Vauvaneuvola

Meillä tänään puol vuotis neuvola ja vieläpä oikeana pvänä
 paino 9255g (+795g), pituus 70,5 cm (+2cm) ja Py 44,5 cm (+1cm).

Terkan mielestä reipas ja touhukas poika, meillä on 7kk käyti koska pneumakokki tehoste annetaan tuolloin. Pitänee silloin keskustella influenssarokotteesta jos annettais samaan aikaan, mut sitä ennen pitäs ite päättää että halutaanko sitä vai ei.
 
Me käytiin tänään neuvolassa (7kk), ottamassa muutama piikki eli pneumakokin tehoste ja sitten otin influenssarokotteen.
Mittatti ja punnittiin samalla paino 9540g (+285g), pituus 71,5 cm (+1cm) nyt on sitten alkanu toi kasvu hiastumaan, onneks :)
 
8kk neuvolassa käyty, kasvu ja kehitys ok. Ja ilmeisesti vierastaminen alkoi tänään...tai sit laitetaan väsymyksen piikkiin.
Paino 8210g (6kk 7475g) ja pituus 75cm (70cm). Pituus menee edelleen railakkaasti yläkäyrällä ja paino miinuksella, mut niin se on ollut aina.
Ja ihan uteliaisuuttani varasin 10kk neuvolan, ton pituuskasvun takia. Jatkaako samanlaista vauhtia...

Rokotteesta ei kysytty mitään. Eli ilmeisesti emme siis ota.
 
Meillä mennään aikalailla samoilla käyrillä :) Mittaa oli pojalle kertynyt taas komeasti 74,3 cm (71 cm 6kk) ja painoa oli 9,4 kg (8,6 kg). Me mennään myös 10kk kontrolliin ihan uteliaisuudesta :) Kovasti kehuttiin ja ihasteltiin.. Ja poika näytti terkkarille, miten hienosti lavuaaripissat sujuvat. Vähän siinä terkkari hämmästeli :)
 

8kk neuvolalääkäri takana. Uudet mitat 9540g, 71,2cm ja py 47cm (26.10 6kk neuvolassa mitat oli 8670g, 67,2cm ja py 46cm). Lääkäri katto korvat ja sano että ei nää kunnossa oo mutta kyllä ne parantuu! Olin vaan että jep, en jaksanu vääntää ku huomenna pääsen mehiläiseen kunnon lääkärille. Liimakorvaa epäillään, ja molemmin puolin mutta siitä lisää huomenna. Liikkua pojan pitäis, jos ei 10kk ikään mennessä ryömi tai konttaa niin sitte fysioterapeutille. Ja ne luulee että mennään, ei olla menossa.. :DDD 

Ja kuulemma kun poika on ollut painossa +25 käyrällä, tippunut sieltä +13 käyrälle ja nyt oli +5 käyrällä, että sitä pitää pian kontrolloida jos vielä laihtuu. Mikä ihme on jos paino laskee kun pituutta tullut 4cm lisää ja tuo pyörii ja touhuaa koko ajan. Ja nyt on korvat vaikuttanu syömiseen. Sanoinkin, että kyllä tuo ainakin yöllä syö :DD Ja syntymäpaino oli 3390g, joten on toi painoakin saanu :P

Olipas taas käynti, oisin voinu lähtee jo mittojen ottamisen jälkeen :P
Seuraava käynti vasta vuoden iässä! Luvassa kolme rokotetta, kun tuo mpr-rokote on ainakin täällä siirretty vuoden ikään. Aikasemmin ollut 1½v iässä.

Ei muuta kuin toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos! Onneks tiedän että kaikki on hyvin ja poika suhteellisen tyytyväinen lukuunottamatta korvia :)

 
No jopas, ei kait siinä mitään huolta ole kun plussakäyrällä vielä menee ja liikkumisen lisääntyminenhän aina laskee tota painonkehitystä... Nimenomaan toisesta korvasta ulos. Ja kaikki liikkuu omaan tahtiinsa, mun siskokin oli yli 1v6kk kun lähti käveleen, eikä sillä mitään häikkää ollut missään. Oli vaan rauhallinen vauva eikä se sit myöhemmin näkyny missään liikkumisen tai älyn taidoissa. :D

Me oltiin viimeks neuvolassa 8kk2viikkoa, mitat: pituus 70cm tasan ja paino 8,4kg muistaakseni.. Vähän oli kummatkin laskusuunnassa, mut ollaan niin paljon alettu liikkumaan et neukkutäti sanoi olevan normaalia just tässä vaiheessa.
Pituus on koko ajan menny miinuskäyrillä, joten se on ihan ok ku ei mekään mitään pitkiä olla miehen kanssa!

Mua huvittaa kun meidän 70cm pojalla on just jalassa 60cm tutan housut ja hyvin sopii.... Noi kyl on jotenkin isot ollakseen tuon kokoset, mut just tollanen aika lyhytjalkanen taitaa poika olla. :D

 
Meitin neitin uudet, strategiset mitat on 8520g ja 70,7cm, pipoa ei terkka muistanut korttiin merkitä, mutta taisi olla jtn 47cm luokkaa. Hämmästyksekseni sain kuulla, että täällä(kään) ei tuo 10kk neuvola ole välttämätön... mutta ihan terkan "kiusaksi" varasin sen ajan. Tuleepahan otettua ne viralliset mitat taasen, kotona kun on vain IKEAn viritetty paperimittanauha (sain sillä 5/6kk mitoiksi sentin enempi kuin terkkari) eikä vaakaa laisinkaan ...tai no, talousvaaka, mutta siitä singahtaa vieterit ulos 4kg:n jälkeen! ;D Mitään "vinkkejä" en saanut, mitä tuonikäisen "pitäisi" jo osata, mitä kaikkea sille voisi syöttää jne... joten neuvolan palvelu se vaan jatkuu samalla mitäänsanomattomalla tasollaan.
 
Nyt on sitten 8kk neuvolassa käyty. Uudet strategiset mitat on 9670g (+130), 72,5 cm (+1) ja py 46 cm.

Pinsettiote toimii ja kasvaa tasaisesti.
 
Hui kun teidän piltit on isoja!

Meidän keijukainen painoi 8kk neuvolassa (ikä päivälleen tasan) 7,1kg ja oli 67,5cm pitkä.
Laiheliini on kokoajan ollut, ja vähän lyhytkin, mut nyt ilmeisesti vieläkin käyrällä tipahtanut.
Itse en päässyt neuvolaan kun olin aivan kamalassa räkätaudissa mut lääkäri oli kirjoittanut korttiin et kasvu ok.

Mua vähän alkaa huolestuttaa... ei kai pitäis kun  neuvolanlääkärikään huolestunut. Mut ollaan jostain 0 -käyrältä tiputtu <-1 käyrälle.
 
ei kannata huolestua :) olis siitä mainittu..

meille hieman mussutettiin kun poika on ollut painossa +25 käyrällä, pudonnut sieltä +13 käyrälle ja viimeksi (20.12) oli +5 käyrällä.. pituus on mennyt kokoajan -1 ja päänympärys +1 kohdilla.. mä en jaksa ressata noista käyristä, sillä meillä tuli 2kk aikana 4cm lisää mittaa, poika rupes liikkumaan enemmän ja ruoka maistui huonommin korvakierteen takia..

eiköhän me äidit tiedetä paremmin kun neuvolan käyrät.. varsinkin ku ne on tehty sillon ku mua ei oo ollu olemassakaa :D
 
Tiina^: Olet oikeassa.  Mut joskus vaan mietityttää kun vauvauinnissa 5 kk lapsukaiset on isompi kuin meidän melkein 9kk neiti :D 
Luulis et teidän neuvolantäti olis vaan tyytyväinen kun lapsi laihtuu, kuulemma ylipainosta nykyään mussutetaan kauhean herkästi. Näin ainakin teki kaverini neuvolantäti, kun tyttö oli  +18 käyrällä pitkään. Ja nyt hänkin on enää +3 kun lähti liikkeelle. 
 
Mä taas naureskelin itsekseni, kun oltiin muskarissa, ja meidän poika taisi olla kooltaan isoin, vaikka oli joukon nuorin! Vuoden täyttänyt poikakin oli pienen näköinen meidän jöntikän vierellä :D Poika menee meidän vanhempien neuvolakorttehin verrattuna meitä molempia pari kuukautta edellä kokonsa puolesta.
 
Meillä on neuvolan täti joka ei käyriä näyttele.... Sano viimekskin et kasvu tasaista vaikka painoa lisää ainoastaa 130g, kun aikasemmin tuli 1kg/kk... mutta onneks näin koska ois muuten ollu kohta raskasta kannella poikaa... liikunta tekee ihmeitä

Pitäs varmaa itekki alkaa ryömimään ympäri kämppää....
 
10kk neuvola: Pituus 78cm ja paino 8815g. Pipo 46cm.

Käyrät tasottunu, tai jymähtäny paikoilleen. Pituus joku +1-2 ja paino -20. Näillä main siis menty jo jokunen tovi. Eli eipä ainaka makkarat kiusaa :)

 
10 kk mitat otettiin tänään: pituus 77,7 cm ja paino 9,96 kg. Ihan tasaisesti kasvaa omilla käyrillään :) Pään ympärystä ei mitattu.
 
Meilläkin oli viime viikolla 10kk-neuvola. Neitosen mitat olivat 8600g ja 71cm eli nätisti käyrillä mennään. Sai lisäksi mpr-rokotteen kun ollaan pian etelään lähdössä.
 
Jaahas nyt on 10kk neuvola käytynä ja saatiimpa 10 kg rikki eli painoa 10 060g ja pituutta 74,5 cm, paino kulkee keskikäyrää mutta pituus menee ennusteen yläpuolella.....
 
1v neuvolassa käyty, isän kera :)

Pituutta 79,5cm (+1,5cm) ja paino 9910g (+1105g) sekä pipo 46,7cm (kasvanu 0,7cm).
Pituuskasvu siis rauhoittunut ja painoa hieman kerryttänyt.

Kasvu ja kehitys ok.
Saatiin sit 3rokotetta... Kuumetta nyt illan mittaan sellaset 38 (kainalosta mitattuna), jalat arat, sitä mihin tuli 2 piikkiä ojentaa ja toista koukistaa. Itkuinen ja itkuinen ja itkuinen... Rauhoittu kyl hyvin nukkumaan, ruoka maistunut.
Ikinä ennen ei oo rokotteista tullu mitään, ehkä pistokohtia hieman aristanut. Onneks seuraavat piikit vasta vuosien päästä. Tosin vesirokko rokote aateltiin ottaa. Mites muut?
 
Me kans käytiin pari pvää sitten neuvolassa. 
Hentoinen keijukaistyttö edelleen. 74,1cm ja 8,2kg.
-14% käyrällä menee paino edelleen ja pituuskin -1SD

Sai kolme piikkiä, meillä tuli MPR käteen, joten molempiin jalkoihin vain 1 piikki kumpaankin.  Meillä myös illalla kuumetta. Se yö menikin sitten meihen valvoessa neljään, ja sitten minä jatkoin aamu 7. Senjälkeen nukuttiin tunti.  Seuraavana päivänäkin lämpöä. Eilen ei enää kuumetta mutta kieltäytyi nukkumasta päikkäreitä ja söi tosi huonosti. Yö jo nukuttiin keskeytyksettä, Luojan kiitos, mulla oli työpäivä sekä eilen että tänään.   Ei olis jaksanut kahden valvotun yön jälkeen! 
Nyt sitten vaan odotellaan sitä MPR:n kuumereaktiota saapuvaksi loppuviikosta :D

Vesirokkorokotetta olen kanssa miettinyt. Varmaankin otetaan ellei kohtapuoliin satu tautia saamaan. On sen verran kelju tauti ja myöhemminkin sitten riski vyöruusuun. 
 
Käytiin maanantaina yks vuotis neuvolassa, paino oli tippunut vajaa 100 g ja oli nyt 9995g laittomin sairastelun piikkiin mutta mielestäni enennän vaikuttaa tuo liikkuminen kun on syönyt kuitenkin suht koht normaalisti korvatulehduksista huolimatta. Pituutta 76,2 ja py 47 cm. Pituuskasvu on alkanut nyt rauhoittumaan mutta edelleen mentiin reippaasti ennustekäyrän yläpuolella. Täällä ei anneta kun kaks rokotetta kerralla joten mennään hakemaan 2 vkon päästä mpr- rokote.
 
Takaisin
Top