4745g (3720g). Kovasti kehui jänteväksi tytöksi. Täti kun kokeili kuinka hän kannattelee päätään ja nosti käsistä ylöspäin niin tyttö otti jalat alle ja ponkaisi seisomaan :D

Kovasti neukku myös kyseli jaksamisesta ja kertoi perheohjaajan "palveluista". Meillä kun tosiaan on kolme alle 4-vuotiasta niin saadaan apua kun vain pyydetään. On se mukava tietää että apua on saatavilla, varsinkin helmikuun jälkeen kun mies palaa töihin ja päivisin kukaan sukulainen/tuttu ei pääse auttamaan. Tuli huomattavasti turvallisempi ja luottavaisempi mieli kevään suhteen :)
 
2kk neuvola takana ja rota otettu. Paino 5095g (s. 3145g) ja pituus 57cm (s. 47cm). Reippaasti tyttö kasvaa ja on kuulemma erittäin sopusuhtainen.

Äidin piti täyttää mielialakysely ja koko perhe sai täytettäväksi perhekyselyn seuraavaa kertaa varten.

Neuvolantäti kehui tytön ja äidin molemmat maasta taivaisiin. Mukava kuulla positiivista palautetta. Jotenkin elämä hymyilee vaikka vähän välillä väsyttääkin :)
 
2kk neuvolassa käytiin ke. Paino 4810g (3300) ja pituus 58cm (49). Vähän oli painokäyrä laskeva, mutta grammamääräinen nousu edellisestä neuvolasta onneksi riittävä. Muuten kaikki edelleen mallikelpoista :) täällä myös äidin mielialakaavake täytetty eikä siinäkään suurempaa häikkää. Rota saatiin myös.
 
Miks mä en saanut mitään mielialakaavaketta täytettäväks 2kk neuvolassa ? :eek: onks kaikki muut saanut ?
 
Mä sain sen lääkärinneuvolassa, joka oli 1,5kk iässä ja pyysivät täyttämään sen seuraavaan neuvolaan. Arvatkaa vaan muistinko, mutta eipä neukku sitä kysellytkään!! :confused:
 
Poju 6104g (3520g) ja 57.8cm(50cm) jäntevä poika ja hyvin kasvaa :) neukkutätskä ihastu pojan silmiin, ku nii tumman ruskeet ja pitkät taipusat ripset :D äeteen poika :wink paitsi ripsien suhteen... :-D sielä tätin huoneessa on käärme pehmolelu hoitopöydän yläpuolella, nii poitsu rakastu siihe! Aivan haltioissaa kahto sitä ja rupes hymyilemään ja jokeltemaan xD hupsu pyllis!
Mielialakaavakkeen sain mukkaa, että 3kkn neuvolassa takasi sitten se :-) onhan mulla tää mieliala vähä maassa (taustalla 5v masennusta, 2v ollu hyvä pätkä ilman lääkkeitä jne), mutta osaan silti nauttia pojan kanssa olemisesta, eikä mua rassaa sen hoitaminen ja syöttämine ja yöheräilyt jne. Jotenki muute vaa meinaa liekottaa ja saatan välillä itkiä, ja sekin tapahtuu salaa. sitte naurattaaki ku piti vaa märistä ilman mittää syytä. Outoa :D eiköhä tää tasaannu! Varmaa kilpirauhasetki on sekasi o_O
 
2kk neuvola takana. Pituutta 57,2cm (51cm) ja painoa 5040g (3400g), rota-rokote otettiin mekin. Toivottavasti ei tee hirvittävästi oireita, kun ristiäiset on lauantaina... Kasvaa ja kehittyy normaaliin tahtiin ja muutenkin kaikki ok. Vähän oli sellainen hulina päällä käynnin ajan, kun samalla oli isoveljen 1,5v neuvola ja oma jälkitarkastus. Koko perhe paikalla, isää eivät sentään mitanneet ja punninneet :)

Joo, ja kyllä mäkin täytin sen mielialakyselyn. Aurinkoinen äiti kuulemma, itsestä ei sille kyllä aina tunnu.
 
Täälläkin 2kk neuvola takana. Painoa 6080g (3240g) ja pituutta 58cm (49cm). Rota rokote saatiin myös ja toivon ettei tulis mitään isompaa tuon takia, maha vaivoista just alettu selviään voitonpuolelle niin ei kiva jos alkaa uuestaan :/ no senpä näkee tässä. Kaikki oli kyl hyvin muutenki ja kehuja sai terveyskorttiin asti neuvolatätiltä siitä kuinka sulonen on! :)
 
Meidän tyttö on nyt 2,5kk voi hyvin kaikin puolin mutta painon nousu on ollut hidasta nyt 4010g, kun syntymä paino 3570g. Pituus nyt 57.5cm tullut 6,5cm lisää ja pään ymp. mitta 38 cm. Täysimetyksellä tähän asti ja tyttö ollut tyytyväinen mut painon takia lisämaitoa kehiin toivottavasti paino lähtee nousuun nopeampaa tahtia..


Sent from my SM-G900F using Vau Foorumi mobile app
 
Tää nyt eiboo neuvolakuuluminen vaan lääkärikäynti, mut en löytäny näille omaa osioo...

Eli terveisiä päivystyksestä!! Yli viikon jatkunu ripuli (1-2krt päivässä vaipassa iso vetinen kakkaläjä) muuttui tänään erittäin vetiseksi ja sitä tuli 8 kertaa. Lopulta kakassa oli jo hieman verta mukana. Päätettiin miehen kanssa, että nyt lähdetään päivystykseen.

Lastenlääkäri tutki ja kaikki kuulemma kunnossa, masu on vaan jostain ärtyny samoin peräsuoli josta veri tulee. Voi johtuu 2vko sitten annetusta rotarokotteesta tai viime viikolla nostetusta rautalääkeannoksesta. Ei kertonu mitään ratkaisua ongelmaan, syöttää pitää paljon ja pestä peppua+antaa ilmakylpyjä. Niin ja omaa ruokavalioo ei tartte mitenkään muuttaa, ei kuulemma nykykäsityksen mukaan vaikuta vauvan masuun... (?!) Tavallaan turha reissu, mutta kyllä se mieltä rauhoitti, kun nyt tietää että kaikki periaatteessa ok ja ei tartte olla paniikissa. Veri kakan seassa kyllä vähän säikäytti :sad001
 
Takaisin
Top