Vauvojen kuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Skylar
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
sufille: Meillä oli rokotteen annosta pari päivää, kun alkoi tulla oireita. Eli lähinnä sitä, että on ummetusta ja poika ponnistelee useita kertoja päivässä, ennenkö mitään tulee lopulta ulos (ja sitten lopulta sitä tulee tosi paljon), ja on sitä ennen helposti kiukkunen ja turhautunut. Samaten on puklaillut tosi paljon, ja tällöin haluaa että kanniskellaan pystyssä. Nyt on siis huomenna viikko rokotuksesta, ja vielä on kyllä vähän oireita, mutta ne on jo lieventymässä. Ja ekoina päivinä oli myös ripulia, mutta se meni nopeasti ohi. Ekalla rokotuskerralla oli kanssa ummetusta rokotteen jälkeen, joka silloin kesti noin viikon, joten veikkaisin että meillä tää rokote vaikuttaa näin.

Meillä on vähän mietinnässä mitä tehdä (tai voiko edes mitään tehdä) päiväunien suhteen. Poika nukkuu useita sellaisia 15min-1h päiväunia päivän aikana, mutta ei juuri ikinä pidempään ja mitään sellaista kunnon päivärytmiä täällä ei ole ollenkaan. Toisaalta en ole missään vaiheessa kirjannut uniaikoja ylös tai mitään muutakaan tällaista systemaattista rytmiä yrittänyt rakentaa, että ehkä on ihan vaan oma vika. Nyt en siis kauheasti uskalla suunnitella päivälle menoja rytmin puuttuessa, tapaamisiin pääseminen ajoissa on aina yhtä hullunmyllyä ja yleensä tulen myöhässä kun vauvan unet/ruokinta/vaipanvaihto ajoittuu "väärin". Nukkumaan menee onneksi aika hyvin 23 maissa ja herää yöunilta 8-9 lähes joka päivä. Yösyöttöjä meillä oli ennen vain yksi, mutta nyt tuntuu lisääntyneen noin kolmeen per yö. Toistaiseksi olen jaksanut ne hyvin, mutta vähän jännittää meneekö meillä vain vaikeampaan nyt aina siihen asti kunnes aloitetaan kiinteät.

Mä en noista säännöistä ja ohjeista niin tarkkaan tiedä, mutta kun aloitettiin varovasti se eka viikko ni meillä on menny ihan hyvin. Kakka on muuttunu kovemmaksi tietysti ja sitä pitää vähän kovemmin pojun vääntää, mutta siitä ei oo mitään mahakipua tullut tai muutakaan oiretta. Meijän neuvola täti on muuttunut ihan natsiksi kaiken suhteen niin sille en viitsi edes sanoa. Mutta sehän on joka lapsesta kiinni miten sen sietää :) ja siis banaanilla aloitin koska sillä on meidän lähipiirissä kaikki lapset alottanut ;) en kyllä muuta uskallakkaan vielä antaa.

annisla, meillä on ihan samanlaisia mietintöjä/haasteita päikkäreiden kanssa. Tyttö on nukkunut aika huonosti päikkäreitä koko ajan, nyt ilmojen viilennyttyä onneksi vähän paremmin. Yleensä paras rytmi olisi unien välillä pari tuntia valveilla oloa, siten että päikkäreitä on 3-4 päivässä. Mutta se on se ihannetilanne, todellisuus ihan toista :D

Aamupäivisin tyttö nukkuu nykyään n. tunnin unet (jos ollaan kotona), jos mennään johonkin tyttö nukku joskus 15 minuuttia tai joskus 1,5 tuntia. On jännä kuinka kotona nukahtaa helposti, mutta reissussa ihan miten sattuu. Kun iltapäivisin taas yleensä tyttö pitää nukuttaa erikseen vaunulenkillä, muutoin iltapäivän unet on yleensä 15-30 min... Tässä ei siis ole mitään logiikkaa, että aamuisin vaunuissa ei uni välttämättä tule, mutta iltapäivisin tulee :grin

Iltaisin tyttö saadaan myös parhaiten nukkumaan vaunuissa, kotona kitisee väsyä mutta ei malta nukkua.

Nukkuminen vaihtelee tosi paljon päivästä toiseen ja tänään taas itkettiin yliväsymystä hetki sitten...Yritän pitää suht samanlaista päivärytmiä, mutta se toimii vain, jos ollaan aamupäivästä kotosalla (eikä silloinkaan aina). Ehkä kiinteiden aloitus toisi meilllekin rutiinia tähän..

Meilläkn muuten kuolataan tosi paljon, hampaita ei vaan ole vielä näkynyt!

No mä just aattelin, että onko normia ettei vielä kunnollista "päivärytmiä" oo löytynyt, huomenna aattelin tiedustella neuvolassa asiasta, ja samalla kysäistä kiinteiden aloittamisesta.
Meillä on ollut pitkään tutti käytössä mutta jostain syystä täälläkin on nuo nyrkit löytyneet suuhun asti ja pahoin pelkään, että pojulista tulee kanssa peukkuilija - niinkuin vanhemmistaan

Hei tosta peukkujen imeskelystä, meijän poju kanssa harrastaa sitä mutta sille kelpaa myös tutti. Mä kanssa vähän hätäilin siitä ettei alkais peukalon imijäksi kun tutin voi heittää roskiin sitten ku on sen aika, niin mun isä rauhotteli ja muistutti että tässä iässä ja varsinkin kun liikkeelle lähtee on suu se millä tutustutaan kaikkeen. Eli mun mielestä turha huolestua jos ei lapsi lohdukseen imeskele peukaloa/nyrkkiä. Mutta tää on vaan mun mielipide :)

Meidän neuvolassa sanottiin, että tässä vaiheessa käsien imeskely kuuluu asiaan :) Meillä ainakin imeskellään kaikkea mahdollista muutakin :grin

Meillä oli eilen semmoset mysteeri-itkut, reilusti yli kaksi tuntia tyttö itki vähän väliä. Pitänee katsoa tekeekö hampaita, vai oliko vain joku muu huonosti.:sad001

Meillä ei vieläkään ole mitään säännöllistä päivärytmiä, poika 4.5 kk. Säännöllisyyttä on siinä, että menee nukkumaan noin klo 22 (saattaa herätä vielä syömään kerran vähän ajan päästä, riippuen onko malttanut illalla syödä) ja heräilee kahdeksan jälkeen aamulla, 0-1 syöttöä yleensä välissä, joskus harvemmin 2. Valvoo aamulla parisen tuntia ennen kuin käy päikkäreille. Päikkärit kestää sisällä hyvällä säkällä 45 minuuttia, yleensä vähemmän. Ulkona nukkuu paljon pidempään, ainakin niin kauan kun vaunut liikkuu mutta muutenkin saattaa nukkua yhteensä 1,5 tuntia. Loppu päivän rytmit riippuu sitten siitä kuinka pitkiä päikkäreitä malttaa nukkua ja miten syö ja onko jotain vaivaa... Olen laskeskellut, että 3-4 päiväunet nukutaan tässä vaiheessa.

Poika nukahti alusta saakka helposti itsekseen, enää ei meinaa nukahtaa muualle kuin vaunuihin tai syliin.

Ja sormet ja nyrkit on nyt täällä koko ajan suussa, tutti ei edelleenkään kelpaa.

Kehitykseenhän se kuuluu, että käsiin tutustutaan laittamalla ne suuhun :)
Nyt kun tutti kerran maistuu tytölle niin annan sitä silloin kun huomaan, että peukut on jatkuvasti suussa ettei ihan tavaksi kuitenkaan kehittyisi peukun imeskely.
Mies kyllä antaisi useammin, mutta itse en näe siihen mitään syytä, kun tyttö osaa nukahtaa ilman tuttia ja viihtyy muutenkin ilman tuttia. Silloin kun itkee niin yleensä siihen on jokin syy (ainahan tietty itkuun on), mikä vain pitää osata joko tulkita tai löytää kokeilemalla eri asioita. Itse kyllä itkut kestän sen verran, että jos en osaa itkua tulkita niin kärsivällisyys kestää kyllä itkun syyn löytämiselle, vaikka välillä vähän ärsyttääkin, jos mikään ei tunnu auttavan. Harvemmin omalle kohdalle näitä tilanteita tulee ja monesti kun tyttö itkee isänsä seurassa esim. nukuttaessa, vaikka tekeekin samat asiat kuin minä niin johtuu siitä ettei isä ole sama kuin äiti ja silloinkin itku on erilaista kuin esim. nälkäitku :)

Tänään tyttö oli niin lähellä kääntymistä aamulla, että saattaa tällä viikolla jo onnistuakin. Tytön mummi on tulossa kylään viikonlopuksi niin katsotaan, jos mummin iloksi vaikka sattuisi kääntymään :)

Jos itse lasken päiväunet aamulla heräämisen jälkeen niin meillä nukutaan se 3-4 kertaa.
Mä en ole huolissani tytön nukkumisesta päivisin, koska hän nukahtaa sitten kun väsymys on tarpeeksi suuri ja nukkuu kerralla sen verran kuin nukkuu, jonka takia päiväunet vaihteleekin ettei nukahda joka päivä samaan aikaan enkä häntä varsinaisesti pistä unille vaan monesti nukahtaa sen jälkeen, kun syö maitoa ja viime unista on tarpeeksi kauan.
Mutta sen verran itsekkäästi ajattelen, että päivän unet tulee olla nukuttu ennen 18.00 mennessä, että menee sitten samaan aikaan yöunille kuin esikoinen eli 20.00 - 21.00 välisenä aikana, että itse saan edes sen yhden tunnin omaa aikaa ja pääsen itsekin hyvään aikaan nukkumaan niin jaksan (tai no pakko vaikka ei jaksaisikaan) heräillä sitten yöllä paremmin, kun välillä nukkuu niin huonosti, että syöttämisten ohella heräilee muutenkin.

Jotkuthan sanoo ettei saisi vauvan unta keskeyttää, mutta itse olen saanut hyvin rytmitettyä, että tyttö monesti herää jo itsekseen viimeistään siinä 18 aikaan. Aluksi se oli niin, että 19 aikoihin tyttö heräili ja meni 21 jälkeen yöunille.
Tällä viikolla tyttö on heräillyt jo 17 aikoihin ja jaksanut olla hereillä sinne 20 asti ja tosi hyvin nukahtanut heti iltamaidon jälkeen, paitsi kun isä nukuttaa :p

En nyt tiedä mihin pitäis osioon pitäis kirjottaa niin kirjoitan nyt tänne. Tosiaan ollaan menossa ruotsiin laivalla, oisko kellään kokemusta että miten mahtuu liikkumaan vaunuilla vai pitäiskö jotain muuta miettiä? Maissa olisi vaan kiva olla vaunut...

Meillä oli tuplavaunut kun ruotsiin mentiin ja niillä ei kyllä laivalla paljon huvittanut liikkua kun ne joutui aina laittamaan kasaan kun hyttiin meni, joten otettiin laivalta lainarattaat. Maissahan toki tuplat oli hyvät.

Meillä tyttö mennee ihan vaivatta unille, oli sitten kyse päivä- tai yöunista. :)ja sen 3-4kertaa nukkuu päivällä. Saattaa jopa ennen yöunia nukkua pitkätki päiväunet ja silti nukahtaa helposti yöunille.
Onneks on nuo soseitten maistelut onnistunu tähän mennessä hyvin, eikä oo tullu erityisiä oireita misttään. Ja hyvin kyllä jo ossaa lusikasta syyvä.
Onpa kiva lukkee miten muilla vauvat liikkuu. Meijän tyttö ei vielä oo ympäri päässy, kylelleen kylläki :D

Neuvolasta terkkui, 4kk ja kaikki kunnossa :) Kysyin noista päikkäreiden määrästä, niinon ihan normaalia olla päikkäreillä 4-5 ja yösyöttö 0-1. Kiinteitä voidaan jo aloittaa, ajattelin ens viikolla aloittaa bataatilla, mitä mieltä te ootte? Oon kuullut, että peruna ja porkkana ei sovi kaikille aluksi...
Oli eilen ekaa kertaa mummolassa yötä ja oli ollut kuin unelma <3 vieraskorea sanon mää :D

Meidän pojalla mahaongelmat alkaa ehkä nyt helpottaa, eli saattoi tosiaa johtua rotavirusrokotteesta onneksi, eikä äidin liiallisuuksiin menneestä kahvinjuonnista. :oops:

Muuten menee tosi hyvin, poika tykkää enempi olla mahallaan ja kävelyheijaste on hävinnyt (ehkä morokin) ja tuntuu selkeästi kehittyvän koko ajan, mitä on ilo katsella. Ainut "varjo" meidän arjessa on, että olen huomannut kehittäneeni jonkinlaisen fobian kätkytkuolemaan sen jälkeen, kun poika oli 3kk vanha ja menin etsimään netistä tietoa (doh) ja luin, että se on yleisin juuri noin 3 kuukauden iässä ja perhepeti lisää ilmeisesti riskiä. Sen jälkeen olen koittanut siirtää yöimetysten jälkeen aina pinnikseen ja seurannut nukkuvan lapsen hengitystä, tosin usein ollaan molemmat kuitenkin nukahdettu meidän sänkyyn ja siitä on tullut huono omatunto. Oisi kiva kyllä keskustella näistä peloista esim. neuvolassa, mutta seuraava neuvola on vasta 4kk1vko iässä ja silloin se pahin "riskiaika" (heh) on itse asiassa juuri ohi. Mua samaten myös hävettää, miten pelkään tällaistakin asiaa ja en ole sen takia kehdannut muiden äitiystävien kanssa kauheasti puhua aiheesta. Mutta ainahan äitinä saa mistä vain revittyä pelkoja lapsensa suhteen, että pitää kyllä jotenkin opetella käsittelemään tätä menettämisen pelkoa ja päästä siitä yli.

Kätkythälyttimiäkin ehdin jo katsella nettikaupoissa, kaikki reippaasti yli 100 €. Jännä kyllä, että sellaisillekin on ilmeisesti kysyntää.

Muokattu viimeksi:
Kyllä muakin pelotti kauheasti juuri kätkytkuolema, ja vieläkin täytyy tarkkailla nukkumaan mennessä jonkun aikaa pojan hengitystä.. mut mä luulen et se pelko on aika yleinen ja ihan normaalia pelätä. Eikö teillä voi sit soittaa neuvolaan jos tuntuu että tarvitsee juttuseuraa?

Kyllä mä oikeastaan luulen, että voi hyvin soittaa neuvolaan jos tulee tarve. :) Yleensä tuo pelko kestää aika vähän aikaa ja ylipäätään en ole kovin ahdistunut kätkytkuolemasta, joten ei sitten ole tullut soitettua neuvolaan. Luulen, että varmaan suht normaalia tämäkin on. Mutta inhottavaa kylläkin, toivoisin melkein etten tietäisi kätkytkuolemasta yhtään mitään.

Mä olen kokenut perhepedin todella helpoksi ja mukavaksi vaihtoehdoksi. Olen saanut nukuttua hyvin ja yösyötöt on olleet tosi helppoja. Samaten mun mielestä on ihanaa olla niin lähellä vauvan kanssa öisin ja ns. antaa turvaa pienelle. Meillä oli suunniteltu pinnistä sivuvaununa nukkumisjärjestelynä, mutta perhepeti tuntuikin sitten luontevammalta, joten pinniksestä luovuttiin. Nyt oikeastaan ainoa syy miksi siirsin vauvan kuitenkin nyt pinnikseen (joka edelleen on kyllä ihan mun vieressä) on, että kuulemma perhepeti lisää riskiä siihen kätkytkuolemaan. Tai ainakin jossakin englantilaisessa tutkimuksessa se oli mukamas todettu itsenäiseksi riskitekijäksi riippumatta vanhempien tupakan tai alkoholin käytöstä. Luultavasti tuossakin on joku ehto, että tietyissä olosuhteissa vain saattaisi lisätä sitä riskiä, eikä varmaan ylipäätänsä aina, mutta en nyt sitten kuitenkaan tällä hetkellä omien pelkojeni vuoksi pysty pitämään vauvaa enää perhepedissä. Vaikka en tykkää siitä yhtään ja itse uskon oikeastaan, että perhepeti olisi ns. paras vaihtoehto vauvalle, kun saa siten eniten läheisyyttä ja turvaa. Veikkaan kyllä, että luovutaan taas pinniksestä siinä n. 5-6 kuukauden iässä ja siirrytään takaisin perhepetiin, kun kätkytkuoleman "vaara" on jo lähes väistynyt (vaikka siis onhan se jo nytkin tosi tosi epätodennäköinen).

Takaisin