Vauvojen kuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Zeni
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä piiperöinen on nyt vähän vajaa 6viikkoa vanha ja voi luoja kun homma on helpottunut! Mustimmat ajat ja fiilikset oli 2-3viikon kohdilla, kun tasapainoa vatsavaivojen kanssa ei tuntunut löytyvän millään, en itse pystynyt huoleltani (vauva piti hengittäessä tosi outoa ääntä) syömään tai nukkumaan, sairastin KAKSI rintatulehdusta ja maidontuotanto pieneni huomattavasti ja vauva tuntui olevan koko ajan rinnalla.

Nyt pikkuneiti pitelee päätä ylhäällä pieniä aikoja ollessaan mahallaan, on kasvanut kovasti, ei enää pidä sitä outoa ääntä hengittäessä ja nukkuu vähintään 2h pätkiä. Öisin meille on muodostunut alkeellinen rytmi (vauva syö kaksi kertaa, 01 ja 04) ja päivisin vähän miten milloinkin. Vatsavaivat ovat helpottaneet, kun annamme korviketta vain kaksi kertaa päivässä jos oma maito ei tunnu riittävän (ei tule pumpattavaksi asti) ja ostimme koliikkipullon. Annetaan myös disflatyliä korvikkeen seassa, sekä probiootti babyä.

Maidontuotantoa lietson imetysteellä, joka ainakin näennäisesti on auttanut lisäämään maitoa. Vauvan vatsavaivoja olen yrittänyt hillitä myös siistimällä omaa ruokavaliotani (kaikki tosi tuhti ja rasvainen pois, kuten myös ruisleipä, sipuli, pavut ja herneet sekä jäätelö ja muut ns. Turhat maitotuotteet). Pysyy omakin paino hallinnassa

Alun vaikeuksista huolimatta alkaa päivä paistaa meidänkin risukasaan, ja vauvan ekat hymytkin ollaan jo nähty

Mammamaria kiitos, järki sanoo ettei nuo näpyt voi kovin vaarallisia olla mutta sitä vetää ihan hirveet huoliöverit kaikesta tuntemattomasta :D MiluT86 ihana kuulla, ja olen kyllä nyt lievästi kateellinen tosta että pääsette kahdella yöherätyksellä, ihana ajatella että helpottaisi noin :) meillä kärsitty myös vatsavaivoista mutta ne on menossa jo parempaan suuntaan kun olen panostanut siihen ettei nielisi ilmaa niin kovin syödessä + erittäin hyvä röyhtäytys

Täällä alkoivat vatsavaivat nyt tasan 2vkon iässä... Todella lohdutonta itkua ja selkeesti kivuliasta :sad001 röyhtäyttämiset kestää nykyään tunnin ja senkin päälle ainoa hyvä asento on rinnan päällä vatsallaan. Siihen sitten rauhoittuu ja nukahtaa. Täytyy ottaa kaikki konstit ja apukeinoja käyttöön mitä vaan ikinä tulee vastaan. Ihan ensimmäisenä yritän kyllä jaksaa imettää tiheämmin jotta pääsisi korvikkeesta eroon ja hierontaa sekä pientä jumppaa on tehty nyt myös.
Jospa tämä tästä...:smiley-angelic001

Meillä alkoi eilen illalla kauhea masuvaivakiljuminen, valvoin myös yön kitisevän/kiljuvan tytön kanssa ja aamulla olikin 8.15 neuvola. Olin aika rikki, onneksi ukolla on vapaapäivä niin sai ekana tyrkätä vauvan hälle vaipatettavaksi ja sai itse nousta "omaa tahtia" ylös.
Neuvolatädille tietenkin kerrottiin viime yöstä, hän infosi hurjasti näistä cuplatoneista sun muista reladropseista. :) mentiinkin sitten apteekin kautta kotiin.. vave 8pv vanha :)

Mä kans viimeks ostin kaikki cuplatonit, kuplastopit ym. Vauva Huus silti. Nyt aattelin mennä ilman. Se huuto (iltahuuto) loppuu kuitenkin kohta. Viimeks jo 2kk iässä, jolloin alkoi olla jonkinlainen rytmi. Aikainen rytmi, mutta parempi sekin. Asentoa vaihdellaan paljon, just rinnan päällä saa sit huutaa itkunsa, jos muu ei auta. Ja joko mun tai isin. Siinä saa olla lähellä, ettei tunne oloaan hylätyksi ja lopulta aina rauhoittuu. Peppua taputellaan.

Viimeksi tosiaan esikoinen Huus selkä karrella sen 2kk (Alko 10 päivän iässä) joka ilta sen 4h vähintään (ennätys oli klo 14-02) ja oli päivisin hyvin tyytymätön ja itki vaan, ellei nukkunut. Sit ihan yks päivä se loppu ja meille muutti neiti aurinko. :) tsemppiä iltahuutomaratoneihin! Suosittelen välillä lähtemään kotoa esim. Kauppaan tms. Niin että isi lohduttelee kotona vauvaa! Voi oma pää jaksaa paremmin....:)

Täällä just käytiin lastenlääkärillä näytillä ja terve tyttö. Hyvin rauhallisesti otti tilanteen. Kohta tulee vaan vielä ottamaan verikokeet kun on oksennellu ilmeisesti lapsivettä eikä niitä tulehdusarvoja vielä ole katsottu. Kotiin olisi varmaan päästy, muttei äitin antibiootit vielä anna myöden.

tänään käytiin neuvolassa, vauva 4 viikkoa. painoa oli tullut taas kahdessa viikossa yli 700g, joten oikein hyvin tekee rintamaito tehtävänsä. 5,5kg nyt painoi. hirveen hyvin ottaa jo katsekontaktia ja päätä kannattelee pois tiekseen. parasta puuhaa onkin maata vatsallaan isän rinnan päällä ja sieltä kurkotella ja katsella pää pystyssä maisemia :>

Kysymyksiä: mitä vauvalle päälle vaunuihin, milloin voi pitää sitterissä, milloin lattialla maton päällä. Nukutatteko kyljellään ( tämä ohje oli synnärillä) vai selällään

Herra 25vrk kävi neuvolassa oikein mallikkaasti. Paino 4800g ja pituutta 58,5cm. Ei ihme että piti vähän isompaa vaatetta jo kaivaa.

Meillä nukutaan selällään koska näin synnärillä ohjeistettiin. Sitten kun kääntyy itse niin saa nukkua kyljellään, sanoivat. On toki pari kertaa nukkunut jo.

Muakkn kiknnostaa et oletteko missä vaiheessa pitäneet vauvaa sitterissä tai lattialla. Toistaseksi meillä vauva hereillä ollessaan vielä ollut sylissä, mut jossain vaiheessa kai tuokin hetki tulee et vois laskea sylistä poiskin joskus :)

Kysymyksiä: mitä vauvalle päälle vaunuihin, milloin voi pitää sitterissä, milloin lattialla maton päällä. Nukutatteko kyljellään ( tämä ohje oli synnärillä) vai selällään

meillä on vauvalla sisävaatteet (pitkähihaiset ja lahkeiset), lakki joka suojaa korvat ja sitten villalangasta kudottu peitto vaunuissa. peittoa sitten vähemmälle jos on kovin lämmin ja tuuleton keli.

me on pidettu kaksiviikkoisesta aina välillä sitterissä, kun se on sellanen minkä saa säädettyä vaakatasoon, istuttaa ei kuulemma kannata kun selkä ei vielä kestä. sitterissä silloin jos esim syödään, teen kotitöitä tai käyn ite suihkussa tai muuta ja hän hereillä. meinaatko lattialla vatsallaan? itsekkin sitä mietin, kun on jo niin voimakasniskainen että rinnan päältä katselee pää pystyssä maailmaa pitkiäkin aikoja. selällään milloin vain.

meille ohjeistettiin nimenomaan nukuttamaan kyljellään kunnes osaa itse kääntyä :D tämä mm siksi että pää muotoutuu hyvin (vuorokyljin alkuun), mahdollinen puklu pääsee valumaan pois eikä mene henkeen, lisäksi auttaa meidän vatsavaivaista tuo kylkiasento. aika äkkiä alkokin siitä kääntyä itsekseen selälleen mutta edelleen laitetaan aina kyljelleen, pääseepähän siitä ite toteuttaan asentohoitoa halutessaan, toisinkuin selältään ei vielä paria vahinkoa lukuunottamatta osaa itse kyljelleen mennä.

näin meillä :)

Nukkuu kyljellään ja selällään, milloin mitenkin. On sitterissä (sekä makuuasentoisessa että 'puoli-istuvassa') ollut ja on joka päivä (sitteri usein pöydällä turvassa). On masullaan lattialla, kun vaan kerkeää vahtia (ettei sisko 15kk tule paikalle mukaan...). Vaunuissa kelin mukaan, nyt olut +17-20 niin body+housut+ohut naruhattu. Sit hyttysverkko. Jos viileämpää, niin makuupussi auki tai kiinni. Kuumahan siellä tulee aina :D riippuu myös paahtaako aurinko vai onko pilvistä ym. Sinne vaunuihin voi laittaa esim. Kylpylämpömittarin tai sit kokeilee vauvan niskaa.

Juu just tuon tukehtumisriskin takia käskivät kylkiasentoa.
Tänään neuvolan terkka käymässä ni se sano et melkee pari kuukautta kylkimakuuta on hyvä ja sitterii kokeilis kuukauden iässä. Hää kysy heti tutista ja näytti vihreetä valoo sille jos vauva sen vaan huolis.

Meillä vauva kääntyy jo selältä kyljelleen ja takaisin. Välillä, jos nukahtaa heti maidon jälkeen, tuen kylkiasennon tyynyllä ettei heti pääse kääntymään selälleen. Tuntuu et selällään maito painaa palleaa, kun vatsa on täynnä, mistä seuraa hikka ja puklu.
Hereillä ollessaan on keskellä olohuoneen lattiaa futonilla ja vaikuttaa viihtyvän hyvin. Sitterissä välillä isänsä kanssa työhuoneessa tai vaunukopassa katselemassa roikkuvia leluja. Sylissä pidän vain syöttäessä, mut muuten lojun usein futonilla seurana.

Ja vaatteista. Tuntuu että puen lasta ihan liikaa ja puoliso sit riisuu, kun toinen on aivan hiessä. Vaunuissa ei oo nyt enää muuta kuin body ja sukat (illalla sukkahousut) ja harso peittona. Tuulisella säällä oon saanut laittaa ohuen fleece-viltin ja puuvillapipon. Aurinkoisella säällä puolestaan aurinkolasit on vakiovaruste.
Kotona sit vaan body ja vaippa päällä...

Mielenkiintosta tuokin, miten vaihtelee esim. tuon nukkuma-asennon suositus. Aikasemmilla on aina sanottu, että kyljellään niin kauan, kun osaa kääntyä. Nyt taas luki kotiutumisohjeissa, että sairaalassa nukutetaan kyljellään ja kotona sitten selällään. Ööö..en ymmärrä miksi :eek: Noh..kyljellään meillä on nukuttu pääasiassa, paitsi tuo esikoinen nukkui kyllä myös mahallaan. Niin, ja vaunuissa kun on enemmän päällä tai makuupussia ym., niin on pakkokin olla selällään.

Vauvan pukeminen ulos tuntuu olevan ekoilla kerroilla ihan yhtä hankalaa joka kerta. 2 vauvaa on talvella syntyneitä ja 2 kesällä, ja sama homma silti. :grin Esim. eilen täällä +20 ja pilvistä ja jonkun verran tuuli. Laitoin vauvalle sisävaatteiden lisäksi villatakin, villasukat ja villamyssyn. Pussilakana kaksinkerroin taitettuna oli vielä aluksi peittona, mutta sen otin pois, kun aurinko välillä pilkisteli. Harso oli kuitenkin tuulensuojana kuomun edessä. Ja niskasta tuntui kuitenkin ihan sopivalta.

Sitterissä meillä on oleiltu jo ensimmäisestä päivästä alkaen, mutta tuo meneekin ihan makuuasentoon. Lattialla ei ole vielä oleiltu, kun pitää kissojen takia vähän vahtia ja sylejä tuntuu riittävän.

Minkä ikäinen teidän vauva on Mannavilja, kun kääntyy jo :)?

Täällä kiellettiin nukuttamasta kyljelleen, ettei tipahda siitä mahalleen. Selälleen siis nukutan yleensä, mutta joskus jää kyljelleenkin kun halitaan sängyssä. Hän yleensä kääntää pään sivulle itse.

Sitteriin mies on laittanut pari kertaa, mutta meillä on just sellanen puol istuva, niin sinne on alle survottu tyynyjä jotta selkä suoristaisin vähän.. Itse en sitä käytä vielä enkä anna olla kovin kauaa miehehenkään siihen laitettua. Yleensä laitan hänet lattialle kun tarviis kädet vapaaks, pehmoselle peitolle tai sitten vaunuihin.

Hauska muuten noista vaatteista, täällä on nyt joku plusmiinus 20 astetta ja neidille puetaan tuplakerros vaatetta, body plus potkari tai body ja paksumpi hupparipuku tms sekä tietysti sukat, tumput, paksu pipon...:D ja peitto on paksu ja lämmin. Mä oon nyt vähentäny peiton paksuutta pelkkään harsoon, kun tuntuu et toinen paistuu :p Täällä on talvi ja kuteet sen mukaan, heh. Toisaalta tuuli on kyllä tosi viileä, itsekin ulkona joutuu hupparia pitämään, välillä myös ohutta huivia

Takaisin