Vauvatarvikkeiden jako tyttöjen ja poikien osastoihin

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Schippy
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Schippy

Jostain jotain jo tietävä
Tää nyt on aika pientä, mut luoja miten tarkkaan tyttöjen ja poikien kamppeet erotellaan. Ja tytöt käyttää punaista ja pojat sinistä (ja vihreetä). En oo ilmeisesti ikinä ennen käyny esim. tavaratalon vauvanvaateosastolla.

Ajattelin ostaa edes yhden pienen vaatteen keräämääni isyyspakettiin, ensimmäistä kun odotetaan. Vauva sukupuolesta ei ole tietoa. Eka löysin poikien vaatteet. Kivoja vihreitä ym. juttuja. Sit kiersin hyllyn toiselle puolelle ja vastassa oli lähes pelkkää (vaalean)punaista. :confused004 No, löysin mä sit mukavan pirtsakan värisen bodyn, mut siihen sopivaa lelua ei sit löytynytkään, kun kaikki oli sinisiä tai punasia. Pitää mennä eri kauppaan.

Onneks jokainen toi tehä niin kuin lystää. Väreissä on lisäksi vihreetä, oranssia, keltaista... Ja voin hankkia tasan semmosia vaatteita kuin huvittaa.
:wav
Eikä kukaan tietty kiellä ostamasta poikien osastolta tytöille tai tyttöjen osastolta pojille. Mun kummipojan lempiväri oli pitkään punainen.

Eipä tässä muuta. Piti päästä vaan ihmettelemään. Viikonloppuja! :cheers

Minä olen myös miettinyt isyyspaketin tekemistä kun meillekin esikoinen tulossa. :> Mutta niin hirveän vaikea on ollut mennä mitään vaatteita ostamaan, kun en haluaisi valkoista tai vaaleaa beige ym. Ja sitten kaikki muu väri kuuluu joko tytöille tai pojille. :S Tai sitten jos joku vaatekappale näyttääkin siltä, että se voisi käydä kummalle vaan. niin siinä on sitten joku kukan kuva ja lukee prinsessa, eihän sitä sitten voi pojalle laittaa, jos poika tuleekin.

Pitänee odotella rakenneultraan asti, jotta saisi hyvällä tuurilla lupauksen edes tulevan vaavin sukupuolesta. ;) <3

Täällä kans yks jota jurppii kaikki vaaleanpunainen-prinsessa-ihqu hepeneet.. :) En tosiaankaan halua "värikoodata" ja aivopestä tyttöö heti syntymästä asti vaaleanpunaiseen vaatetukseen..Mut yritäppä löytää jotain muuta väriä tytölle..argh! :cussing

Pakko kommata.. Tuli meidän pojan kummitädiltä kommentti ( jokseenkin aika hienovaraisesti hieman läpällä naureskellen ), että puen pojalle tyttöjen väristä vaatetta, kun olin ostanut puna-valkoisen Mikki Hiiri bodyn.
Mun mielestä Mikki Hiri on enemmän "poikien-juttu" ja ei mun mielestä normaali punainen ole edes kokonaan tyttöjen väri! Miehellänikin on useita punaisia t-paitoja.
Mitäs mieltä te muut olette tästä skenaariosta?

Mun mielestä voi ihan hyvin pukee poikia punaiseen ja tyttöjä siniseen ja monesti vauvan ja lasten vaatteissa on sitten kuvia, et mistä ns. erottaa onko tytölle vai pojalle suunnattu. Minusta ainakin olisi ok pukea pojalle peruspunainen paita. Miehellänikin on jopa lohenpunainen paita, jonka moni luokittelee sitten ns. vaalen punaiseksi. :D

Täältä löytyy myös yksi, jota ärsyttää tytöille vaaleanpunaista, pojille vaaleansinistä värikoodaaminen. Jos Kun saan joskus lapsen teen parhaani kiertääkseni tämän koodiston pukemalle lapselle ihan muun värisiä vaatteita (vihreää, keltaista, liilaa, beigeä, valkoista, raitoja jne. Kummallekkohan värikoodaajat ajattelee vaikka sini-punaraidallisen vaatteen antavansa. :p ). En muutenkaan halua aivopestä lastani pikkuprinsessaksi. Minustakaan peruspunainen ei ole yksinomaan tyttöjen väri. Vaaleanpunaisen pojalle pukemista voisin hetken harkita, mutta muuten värit menee kummalle hyvänsä. :)

Jep :hug013
Täältä löytyy muuten väreistä ja sukupuolirooleista: http://www.coloria.net/kulttuurit/sukupuolet.htm
Lyhyesti esim.
  • Vaaleanpunainen oli joskus aikoinaan poikien ja sininen tyttöjen väri.
  • Etenkin pohjoismaalaiset harrastaa tätä nykyistä punainen-sininen-jaottelua.
  • Kiinassa sininen on tyttöjen väri.
  • Keltainen on usein yhdistetty feminiinisyyten, joskus kelta-oranssi maskuliinisuuteen.
jne.
Jospa noita unisex-vaatteita löytyis. Saa sit taapero myöhemmin itse päättää, kulkeeko kaupungilla minarissa vai maihareissa.

Minua on jurppinut juurikin sama asia. Miksi pitäisi rajata lapsen elämä jo alusta asti tiettyihin väreihin? Eihän aikuistenkaan vaatteet ole jaoteltu "tietylle sukupuolelle tietty väri"- perusteella. Poikien vaatteet on usein synkkiä, tummia ja kylmänsävyisiä, tyttöjen taas lämpimiä, kirkkaita ja heleitä. Tytöille tarjoillaan perhosia, kukkia, kauniita kuvioita - pojille usein autoja ja hirviöitä. Uskon, että väreillä on suurikin merkitys ihmisen mielialaan, ainakin omalla kohdalla olen huomannut, että joinakin päivinä jotkut värit ei vaan nappaa ja toisena taas ne samaiset värit tuntuu juuri oikeilta.

Maltan tuskin odottaa, että pääsen laittamaan pojalleni vaaleanpuna-valkoisen siilibodyn ja kokopinkin pöllöbodyn, nyt ne ovat vielä liian isoja. :blob5

Olemme saaneet paljon lahjoituksena vaatteita, ja todellakin suurin osa on juurikin niitä vaaleansinisiä ja autokuosisia,
yäk, MUTTA kun ilmaiseksi saa, niin enpä viitsi valittaa, pääasia, että pojalla on lämmin. Itse yritän etsimällä etsiä jotakin muun värisiä kirppareilta - punasia, keltaisia, oransseja, turkooseja (ilman niitä ainaisia kukka-, rusetti- ja perhoskuvia). Tietysti jos itse jaksaisi/ehtisi värjätä ja kuvioida, niin saisi juuri sen värisiä kun kaipailee.

Eräässäkin violetti-oranssissa bodyssä oli kiva kissankuva, MUTTA siinä oli myös teksti Pretty girl, voi morjens! :BangHead Silti käytin sitä, ihan uhallani. Kiitos kun sain avautua, tämä asia on hautunut jo pitkään mielen syövereissä...

Sain miehen siskolta käytettynä sitterin.. Kauhisteli että mahdanko huolia kun on niin tyttömäinen kun siinä on kukkia :confused5 On siis mustavalkoinen ja aivan tyylikäs. Meillä siis todennäköisesti poju tulossa. Olen yrittänyt kaikki vaatteet katsoa melko neutraaleiksi, ei mitään ralliautoja ja puuhapetejä. Eipä taida vauvaiässä olla väliä mitä retkuja sitä on päällä, kunhan on lämmin. Ja vanhemmitenkaan en tahtoisi ylikorostaa sukupuolta. Tietenkin lasta kuunnellen! :) Oon hankkinut värikkäitä tai valkoisia vaatteita joissa esim. geometrisiä kuvioita.

Hei isyyspaketti, loistava idea! Saako udella mitä muuta olette sinne suunnitelleet kuin vaatteita ja leluja?

Väreistä minulla ei ole mitään selvää jaottelua että tyttöjen väri - poikien väri. Olen kavereiden pojille ostellut oransseja ja punaisia ja valkoisia ja vihreitä, eikä yksikään heistä kuulu noihin värikoodaajiin, aina on vaatteet kelvanneet. Vaaleanpunaista en pojalle pukisi, mutta en kyllä tytöllekään. Vauvahan ei vaatteidensa väreistä traumatisoidu, mutta minut vaaleanpunainen saa näkemään, no, vaaleanpunaista. En pidä siitä väristä. Jos lapsi isompana tahtoo pukeutua vaaleanpunaiseen (se oli ainakin minun ja kavereideni lempiväri jossain vaiheessa) niin sitten on äidinkin vaan se väri hyväksyttävä.

Aikuisille miehillekin on muuten nykyisin puvunpaitoja vaaleanpunaisena. Miksi vauvan sukupuoli-identiteetti hajoaisi siihen paikkaan jos pojalla on vaaleanpunainen body?

Lasten vaatetukseen liittyen minua ihmetyttää ainoastaan se miksi identtiset kaksoset pitää pukea identtisiin vaatteisiin. Lapset ovat jo geneettisesti samasta muotista, niin miksi vaatekaappien pitää olla samanlaiset? Voi olla että isompana jossain vaiheessa lapsuutta voi tulla sanomista että kun siskolla/veljelläkin on niin mulle ja. Mutta kai se yksilöllisyys sitten kehittyy jossain vaiheessa. Mutta miksi vauvana pitää olla samanlaisissa vaatteissa? Siksi ettei kukaan erota kumpi on kumpi?

Meillä ei ole tietoa kumpi tulee, tyttö vai poika, mutta mikäs este se on isyyspaketin keräämiselle!

Veljeni sai tyttövauvan 7vuotta sitten ja heillä oli entuudestaan jo poika. Kaikkihan oli ihan tohkeissaan tytöstä eli siis punaista ja vaalenapunaista riitti vaatteissa ja leluissa. Mutta mitä tein minä...menin ja ostin tumman sinisen bodyn ja vaalean siniset sukat :D Jep, oli siinä osalla ihmisistä näkemisen arvoinen ilme, kun annoin vaatekappaleet veljelleni :D
Ja mähän en suostu siihen että värit jaotellaan sukupuolen mukaan, NI! :D

Mä odotan tod näk tyttöä mutta tulen kyllä käyttämään vaaleansinistäkin. En kans ymmärrä miks pitää olla niin väri tarkkaa :/

Meillä on vähän kaiken värisiä vaatteita. Olen pyrkinyt ostamaan ns. tyttöjen värimaailman vaatteita, siis sellaisia jotka sopivat myös pojalle (ei mitään perhos- ja kukkakuvioita). Olisin halunnut ostaa iiiiiiiihanan mekon silloin, kun sukupuolta ei vielä tiedetty mutta kauppaanhan se jäi.. Voisin pojalle pistää hetkeksi päälle punaisen kukkakuvioisen mekon, mutta tuo isä ei siitä niin kauheasti tykkäisi :D Ei kuulemma ole tarpeeksi miehekäs asuvalinta ;)

Nykyajan räikeä jaottelu tyttöjen ja poikien vaatteisiin on todella raivostuttava. Kaupassa on sininen body, jossa Mikki Hiiri vauvana tai sitten vaihtoehtoisesti punainen body, jossa on Minni. Kaikista vaatteista tehdään kummallekkin sukupuolelle suunnattu oma versio ja muuta ei sitten mallistossa olekkaan. Jotkut valmistajat sentään tekevät ns. neutraalilla kuviolla monen värisiä vaatteita ja niistä onkin paljon kivempi valita vaikka helikopterikuvioinen paita, joka onkin kirkkaan punainen tai sitten vaalean keltainen body, jossa seikkailee merirosvo.

Mä en oikein ymmärrä miks pojalle ei vois pukea mekkoa päälle :D Ite varmaan laitan päälle ihan mitä sattuu, kunhan on käytännölliset vaatteet, suunnilleen ehjät ja oikean kokoiset. Mikä nyt ensinnä osuu käteen ja mitä on tarjolla halvalla tai ilmaiseksi.

Jos joku sit puhuu että "se varmaa halus tyttöä" ni siinähän puhuu ei sekään miulta tai lapselta oo pois. Sitä mukaa ku alkaa mukelo kasvaa nii et oman ikäiset tajuu jo pukeutumisesta jotain (on se mahdollisuus et sen takia kiusataan) voipi jättää erikoisempia pois ja kysellä jo vähän iteltään et millaista tykkäis pitää.

Meillä on tyttövauveli ja kyllä kaikkia värejä käytetään vaatteissa ja lelutkin ovat kaikkea nukeista autoihin. En ymmärrä miksi niitä pitäisi erotella poikien ja tyttöjen kamppeisiin.

Luojan kiitos on hengenheimolaisia täällä! :D Inhoan todella paljon tätä tiukkaa sukupuolijakoa! On ihan ihmeellistä, että ei muka pysty tyttölasta pukemaan tummansiniseen tai muuhun 'poikaväriin'. Ei kukaan muakaan mieheksi ole luullut jos on sinistä päällä?

Inhoan kyllä muutenkin tosiaan tätä jaottelua, kun van väreissä. Lelut on jaoteltu myös, samoin usein harrastuksiakin mielletään tyttöjen ja poikien lajeiksi (tosin tässä on aika hyvin joustoa nykyään muuten, mutta pojat ei vieläkään saa tanssia).Pojat yleensä myös kuvataan reippaiksi tai komeiksi, tytöt näteiksi, kilteiksi. Varmaan muuten kuvaan poikaakin nätiksi ja tyttöä komeaksi, ihan vaan vaikka kiusallani!

Jos mulla olis tyttö niin pukisin sille vaaleansinisiä, vihreitä ja ruskeita vaatteita. Meillä on pojalle ostettu paljon ruskeita ja vihreitä vaatteita. Sinistä yleensä välttelen. Tytöille on paljon kivempia vaatteita kun pojille.

Itse myönnän kyllä ennen syyllistyneeni tuohon jaotteluun. Kun lapsi syntyi, puin sille oikeastaan vain vaaleanpunaista ym. Mutta sitten oma ajatusmaailma onneksi laajentui ja nyt tosiaan kaikkia värejä käytetään. Nytkin ruskea-vihreä yhdistelmä tytöllä päällä :) Noista harrastuksista kans sen verran, että sit ku oma tyttö on vanhempi saa kyllä itse harastuksensa päättää, oli se sitten vaikka joku taistelulaji tai jääkiekko. Ja sama homma, jos minulla poika olisi niin laittaisin kyllä oranssia, punaista yms. Kuitenkin sen verran vielä syyllistyn tähän sukupuolijaotteluun, että en välttämättä hirveen pinkkiä/vaaleanpunaista lähtis pojalle laittamaan, ellei olis sellane ihan neutraali vaate :D

Eniten viimeaikoina on sykettä nostattanut Angry Birds -vaatteet esim. tarjoustalossa. Pojille on tosi kivoja collegepaitoja, bodyja ja t-paitoja hienon kirkkaissa väreissä ja linnutkin näyttää oikeasti vihaisilta. Tytöille on vaaleanpunaisia vaatteita, joissa se vihainen lintu on enemmänkin semmonen helluunen vaaleanpunainen ja pitkäripsinen rusettipää. En tykkää. :angry

Itse ostaisin (ja ostinkin) sukupuolta tietämättä harmaan bodyn, jossa oli se punaisen vihaisen linnun kuva. Tykkään!

Ele84 tuo on niin totta! Ja tätä ei tapahdu vain angry birds tuotteissa vaan monissa muissakin. Itse monesti päädyn ostamaan tytölle ns. poikien vaatteita.

Esim. Huutonettiä käyttäessä törmää jatkuvasti vaatteisiin, jotka ovat poikien osastolla ja kelpuutan ne tytölle. Sielläkin turhan tarkkaan jaotellaan tyttöjen ja poikien kamppeet eri osioihin.

Takaisin