Vauvojen kuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Skylar
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Itselläni on ollut kova kätkytkuolemapelko. Oli esikoisen kohdalla ja on ollut nyt. Sekä pelkäsin jo lapsena, kun minulle tuli sisarus (yli 10 vuotta ikäeroa), niin saatoin joskus ulkona ollessani juosta kotiin, kun kuulin ambulanssin äänen, ettei vain meille ollut tullut. Ja joskus öisin, kun heräsin niin kävin välillä vanhempieni makuuhuoneessa katsomassa, että hän on kunnossa.. :oops:

Kätkytkuoleman syystä, kun ei olla varmoja niin olen nyt koittanut järkeillä sen verran, että jos näin kävisi niin en pystyisi sille mitään. Esikoisen kohdalla tuli menetettyä paljon yöunia sen takia, että oli pakko olla vähän kuin vahtina ettei mitään käy.

Tuosta perhepedistä ollaan kyllä montaa eri mieltä. Juuri luin viikonloppuna täältä yhden jutun http://www.vau.fi/Meilla-on-lapsi/Terveys/Uni/Perhepeti-luo-turvaa/

Välillä olisi ihana pitää tyttöä ihan vierellä, mutta itselläni on parempi mieli, kun hän nukkuu omassa pinnasängyssään. Sekin on kuitenkin vain 60cm päässä :)
Meillä esikoinen heräilee monesti vielä öisin ja tulee yöllä meidän sänkyyn, että ei siinä kyllä tilakaan riittäisi, kun ovat isänsä kanssa kovia pyörimään :grin

Tyttö oppi nyt kunnolla viikonloppuna kääntymään mahalleen, joten yöt on menneet hyvin levottomiksi, kun hän saattaa herätä ja kääntyä ja voimat tietty jossain vaiheessa loppuu eikä osaa vielä mennä mahalta selälleen.
Tytön nukkumisasentokin on muuttui samalla niin, että nukahtaa nykyään kyljeltään.

Nyt kun tuttikin on kelvannut silloin tällöin, niin on vähän tuonut helpotusta ja saattanut sillä saada esim. lisäaikaa hankittua, jos on kesken kauppareissun herännyt ja jostain syystä alkanut kiukututtaa :)

Meillä on ollut viime päivät aika levotonta, kun joku mahapöpö kävi kylässä. Poika oksensi pari kertaa, ja maha on ollut ihan kuralla... *huoh* Vähän väsyttää, mutta toivottavasti yöt paranee pian...

Meillä tuntuu nyt poika nukkuvan paremmin yönsä pinniksessä, ja samoin oma fobia on sitä myöten helpottanut. :) Viime yönä jopa imetin niin, että poika oli pinniksessä ja minä vieressä omassa sängyssä (ei ollut kyllä helppoa) ja sain siten nukahtamaan suoraan pinnikseen.

Onkos kellään muulla vauvalla vielä ollut sen kummempaa ihottumaa? Meidän pojan poskessa on ollut nyt pari päivää punainen läntti, ja epäilen että voisi olla atooppisen ihottuman alkua. Itsellä ei ole siitä mitään kokemusta, mutta vahva allerginen tausta kyllä löytyy, niin ei olisi mikään ihme jos pojasta sitten tulisi atoopikko. Toivottavasti ei paljoa pahene!

Poitsulle on tulossa jo kolmas hammas, alakulmahammas on melkee läpi :o tää on päättäny tehä kaikki näköjää ennen 1-vuotis synttäreitä... :D

Oon muutaman kerran maininnut tytön kovasta pulauttelusta, mikä alkoi sen jälkeen kun sai ensimmäisen rotarokotteen. 3kk neuvolassa, kun mainitsin asiasta niin eivät uskoneet rokotteen aiheuttaneen pulauttelun lisääntymistä/pahenemista. Sainkin kuulla sitten ensimmäistä kertaa maidon sakeuttajasta, josta voisi olla apua.
Tuli sitten sellainen paketti ostettua ja olen nyt n. viikon sitä antanut.
Pulauttelua on, mutta nyt se on sellaista normaalia eikä tule niin paljon, että tyttö melkein tukehtuisi ja vaatteet olisi ihan märät jokaisen ruokailun jälkeen. Ja vaikka ruokailusta olisi kaksikin tuntia kulunut niin saattoi pulauttaa oikein kunnolla.
Onneksi osasivat antaa neuvolassa ohjeita :)

Meillä on tytöllä ihmevaihe menossa tällä hetkellä. Päivisin ei nuku enää melkein yhtään. Ainoat hetken kun on tällä viikolla nukkunut niin on aamulla, kun viedään esikoinen eskariin (alle 45min reissu) ja kun haetaan eskarista. Öisin nukkuu hyvin huonosti, kun jatkuvasti pyörii ja haluaa kääntyillä, jonka jälkeen alkaakin kitinä. Tutilla nukahtaa uudestaan, mutta vähän ajan päästä taas alkaa.. Eli voitte varmaan kuvitella missä kunnossa mun hermot on...:smiley-angry003

Kiva kuulla, Gemini, että maidonsakeuttaja on toiminut! Ehkä meidänkin pitäisi kokeilla tuota. Meillä poika myös pulauttelee ihan hirveästi, ja ajattelin juuri soittaa maanantaina neuvolaan ja kysyä tuosta pulauttelusta, ja saada ylimääräisen punnituksenkin sen takia. Meillä on kanssa yli kymmenen pulautusta vähintään päivässä (en ole vielä laskenut tarkkaan, mutta usealta kymmeneltä kyllä tuntuu), ja lattiat ja sohvat ja äidin vaatteet täynnä puklutahroja, vauvankin vaatteita saa puklausten vuoksi vaihtaa useasti (vaikka vaihdan vasta sitten kun on läpimärkää) ja harso pitää aina olla lähettyvillä. Olen jo miettinyt, voisiko olla maitoallergiaa tai vastaavaa, kun puklumäärät on niin hurjia (ja lisääntyi itse asiassa myös ekan rotavirusrokotuksen jälkeen), tai sitten refluksia - tosin ei onneksi vaikuta olevan kivuliasta tai sinänsä haittaavan poikaa. On niin vaikea sanoa kun ei ole muuta kokemusta vauvojen normaaleista puklumääristä, mutta tuntuu kyllä ettei ehkä ole normaalia enää tällainen. Ja niin paljon maitoakin kuluu hukkaan!

Meillä ilmeisesti rota pyörii masussa, rokote siis, kun pieree ja volisee yötäpäivää.. Puuuuuuuuh.

voi miten tää aika menee nopeasti! :( huomenna meidänkin tytteli jo 4kk! Nyt jo ikävä sitä aikaa ku yhdessä jännättiin tulevia synnytyksiä ja valitettiin raskausvaivoja!

Meilläkin selkeästi rota lisäsi puklailua....

Ihan samaa olen tässä ihmetellyt, meillä torstaina jo 5 kk täynnä. :Heartred Kai se on kohta myönnettävä että poika kasvaa ja alettava edes niitä soseita maistelemaan...

Eilen kierittiin ekaa kertaa parin metrin matka, joten kaipa tuo piakkoin jo lähtee enemmänkin liikkeelle.

pöö pitkästä aikaa :) pitää taas kirjottaa romaani :grin mut siis johkin nää päivät vaan hukkuu tän vauvan kanssa :eek: en mitenkään käsitä,että kohta loppuu jo lokakuukin.ei tässä mitään oo tullu tehtyä,perus vauva-arkeen se aika vaan menee...ollu kyllä ihanaa koko perheenä kölliä kotona,kun mies pitää vanhempainvapaan ja mä oon työmarkkinatuella (räknättiin et näin jää sama raha käteen mitä olis jääny jos mä olisin ollu vanhempainrahalla ja mies töissä)
nyt on 4viikkoo luotu vauvalle kunnon päiväunirytmiä kun lakkas nukahtamasta tissille; on tullu hyvin vaunuiltua tässä ny si.likkahan ei nukahda meinaan kun liikkuviin vaunuihin :p nukkuu yhet pitkät päikkärit,enkka on 4h...piti jo äitin käydä kattomassa ollaanko siä enää hengissä :eek::grin (pieni kätkytkuolemapelko täälläkin.on se hemmetti,ensin pelkäsin keskenmenoo,sit kohtukuolemaa,sit et synnytyksessä käy jotain ja ny si tota.hitto harmittaa kun tuntuu et ressaan koko vauva-ajan ohi...)

täällä nukutaan perhepedissä ja ilman tuttia,eli aika hyvin saa tissitellä...päivisin ei enää niin malta kun on paljo kaikkee muuta,syötöt on tyyliin pari imua, *heikato kissa raapimispuussa* pari imua *heikato iskä menee pihalle* jne :p:grin yöllä elise on si tankannu tosi tiheesti.itelle paljo helpompi sillon perhepeti kun ei enää aina ees herää kun likka nappaa tissin suuhun,sen verta et sen hädintuskin rekisteröi ja jatkaa unia :)

ekoista piikeistä tuli vähän harmia mut toinen rota ei onneks enää pistäny pakkia kovin sekasin.nää oli siis jo aikaa.nyt oli 15.10. lääkärineuvola; 7760g ja 64cm pärähti mittariin.ei sitä silti tajunnu kuinka paljo toi on kasvanu ennenkun käytiin samana päivänä kattomassa ystäväni kaksiviikkosta nyyttiä,jestas se oli pieni :eek::love7 aika möhkö oli elise siihen verrattuna:grin kauheen paljo jääny jo vaatteita pieneks,niitä saa koko ajan olla käymässä läpi.puuh.

kehityksestä; meillä on viime aikoina keskitytty höpötteleen ja keksitty kädet ja kaikki tungetaan suuhun :grin outoo on toi,että elise ei niinkun viitti tota kääntymistä reenata yhtään o_O osaa sen,muttei käänny.eiks yleensä sanota et kun vauva keksii jonkun jutun niin sit se on koko ajan tekemässä sitä?no ei tää vaan...eilen käänty piiiiitkästä aikaa taas mahalleen,ihan kun todistaakseen et kyllä mää tän osaan.mut käänty siis vaan ton kerran; sit kun alko väsytteleen ja käännyttiin takas selälleen niin ei enää toista kertaa kääntyny :p jotenkin hämmentävää.samoin tää kehitys on tosi rasittavaa kuunneltavaa...siis raivooko muiden lapset koko ajan kkun ne opettelee jotain?meiän likalla menee heti hermo.pistää sen mahalleen (tai se jollain säkällä ite kääntyy) niin ei mee kun joitain sekunteja kun alkaa ihan karmee huuto joka vaan yltyy kun likka suuttuu kun ei pääse eteenpäin.tiedossa siis seuraavat puoli vuotta huutoo kun sit harmittaa kun ei pysy viä istumassa,tai seisomassa,tai ei osaa kävellä....huoh o_O:grin

Meillä käännyttiin just kans mahalleen, mutta sen jälkeen ei oo jätkä pahemmin yrittänyt kääntyillä, pötköttää vaan selällään. Vielä ei sängyssäkään pyöritä, vaan samassa asennossa nukkuu koko yön.

Nukkumaan menot (yöunille) ovat helpottuneet paljon, kun poika osaa nukahtaa sänkyynsä itsekseen eikä enää olekaan katastrofi, vaikka heräisi tissiltä sänkyyn kannettaessa. Sinne se jää nyrkkiään lussuttamaan ja simahtaa. Päiväunille meno käy aina kauheiden huutotaisteluiden saattelemana, mutta nukahtaa niillekin yleensä helposti. Päiväunia on 2-3 kpl, yhteensä 4-6 h.
Perhepeti ei meillä toimi, siinä ei kukaan nuku hyvin. Niin ihanaa kuin olisikin nukkua joskus poika kainalossa. Mutta kun hän on tottunut aina vain ruokailemaan mun vieressä sängyllä, niin ei osaa ilmeisesti maidon hajussa rauhoittua nukkumaan, vaan raivoaa, kun haluaa tissin suuhun, vaikkei kuitenkaan halua, kun ei ole nälkä. Yhtenä iltana väsyneenä syötin pojan poikkeuksellisesti sängyssä (yleensä vain aamujen juttu) ja nukahdettiin siihen. Yöllä havahduin, kun poika söi taas (normaalisti yöt menee ilman syöttöjä). Siitä sitten käänsin kylkeä ja jatkoin unia, mutta eikös poika taas tunnin päästä havahtunut ja ruvennut lussuttamaan mun selkää. Tissi ei kuitenkaan kelvannut, koska ei ollut nälkä, ja loppuyö menikin erittäin rauhattomissa merkeissä. Että ei perhepetiä meille...

Kuinkas monta kertaa vauvat toisilla täällä päivän aikana syö? Meillä on ainakin kuukauden päivät menty pääosin 4 syötöllä per päivä, joskus harvoin 5 kertaa. Molemmat tissit menee joka syötöllä. Ja puklailua riittää, huoh... Mun mielestä toi 4 kertaa on tosi vähän? Mutta jos tyrkytän tissiä useammin, niin siitä seuraa lisää puklailua ja vatsanväänteitä. Katsotaan mikä on 4 kk neuvolassa painon tilanne, vähän jännittää...

Meillä syödään monen monta kertaa en edes ole laskenut :) Mutta yksi syöntikerta kestää sen viisi minuuttia, kun ei vissiin malta syödä kun näläntunteen pois, nii sitten syödään useammin :)
Yöllä herätään 2-5 kertaa syömään, ja aika usein nostan takaisun omaan sänkyyn että itselläni on hieman enemmän tilaa nukkua, mutta aamuyöstä kyllä jää viereen nukkumaan. Tuo 2½-vuotiaskin kun tulee melkein joka yö meidän sänkyyn, niin alkaa olemaan ahdasta :) Ja noista herätyksistä en tarkkaan osaa sanoa, kun tuo meidän isompi pieni mies herää myös edelleen monta kertaa yössä, niin saattaa olla että Putte siihenkin herää ja haluaa sitten huikat, kun yhtä lyhyet on yösyönnit :)
Päiväunien määrääkään en ole laskenut, muutamat taitaa nukkua :) Putte nukkuu kun väsyttää, yleensä päivät nukkuu keinussa.
Kyllä nyt kolmannen kanssa huomannut, että hälinää riittää koko päivän kun ei edes tommoiset jää mieleen, että monesti nukkuu, syö... :) Mutta hyvin tuo ainakin kasvaa :)
Ja yhdet 1½-2½h päikkärit meillä nukutaan kaikki samaan aikaan, niin saa mammakin oman pienen hetken :)

Muokattu viimeksi:
Kiva kuulla heidin kuulumisia!

Poitsu syö yleensä 5 -6 kertaa päivässä. Tai siis vuorokaudessa. :) Ja syö vaan yhden tissin kerrallaan. Aika vähän tuokin ja paino olikin notkahtanut viime neuvolassa. Mutta ei tuo suostu syömään enempää, joten en ole huolissani. Kyllähän se söisi jos olisi nälkä! :grin

Päiväunia nukkuu nyt yleensä kolmet.

Mä en ole laskenut, mutta veikkaisin että n. 6-8 kertaa syötäisiin meillä päivisin ja öisin 1-2. Yleensä koitan syöttää liian usein (vanhasta muistista), ja poika saa sen vuoksi raivareita kun sitä ei kiinnosta. Voisin kyllä kuvitella, että harvemmilla syötöillä ehkä noi vatsaväänteet ja puklailutkin voisi helpottua, voisi kokeilla! Toisaalta meidän poika on nyt niin hoikka, että en mielellään raaskisi vähentääkään syöttämistä. Ja maidonsakeuttaja voisi olla tosi jees, mutta se taitaa olla aika vaikea imettäessä niin enpä tiedä viitsinkö siihenkään rumbaan lähteä.

Mä kokeilen huomisesta eteenpäin maidotonta ruokavaliota viikon tai pari. Ihan vain, että näkee vähentyykö pulauttelu ja kakan punnertelu sillä vai ei. Nyt on siis muutaman kerran ollut myös vähän ihottumaa poskissa, joka voisi noiden puklailujen ohella viitata maitoallergiaan (tai sitten ei).

Nyt tuo juuri pulautti kauhean kasan maitoa meidän villamatolle! :eek:Shit, ei olisi pitänyt antaa pyöriskellä lattialla! Meillä siis poika nyt oppi kääntymään selältä masulle vasemman puolen kautta (aiemmin oikean), ja siitä innostui sitten paljon enemmän ja eilen kääntyi yli 20 kertaa (oikean puolen kautta kääntynyt yhteensä 5 kertaa), ja edelleenkin aina koittaa jos jonnekin laskee.

Tottahan se on Akidi, ettei sitä enää useamman lapsen kanssa ole aikaa analysoida vauvan päivärytmiä. Mäkin olen sentään jo luopunut mun syöttö- ja nukkumissovellusten käytöstä. :rolleyes: Eli siis puhelimeen kirjasin ruokailujen ja unien ajat ja kestot. Nyt mennään jo melko samalla rytmillä joka päivä.

Vaipanvaihdosta alkaa muuten pikkuhiljaa tulla tosi hankalaa!

Meikäläinen nyt jotenkin sekosi ja heti latasin kännykkään sovelluksen päivärytmistä :D En tiennyt että semmoisia on olemassa, muutoin oisin varmaan tehnyt tuon jo aiemmin.

Mä olen ehkä vähän turhan rento ja menevä äiti, sillä me ollaan tytön kanssa harrastettu jo syyskuun alusta saakka vauvajumppaa ja -muskaria. Nyt aloitetaan vielä toinenkin jumppa (lähinnä siksi, että minun oma selkä on pakko saada kuntoon). Nyt tuntuu, että onko tässä sitten hieman ns. lapsentahtisuus kärsinyt, kun olen yrittänyt ajoittaa syöttöjä aina tiettyihin aikoihin. Viime viikolla harrasteet olivat tauolla ja tuntui, että päivärytmi muodostui ihan erilaiseksi... Onko muut harrastaneet jo vauvojen kanssa päivisin?

En toki tiedä, onko tässä meikäläisen imetyksellä jotain osaa asiaan. Meillähän oli imetyksen alku tosi takkuinen ja on käytetty korviketta lisänä koko ajan. Aina välillä tulee kausia, että käytettävä korvikkeen määrä pysyy samana pitkään ja muutaman viikon päästä sen kulutus pomppaa kovastikin ylös päin. Nyt huiman kulutuksen (700+ ml/päivä) jälkeen korvikkeen määrä on taas tippunut n. 500 ml/päivä tasolle. Liekö sitä, että meikäläisen maidontuotanto laahaa ns. tytön tarpeen perässä, kun korviketta käytetään koko ajan? Olen välillä miettinyt täysimetyksen yrittämistä, mutta se tuntuu tässä vaiheessa jo vähän vaikealta. Tytön paino oli viimeksi +12 käyrällä, eli sinänsä varaa voisi kai olla pienelle testille.

Nyt mä rupeenkin seuraamaan tuolla sovelluksella unimääriä ja päivärytmiä, jos homma selkenis :) Kiinteiden aloituksen kanssakin olen ihan pihalla, että milloin mä sitä ruokaa sitten antaisin ;)

Meillä kyllä on ruokailuvälien pidentyminen auttanut mahavaivoihin. Ja samalla on päiväunet pidentyneet ja se taas on vähentänyt yleistä kärttyisyyttä (vähentänyt, ei poistanut...:grin). Puklailua kyllä on, mutta ei mitenkään ylenpalttisesti kai. Joskus kyllä aika reilusti ja vauva sekä minä ollaan ihan märkiä. Kylläpä meidän vauva syö sitten tosi harvoin, tosiaan 4-5 kertaa koko vuorokaudessa. Ruokailut tosin kestää edelleen sen 20 min - 1 h.

Mä olin ihan koukussa niihin sovelluksiin, koko ajan piti olla puhelin hollilla jotta sai täsmälleen oikeat ajat kirjattua ylös. :grin Olen kyllä muutenkin tällainen lista- ja excel-ihminen. :rolleyes:

Takaisin