Vauvaneuvolajuttuja

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja satuvee
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tervetuloa Shg-79 :) Minäkin ihan alkuun silloin ilmoittauduin huhtikuisiin, kun testiä tein, mutta sitten ar-ultrassa siirtyikin LA tänne toukokuisiin.

Kiitos :) Joo, poika ei millään meinannut syntyä käynnistyksestäkään huolimatta. Ja mä kun olin ihan varma että syntyisi etukäteen :D Mutta loppuenlopuksi syntyi siis vasta viikolla 40+2 <3
Poika oli syntyessään jo 55cm, joten alusta asti on ollut pitkä poika.

Meillä oli tänään 3kk neuvola. Painoa 6100g ja pituutta 59,4cm. :) Rokotteet sai, itkuhan siinä parahti mutta loppui heti kun pääsi kunnolla sylikkäin äidin rintaa vasten. Reipas tyttönen. Sen jälkeen veti 4h päiväunet, mitä ei useinkaan tapahdu. :D Ei muuten ole vaikuttanut kipeältä onneksi, vähän ehkä itkuinen ollut.

Tänään oli 3kk neuvola. Painoa 6770 g ja pituutta 64,5 cm. Hienosti kasvaa. :) Neuvolantätille hymyili ja jutusteli. Pituuden mittaaminen suututti kovasti, kuten aina. Rokotukset saatu ja päivä on mennyt unisissa merkeissä, kuulostellaan nostaako illaksi lämpöä.

Meidän laiheliini 3kk neuvolassa 60,5 cm ja 5700g, normaalirajoissa kasvu kuitenkin on ja täysimetyksellä jatketaan etiäpäin. Rokotteiden aiheuttama itkukin saatiin katkaistua lyhyeen, uniselta vaikuttaa. Tosin viime yö oli niin surkea että päiväunet maittaisivat äitillekin!

4kk neuvolassa käytiin. Pituus 66cm ja painoa pikkusen auki 6700g. Pipoa en ulkoa muista, olisiko ollut 42cm? Kaikki ok ja täysimetyksellä mennään eteenpäin.

Sekä terkkari että lääkäri huomioivat kyllä äidin jaksamistakin kysymyksin. Huomaan, että näiden 13 vuoden aikana, mitä neuvoloiden asiakkaana olen ollut, on siirrytty oikeasti juttelemaan väsymyksestä ja jaksamisesta. Eikä vaan täytellä jotain lappuja mappiin Ö.

5kk neuvolassa tulee sitten taas rokotteet. Ja seuraava lääkärineuvola vasta 8kk iässä.

Iltatähti, iso tyttö teillä! :) Toivottavasti ei tule kovin paljoa oireita rokotteista. Parasetamolia saa antaa myös "varulta", ei tarvii odottaa, että tuleeko kuumetta.

Joo niin aattelinkin, että yöksi annetaan parasetamolia. Aattelin suppona antaa, katotaan käykö samoin kuin teillä :grinkakka lentää varmasti :grin paljon nyt viihtyy sylissä ja nukkuu aika pieniä pätkiä. Koko aika pitäs vierellä olla, mutta hymyäkin irtoilee :happy:

Meilläkin 3kk neuvola, jäbä on 64cm ja 7640g eli kivasti kasvaa. Täti sanoi vaikuttavan ikäistään vanhemmalta, unohti kuulemma kokonaan pojan olevan vasta 3kk. :) Oli myös harmissaan meidän muutosta ja ohimennen valitteli mikä paperisotku tästä hälle seuraa... Osanotot vaan.

Soseita eivät tosiaan suositelleet vielä, mutteivät kieltäneetkään. Mietin nyt miten jatkaa, lopetanko muutamaksi viikoksi niiden annon vai jatkanko samaan malliin.

Rokotukset saatiin. Poika ehti nukkua vaan kymmenisen minuuttia vaunuissa ennen neuvola-aikaa ja oli jo tosi väsynyt ennestään josta seurasi siis hirveä järkytys ja itku kun ne pistettiin. Tuli kyynel äidiltäkin siinä (oon nössö juu).

Kyselivät miten itse jakselen ja tokaisin että hyvin kun saan yöt nukuttua, se riittää. Nyt tuntuu että olis tulossa kipeeksi mut toivotaan että oon vaan luulosairas tai jotain.

Tai yang, aikanaan kun tyttö sai 3kk rokotukset niin minulta pääsi itku välittömästi kun tyttö alkoi itkeä. Neuvolantäti "lohdutteli" että niin käy aika usein. Nyt piti olla reipas äiti kun poikanen sai rokotukset ja kyyneliltä kyllä säästyin, mutta kyllä riipaisi kuunnella pienen itkua. Erehdyin vielä katsomaan kun rokotettiin ja näytti se neula niin kauhean isolta pieneen reiteen.. :(

Mäkin menin tyhmänä katsomaan, kun koitin kattoa sitä reittä että pysyy paikallaan... Mut pojalla oli varmasti vielä inhampi olo. :(

Oli aika väsy ja hiljainen rokotusten jälkeen. Annoin 3 ml Panadolia päivällä ja vielä 2 ml iltasella kun vaikutti kipeältä. Neuvolatätikin sanoi vaikuttavan herkältä pojalta kun naama punaisena itkuhuutoa kesti lopun ajasta mitä siellä oltiin, toivottavasti nyt nukkuisi hyvin rankan koettelemuksen jälkeen. ♡

Mä tuolla rokotusosiossa kirjoittelinkin, että nykyään suositellaan suppojen sijasta mikstuuraa, koska suppojen teho on hitaampaa ja epätasaisempaa sekä jossain määrin myös tehottomampaakin, kun kaikki lääkeaine ei välttämättä imeydy sitä kautta. Ja tosiaankin, ei tarvitse odottaa kuumetta rokotusten jälkeen jotta voi kipulääkettä antaa. Jo normaalia enemmän itkuisuutta riittää. Tsemppiä rokotusten saanneille!

Niinpä, Tiukuliisa. Heitän kirjoittamasi lisäksi kyssärin: onko kenelle laitettu suppoa? Tuntuiko kivalle? Niin... En supota omia lapsiani. En pysty, koska näin kerran lastenlääkärin haastiksen, jossa perusteli hyvin vahvasti suppoja vastaan (mm. juurikin tuo lääkemäärän epämääräisyys, antotavan epämiellyttävyys). Suun kautta vaikka tippa kerrallaan. Jos olisi ihan pakko (oksentava lapsi, jolla korkea kuume tai kipu) niin sitten suppo. Enkä mittaa kuumetta peräsuolesta.

Minä yritin ensin antaa useaan otteeseen nestemäistä, mutta siitä seurasi hirvittävä parku ja kakominen ja suurin osa lääkkeestä tuli suusta ulos. Supon laittaminen ei aiheuta muuta reaktiota kuin pienen pinnistämisen ja välillä kakkaamisen. Näinpä meidän tytölle tällä hetkellä parempi vaihtoehto on suppo, sekä tytön itsensä että lääkkeen imeytymisen kannalta. Suun ulkopuolelta kun tuo nestemäinen ei imeydy mihinkään. ;)

Muoks. Minulla ei nimittäin riitä osaaminen (eikä kärsivällisyys) nestemäisen lääkkeen antoon niin, että lääke menisi mahaan asti.

Tuo on tosiaan varmaan ihan perhe ja tilannekohtaista kumpi särkylääke on parempi ratkaisu. Kun ei se lääke tosiaan sieltä sylistä imeydy... Meille on ollut helpompi tuo suun kautta annettava. Poitsu sai lisämaitoa sairaalassa ruiskulla joten vanhasta muistista sujui samalla keinolla lääkkeenkin anto.

Takaisin