Vauvojen kuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Skylar
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Omanapailuahan tää kaikilla on, usein vaan sattuu, että muiden napaa kaihertaa samat asiat ja varsinkin tollasessa tilanteessa, kun on huolia, on ehdottoman tärkeetä ja sallittua omanapailla! Jaksamista ensi viikkoon ja sormet ristissä, että kaikki on hyvin! :Heartpink

Täälläki omanapailua, taas, mutta meijän neitille puhkee kohta alas kolme hammasta. Jo pilkottaa ikenien alta :)) sammaan aikkaan vielä kaikki. Miten teillä muilla keitten vauvoilla jo hampaat puhennu, ni onko ollu entistä kiukkusempi hampaita tehessä? Meillä ei oo mittää, yhtä kiltti ku muutenkkii.

Zeni, jaksamisia sinne ja täälläkkii sormet ristissä, että kaikki on hyvin!

Meillä on vauva ekaa kertaa kipeänä. Onneksi aika lievästi, ilmeisesti voisi oireiden perusteella olla rotavirus (vaikka on rokotettukin), mutta vaikea sanoa. Joku useamman päivän kuumeinen ripulitauti kummiskin. Ei sitten aloitetakaan tänään kiinteiden maistelua kuten oli suunniteltu, kun on raukalla vatsa jo valmiiksi sekaisin.

Voimia Zeni odotukseen! <3

Ihan neuvoton olo. Vauva on jo useamman viikon oksentanut päivittäin, yleensä ajoittuu iltaan tai yöhön. Ajallisesti yhdistän sen vain siihen kun tuo oppi kääntyilemään ja alkoi viihtyä mahallaan paljon, lattialla haluaa koko ajan kääntyä mahalleen ja olla siinä ja yölläkin punkee itsensä aina mahalleen. Lähes päivittäin oksentaa kerran joko ollessaan lattialla tai sängyssä mahallaan tai sitten illalla yöunille valmistautuessa syötön yhteydessä. Olen pohtinut voiko tuo mahallaanolo olla syynä tähän mutta miksi sitten laatta lentää useita kertoja viikossa juuri illalla syöttäessä? Ja kun ei tosiaan ole puklailua vaan vuolas mahantyhjennys...

Meilläkin oksennetaan kaaressa useita kertoja aina mahalle käännyttäessä/mahallaan ollessa. Meillä puklailu/oksentelu ei suinkaan ole tässä iän myötä vähentynyt vaan nimenomaan liikkumisen myötä lisääntynyt. Mutta ei tuota liikkumista voi estääkään, joten täytyy vaan toivoa, että alkaa ruokatorven portit pikkuhiljaa pelittämään...eihän se kivaa katottavaa ole :sad001

Meillä on pulauttelu pikkusen ehkä vähentynyt kiinteiden maistelun myötä - samaan aikaa korvike vähentynyt. Tämä ehkä meillä se selitys.

Meillä on nyt öistä tullut todellisia ralleja, tyttö herää joka yö yleensä 2 tunnin välein, välillä tunnin välein tai useammin. Sama toistuu joka yö, riippumatta mahdollisista vatsavaivoista. Meillä ollut nuha selkeästi pahensi tilannetta, mutta nyt nuhan ollessa jo pääosin ohi sama jatkuu. Vaikuttais ehkä, että tytöllä alkaa olemaan jonkunmoista eroahdistusta eikä osaa nukahtaa itsekseen? Äiti on ihan zombie koko ajan :confused: Alkuöistä siis haen tyttöä tissille tai joskus yritän silitellä uneen - aamuyöstä olen niin väsynyt, että haen tytön yleensä viereen. Se todennäköisesti vain pahentaa heräilyä, kun tissit on vieressä..o_O

Sufi, meillä on nyt myös jatkunut tosi huono nukkuminen viimesen flunssan jälkeen eli yli viikon nyt. Kuluttavaa, kun ennen nukkui tosi hyvin. Noo, katsotaan miten kehittyy...

Annislan vauvalle paranemista!

Ja meilläkin pulauteltiin/oksenneltiin tosi runsaasti kun liikkuminen lisääntyi, nyt se on jotenkin kummasti vähentynyt...

Niin ja mun puolesta kaikki saa omanapailla just niin paljon kun tarvii, sitä vartenhan vertaistuki on! :Heartblue

Voisko olla Annisla noro? Herkästi sairaalaan jos on kuivumisen merkkejä. Pikaista paranemista! Ja kiitos :)

Skylar, se BB on kantoreppu meillä. Mutta monet kätilöt ja lääkärit täällä sanoo, ettei se ole hyvä kun siinä ne jalat vaan roikkuu, eikä ole M asennossa. Voi tietty olla että BB:llä uusimmissa versioissa sen on parempi mut se meidän on ainakin 7 vuotta vanha... Mutta otan sen silti mukaan koska kuten sanottu, en usko että me pitkiä aikoja tyttöä siinä kannettais :)

Meillä kans tyttö nyt kääntyilee tosi paljo ja eilen iltana alko huuto kuulua sängystä kun oli mahalleen kääntyny eikä jaksanu enää päätä pidellä :grin

Huvittaa vaan ku aina kun kuvittelee että nyt on kaikki hanskassa ja kunnon rutiini päällä, niin eiköhän tyttö päätäki et ei enää tykkääkkään tehä vanhaan malliin! :eek: Kuten se et viikon ajan nukahti aivan ihanan helposti päikkäreille ku laitoin vaan sänkyyn. Nyt pitää aina joko imettää makuullaan meidän sängyssä, jotta nukahtaa siihen, tai lähteä vaunuilla kävelylle. Ja kun appivanhemmat oli viikonlopun kylässä ni ei millään enää onnistunu nukkumaan meno illallakaan...

Me ollaan kuitenki sairasteluilta säästytty. Kuulostaa tosi rankalta nuo teidän yövalvomiset joten tsemppiä kaikille joiden vauvat sairastelee! :)

Mä mietiskelin tänään noita meidän yövalvomisia ja mietin, että onkohan se osin vain nälkää? Meinaan meillä tyttö on vähentänyt illalla syömistä runsaasti (meillä edelleen osittaisimetetään), aiemmin meni illalla 180 ml korviketta, nyt on mennyt hyvänä iltana 160 ml. Ja tyttöhän on kasvanut ja paljon!

Meinaan tänään testata, että annan ensin pulloa ja sit tissiä, et pääsis selvyyteen aiheuttaako se nälkä heräämisiä. Ettei nyt ainakaan mikään muu olisi syynä. Itse tarvin vähän unta nyt!

Tuollaista kaulahuiviviritelmää olen itsekin käyttänyt kun ostettiin Emma-merkkinen halpisrintareppu jossa kanssa vauvan jalat jää roikkumaan. Ei ole hyvä reppu mutta kelpaa kun tarvitsee kotona saada hetkeksi vaikka siivousrauha. :)

Meillä oli kyllä jo eeppisen huono yö. Tyttö meni petiin 20.00, nukahti. Heräs ekan kerran 22.00 ja sen jälkeen vähintään tunnin välein. Hain tytön 5-6 tissille / rauhoittelin, kunnes 4-5 välillä itki/vaikeroi 3 kertaa tunnin aikana. Joka kerta rauhottui sänkyyn tissin tai sylin jälkeen, mutta sit taas. Vaipat vaihdoin tässä kohtaa (ei yleensä olla vaihdettu yöllä). Viimeisen kerran jälkeen otin viereen ja tyttö söi molemmat tissit ja nukkui siihen saakka, kunnes mies-raukka heräsi töihin, eli yli 2 h. Nyt on hyvät neuvot kalliit, että mitä vois tehdä.

Kuulostaa Sufi rankalta ja osin varmaan kyseessä on tää four month sleep regression. Kuukkeloi se, saattaa löytyä vinkkejä! Toivotaan vaiheen pikaista ohimenoa!

Meillä on ollut myös pari huonompaa yötä :sleep011 Anni on alkanut heräämään joskus puolilta öin ihan vaan huutamaan :sad001 Viereen kun ottaa niin rauhottuu taas, mutta jos edes suunnittelee siirtävänsä omaan sänkyyn, niin huuto alkaa taas. Maitoa ei mene öisin sen enempää kuin normaalistikaan eikä ole nälkäinen tuolloin alkuyöstä herätessään. Aamulla likkaa taas nukuttais, harmi kun veljet herää seiskan-kasin aikaan... Eikä mua ainakaan helpota tää syys-raskaus-kilppariväsymys :gen113

Meilläkin heräillään nykyään öisin syömään useammin kuin 2-3-kuisena. Tyttö ei myöskään nukahda millään omaan sänkyyn. Katkonaisista öistä huolimatta saan ilmeisesti itse riittävästi unta perhepedissä, kun yleensä mulla on aamuisin ihan levännyt olo. Joskus olen tunnin väsytystaistelun jälkeen saanut tytön nukahtamaan omaan sänkyynsä, mutta helpommiksi olen ne yöt kokenut, jolloin käydään yhdessä nukkumaan mun sänkyyn. Ehkä mä sitten yritän totuttaa tytön aktiivisemmin omaan sänkyyn, kun ollaan aloitettu kiinteät, ja on ehkä helpompi rytmittää päiviä ruokailujen mukaan. Nykyään mä luovin vauvan kanssa päivät miten parhaiten milloinkin näen ottaen huomioon myös kahden koululaisen, koiran ja kahden kissan (joista toinen diabeetikko, jolle piikitetään insuliinia 12 tunnin välein) tarpeet ja aikataulut.

Meillä siis mennään nyt 4,5-kuisena vielä täysimetyksellä. Viime viikolla 4 kk-neuvolassa terveydenhoitaja sanoi, että hyvin voidaan kasvun puolesta jatkaa täysimetystä ainakin 5-kuiseksi. Katsotaan seuraavassa neuvolassa, miten siitä eteenpäin sitten. Mielelläni täysimetän siihen puolen vuoden ikään, kunhan se vain riittää vauvalle.

Meillä puklaillaan yllättävän vähän. Olen sitä joskus ihan ihmetellyt, kun mun isommat lapset puklaili aikoinaan mun mielestä paljon enemmän. Tämä vauva on alusta alkaen tuntunut osaavan imeä juuri tarvitsemansa määrän maitoa, kun ei puklaa paljoa, ja kasvaa tasaisesti. Joskus parin ekan kuukauden aikanahan se sai raivareita rinnalla, mitkä lopulta tulkitsin niin, että se halusi imeä, mutta ei halunnut enempää maitoa. Tutti auttoi siihen. Nykyään ei huoli tuttiakaan enää.

Meillä kanssa heräillään yöllä nyt useammin kuin ennen, mutta olemme taas siirtyneet perhepetiin, ja se on tehnyt yösyötöistä helppoja ja saan mielestäni tarpeeksi unta. Pojalla on myös tullut eroahdistusta, jos nukuttamisen jälkeen herää yksin sängyssä illalla alkaa yleensä huuto, johon vain imettäminen auttaa. Mutta silti yöt sujuvat meillä vielä hyvin! Ilman perhepetiä olisin varmaan aika zombi myös, mutta sen avulla olen useimmiten nukkunut kuitenkin hyvin. Tsemppiä teille, joilla yöt on vaikeita! On varmasti rankkaa.

Pojalla on edelleen ripulia (kuudetta päivää), mutta on muuten tosi hyväkuntoinen ja hyväntuulinen, eli en ole tuosta kovin huolissaan, vaikkei vielä olekaan ihan parantunut. En usko, että on kuivumisen vaaraa, kun kakkaa ihan normaalein väliajoin, se sisältö vain sitten on normaalista poikkeavaa. Meillä vanhemmilla on nyt taas flunssa, ja jännätään saako poju sen myös ja onko yhtä rajuna kuin mulla nyt (lähinnä nenä ihan tukossa, vauvalla sama olisi varmaan ihan kamalaa). Toivotaan, että ei saa. :)

Kiinteiden maistelu meinataan alottaa heti, kun vauva on täysin parantunut mahataudista. Eli n. 5 kuukauden ikään se sitten ajottuisi. En kyllä malta odottaa!

Meillä muuten myös oksennellaan taas paljon, mutta itse olen laittanut sen mahataudin piikkiin. Muuten puklailu oli jo vähentynyt, ja luulen sen ehkä liittyvän siihen, että välttelen maitotuotteita. Epäilen siis, että pojalla saattaisi olla lievä maitoallergia (oireina puklailu, ihottuma kasvoissa, ponnistelu/ummetus). Toistaiseksi välttelen edelleen maitoa, mutta varmaan rupean asteittain lisäämään sitä taas takaisin ruokavaliooni, ja katson tuleeko oireita ja mikä olisi minun ruokavalion (joka on nyt aika rajoittunut) ja oireilun kannalta paras kompromissi.

Meillä päätettiin nyt kokeilla tämmöstä lempeää unikoulutusta (tämä on muutenkin mielestäni ollut jo vähän liian pitkään tauolla), eli kokeillaan nukahtamista ilman äitiä :D Meillä siis tyttö aloitti joskus 2,5 kk ikäsenä (ellen ihan väärin muista) hylkimään isäänsä iltaisin ihan järjettömillä raivoilla. Sitten rupes menemään vähän siihen, että kaikkiin raivoihin vastasin aina minä ja tissi. Nyt yritetään, että isäkin olisi rauhoittava elementti, eikä siihen rauhoittumiseen ja nukahtamiseen assosioituisi pelkkä tissi :) Jos tästä nyt jotain tolkkua saa :)

Skylar, tuo vaikuttaa hyvinkin tutulta. Äkkiseltään luettuna olemme ihan oikeilla jäljillä, että nyt ei ole minkään kovinkaan massiivisen unikoulutuksen aika vielä, vaan mennään öisin ihan samoilla linjoilla :) Minun selkävaivojen takia meillä tyttö nukutetaan omaan sänkyyn ja sieltä siirtyy jossain vaiheessa yötä yleensä perhepetiin > noissa artikkeleissa sanotaan (onneksi), että uusia kikkoja ei kannata kokeilla :) Toki tuo meidän isä nukuttajana nyt hieman sotii tätä vastaan, mutta koen, että ehkä siinä tarkoitetaan sitä yöheräilyä enemmän. Mene ja tiedä.

Saa nähdä miten tämä edistyy. Tänään tyttö nukkui (viimeaikaista) normaalia vähemmän päikkäreitäkin, eli ei ole nukkunut juur ollenkaan...

Kiitti Skylar vinkistä ton huivin kanssa! Pitää sit niin tehdä sillon reissussa :)

Mä epäilen että meidän tytöllä puskee hampaita pintaan ku on alkanu olla paljon kärttysämpi päivisin ja tunkee koko ajan jotain suuhun jauhettavaksi. Yöunet ei oo viel menny onneksi (paitsi sillon ku jotain normaalista poikkeavaa tapahtuu kuten tulee vierait), mutta nukkumaan laitto taas takkuilee. Mä hoidan aina sen iltarutiinin ja kokeilen laittaa sänkyyn. Ja yleensä tyttö alkaa sit kuitenki itkee jolloin isänsä menee ja kantaa hänet uneen, koska mä en jaksa kantaa eikä kärsivällisyys riitä :D Mutta oiskohan muillakin samaa kun kuulostaa et niin moni heräilee öisinki paljo enemmän...

Sufi, ihmettelit noita sun vauvan yöheräilyjä ja mietit että olisko nälkää. Oletko siis aloittanut jo kiinteät? Meillä kans alkoi tyttö neljän kuukauden ikäisenä heräilee taas öisin tissille vaikka oli jo aiemmin yöt nukkunu läpi. Tulkitsin sen niin että oli tosiaan nälkä ja aloitin soseilla kokeilun. Soseiden jälkeen ja etenkin iltapuuron aloittamisen jälkeen alkoi tyttö taas nukkua yöt hyvin.

Mä oon jotenki tosi ristiriitasta juttua kuullu siitä et milloin pitäis soseet aloittaa. Niin että jos on iso vauva niin tarvii aloittaa aiemmin että riittää ravinto. Mutta toisaalta taas sit että jos on hyvin kasvanu vauva niin voi vasta 6 kk jälkeen aloittaa soseet. Ottaapa siitä sit selvää... :D

Takaisin