vauvojen kasvu ja kehitys

En löytänyt sopivaa ketjua niin aattelin täällä kysästä. Ootteko antanut vauvalle keitettyä vettä? Esim kun hikkaan auttaa täällä ainakin heti. Mietin vaan kun siitä ei ole kukaan puhunut neuvolassa tai synnärillä. .. ennenhän kuitenkin suositeltiin veden antamista.

Sent from my SM-N9005 using Vau Foorumi mobile app
 
Esikko1, mulle neuvolassa sanoi että pahimpaan hikkaan voin antaa vettä, mutta ei suositellut et usein antaisi ja turhaan masua vedellä täyttäisi.
 
Joo:) eipä tuo juokkaan sitä kerralla kun vain ehkä 5-15ml ja kerran päivässä korkeintaan:) aina ei suostu edes juomaan

Sent from my SM-N9005 using Vau Foorumi mobile app
 
Esikko, en oo vielä antanut vaikka meidän äiti tuntuu sitä joka vaivaan suosittelevan :D hikkaan vois joskus kokeilla.
 
Meillä neuvolantäti sanoi, että vois ruuan jälkeen huuhtasta suun niin ei tulis sammasta niin helposti.
 
Hih ! Tänään ensimmäistä kertaa kun vedin käsistä istuma-asentoon ja takas alas (itselläni jalat hieman koukussa ja vauva selkä jalkoja vasten) seurasi pää jäntevästi mukana. Ei siis jäänyt liikkeessä jälkeen eikä heilunut ja huojunut :D ja niin olo ukkeli taas ihmeissään uudesta opista ! :)
 
Kyllä mää ainaki oon keitelly sitä vettä ja antanu aina vähäse maijon jälkee ruiskulla. Kyllähä myöki juuaan vettä :)
Pyllis rupes joskus 4vk iässä hymyjä näyttämään ja nyt on enempi ja enempi hymyilly, 7vk kohta. Juttelee, välillä lähtee ääntä, välillä ei :D mutta silmistä näkee miten innostunu on. Leikkimatolla on ruennu viihtymään vähä enempi :) vauva- asennossa ei enään viihytä muuta kun syönnillä! Muuten pitää nähdä koko ajan mitä ympärillä tapahtuu :)
Sitterissä kun makoilee niin kääntelee hienosti päätään sinne minne minä tai isäntä on menossa.
Mitäpäs muuta, sylissä kun pitää nii pyllerö yrittää vängätä ihtiään istuma asentoon :D ja aina vaan se tekee sitä jos mahallaan on lattialla nii kääntyy selälleen! Ja jos ei onnistu heti nii voi se ähinä ja puhina! :eek: ja sitte menee hermot!
 
Onko kenenkään muun vauvalla puklailut lisääntynyt ? Mä en nyt ymmärrä mitä on tapahtunut kun n. Viikon sisään on alkanut vauva puklailemaan aiempaa enemmän... Tuntuu että kokoajan saa harso olla käden ulottuvilla ja vaatteita saa vaihtaa parikin kertaa päivässä :eek: ja tosiaan puklua tulee vielä 1-2h syömisen jälkeen ihan yhtäkkiä. Ei kuitenkaan näytä poikaa haittaavan...
 
Ronja89 onko teillä cuplaton tai disflatyl käytössä? Meillä jälkimmäinen ja ollaan puklailtu paljon. Jätin pois alkuviikolla ja puklailu vähentynyt. Mietin voisiko johtua disflatylista. Onko muut huomanneet samaa?
 
Cuplatonia kokeiltiin joitakin viikkoja sitten ja juurikin aiheutti kovaa puklailua. Jätettiin se siis pois.aloitettiin n. 2viikkoa sitten reladrops jonka oon pulloon sekoittanut maidon kanssa kun tuntuu että kaikki ylimääräinen saa puklailemaan... joskus d-tipatkin kun antaa sellaisenaan tai pieneen maitotilkkaan... tai vaihtoehtoisesti räkii pois suusta :D mutta niin... siltikin puklailua on niinäkin päivinä kun on unohtanut antaa relat :eek: ja en tiedä olenko harhaluuloinen mutta tuntuu että röyhyr on tiukemmassa ja nieleminenkin jotenkin hankalampaa syötöillä... :eek:
 
Täällä on alettu jyrsiä nyrkkejä ja myös kuolata aika paljon... Voikohan olla jotain varhaisia merkkejä hampaista? Ikää tosin vasta nyt 9 vk joten tuskinpa.

Onko kellään muulla punoittavat ja karheat posket? Meidän vauvalle ne ilmestyivät jokunen viikko sitten. Muuten on hyvä iho, ei yhtään kuiva tms. Ainostaan nuo posket. Ei olla palellutettu ulkona niitä. Välillä ovat paremmat, rasvaillaan perusvoiteella monta kertaa päivässä.
 
Jäbälle tuli kans sellasta röhelö ihottumaa poskiin. Taitaa olla atooppista ihottumaa :/ ja nyrkit maistuu myös. Tänään seuraili lelua katseellaan ihan selvästi, ei epäilystäkään. Hän myös hymyilee ja seurustelee, päästelee sellasia supersöpöjä ääni kun juttelen hänelle. Jäbä siis tänään 5vkoa.
 
Autumn meillä ihan samat, poika 7vko:a, nyrkit koko ajan suussa, tuttiin ei vaihda, kuolaa tulee ja ihottuman tapaista röpelöä poskissa. Punoittavat ei niinkään.

Ja myös tuo pulauttelu tuntuu menevän kausittain, välillä ihan jatkuvaa, välillä ei juuri ollenkaan...
 
Jostain luin että imetetylle vauvalle tulee noin 5-6 viikon iässä hormoninäppyä ihoon.. Meidän neitillä on juurikin tätä koko otsa ja posket täynnä. Ihan pientä röpelöä.. Ja meilläkin pökläillään. Ei onneksi runsaasti vaan niin että syönnin jälkeen tosiaan voi vielä tunninkin päästä valua suun pielestä. Monesti on unissaankin vähän puklannut ja haju on ihan kamala! Siksi meilläkin vaatteet vaihtuu monesti päivässä ja usein myös viltit on pesussa.
 
Meillä tuli näppylät ja niiden myötä posket ihan karheat. En rasvannut vaan annoin olla ja nyt pari viikkoa sen jälkeen posket on taas tosi sileät.
 
Hormoninäppyä se on, tulee ja menee. Ilmaantuu kuulemma varsinkin just ennen ristiäisiä, kun pitäs olla kuvauskunnossa :) niin sano mein terkka! Ja niin kävi mein tytölle, ku ristiäiset oli siin neljän viikon iässä :D
 
Juu täällä näppyä kanssa poskissa ja ovat karheat ja autumn kyllä voi olla hampaita :) Joillakin on jo syntyessään ja täällä juuri kaverin 6vk puhkesi ekahammas joka kyllä näkyi jo olevan heti synnytyksen jälkeen tuloillaan.
 
Juu, yhdyn edellisiin että hyvin voi olla hampaita jo tulossa. Omalla kummitytöllä oli 2 hammasta syntyessään :D ja hormooninäppylää ollut täälläkin. Tuntuu että välillä yhtäkkiä ilmestyy kuin yöstä ja häviääkin yhtä nopeesti. Oon myös kuullut ettei hirveemmin kannattais rasvailla niitä, saattaa vaan pahentaa tilannetta vaan antaa niiden kuivahtaa pois ja sitten vasta rasvailla.
 
Meillä oli ryyhkäistä hormoninäppyä postissa ja rintakehässä pari viikkoa sitten. Kerran sipaisin rasvaa kylvyn jälkeen, kun vaikutti melko kuivalta ja karhealta. En tiedä olisiko tarvinnut. Nyt on iho jo täysin sileä ja kaunis. Minä ajattelen, että mitä vähemmän iholle laittaa mitään voiteita tms, niin sitä parempi. Mutta tämä on siis vain minun mielipiteeni eikä perustu mihinkään takuuvarmoihin faktoihin! Tuntuu vaan, että kyllä se vauvan iho hyvänä ja terveenä pysyy, kun pesee säännöllisesti muttei liikaa eikä ihoa altista liiaksi millekään ylimääräiselle. Varsinkin näin talviaikaan iholle voi tehdä häijyä jos siinä on voidetta ja menee sitten pakkaseen. Tietenkin eri asia jos todella kyseessä atooppinen iho, sen hoidosta minulla ei ole juurikaan kokemuksia, en edes tiennyt, että jo näin pienillä voi oireilla.

Täälläkin on alkanut nyrkit maistua, mutta huoliiko myös tutin. Erityisesti silloin kun väsyttää, tutti pitäisi olla NYT heti ja sitten se tiputetaan saman tien ja tulee itku, eli päivät menee siinä kun asetellaan tuttia suuhun kymmeniä ja taas kymmeniä kertoja! Harmittaa koko tutti, ei ois pitäny antaa sitä ollenkaan alunperin :D vakavasti harkinnassa erinäiset patentit, joilla tutin saisi pysymään, esim. Kumirenksulla korvien taakse tai sit ihan jesarilla päähän kiinni (vitsi).

Minä oon kans noita hampaita miettinyt, että joko ovat tulossa. Ootan kyllä kovasti 2 kk neuvolaa, on paljon kysyttävää :) refluksista, napatyrästä, kiinteiden aloituksesta...

Onko täällä muuten ketään, joka osaimettää tai harkitsee sitä? Me mennään vielä täysimetyksellä mutta "haaveilen" siitä, että voisin antaa korviketta vauvalle silloin tällöin, vaikkapa kerran päivässä, esim. Ennen yöunia tai että mies voisi joskus syöttää pojan. Alan olla nimittäin tosi väsynyt, kun poika nukkuu maksimissaan 3 tuntia putkeen kerran päivässä. Päivisin nukkuu tosi levottomasti pätkissä ja öisin tosiaan tuo yksi pidempi pätkä, siihen syönnin jälkeen pari tuntia päälle ja sitten saattaa pätkissä nukkua pari tuntia ja kitistä ja ähisee koko ajan.
 
Takaisin
Top