Vauvojen kuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Skylar
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
nyt on sitten neurologin käynti takana, jonka mukaan tyttö on ikätasoisesti kehittynyt, motoriikka ikätasosta hieman edellä (että in your face neuvola, nyt loppu se kitinä siellä! :mad: ) ja jäykistelyn takia nyt varmuuden vuoksi eeg, lähinnä koska sukuanamneesissa melko hoitoresistentti epilepsia, muttei kyllä ollut sitä mieltä, että olis mitään kohtauksellista, mutta kuitenkin kuulemma vauvojen kanssa pelataan varman päälle. enkä siis itsekään todellakaan ajattele, että olis epilepsiaa, kun tajunta on ihan normaali koko ajan, eikä ole mitenkään poissaolevakaan jäykistelyyn liittyen. nyt sitten vaan ootetaan kutsua sekä eeg;iin että sinne munuaistutkimuksiin.

Pitkästä aikaa meidänkin pikkumiehen kuulumisia. Meidän poju otti ensimmäiset ryömimisvedot kuukausi sitten ja siitä saakka myös könöttänyt konttausasennossa. Nyt on poika vajaa viikon kontannut ja 23. päivä tuli 7 kk täyteen. Eilen poju nousi polviseisontaan portaita vasten ja nosti myös itsensä suorille jaloille. Hurja seurata miten voikin pienen elämässä tapahtua niin paljon uutta viikon sisällä :) Meillä on myös yöt muuttuneet aika levottomiksi. Noin 6 kk poika nukkuikin tosi hyvin ja yhdellä syötöllä selvisin lähes kaikki yöt niin nyt ollaankin heräilty 2-3 tunnin välein ja rauhoittuu vain tissillä. Oon myös itse kärsinyt jonkin verran univaikeuksta ja valvonut aivan liikaa. No nyt sitten oon poikaa parina yönä tietoisesti huudattanut jotta tuo jatkuva tissitely vähentyisi ja onhan se selkeästi vähentynytkin. Nyt on mennyt sellasia 7 tunnin pätkiä ilman tissiä mutta heräilty on edelleen, tutilla rahoittunut. Muuten meillä asustaa aivan ihana ja iloinen ukkeli joka on kyllä valloittanut kaikki totaalisesti :)

Magneettikuvauksen tulokset saatiin tänään. Jotkut aivokammiot olivat hieman laajenneet, mutta normaalin rajoissa. Nesteet kiersi normaalista, ei siis pelkoa hydrokefaliasta. Kaikki siis hyvin ja tyttö on normaali, joskin hieman isopäinen :) Pään kasvukin melko varmasti tasoittuu vielä. Voimme siis huokaista helpotuksesta ja elellä normaalia arkea :)

Voishan niitä muitakin kuulumsia kirjotella :) Typykästä on tullut kamala räpätäti :grin Koko ajan "tätätätätä" tai muuta älämölöä. Hirveen hauska on myös kukkuu-leikki. Se oli meillä jo aikasemminkin kovassa huudossa, mutta taidettiin leikkiä liikaa eikä se sit enää ollukkaa niin kivaa. Onneksi pikkuisen muisti on niin kovin lyhyt :wacky: Myös masun päristely aiheuttaa välittömän kikatuskohtauksen ja yleisestikin kaikki mikä pärisee. Pieruhuumori paras huumori :joyful:

Ruokapuoli alkaa olla läpi maisteltu. Mistään ei mitään oireita ole tullut enää, masu kestää jo pottuakin hyvin.

Senhän mä tossa tajusin, että pitääkö näille korvikkeella oleville vauvoille antaa d-tippoja ja minkä verran? Mehän ei siis olla annettu ollenkaan enää pitkään aikaan, kun aikasemmin kokeiltiin ja niistä tuli niin hirveet huudot. Mutta nyt kun on masu ja suolisto kehittynyt niin josko toimisi... Mutta saako tuo vastikkeesta tarpeeksi deetä? Nyt on kyllä tosi paljon syöty kalaakin, että siitä on ainakin tullut lisäksi.

^Ei kun eikös sitä nykyään suositella vauvasta vaariin, eli ei enää olisi 2-vuoden ikäsuositus voimassa...(?)

Upeeta Zeni että kaikki oli kunnossa!! :)

Todellakin toivon että nyt tehdään hampaita. Muuten tässä ei ole mitään järkeä. Poika huusi viime yönä miljoona kertaa ja täysillä. Rauhottumaan oli vaikea saada. Seitsemän kertaa söi tissiä. :rolleyes: Jos nyt joku teistä asuisi täälläpäin niin saisi tulla vaikka kahviseuraksi. Alkaa olla niin väsynyt ettei tässä ole mitään järkeä. Aargh. :woot::mad::eek::grin

Voi olla, en niin tiedä noista, mutta tipoissa lukee että 2-v asti :) Eihän se pahitteeksi kenellekkään ole :)

Okei, pitää ottaa taas testiin. Isommat syökin monivitamiinia vuoden ympäri :)

Jee, hyvä Zeni, että kaikki oli kunnossa! :) Ihanalta kuulostaa tytön räpätys.

Eikös talvikautena juuri kaikkien pitäisikin syödä D-vitamiinilisää? Aikuisille se suositus tais olla sama kuin vauvoille, 10 mikrogrammaa per päivä ja vanhuksille oli 20 mikrogrammaa (muistaakseni). Mä olen kyllä itsekin ottanut 50 mikrogrammaa per päivä, mikä on se vanhojen virallisten ohjeiden mukaan turvallinen yläraja, nythän ne suositukset koko ajan muuttuu, niin ota nyt niistä selvää. Mutta toi mun ottama määrä varmaan vastaa sitä vauvojen suositusta kiloihin suhteutettuna (tai itse asiassa on vielä sen alle).

Hyvä että oli Zeni kaikki hyvin! :)
Tippoja 5tippaa/pvä d-vitamiinia. :) eli pittää anttaa korvikevauvoille, ei tuu tarvittavvaa määrää maijosta. Ite oon antanu siitä kk ikäsestä asti.

Niin ja mites ton nukkumisen kanssa sitten käy, kun toi oppii seisomaan...? Jotenkin lohduttomalta tuntuu tää tilanne, että kuinka monta kuukautta (tai vuotta) tässä täytyy kärvistellä huonojen öiden kanssa. Eihän tässä uskalla lisää lapsiakaan hankkia, kun sitten ei ainakaan nukuta.
Kahville tulisin Satsuma mielelläni, jos olisi tosiaan vähän pienempi välimatka!

Huonoihin öihin tottuu :) Minä olen nyt nukkunut koiran unta viimeiset 3,5 vuotta, kun joka yö joku herättää ainakin muutaman kerran :)
Viime yö oli ihan ihmeellinen, vain meidän vanhempi poika herätti kolme kertaa ja Putte ensimmäisen kerran heräsi omasta sängystä hieman ennen viittä! Ei siis kertaakaan ole tähän mennessä omassa sängyssä nukkunut noin pitkään, vaan normaalisti syö sen 3-4 kertaa yössä :) Ja nukkuu vieressä, kun omassa sängyssä ei ole kivaa :)
Oli ihan omituinen tunne aamulla herätessä, kun oli niin hyvin saanut nukkua :)
Saattoi Puttekin sen takia nukkua hieman paremmin, kun edellinen yö meillä menikin valvoessa, kun ei Putte jostain syystä vaan suostunut nukkumaan :)

Täällä nyt kaksi yötä nukuttu paremmin. Yhdellä syötöllä menneet yöt. Poika nukahtanut puol kymmenen ja imettänyt olen puol viiden maissa ja unia on vielä jatkettu puoli kasiin. Kyllä poitsu on pari kertaa herännyt tuon seitsemän tunnin aikana mutta on tutilla ja asennon vaihdolla nukahtanut heti uudelleen :) Tuntuu vähän paremmalta kun on saanut nukuttua.

Pihla, arvaa minkä takia meillä lasten ikäeroksi tuli 3.5 vuotta...? :wink

Tavallaan olen samaa mieltä siitä, että unettomuuteen tai huonoihin öihin tottuu. Toisaalta ne kerrat kun on päässyt syystä tai toisesta nukkumaan tässä neljän vuoden aikana hyvin ja heräämättä vaikka parikin yötä, niin heti huomaa, että vitsit miten paljon parempi olo ja vaikka mitä muuta! Eli tavallaan joo tottuu, mutta tavallaan sitä on vaan jossain ihme horroksessa. :grin

Mä selkeästi jaksan kuitenkin uskoa, että pojalla nämä huonot yöt ovat joku vaihe. Voiko se olla vaihe, jos se on kestänyt yli pari kuukautta?! Selkeästi en vaan voi uskoa, että läpi yön nukkumiset ois nyt muuttunut tällaiseen härdelliin, itsepetosta siis. :p

Poika oppi eilen kiipeilemään ja nyt saa sitten juosta perässä ettei pahemmin pääse päätään lyömään.

Me on nyt asuttu vajaa viikko uudessa kodissa. Tyttö ei ollut millänsäkään muutosta, eli ei tullut mitään pelättyjä shokkeja uudesta ympäristöstä :)

Pari yötä tyttö nukkui meidän huoneessa yhdellä herätyksellä/yö ja sitten kokeiltiin, että siirrettiin tyttö omaan huoneeseensa. No tyttö nukkui 4 yötä KOKO YÖN. Ekaa kertaa ikinä 11-12 h unia. Viime yönä havahtui pari kertaa, mutta olen ihan äimän käkenä. Ollaan toki valmiudessa ottamaan tyttö takaisin, jos tuntuu että sille on tarve :) Ja tytön huoneessa on levitettävä sohvasänky :)

Mutta nyt tuntuu, että itellä alkaa se muutto- ja vauvavuosiväsymys puskemaan päälle ihan tosissaan, kun saa vihdoin vähän enemmän unta :D NIm. silmät seisoo päässä :D

Muuten tyttö liikkuu lattialla kaikkiin muihin suuntiin, muttei eteenpäin :D Muutaman kerran on muksahtanut pää lattiaan ja epäilen, että se on nyt vähän hillinnut haluja nousta istumaan ja seisomaan. Tyttö kyllä jo punnertaa ja "lankuttaa" oikein sujuvasti. Ihan äitiä käy katteeks :D

Täällä on pojalla TAAS flunssa, kolmas kerta parin kuukauden sisään. Maanantai-tiistai välisenä yönä se alkoi ja sen yön poika huusi ihan läpeensä, koskaan ei ole ollut näin huonoa yötä. Käytiin lekurissakin sen takia, mutta ei ollut mitää korvissa, keuhkoissa tai missään muuallakaan. Onneks muut yöt sen jälkeen on mennyt yhdellä tutin laitolla.

poitsu ei liiku hirveästi vieläkään, takaperin ja napansa ympäri kyllä, mutta eteenpäin ei yhtään vois melkeen sanoa. Jos laittaa lelun sillain eteen, et se nippa nappa ei ylety niin yrittää vähän kurotella ja tehokkaasti vetää kyllä jalat koukkuun, mut se jaksaa yrittää ehkä 10sek ja sit alkaa kauhee huuto. Ton ikäselle ei varmaan kauheasti opeteta kärsivällisyyttä :D lankutus on täälläkin aika pop.

Ihmettelin eilen, kun vauvalle tuli kova parku hampaiden pesun jälkeen. Luulin, että sitä sattui johonkin, mutta en oivaltanut syytä. Tänään oivalsin, kun niin tapahtui taas. Se itki sitä, kun otin siltä hammasharjan pois. Voi suloinen höpsö <3 Itki myös sen pudotessa siltä. Mikään lelu tai muu juttu ei ole aiheuttanut vastaavaa reaktiota. Aika liikuttavaa.

Ailiina, meillä huomasin tännään saman mutta neiti piti miun sormee käessäsä. Otin pois ni alko älytön huuto.

Ja kova on höpöttämmään, koko ajan suu käypi :)istuu ilman tukkee jo tosi hyvin pitkiäki aikoja. Iso tyttö jo :')

Hurjalla tahdilla teidän vauvat kehittyy kun noustaan jo ylöspäin! :eek: Tää typy vielä punnertaa ja lankuttaa ja pönöttää kontallaan mutta ei vielä osaa suunnata eteenpäin. Ilman tukea ei vielä istu mutta tuettuna tai käsistä kiinni pitämällä jaksaa vähän istua selkä suorana. Syöttiksessä ei jaksa ryhtiä pitää suorana aina kovin pitkään. Hienomotoriikka ja ääntely on kehittynyt huimasti. Ihana seurata vaivihkaa miten leluja ja kaikkea kohdalle osuvaa näprätään sormissa niin keskittyneesti!

Kiva tietää että en ole ainoa joka laahustaa sumussa. Väsymys on välillä ihan hirveä! Ja kärsivällisyys sen mukaisesti aika lyhyt, saa tehdä ihan kaikkensa että jotenkin luovii päivästä toiseen. On tää rämpimistä, ja sitten joku ottaa aina nokkiinsa kun ei oo aikaa yhteydenpidolle. Meilläkin nukkuminen on järkyttävän vähäistä ja tätä "kautta" on muutamia öitä lukuunottamatta kestänyt vissiin neljä kuukautta.

Voi teitä vähäunisia, toivottavasti helpottaa! :Heartred Meillä on kyllä käynyt mieletön tuuri, kun ei ole tullut pahemmin huonoja jaksoja unien osalta (vielä). Tietysti on muutamia yösyöttöjä joka yö ja enhän mä ihan samalla lailla nuku kuin ennen lasta, mutta en koe itseäni unenpuutteiseksikaan. Miehellä on jopa selkeästi enemmän univelkaa kuin minulla, mikä ei liity lapseen vaan siihen, ettei se osaa käydä ajoissa nukkumaan, kun pitää herätä aikaisin kouluun. Hah!

Olen huomannut, että meidän pojan ryömiminen on aika toispuoleista - liikuttaa molempia käsia ja oikeaa jalkaa, mutta vasen vain roikkuu mukana. Melkein taas aloin huolestua, mutta muistutan nyt itselleni, että pieni on ryöminyt vasta vähän aikaa ja muuten kyllä tuntuu käyttävän sitä jalkaa ihan normaalisti, eli eiköhän se tuosta itsestään vielä korjaannu.

Meillä on kanssa ilmaantunut sitä, että poika itkee kun otan häneltä lusikan. :grin Tykkää siis kovasti järsiä (tyhjää) lusikkaa, eikä tykkää kun se otetaan pois. Ruoka ei kyllä vieläkään mene alas, väkisin syöttämällä menisi, mutta se tuntuu väärältä. Sormiruoan kanssa leikitään, mutta ei sitä kyllä juuri syödä, vähän närsitään näön vuoksi. Imetyksiä on tiheään.

Takaisin