Vauvojen kehitys

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja MiluT86
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä nyt pääsääntöisesti konttailtu pari päivää. Ryömiminen enää harvinaista.
Hommattiin taaperokärrykin muttei vielä oikein ole hoksannut sen ideaa. Siihen on kiva kiipeillä. Ja tuo kiipeily. Sitä tapahtuu. Kiivetääm rahin päälle joka on vähän matalampi kuin sohva ja siitä sohvalle. Ja siis rahin päälle pääsee jos tyynyt sattuu olemaan sopivasti vieressä. Lisäksi lelukoreihin on kiva kiivetä ja niistä koreista on koitettu kiivetä millon mihinkin. Supparin päälle on koitettu nousta ja minnes vielä.... Portaita noustaan, vähän väliä saa äiti hakea tyttöä joko keittiöstä tai kylppäristä takaisin olkkariin.

Kiva kuulla, että muilla on samanlaisia kokemuksia (eli normaalisti menee). Meiän tiitiäinen ei pitkään aikaan liikkunut juurikaan, kasvatti vaan massaa ja kasvoi hurjasti pituutta. Pyörähtikin ensi kerran tosi myöhään. Remontin takia oli ihan hyvä vaan ettei rynnännyt vaarallisiin paikkoihin! :D Nyt sitten 8kk iässä tuli tiheään kahden viikon sisään ryömiminen, kontalleen nousu ja hiissaus, konttaus vuoli viikkoa sitten ja samoihin aikoihin tuettu seisonta. Konttauksen yhteydessä tuli istuutuminen. Istunut on kyllä puoli vuotiaasta syöttötuolissa ja asetettuna, muttei itse ole osannut istuutua. Pari päivää sitten nousi ensi kerran itse matalaa tukea vasten seisomaan! Ja tänään seisoi tukea vasten, jopa vain yhdellä kädellä pitäen äitinsä suureksi hämmästykseksi. Kova ois kiire aikuisten lailla liikkumaan. Parisen kuukautta on kainaloista kantaen iloisesti marssinut askelia, jalat lipsuen, lähinnä huvitellen. Kerran tuli kakka pottaa, tosin silloin olikin suuri hätä, muuten inhoaa pottaa ja ponkeaa ylös siitä. No ei vielä ole kiirus. Ensimmäinen hammas jo on, ja useampi näköjään orastaa. Unikoulu käytiin pehmeästi 2 viikkoa meni, tosin sitä ennen otettiin viikon ajalla välillä kokeilua josko jonkun yömaidon jo skippais. Nyt siis nukkuu yöt, mikä on parasta, ainakin äidin näkökulmasta! :D Kuinka pitkiä unia muuten teillä nukutaan? Yö/päiväunet? Unirytmi on meillä hieman hakusessa vielä.

Näyttäis nyt vakiintuneen konttaus tavaksi liikkua :) ja tyttö nousi äsken ekaa kertaa itse istumasta seisomaan äidin lahkeita pitkin :P

Meillä jätkä punkee nyt karhukävelyasentoon pylly pystyyn. Muutenkin ylöspäin olisi kova hinku, käveleminen ympäri kämppää käsistä kiinni pitäen on niiiiin hauskaa että hymy on korvissa koko ajan, seisomaan nousee heti kun löytyy sopiva tuki ja tukea vasten seistä töröttää pitkiäkin aikoja. Mikäs kiire sille nyt tuli, vastahan tuo viikko sitten oppi konttaamaan ja sitä ennen ei liikkunut mitenkään!

Taputtamaankin oppi pari päivää sitten ja nyt pitää ruokapöydässä suunnilleen joka suupalan jälkeen antaa aplodit :D

Meillä hauskinta on seisoessa päästää irti tuesta! Hetki seisotaan vakaasti ja sitte pitää syöksyä :D

Meillä kans koetetaan omia taitoja pysyä pystys, päästämällä tuesta irti :D

Poika on nyt lähiaikoina oppinut heiluttamaan. Yks päivä kun videokuvasin poikaa ja sanoin "hei hei", poika vilkutti, mutta se ilme! Oikein totisena leuka kiinni rinnassa niin että tuplaleuka erottuu. Meidän "päivänsäde" :rolleyes:

Meilläkin on tänään kokeiltu irrottaa tuesta. :-) ja tänään viimein tyttö peruutti konttausasennon kautta mahaltaan istumaan. :-) nyt ei tarvitse olla koko aikaa auttamassa istumaan. :-)

Meilläkin konttaa jo ja niin vauhdilla että oltiin "piilosta" sillee et ite menin kulman taa ja kurkkasin ni toinen hekottaa ja läpsyttää tulemaan. Kauas ei uskalla jäädä ja muutenkin joku äiti vaihe on päällä kun haluis vaan kiehnätä lähellä tai sylissä. Tästä muuten tuli mieleen ku ruokaa tein ja pieni nuhjuaa punteissa että ois kauhee jos kaatus tai kiehus jotenki jotai kuumaa hellalta lattialle sen päälle! Monee kertaa vien aina kauemmas ja yritin antaa kiinnostavaa lelua kauhoja ym että pysys etempänä mut ei, jalkoihin vaa haluu. Onks kellää käytössä sellasta leikkikehää ym? Katoin sellasta pohjallista missä verkko et näkyy läpi ni makso 95e, et iha turha jos on ni ei viittis ostaa. Jotenki aavistan että huutaa siellä vaa vaik mitä leluja laittas ku ei pääse.. Mut ei toikaa oo hyvä et ku pakko tehä ruokaa ym ni putoo sen päälle vielä jotain. Ideoita? Miten te teette?

Ainii ja kehityksestä vielä ni hampaita ei oo ja ei varmaan tuukkaa ku vasta rippikoulussa must alkaa tuntuu jo siltä :-P Kaikilla on jo leegot mut tolla ei mitää ei yhtään mitään :-D

Meillä kans poika aina jalois kiinni, kun keittiössä touhaalen. Oon vaan ollut extra varovainen ja tietty jos jtn kuumaa pitää kaattaa tai siirtää jonnekkin tai avata uuni niin silloin oon kyllä siirtänyt pojan kauemmaks tai laittanut syöttötuoliin siks aikaa (sitä en enää tee ku poika hoksas miten siitä noustaan pois...).

Meillä kans on äidin poika! Vaikka isi ois vieressä mutta äiti lähtee niin äidin peräänhän sitä itkien lähdetään. Huoh. Onneksi välillä lähtee itekseen kattelee ja nopiaaha tuo menee konttaamalla. Välillä hämmästelen miten se ehtii!

Sama täällä..varsinkin ruokaa laittaessa tuntuu, että tullaan punttiin roikkumaan. Mä pelkään kans, että kaadan/roiskautan jotain kuumaa tai terävää päälle, tai ite kompastun, ni nostan kauemmas. Jos ei viihdy lelujen kanssa olkkarin puolella, niin usein nostan sitten syöttötuoliin katselemaan. Ei pääse siitä itse pois eikä sitä saa kaadettua.

Meilläkin konttaa jo ja niin vauhdilla että oltiin "piilosta" sillee et ite menin kulman taa ja kurkkasin ni toinen hekottaa ja läpsyttää tulemaan. Kauas ei uskalla jäädä ja muutenkin joku äiti vaihe on päällä kun haluis vaan kiehnätä lähellä tai sylissä. Tästä muuten tuli mieleen ku ruokaa tein ja pieni nuhjuaa punteissa että ois kauhee jos kaatus tai kiehus jotenki jotai kuumaa hellalta lattialle sen päälle! Monee kertaa vien aina kauemmas ja yritin antaa kiinnostavaa lelua kauhoja ym että pysys etempänä mut ei, jalkoihin vaa haluu. Onks kellää käytössä sellasta leikkikehää ym? Katoin sellasta pohjallista missä verkko et näkyy läpi ni makso 95e, et iha turha jos on ni ei viittis ostaa. Jotenki aavistan että huutaa siellä vaa vaik mitä leluja laittas ku ei pääse.. Mut ei toikaa oo hyvä et ku pakko tehä ruokaa ym ni putoo sen päälle vielä jotain. Ideoita? Miten te teette?
Meillä istutan syöttikseen ja isken kauhalaatikon kylkeen kattomaan ruoan laittoi jos ei viihdy itseksee.. Saa siinä sit kaivella laatikkoo samalla

No mut hei kiva kuulla et muillaki sama meno :-D Mut kellää ei oo sitä leikkikehä meininkii käytössä? Kerran ku oli pakko ommella keittiössä ni kannoin pinnasängyn siihe ja sinne ripustelin leluja ym, toimi kyl aikahyvin monta tuntia meni iha ok, mut eihän se kaunis keittiössä oo ja aika raskas siirrellä. Mites muuten teillä saunotaa? Siis sillo jos saunotte ilman vauvaa kahestaa ja se on hereillä? Me kannetaa syöttötuoli alas saunan oven taa et nähää se ja siin on pöytä itessää ni siihe leluja narulla ja valjaat kii. Se on toiminu! Ihanaa saunoo rauhassa kuin, "ennenvanhaan" :-D

Joskus oon käyttänyt hyppykeinua, kun on pitänyt "suitsia" poika jotenkin pois jaloista ja vaara-alueelta. Syöttikseen ei voi oikein laittaa oleskelemaan, kun se nousee siellä ylös seisomaan (istuinosan päälle) tai kaataa sen. Meillä siis poitsu osaa kallistaa tripp trapin kumoon.. Hyppykiikkukaan ei kyllä ole mitenkään suuressa suosiossa enää, pitäis varmaan ostaa sellainen "oikea" keinu oviaukkoon. Varmaan tuo kyllä siinäkin nousis jollain konstilla seisomaan.

Äitini kyllä suositteli leikkikehää, minä olen itse kuulemma viettänyt sellaisessa jonkin verran aikaa, kun en pysynyt yhtään paikoillaan missään leikeissä, vaan olin aina jossain missä ei olis saanut... :D

Jaa niin.. Saunassa on ollu poika mukana vadissa tai vannassa. On viihtynyt kylpylelujensa parissa. Poika rakastaa kylpemistä. :)

Mites olis valjaat ja onko tuolissa ne jatkopalat paikallaa..? Vai sivulle päinkö hää kallistaa.. Meillä laitoin valjaat toissa päivän trappiin ku siitä ruvettii nousemaan

Meillä on joku vaaaanha tripp trappi, ei ole jatkopaloja, eikä kyllä valjaitakaan.. Saakohan sellaisia tohon vanhaakin malliin? Mihin ne tulis kiinni? Olan yli meneviä tuolle ei voi laittaa, niitä ei voi käyttää rattaissakaan enää :D
Sivuttain poika ei olekaan vielä keksinyt kallistaa tuolia, tosin sivuilla ei olekaan mitään mistä potkia vauhtia :D

Takaisin