vauvojen kasvu ja kehitys

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Ronja89
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Siis täh, täällä äiti katsoo suu auki, poika 4kk 4pv pyörähtää mahaltaan selälleen. Ei se kauhean hallittua ole, mutta ei kai sen noin päin pitäisi vielä kääntyä ollenkaan. Vai pitäisikö?? Aamulla tuli puolesta välistä parisänkyä mun kainaloon kieppuen...

Meillä tyttö 3 kuukautta ja 4 päivää on kääntynyt jo jonkun aikaa, tosin vissiin päänsä ansiosta. Pää painaa niin paljon, että ei tarvitse kun se heilauttaa sivulle ja loput kehosta seuraa perässä :grin. Eilen opittiin kääntymään kyljeltä mahalleen, kovin oli hämmästynyt ilme ekalla kertaa :).

Pihla kääntyi jo 3 kk vanhana, nyt se ei muuta teekkään kun on mahallaan. Mutta neuvolassa sanoivat jo sillon 3 kk kohdalla että ei ole ollenkaan yleistä että niin pieni jo kääntyisi. Nyt neuvolakäynnin jälkeen taas vertaan ja katselen meidän vanhempien kortteja; ollaan molemmat kääännytty 4 kk iässä.

Täällä on masullaan ruettu vetää hirveetä rallia jaloilla, hermostuu kun ei liikkeelle pääse. Vähän saa itteensä liikuteltua tuon hirveen huitomisen ansiosta, sillai että on ehkä sentti kaks menny eteenpäi ja viistottai on. Saas nähä mite millo rupee ryömimään. Täälläki mennää masulta selälleen, mut tosi harvoin. Enemmänki huidotaan noilla jaloilla. Vähä aikaa sit oppi kääntymään selältä kyljelleen ja siitä takaisin selälleen kaukana ei ois että menis mahalleen , mutta alimmainen käsi on stopparina vielä.

Varmaan meilläkin tuo mahalta selälle kääntyminen perustuu pään painoon, pää meinaan nousee korkealle ja sitten mennään... Eikä mitenkään kovin hallitusti...

Pikku muru on oppinut antamaan poskipusuja (avonaisella hymysuulla, mutta tietää idean kun itse pussaan poskelle ja käännän oman poskeni typylle.) ja kietoo ihanasti kädet äidin kaulan ympärille sylissä ollessaan. Siinä me sitten pusutellaan ja halitellaan niin kauan kuin typy haluaa.

Köröttelyleikit on just nyt in. Ne saa röhötysnaurut aikaiseksi ja niitä voisi leikkiä loputtomiin.

Tälläkin on opittu kääntymään selältä mahalle. Oppi sen pari päivää vajaa 3 kk. Meilläkin neuvolan terkka totesi sen olevan tosi varhain, mutta kyllä se niin määrätietoisesti kiepsahtaa, ettei ole vahinko. Hirveesti tyyppi veuhtaa hoitopöydällä, kääntyy ympöri niin että tulee puoliksi reunan yli ja nostelee peppua ja liikku siten ylöspäin pöydällä. Saa olla jo tarkkana, ettei tyttö kiepahda reunan yli lattialle kun tonkii laatikoista vaihtovaippaa tai vaatteita. Lelukaaren alta se löytyy jo milloin mitnkin päin, alusta on rytyssä ja liikkunut paikaltaa ja tyttö itse usein kokonaan alustan ulkopuolella. Lelukaaren leluja tavoittelee kovasti, mutta hermo menee kun ei saa sammakon jalkaa suuhun, eikö onnistu tarttumaan niihin kuin satunnaisesti vahingossa.
Varpaat ei vielä ole löytynyt ja ikää siis nyt 3 kk.

Meillä ikää 4 kk ja viikko eikä ole löydetty varpaita eikä kääntyillä mihinkään. Pari kertaa on kääntynyt mahalleen niin et on ensin autettu kyljelleen. Muuten kyllä jalat ja kädet vispaa kovasti. "Liikkuu" ylöspäin niin et selällään makuulla potkaisee jalat lattiaan yhtäaikaa ja nostaa peppua. Käsillä tavoittelee leluja tai mitä on lähellä kuten äitin kättä tai paitaa ja vie suuhun. Aina ei ihan osu kohteeseen :-)

Hihii meilläkin tänään löyty jalat, ei vielä varpaisiin asti ihan päästy, mutta hienosti otti pohkeesta itteään kiinni ja tapitti mua silmiin "kato nyt äiti, mitä mulla täällä on, mulla on jalat". Ja hirveä on tänään ollut myös yritys ryömiä. Jalat jo hoksaa mitä tehdä, mutta kun yläkroppa ei. Vaan eipä taida olla kun hetkissä, että tuo poika liikkeelle lähtee..

Täällä yritetään kovasti jo ryömiä ja hermo menee sitten kun on aikansa yrittänyt ja väsähtää. Masullaan pyörii napansa ympäri 360 astetta mutta ei käänny selälleen kuin ihan vahingossa (osasi sen 3 kk ikäisenä mutta taisi unohtaa miten tehdään..). Selältä masulleen ei ole kääntynyt itse, välillä olen avustanut josko saisi siitä vähän jujun päästä kiinni. Mutta käsien hienomotoriikka on todella hyvä ikäisekseen, tarttuu esineisiin varmoin ottein, poimii esim. pelikortteja pöydältä jne. Välillä tulee jopa pinsettiotettakin. Selällään likkuu peppua nostamalla ja jaloilla ponkaisemalla, saa tosiaan olla jo varovainen kun on hoitopöydällä.

Musta kans tuntuu että meidän neiti on unohtanut ton masulta selälleen kääntymisen, kun masupönötys on jo niin vakaata, ettei pääkään saa enää kellahtamaan. Masulla ollessa jalat toimis kyllä ja peppu nousee, mutta kun kädet on kokoajan suussa, niistä ei ole paljon apua eteenpäin menossa.

Tutti otetaan nykyään suusta pinsettiotteella. Epäilen sen johtuvan siitä, että nuo kaksi sormea on myös ne, jotka aina tungetaan suuhun. Leluihin tartutaan nykyään varmoin ottein sekä kaksin käsin että yhdellä kädellä, ja kaikki mitä käsissä on, viedään suuhun.

Tänään oppi puhaltamaan/pärisyttämään niin, että puhaltaa ilmaa pihalle suu kiinni niin että kuola pärisee ja tutti saadaan lentämään sievässä kaaressa, jos se sattuu sillä hetkellä suussa olemaan. Oli hullun kuuloista kun neiti puhalsi ilmaa rintakumiin kun ei enää ollu nälkä, siitä lähti huisi ääni. Taidan olla syypää tähän taitoon kun päristelin itte eilen kun syötin neitiä, että suu olisi kerrankin samassa suunnassa lusikan kanssa. En tajunnut typyn yrittävän matkia, tai edes osaavan matkia sitä näin nopeasti, kun näytin sen tosiaan vain kerran.

Nyt tapahtu kyllä niin perin kummallinen juttu että oon aivan ällikällä lyöty ! Siis... Laitoin äskön vauvan leikkimatolle masulleen ja menin käymään vessassa. Tuun takasin ja vauva on kääntynyt naama vastakkaiseen suuntaan mihin olin jättänyt :o ja mä en ole nähnyt ton naperon liikkuvan vielä oikeestaan mihinkään suuntaan ! Ja en todellakaan ymmärrä miten se on ehtinyt noin lyhyessä ajassa itsensä vääntämään niin :D

Nyt kun on vähän heräillyt ja ajatus kulkee niin tajusin että eihän siinä ole muuta vaihtoehtoa kun että poika on kääntynyt masulta selälleen (tietysti ekan kerran just sillon kun äiti ei nää) ja siitä takas mahalleen :D

Ronja, toinen vaihtoehto on, että jaloilla hiissannut itsensä akselinsa ympäri, meillä ainakin kieppuu kovasti niin ympyrää vaikkei vielä muuten ryömi tai mitään..

Voi olla. Ihmettelen vaan miten olis niin nopeesti ehtinyt ku aikasemmin ei kyllä ole akselinsa ympäri pyörinyt :P taitaa jäädä mysteeriksi ;)

Meidän jäbä kääntyi tänään selältä mahalleen ensimmäisen kerran! Oltiin miehen kanssa siivoamassa ja ukkeli oli leikkimatolla selällään, hetken päästä mun mies kysyin että kävinkö kääntämässä jätkän mahalleen. No en ollut kääntänyt joten itse oli punnannut selältä masulleen! Kova yritys oli myöhemminkin tehdä sama uudelleen mutta kun se käsi jää jumittamaan sinne alle.

Poika oppi kääntymää selältä mahalleen 3,5kk ikäsenä, mutta unohti sen. Nyt perjantaina pikkune opetteli yhen illan ja toisena päivänä hokas mite se oikee tehää :) nytpä ei mene kauaa ku pyörähtää. On vaan unohtanu sen, miten käännytää mahalta selälleen, mutta eiköhän se siitä!
Käsiä on käyttänyt pitemmän aikaan ja tuttia munklaa käsillään ahkerasti, varsinki ku ruetaa yöunille. Pakko antaa harso kässiin että jättäs sen tutin rauhaa ja pyörittelis harsoa :D niin ja tänään ihmetteli pitkän aikaa sormia, hypisteli omia sormiansa pitkään ja kahto :D jalkoja ei oo vielä keksiny. Ihana ku poika ruppee nukkumaan, niin mumisee ihtesä uneen :) ja mössyttää.
Peitto päällä ei halua nukkua, vaikka aina peittelen niin potkii pois sen. Joka kerta sama juttu ja niin kauan tekee sitä ettei se peitto oo siinä... :D
Yhen kerran poika nauraa rätkätti, mutta nyt se on ruenny kiljumaa ja kurisemmaa ku naurattaa, semmosta ihme älämölöä :D

Täälä poika haluais aina tarttua hiireen jos sylissä istuu ja koneella on, näyttöä kattoo ja hiirtä liikuttelee sama telkkarin kapulan kans :grin pikkusen vissii kattonu mallia äitistä ja iskästä :)

Takaisin