Vauvojen kuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Zeni
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Moikka kaikille pitkästä aikaa!
Ei oo oikein ehtinyt kirjoitella, päivät kun hujahtavat pojua hoitaen, eikä ole juuri ylimääräistä aikaa jäänyt. Kaksin ollaan pikkuisen kanssa ihan mukavasti vauva arkeen päästy kotona, kun ensi viikot tosiaan menivät sairaalassa. Vajaa 6vk.a on nyt ikää, ja painoa 3355g ja 48.5cm.

Onko täällä muita vauvoja jotka saavat lisärautaa? Pojulle tosiaan määrättiin siis pienipainoisuuden vuoksi tuo lisärauta, joka aloitettiin 2 vk.n iässä ja annetaan koko ensimmäisen elin vuoden ajan. Meillä tuo rauta aiheuttaa jatkuvasti masuvaivaa ja on aika haasteellista se antaminenkin; 2h maidon jälkeen ja 30min perään maidotta. Alkuun veti vatsan ummetukselle; kovan itkun ja taistelun takana että sai pungerrettua ulos kovan tumman kikkareen, jonka perään usein sitten tuli "normaalia" vaaleaa maitokakkaa oikein urakalla. Vauva polilla ohjattiin käyttämään Pegorionia, 1/2 pussia päivä, mutta nyt toissa yönä sitten meni maha ihan kuralle, tuli sitä tummaa rautakakkaa vetisessä muodossa niin että poltti vielä pepun punakaksi. Ja maitokakka meni myös vetiseksi, varmaankin juuri nyt tuosta Pegorionista johtuen... Rauta Annos myös nousee painon mukana (meillä vielä joudutaan ottamaan vähän suurempaa annosta kuin perusohjeessa) ja just meni 3kg rikki niin varmaan reagoi masu myös sitten tuohon annos nostoon. Vauvapolilla ehdottivat että rauta annoksen jakaisi kahteen anto kertaan, mutta se on sitten taas todella haastavaa juuri tuon 2h maidon jälkeen ja 30min maidotta ohjeistuksen vuoksi. Nyt on Pegorioni tauolla ja peppu tehohoidolla mutta niin vääntää äitiä sydämestä kun viime yönä tuli itku joka pierun perään... :( Kakka jumpat kuuluvat päivän rutiineihin ja Cuplaton myös käytössä.

Onko muilla kokemuksia lisä raudan antamisesta? Miten on vatsa kestänyt? Jotain vinkkejä mikä auttaisi? Maitohappobakteereja saa D-vitamiinin mukana. Jotain ketjuja olen netistä lueskellut, ja osa vanhemmista ilmeisesti pitää raudasta "välipäiviä" tai antaa sen "soveltaen" eli määrättyä pienempää annosta jne. mutta itse en uskalla lähteä kyllä sooloilemaankaan tuolla tavoin (vaikka välillä tekisi mieli heittää koko rautalitku jorpakkoon) kun tuskin sitä rautaa ihan huvin vuoksi kenellekään määrätään...?

Oh lord, pitikin valittaa niistä pitkistä unipätkistä....... Viime yönä meillä hilluttiin 1-4 ja kun nukahdettiin vihdoin, herättiin tunnin välein syömään.. Hohhoh. En kyllä tajua miten tuo sai itsensä pidettyä hereillä.

Meillä menee tytölle rauta keskosuuden takia. Hassua, mä en saanu mitään ohjetta, että pitäs pitää maidosta taukoa :eek: Sairaalassakin antoivat aamupesuilla sen ja perään maidot. Kyllä mä sitä aluksi mietin, mutta annoin olla. Meillä myös ohje lopettaa rauta kun eka hammas puhkee, rauta kuulemma värjää (vaatteet ainakin :hungover:). Masuun en oo huomannut että vaikuttais, typyllä ei muutenkaan masu toimi kovin hyvin ja Pegorion menee tarvittaessa meilläkin 1/3 pussi. Huomasin, että kun gefilustipat loppu, niin samalla loppui masuhuudot :confused: Eikös sen pitäs olla just toisinpäin?

Maitoo pitäs tauottaa siks varmaan (sama kuin aikuisilla) kun kalsium estää raudan imeytymistä

^Tiedetään, mutta ei siitä sairaalassa puhuttu tai tauotettu.

Voisko se olla kumminki olennaisempaa et vauva saa maitoo ku haluaa

Ompa outoa ettei teille mitään siitä puhuttu! :O Meille nimenomaan painotettiin sitä just tuon imeytymisen takia, ja kun vauvapolilla puhuin sitä et välil ei vaan oo saanut tuota ohjeistuksen mukaista väliä toteutumaan, niin sanoivat et antaa sit vaan siten miten pystyy mut et ainakin yrittää sit niin ettei heti perään anna maitoa...? Mä lueskelin tuolta et osalle on tosiaan tuota "ensimmäinen hammas" ohjeistusta annettu, mulle painotettiin vaan sitä hampaiden pesua... Onko teillä lab. kontrolleja tuon raudan suhteen? Tosi ihmeellistä et noin erilaisia ohjeita annetaan! Käsittääkseni se rauta kuitenkin on näille pienille tosi oleellinen, kun normaalisti vauva olis kerennyt riittävän varaston siellä kohdussa, ja et vaikka hb olis hyvä niin ne rautavarastot voi olla puutteelliset?

Niin ei kai se ole ideana sitä maitoa tauottaakkaan vaan just pyrkii antamaan se rauta siinä syöttöjen välissä.

Hb voi olla hyvä vaikka rautavarastot ei olis riittävät. Itellä oli molemmat viime ja edellisvuonna tosi matalalla. Jotenki nyt on ainaki Hb noussu hyväksi.

Joo, ja itse tosiaan ymmärsin näin että vauvat normaalisti kerää kohdussa itselleen isot rautavarastot, joita sitten käyttää kasvuun ja kehitykseen, mutta että tosiaan pienillä ja keskosilla nämä varastot eivät sitten ole ehtineet riittäväksi, ja tämän vuoksi sitä lisärautaa sitten tarvitaan.

Loppuraskaudesta vauva tosiaan tankkaa rautavarastoja äidiltä, ja koska keskoset on, niin, keskosia niin he ei oo ehtinyt sitten tankkaamaan.

Tauotus oli ehkä väärä sana, mutta get the point :wink

Ei oo mitään käsitystä mistään kontrolleista, meitit kotiutettiin jotenkin niin yllättäen, että paljon jäi kysymättä ja epäselväksi. Tiedän vaan, että keskoskontrolli on 4kk korjatussa iässä, eli..öö.. marraskuussa. Kai ne sillon verikokeet ottaa.

Kuinkahan paljon puklua on vielä normaalia? En nyt vielä stressaa, mutta viisi paitaa meni eilen noin kolmen tunnin sisään ja ilta ja yöpuklut tuli vielä, ne syönnin jälkeen. Nyt puklanmut myös jo kolmesti yhden ruokailun jälkeen :o Ei luulisi, että liikaa syö kun ei erityisen pitkään tissillä ole..

Mulla kans jäi vähän pöljä olo kun kotiuduin, meillä onneksi niitä vauvapoli aikoja/kontrolleja, niin voipi aina sinne kerätä iiison listan kysymyksiä matkan varrelta. Luin myös siitä ohjeesta että mikäli raudasta aiheutuu hankalia vatsaoireita, niin etsitään annos jolla vauva on oireeton. Eli varmaan täytyy jutella lääkärin kanssa että lähtis tuota annosta hakemaan...

Abrey: Meillä puklaillaan jos masu on kipeenä. Eilen illalla olis jatkuvasti halunnut maitoa ja puklaili sitä sitten menemään oikein kunnolla, vasta kun saatiin pierujumpan kanssa paukuteltua ilmat pihalle niin pysyi maitokin sisällä! Tuleeko sitä puklua/maitoa paljonkin kerralla?

Nyt on vähän enemmän tullut, ihan ehkä.. Puol desiä? Välillä pikkupuklujakin. Tiedä sitte.. Ei tuo kyllä itkeskele tai mitään, sen tämän viikkoisen horrorin jälkeen (itseasiassa eilenkin oli vielä päivällä hankala, tosi takertuva ja itkuinen, mietin oisko voinut olla kasvukipuja?) on ollut ihan unelmavauva :o Yöllä kiltisti nukahti joka kerta, kun laitoin aika pian syönnin jälkeen takaisin kehtoon ja tänään on ollut ihan helppo! Uniaika ylitettiin tunnilla, yritin vähän nukuttaa, mutta ei oikein jaksanut vauva keskittyä nukkumiseen, niin ajattelin että antaa valvoa sitten kun ei ole kiukkuinen. Söin illallista hän sylissä ja siihen nukahti! Ilman mitään! :o

Olen ihan äimistynyt.

Meillä on kans noita puklupäiviä ja sit on puklutonta. Mä luulen ite, et välillä hakee tota maitomäärää, paljon sitä kokee tarvitsevansa ja liian paljon sitä sit vetelee. Esikoisella tais olla sama. Luulee olevansa aina nälkäinen, vaikka onkin väsynyt tms. Ja meillä tulee kans kaaressa koko sängyn verran joskus ja joskus vähemmän...kyllä se viimeksikin lopulta tasaantu...

Meillä neiti on kohta 7viikon ikänen, tänään käytiin neuvolalääkärillä. Mitat on 5470g(1kk 4550g), 56,8cm(1kk 54cm), py 39,1cm(1kk 38cm). Syödään kerran yössä, enää ei huuveta ku illalla klo 21 alkaen tai klo 18 eteenpäin. Hyvin kasvaa. :)ens viikolla onki taas neuvola, 2kk.

Meillä neiti on kohta 7viikon ikänen, tänään käytiin neuvolalääkärillä. Mitat on 5470g(1kk 4550g), 56,8cm(1kk 54cm), py 39,1cm(1kk 38cm). Syödään kerran yössä, enää ei huuveta ku illalla klo 21 alkaen tai klo 18 eteenpäin. Hyvin kasvaa. :)ens viikolla onki taas neuvola, 2kk.
...kerran yössä! <3

Meillä "yö" alkaa klo 20-21.30. Syö nukahtamisajasta riippuen klo 00-01 ja sit n.klo 4-5. Sit herääkin klo 7 aikaan potkuttelemaan ja nukahtaa tästä puolen tunnin-tunnin päästä. Eli about kaks syöttöä, klo 4-5 syötön kohilla jää viereen, ni ei ähise sängyssä. Myös esikoinen söi kaks kertaa yössä puolivuotiaaksi, tosin yöunet oli klo 19-06 n. 3kk ikäisestä. Unikoulu ja se heräily loppu sit silloin. Eli tammikuuta ootellessa! :)

Päivällä syö miten sattuu. Nukkuu jonain päivinä koko päivän ja jonain ei. Yleensä herää klo 17 ja sit valvoo sinne yöuniin, ehkä sitterissä ottaa voimatorkut.

Taas on tullut hormoninäppyjä nassu täyteen... kolmas aalto jo. Jospa tällä kertaa viimeiset?

Meillä tuli hormoninäppyjä kans vauvalle ja näyttäs olevan meikäläisellä samanlaisia näppyjä reisissä ja käsissä?? Kai se minäki sit taannuin ihan vaippaikäsen tasolle asti...:rolleyes:

Takaisin