Vauvatarvikkeiden jako tyttöjen ja poikien osastoihin

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Schippy
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Me ei tiedetty sukupuolta etukäteen, joten hommattiin vähän kaikenlaisia vaatteita. Värivalikoimassa on oikeastaan ihan kaikkea, paitsi ei mustaa, koska en oikein miellä sitä vauvan enkä pikkulasten vaatteiden väriksi. Poika tuli loppujen lopuksi, mutta ei näytä suunnattomasti loukkaantuneen vaaleanpunaisistakaan vaatteista. Hyvin sopii yhteen hiuskiharan ja räpsyripsien kanssa :)

Mitää hurjia printtikuvioita en todellakaan ole suostunut pojalle laittamaan: muumeja, maailman vahvinta nallea ja barbabapoja on löytynyt. Luulen, että sukulaiset on enemmän ottaneet paineita noista väreistä. Toivottavasti kukaan ei innostu ostelemaan meidän pikkuiselle kuitenkaan mitään Kippari-Kalleja ym. kiroiluhahmoja. Tuon mielestä Peppi Pitkätossu on jo liian villi laulu!

Aivan pakko linkata tämä (toivottavasti nyt osasin linkata oikein). Eli nykyajan hölmöilyä vain tuo että punainen tyttöjen väri ja sininen poikien. ;) Meille on tulossa pikkuinen ensi kuussa eikä sukupuolta olla haluttu tietää ja ollaan hankittu vähän kaikenvärisiä vaatteita. Myös punaista ja sinistä, tosin ei vaaleanpunaista. Kirpputoreilta on onneksemme löytynyt ihan kivasti myös sukupuolineutraaleja värejä, eläinkuoseja yms. :> Tosin harmillisen paljon on joutunut ostamaan valkoisia vaatteita, kun ei yksinkertaisesti löydy muuta sukupuolineutraalia varsinkaan pienimpiä kokoja. Muut varusteet on tuottaneet enemmän päänvaivaa. Tuttipulloissa esimerkiksi valikoimana vaaleansininen, vaaleanpunainen ja vihreä ja vihreästä en värinä liiemmin pidä. :\ Miksi ei voisi olla vaikka liilaa...

Sukulaisille vaatteiden värikoodaus tuntuukin olevan enemmän ongelma. Anoppi halusi hankkia meille jotain vaatteita. Värimaailmasta niistä löytyy mustaa, valkoista ja harmaata "kun ei voi ostaa muuta kun ei tiedä sukupuolta". Ilmeisesti hänelle kaikki muut värit on jotenkin sukupuolisidonnaisia... Täytyy kai todeta että onneksi ei haluttu sukupuolta tietää eikä näin ollen ole voitu kertoa, kun sitten sieltä tulisi varmaan pelkkää vaaleansinistä/-punaista...

Mä tykkään meidän tytöllä käyttää värikkäitä vaatteita.

Tummanpunainen, vihreä, oranssi ja keltainen on mun lemppareita.
Joskus niiden kanssa saatan yhdistää pinkkiä, mutta siis en sellaista hempeää vaaleanpunaista kuitenkaan. Sinisestä väristä en oo itse ikinä tykännyt niin sitä en tytöllä käytä, turkoosi kyllä ehkä menee.
Niin ja tietty värikkäiden kanssa yhdistelen sit valkoista , harmaata ja ruskeaa.

Mut mä tosiaan aika usein ostan myös sieltä ns. poikien puolelta vaatteita, kun sieltä löytyy usein ne vihreet vaatteet :wink
Mut kyl mun mielestä nykyään on aika kivasti myös niitä värikkäitä, ns. sukupuolineutraaleja vaatteita.

Mä en käytä ns. sukupuolineutraaleja vaatteita vauvalla sen takia että mua varsinaisesti ärsyttäisi värikoodaus, vaan siksi että en yksinkertaisesti pidä vaaleanpunaisesta enkä sinisetä.

Vargynja, mä otin esikoisen (joka on siis poika) vaatteista aika monia käyttöön tälle tulevalle vauvalle ( tyttöä lupailtu). Siellä oli paljon vaaleansinisen, ruskean ja vihreän sävyisiä vaatteita jotka toimii hyvin tytölläkin. Itse tykkään että on monen värisiä vaatteita, meidän pojalla on myös aika paljon oransseja vaatteita ja jotain punaisiakin löytyy. Kaupoissa on kyllä aika selkeät tyttöjen ja poikien osastot mikä itseäni ärsyttää.

Täällä on vuoden ikäinen poika, jolle puen päälle fiiliksen mukaan ja mitä kaapista sattuu löytymään puhtaana: punaista, vihreää, sinistä, keltaista, oranssia, turkoosia jne. päälle. En osta mitään prinsessajuttuja tms. mutta en myöskään suosi juurikaan poikien dinosaurushärveleitä. :thumright Ostan vaatteita tyttöjen sekä poikien puolelta. Käytänhän itsekin paljon ns. poikavärejä, kun pukeudun ja mies samoin käyttää ns. tyttövärejä. Miksi meidän lapsella ei saisi olla esim. punaista?

Kun odotettiin lasta syntyväksi ei tiedetty kumpi sieltä tulee. Silloin ostelin lähinnä valkoisia, beigejä, turkooseja, keltaisia, oransseja ja vaalean vihreitä vaatteita. Jos meidän kaappia katsoo tällä hetkellä, niin olisi kyllä melko vaikea sanoa asustaako meillä tyttö- vai poikalapsi. :wink

Mulla on sitkeä ällötys vaaleanpunaista kohtaan (ei kylläkään "vanhaa roosaa", lohenpunaista ym vähän murrettuja vaaleanpunaisia eikä tavallistakaan jos se on yhdistetty kivasti ei-punaisiin eikä ole liian hallitsevaa..) ja monet vaatteista mitä olen tytölle ostanut vaan oman maun mukaan, on tulkittu poikien vaatteiksi.. Mutta nyt neiti on alkanut itse osoittaa vaaleanpunaismieltymystä o_O Yleisesti ottaen pukeminen aiheuttaa raivokasta vastustelua, mutta ei vaaleanpunaiset vaatteet.. jos antaa eteen kaksi eri väristä juttua joista toinen on vaaleanpunainen, niin aina valitsee sen... Nytkö se jo alkaa?? :eek:

Itteä kans ärsyttää yletön sukupuolijaottelu lasten vaatteissa. Tulevalla ehkä-pojalle olen hommannut kaikkea värikästä ja ilosta, erityisesti kaikki kivat eläinprintit on ihania ja suloisia niin pojan kuin tytönkin päällä. Mitään vaaleansinistä tai vaaleanpunaista en halua ostaa kun mulla on antipatioita kumpaakin väriä kohtaan.

Lelujakin katsellessa ärsyttää sukupuoli jaottelu, olisi mukavempaa jos olisi enenmän leluja joita ei olisi ennakkoon määritelty joko tytölle tai pojalle.

Sent from my GT-S7710 using Vau Foorumi mobile app

^ Millaisia niiden lelujen sit pitäis olla...?
Ja onhan vauvojen lelut aikas sukupuolettomia mun mielestä, ei niissä oo mitään värikoodi-jaottelua tms. vaan on käytetty kirkkaita värejä.
Mut toki isommilla lapsilla on sit selkeemmin se et Barbit on tytöille ja Transformersit pojille yms.

Just isompien leluja tarkotinkin, ilmasin asian vaan epäselvästi.

Sent from my GT-S7710 using Vau Foorumi mobile app

^ Niin mut sitä mä just meinasin, et millasia niiden sukupuolineutraalien lelujen pitäis sit olla? Kyl mä ymmärrän että ne sotafigurit on enempi poikamaisia ja Barbie-nuket tyttömäisiä. Mut sit taas just aika monet pelit on sellasia et kummalle vaan, samoin just kotileikki-jutut sun muut. Ja onhan iso osa esim Legoistakin sellasia et on vähän niinku kaikille :wink

Muokattu viimeksi:
Kyllä minä ainakin olen ihan törkeästi kurvannut vaateostoksilla sinne "poikien puolelle" kun olen tytöille vaatetta ollut ostelemassa. En sillä että jotenkin vihaisin jotain tiettyä väriä mutta että tytöillä olisi vähän kaikkea päällä. Miksi ihmeessä tyttöjen pitäisi aina olla vaaleanpunaisia? Ihanaa vaihtelua vain saa kun ostelee vähän joka väriä mikä miellyttää silmää :)

Meidän tyttöä luutiin pojaksi apteekissa! Oon ostanut tosi vähän vaatteita itse vauvalle, kun kavereilla on useammalla pieniä lapsia, joilta oon saanu vaatteita. Tosin kaikilla on vaan poikia, niin värit on pojille suunnattuja. Ainoat vaaleenpunaset vaatteet taitaa olla isovanhemmilta tms. lahjaksi saatuja vaatteita. Mun mielestä tärkeää on se, että on puhtaat, ehjät ja sopivat vaatteet, ei niiden väri! Sitä paitsi oon itte ollu pienestä asti "poikatyttö", joten mulle ei tuota ongelmia pukea tyttöä "poikien vaatteisiin". Mutta voin pukea sen myös niihin vaaleanpunaisiin.

Meidän 2 kk ikäistä tyttöä vaatetuksesta vois usein luulla pojaksi. Passikuvassakin sattui päällä olemaan body jossa paloautoja. :flower No, isä valitsi vaatteet sinä aamuna. Muutenkin jonain päivänä voi olla pinkkiä päällä ja toisena päivänä body jossa lukee "future firefighter". :grin Eipä tiedetty mekään etukäteen sukupuolta kuin vasta synnytyssalissa joten laajalti löytyy värejä vaatteista.

Noiden lelujen jaottelussa kanssa värijaottelu pätee.. jos on kaikille sopiva lelu, vaikka pallo, niin on vaaleanpunaisia disneyprinsessapalloja ja sinivihreitä turtlespalloja. Eiks vois olla vaikka raidallisia tai yksivärisiä tai jotain.. Tytöille myydään vaaleanpunaisia nukkeja joille on vaalesnpunaisia tarvikkeita ja vaaleanpunaisia nukkien nukkeja. Mitäs jos joku tyttö tai poika, joka ei tykkää vaaleanpunaisesta, haluaa nuken.. jne.. Jotenkin tuo on menny pidemmälle, ei ennen kaikki ollu vaaleanpunaista ja disneykuvioitua..

Takaisin