Vauvojen kehitys

Mitähän siinä ois menny..? Ehkä joku pari viikkoa.. (?) On välillä tuo ajantaju vähän kateissa.. :wink
 
Mä oon tehnyt niin, että annan ihan suosiolla jonkun 10-15min väsyneenä rellestää siinä pinnasängyssä ja sen jälkeen vasta valot pois ja nukkumaan. Meillä siis edelleen pinnasänky sillai sivuvaununa, eli yks laita pois ja kiinni minun sängyssä. Huomasin että näin pääsen todella paljon helpomalla eikä tarvitse koko ajan laskea pojua takas nukkumaan :wink
 
Meillä nyt viikon verran noustu seisomaan sängyssä. Ehkä pärjään vielä toisenkin viikon :) vaikka parempaan suuntaan kylläkin mennyt. Minäkin nukuttaessa nykyään annan lapsen häärätä pinniksessä. Lopulta hän yleensä nousee seisomaan, ja minä olen vieressä enkä huomioi häntä. Sitten kun tulee itku, odotan 15sek-30sek ja lasken takaisin makuuasentoon. Huomasin, että jos lähtee siihen että laskee hänet aina saman tien makaamaan, tulee loputon taistelu kun lapsi nousee silloin aina heti takaisin. Ja sen taistelun minä aina hävisin kun ei selkä kestä :/ nyt pari viime nukutusta mennyt niin, että 3-7 kertaa joutunut vain puuttumaan seisoskeluun. Ehkä tämä tästä :)

Uusi ongelma sitten taas on päikkäreille nukutus. Kuukauden verran päikkärit on mennyt kivuttomasti, kun tyttö oppi nukahtamaan ulkona oleviin vaunuihin. Nyt kun säät on lämmenneet, olen huomannut että aikaisemmin se nukahtaminen perustuikin ulkohaalariin ja lapasiin. Näillä keleillä kun ei voi mitään ylimääräistä vaatetta päälle laittaa, niin tyttö varmaan pääsee liikkumaan liikaa eikä osaa rauhoittua. Aamupäikkärit vielä menee hyvin, kun silloin on vielä niin viileää että laitan makuupussin sisään. Ekaa kertaa ikinä oon alkanu haaveilemaan kylmästä kesästä :D
 
Olisko sulla AnniPanni mahdollisuus nukuttaa rattaisiin? Meillä on nykyään pelkkä ratasosa käytössä ja nukkuu siinä hihnat kiinni..
 
Olen kokeillut myös rattaisiin nukutusta, mutta siitä tulee vain armoton huuto. Tyttö nukahtaa kyllä jos lähden rattaiden kanssa lenkille. Mutta jos vedän meidän 6m x 6m pihaa ympyrää, se ei kelpaa. Kyllä ne on jo fiksuja, ei voi enää höynäyttää ihan niin vaan :D
 
Meillä on alettu hakemaan jalkoja alle oikein urakalla :) toinen oli jo koukussa alla mutta tasapaino ei riittäny että ois saanu toisenki jalan alle :D tämä siis konttausasennosta, kädet pienen korokkeen päällä :)
 
Joo ei toi seisomaan pyrkiminen oo meilläkään loppunut. Toinen on myös se, että pitää karata sängystä ja juosta makkarin ovesta ulos :'D näyttää niin huvittavalta, kun hirrrrmusella vauhdilla ryömitään sängyn laidalle, heitetään jalat yli ja maahan, vilkasu olan yli ennen ku viilettää ovesta ulos -kädet ilmassa tietysti niinkun tällänen pieni täräke menee. :DD sit ku meet perään ja otat kiinni, ni selkä kaarelle ja järkyttävät tantrumit päälle. Terve :'D
 
Jotenki odotin/pelkäsin että ku tyttö lähtee liikkeelle ni tää kotona olo on yhtä tytön perässä menemistä. Alkuun se oliki mutta ku muistaa ottaa mm. Koirien vesikupin pois ni aika huolettomasti saa olla, siis verrattuna siihen mitä luulin tän olevan. :)

Asiahan on eri sillon ku on ite väsyny , vaatii hirmusesti 'vaivaa' seurata sivusilmällä missä tyttö menee :P noh, työt on nyt ohi tältä kesältä - aika palata taas kotiäidiksi . Eiköhän se kotona oleminen ala aika pianki k#rpimään ku tässä välissä on saanu vauvanollata aivoja yli 8h päivässä :D
 
Meillä ei loppuunsa kauaa menty niihin koirankuppeihin vaikka ne koko ajan on saatavilla kun käytiin vaan aina hakemassa pois kun meni tai oli menossa niille.
 
Ärsyttää ku meillä on olohuoneessa matala pöytä missä on kaksi tuikkukuppia joita poika on aina ottamas, ei siinä mitään, kyllähän mä jaksan kieltää ja katsoa perään ettei niitä ota, mutta mun äiti ja veli sanoo "eikö niitä voi ottaa pois pöydältä" tai "onko niitten pakko olla siinä" "vieläkin ne on siinä". Haluan että ne on siinä ja kyllä poika saa oppia mitä saa ottaa ja mitä ei.
 
Ei meilläkään alkuun menty ja tehty mitään Mutta NYT koko ajan jossain tekemässä jotain töllöntöitä ja kiljuen konttaa karkuun tai nauraa räkänaurua. Koirasta vaan tupot pöllyää, ennen usko ku sano että nätisti, juomakuppia kaadetaan jos se on lattialla, ennen usko ettei siihen puututa, vessan ovi jos on auki ni siellä tapahtuu ties mitä.. Tänää löysin istumasta hänet semmosen telineen päältä mikä on lattialla pöydän alla mihi ennen ei oo puututtu. Terassin ovesta vaan pylly vilahtaa ku ennen ei menny siitä jos kielsi.. Hohhoijaa ja samoja juttuja voidaan tehdä kymmenen kertaaki perä jälkeen. Jos kieltäö ja vie muualle ni eiku kiljuen takas
 
Ärsyttää ku meillä on olohuoneessa matala pöytä missä on kaksi tuikkukuppia joita poika on aina ottamas, ei siinä mitään, kyllähän mä jaksan kieltää ja katsoa perään ettei niitä ota, mutta mun äiti ja veli sanoo "eikö niitä voi ottaa pois pöydältä" tai "onko niitten pakko olla siinä" "vieläkin ne on siinä". Haluan että ne on siinä ja kyllä poika saa oppia mitä saa ottaa ja mitä ei.
Meil on kans tavaroita hyllyillä eikä niihi sentään puututa ku on kielletty. Joihinki saa koskea ni siks ei varmaan ne muut kiinnostakaan.
 
Meillä on opittu menemään rappusia ylös. No tänään saatiin lapsiporttikin asennettua,ettei tarvi koko ajan olla perässä. En olisi uskonut,että tämän ikäinen jo osaa mennä rappuset. En tietenkään yksin laske, mutta nytkin kun olen ollut selän takana varmistamassa, ei ole kuin tarvinnut olla henkisenä tukena. Meillä osataan kertoa kun on nälkä "anna,anna, nam nam" ja kun on syöty niin pudistaa päätään merkiksi, ettei enää.. Mihin meidän vauvat katoaa . Tänään opittiin jo taputtamaankin.
 
Ootteko mitään tossuja tai kenkiä hankkinut tuohon seisontaa ja askelten harjoitusta varten? Meillä on toistaiseksi ollut jarrusukkaa ja avojalkaa, mutta mietin olisiko asento tukevampi tossuilla? Ja kengistä varmaan olisi iloa jos ulos menisi. Nyt siis parasta vaavin mielestä on seisomaan nousu tukea vasten ja sivuaskeleet/ tukea vasten hivutus. Hommasin jo valmiiksi brion kävelykärryn, mutta taitaa olla turhan aikaista. Ja sormista kiinnipitäen marssi on lempparihauskuutta, tepsuttais vaikka kuinka, jos jaksais kävelyttää. Eipä siitä taida hyötyä olla kuin tuo vauvan hupi ja kokemus siitä, että on "iso". :)
 
Meillä mennään jarrusukilla kunnes poitsu ne itse ottaa jaloista pois. Joskus on ihan normi sukilla ja niilläkin pystyy menemään hienosti (kävelee tukea vasten) :) kenkiä oon jo parisen viikkoa katsellut, mutta en oo vielä ostanut.
 
Ulkokäyttöön on kengät mutta sisällä mennään paljain jaloin. Suositus on ettei kenkiä pidetä ainakaan sisällä, jotta jalan asento on mahdollisimman luonnollinen ja jos kengät laitetaa (esim ulos) niin mahdollisimman suoralla, ohuella ja pehmeällä pohjalla. Ne vanhakantaiset ohjeet tukevista kengistä aiheuttaa jalan virheasentoja. Nilkka tukevoituu käytössä ilman kenkiäkin.. Kannattaa tutustua tähän tekstiin http://www.mutsiavautuu.com/2014/04/miten-valita-lapselle-hyvat-ja.html?m=1
 
Takaisin
Top