Vauvojen kuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Zeni
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ikää siis vajaa kolme viikkoa.
Tosin vauvahan kääntyili jo satunnaisesti laitoksella, kun ohje oli et sinivalon alle selälleen, mut ei mennyt kuin hetki ja vauva oli kyljellään ja hoitajat motkotti asennosta :D

Meillä kans osaa mutkutella ittensä kyljeltä selälle ja joskus toisinkin päin. Masullaan tuntuisi nukahtavan parhaiten rinnan päällä.

Kyljellään nukutetaan kuten osastolla neuvottiin. Meillä on sellainen kaksi osainen kiila,jonka väliin vauva laitetaan. Otetaan se mukaan myös vaunuihin. Sisällä on päällä pitkähihainen body, potkarit tai sukkahousut. Ulkoilessa lisätään fleecehaalari tai neulottu peitto. Ja tietysti pipo,tumput ja sukat. Välillä pidetään sisälläkin ohutta pipoa ja tumppuja, lähinnä yöllä. Täällä on ollut n. 15 -20 lämmintä ja tihkuttanut vettä usein.

Meilläki sisällä body ja puolipotkarit ja tumputt jos bodyssä ei ole käännettäviä hihansuita. Vaunuihi eilen laitoin vaan hatun päähän ja oli äitiyspakkauksen makuupussissa, jona vedin kiinni ku oli pilvinen sää

meillä ollaan sisällä monesti iltapäivästä eteenpäin paljain jaloin, tumppuja ei käytetä ollenkaan. vauva tuntuu nauttivan, ollaan niin kuumaveristä sakkia että vauvalle tulee heti hiki ja itku jos enemmän päällä. tosin, täällä on kyllä nyt kämpässä järkiään 24 astetta kun aurinko on paistellu..

Meilläkin ollaan sisällä ihan vaan pelkässä bodyssa ja ulkoillessa sitten vaan lisäksi potkuhousut ja pipo sekä tumput. Peitoilla tai harsolla sitten peitellään jos on tarvis. Aika lämminverinen tuntuu poikakin olevan, kuten isänsä. Hiki tulis jos enempi rystäis! :D

Nukutettu ollaan sekä selälleen että kyljelleen. Selällään ollessa tuo kääntää kyllä päänsä sivulle, joten ei ole kamalasti puklutlaan huolettaneet. Kyljeltään usein kääntää itsensä selälleen... Tosin tuo kyljelleen nukuttaminen on kyllä tuntunut vähän vähentäneen vatsanväänteitä nukkuessa...
Mun mielestä mitään ohjetta ei tähän olla saatu, mies pelkää että kyljelleen nukutettaessa tuo kääntyy vatsalleen ja tukehtuu. Yöksi tuleekin siksi nukutettua enempi selälleen.

Tuntuukin ihan loogiselta, että ilmat kulkee paremmin kyljellään ollessa.

Ei meillä osata vielä kääntyä vaikka kohta 4 vkoa ikää, josko se kohta tulisi :) jokainen tahdillaan. Mahallaan ollessa yrittää päästä eteenpäin jalkoja nostamalla, nousee koko pylly ja jalat niin korkealle ilmaan, että näyttää ihan break dancelta :D Vähän väärä tekniikka raukalla.. :p

Meillä on sisävaatteina yleensä body ja puolipotkarit, ja samoissa vaatteissa mennään vaunuihinkin. Lisälämmikkeenä vaunuissa on äitiyspakkauksen makuupussi, joka on kelistä riippuen auki tai kiinni.

Synnärin ohjeistus oli nukuttaa selällään, mun vieressä tosin usein nukkuu yöimetysten jälkeen kyljellään. On kyllä sellainen venkoilija, että on jo synnärillä osannut tarvittaessa heittää itsensä selältään kyljelleen ja päinvastoin. Saattaa löytyä pedistään kyljellään, poikittain ja ilman peittoa, vaikka ihan oikeaoppisesti selällään peiton alla ois nukutettu. :D Puklatessa kääntää pään refleksinomaisesti sivuun heti, vaikka olis selällään, joten tukehtuminen ei pelota.

Minä oon nukuttanut pääsääntöisesti kyljellään mutta sillon kun nään että vatsassa selvästi vääntää ja vauva on itkuinen niin oon surutta laittanut mahalleen nukkumaan. Siihen rauhoittuu nopeasti ja kyllä alkaa takapuoli paukkumaan ihan antaumuksella. Mahallaan nukuttamistahan ei enää suositella mutta minun äiti mulle just kertoi että kun minä olen ollut pieni niin on nimenomaan ohjeistettu nukuttamaan mahallaan kun helpottaa vatsavaivoja.

Täällä kaivataan henkistä tukea! Meidän tyttö syö yleensä noin kolmen tunnin välein, joskus neljän. Syö tissiä, ja maitoa tulee hyvin. Nyt kuitenkin viime yönä ja tänään on vetänyt unimaratonin, nukkunut neljä tuntia yhtä soittoa ja syöttöväli on venynyt viiteen tuntiin. On sitten omia aikojaan heräillyt ja vaatinut tissiä, ja syönyt ihan normaalisti. Muut syöttövälit olleet normaaleja, mutta yksi pitkä väli päivällä ja yksi yöllä. Nyt huolettaa että onko tuo ihan normaalia? Eikai 2-viikkoisen kuulu olla viittä tuntia syömättä?

Täällä on venynyt monesti öisin viiteen tuntiin tuo syöttöjen väli. Ensin poju vetää viis tuntia unta, sitten syö yöllä sen yhden kerran ja sitä seuraa toiset lähes viis tuntia unta... Päivisin 2-3 tuntia syöttöjen välissä. Tai nuo pitkät unet oli juuri siinä kahden viikon tuntumassa. Mitä lähemmäs kolme viikkoa on tullut, sitä lyhyempiä unia... Johtuen varmasti vatsanväänteistä.

Minä taas mietin täällä, että voiko tuo lapsi vaistota milloin äiti on poissa talosta... Syötön jälkeen lähdin lenkille ja mies jäi nukuttamaan poikaa (joka oli aivan rauhallinen ja nukahtamisen partaalla lähtiessäni), kun tulin kotiin n. tunnin lenkin jälkeen, kuulu sydäntäsärkevä huuto.. Mies oli epätoivon partaalla ja kertoi että huuto oli alkanut melkein samantien kun olin sulkenut etuoven. Huuto loppui, kun tulin kotiin. Poika nukahti hetkessä miehen syliin.

elmeri, ihan normaalia on, nauti :D ei ne kato aina kelloa, ja jos tyytyväinen on ja syö sitten hyvin niin nou hätä. äitini juuri kertoi että kun olin vauva, neuvolasta annettiin tiukka ohje syöttää tasan 4 tunnin välein, oli nälkä eli ei, nukkui eli ei.. luulen että vauva osaa parhaiten ite ilmaista. olikohan jollekkin sanottu neuvolasta nyt että yksi kuuden tunnin unijakso saa olla vuorokaudessa, jos muut välit lyhkäsempiä.

Meillä neiti 16 päivää syö vaan kerran yössä. Viime yönä kahden aikoihin ja sitten heräsi seiskalta ja saattaa jatkaa siitä vielä pitkälle aamupäivään unia. Iltapäivisin jaksaa olla hereillä useamman tunnin. Näin on menty nyt kolmisen päivää.

Juu elmeri normaalia on, olispa meilläkin tollanen yöllä mieluiten kiitos :D

Ja anna, kuulostaa aika vähältä mutta jos vauva kasvaa niin mikäs siinä! Vähän kateeks käy suakin :D

Viime yönä nukkui 6 tuntia ja heräs sitten vähän hamuilemaan nyrkkejään, ja syötin. Pelkään että neuvolassa tulee sanomista :D päivisin tosiaan syö 2-4 tunnin välein ja iltaisin saattaa valvoa 2-3 tuntia yhtä soittoa ennen yöunia.

Meillä on taas pari yötä ja toista päivää nukuttu 1-2 tuntia (öisin lähinnä 1-1,5 tuntia) ja taas syöty. Oliskohan sitä tiheetä imua taas. Tytölle tulee huomenna kuusi viikkoa ikää. Jotenkin nyt tän on jaksanut paremmin kuin viimeksi,kun tietää että tää rauhoittuu taas.

Aaj. Mikä helpotus oli tänään neuvolassa kun painoa oli tytölle viikonlopun aikana tullu reilusti. Perjantaina kun tosiaan oli kotiinlähtö sairaalasta hieman epäselvää painon takia. Mutta hyvin oli kotona ottanu sen reilu 100g lisää massaa.. Ei tarvii siis stressata sitä etteikö neiti sais tarpeeksi maitoa irti, minkä pelko siis heräsi sairaalassa.. Viikko siis ikää ja se noin 100g alle syntymäpainon ollaan nyt.. Painokontrolli viikon päästä niin eiköhän se syntymäpaino ole ylitetty silloin.

Meilläkin saatiin painoa lisää 70g vkloppuna :) reilulla korvikemäärällä mennään 3h välein päivisin, yöllä vauvan tahtiin. Syntymäpainoon matkaa 165g - tänään 2vkon ikäinen..

Heipsan pitkästä aikaa! :)
Melko kiirettä pitänyt tuon pienen ja 1v10kk esikoisen kanssa, ni en oo juuri ehtinyt edes näitä teidän juttuja lueskelemaan :sorry: (Enkä nytkään kuin pintaraapaisun kun järkky pyykkivuori odottaa silittäjäänsä jo neljättä päivää :hungover:)

Täällä poika kasvaa hienosti rintamaidolla ja alun takkuilun jälkeen tuntuu, että imetys alkaa jo sujua niinkuin pitää - alussa epäilin huonoa imuotetta ja nännit vuosi verta, mut onneksi ne on helpottaneet! :rolleyes: Painoa oli vajaa viidessä viikossa tullut jo melkein 1,5kg :woot:

Hei semmosta olen miettinyt, että tietääkö joku, mitä kuuluu Annnikalle? Selvisikö vauva..? :Heartred

Takaisin