Vauvan vaivat ja vointi

Vein tänää pojan lääkäriin ja meistä seuraavana oli saman ikänen poika. Ois tehny mieli kysyä ookkona elokuun mammoja, mutta hää ois voinu pitää mua ihan pimeenä :laughing021

Meidän osastola oli silloin aika hiljaista kun mä synnytin niin en tavannut kun yhden äidin vaan. Myöhemmin oon kyllä tavannut useammanninkin elokuussa synnyttäneen äidin, mut oon tullut siihen tulokseen, ettei kaikki äidit kirjoitakaan täällä :grin Aluks mäkin mietin aina, että voisko tuo olla joku täältä ja sit kattelin sitä synnyttäneiden listaa eikä syntymäajat tms. täsmänneet.

Hei mistäköhän sen tietää, että onko vauvalla allergiaa vai flunssa? Aivastellut se on nyt muutaman päivän, alkaen silloin kun pahin koivun siitepölykausi alkoi. Nyt sillä on nenä aivan tukossa ja nukkuminen hankalaa. Meillä miehen kanssa on molemmilla mitä luultavimmin nyt allergiaoireita, kun toi siitepölytilanne on nyt niin paha täällä etelässä. En tiedä onko sillä mitään merkitystä, mutta jos tuo flunssaa on, niin pitäis varmaan pysyä poissa ihmisten ilmoilta...:sad001

Meil poka oli ainaki flunssas kaks kertaa ja ollaan oltu vaan kotona.. Mulla sama kolme kertaa ja ukolla kaks kertaa... Nenä ihan tukos, aivastelua ja nyt viimesellä kerroilla toi rään määrä oli uskomattoman suuri... Veikkaan et teilläki ihan flunssaa on... Häkkisängyn päätyä vaan pystyy niin helpottaa :)

Meillä edellinen flunssa oli sellainen, että kovasti aivastutti ja nokka vuoti, pientä lämpöä ja ärtyisyyttä. Tais kestää viikon verran tuo. En kyllä tiedä, mistä varmuudella erottaa siitepölyallergian ja flunssan. Kaverilla ainakin aivastelun ja nuhan lisäks silmät turpoaa ja vuotaa sekä käsiä alkaa kutittaa ja ne menee ihottumalle.

Harmi kun tuli just vapun alla tämä tauti, kun olis paljon menoa, vaikka eihän sille hyvää aikaa koskaan ole. :/

Eloveena... Meilläki meni pääsiäinen iha plörinäks ku ukko ja miniukko sairasti sillo perjantaista keskiviikkoon...

Nii meilläkin Eloveena meni. Ensin oksensin mä, sit mies perään ja sit poika, mut onneksi poika kaikkein lievimmin sairasti. Oli hienot säät ja lämmintä ja vapaata mut sisällä oltiin jumissa.

Kaikista kamalinta on varmaan oksennustauti. Mullakin oli viime vkl, sattumalta just kun mies oli reissussa. Huh, onneks siitäkin selvittiin.
Kyllä toi tyttö on flunssassa, reppana. Ei onneks lämpöä ole, mutta taidetaan jättää juhlat väliin... :(

Meillä poika just oksensi vatsan tyhjäksi. Ihan yhtäkkiä, kesken iltapuuron. Tuli päivällinenkin ulos. Sit kokeiltiin vähän ajan päästä pikkuisen päärynäsosetta, niin sekin tuli heti ulos. Poika on hyväntuulinen ja leikkii iloisena. Se oksennuskin tuli sillai puklautellen, ettei mitenkään huutona. Outoa... Tissimaitokin tuli pihalle, kun vähän annoin, joten täytyy vaan vuorata sänkyä vähän ylimääräisillä lakanoilla ja painua pojan kans unille.. kyl se sit yöllä herättää, kun on nälkä ja toivottavasti sitten pysyy maito sisällä. Yhtä ihmeellinen oksennuspäivä oli lauantaina, kun poika laattas pihalle lounaan ja sen jälkeen tissimaidot.. sitten parin tunnin unien jälkeen oli taas kaikki hyvin ja ruoka pysyi sisällä. Ensin aattelin, et syötänkö mä sen liian nopeasti, mut ei, en kyl.. ihan itte avaa aina suunsa, kun on valmis seuraavaan lusikalliseen. Mut eipä täs hätää.. ipanalle kyl maistuu, mut ei ny pysy sisällä. Ei tartte onneksi olla huolissaan, vaan vähän kummastella, et mistähän tääkin ny johtuu... ruoatkin ihan olleet fine jne.

Minä sain ikäviä allergiaoireita tossa toissapäivänä, joutu mies lähteen apteekkiin ja sinne saikin rahaa tuhlattua. Mulla kun reseptit on vanhentuneet. Raskaus suojasi allergiaoireilta ja nyt ne tuli sitten oikein kunnolla. Tuliskohan halvemmaks olla joka kevät raskaana ku vedellä noita allergialääkkeitä :laughing021
Poika kans pärskii ja yskii ja hengitys rohisee niin että olin jo viemässä uudestaan lääkäriin. Mutta koska kuume ei nouse niin mitään ei oo tehtävissä. Me on täällä otettu särkylääkettä, höyryhengitelty ja kohotettu sängynpääty, sekä laitettu tippoja nenuun. Ei kai muuta oo tehtävissä? Kurjaa katsella noin pientä kipeenä.

Ah allergiat... meillä mies kärsii joka kevät. Itellä on vaan lieviä allergiaoireista.. just aivastelua ja silmien kutinaa. Toivottavasti poika ei "peri" allergioita isältään..

Meillä ei oo pienen flunssan takia pysytelty kotona. En ole itsekään koskaan ollut esim. koulusta pois nuhan tai yskän tai kurkkukivun takia, joten en näidenkään kanssa ole sitten neljän seinän sisällä pysytellyt. Toki esim. ulkoilua on vähennetty, mutta pienessä nuhassa on kyllä saatettu käydä kylässä. En tarkoita, että kaikkien pitäisi flunssassa lähteä minnekään. Sillä sanoin, että oman harkinnan mukaan voi poistua kotoakin. Tuskin pikkunuha ketään niin kovasti pelottaa. Ellei tietysti ole jotain erityistä syytä sille. Siis äh, jos kovasti jonnekin haluaa ja vointi tuntuu sen sallivan (ei ole kuumetta eikä paha olla pienellä), niin oman harkinnan mukaan. :)

Onneksi meillä ei ole juuri allergioita minulla eikä miehellä! Veljelläni on vähän heinäallergiaa, mutta selviää Cetirizinin avulla. Siitepölyallergia on kyllä ikävä, kun nauti siinä nyt sitten keväästä, jos se on oikein pahana. :( Tsempit allergikoille!

meillä mies popsii allergialääkkeitä ympäri vuoden,sillä on siitepöly ja heinäallergia.toi heinäallergiakii olis yks hyvä syy karsia marsuja:grin:rolleyes:. tytsy on aivastellu nyt parina päivänä mut en usko et se olis allergiaa.

Veli on kans niin allerginen noille siitepölyille niin sen on pakko kököttää kotona neljän seinän sisällä ja popsia lääkkeitä.... Inhottavaa ku on olemassa tollasia allergioita :(

tietääks kukaa et onko laktoosi-intoleranssi periytyvää?oon kuullu et ei oo ja et on.kumpaa uskosin?mulla ja miehellä on laktoosi-intoleranssi,samoin mun äidillä ja luultavasti siskon molemmilla lapsilla on.

Ainaki ne kaverit jotka tunnen niin ne on ainoita siinä perhees jotka kärsii siitä.. en tiiä voiko se hypätä esim yhen sukupolven yli? vähä niinku kaksosetkin hyppää yhen sukupolven yli? :D

No minun mielestä ei voi lähtökohtaisesti olettaa, että joku allergia periytyisi suoraan vanhemmilta lapsille, vaikka se olisikin molemilla. Allergioiden periytymisern vaikuttaa varmaankin useampi eri geeni, koska ne ilmenevätkin niin erilaisina ( joku saa oireita laktoosista vaan jos juo maitoa, mutta pystyy syömään suklaata tai jäätelöä ja toinen taas ei pysty syömään mitään, missä on laktoosia, joku saa lievemmät oireet kuin toinen yms.) Toki lapsella voi olla suurempi riski saada laktoosi-intoleranssi, mut sitä ei ole ennen kuin toisin todistetaan.

Minä en kehtaa yleisiin kerhoihin yms. lähteä muita tartuttamaan, jos lapsi on flunssassa vaikkei olisikaan kuumetta. Kyläpaikkoihin mennessä kysyn etukäteen, mitä mieltä he ovat, jos tullaan vaikka olisi pientä flunssaa. Kaupassa käydään, jos lapsi ei yski kovasti ja istuu vaunuissaan, jolloin ei mielestäni tartuta muita. Pieni lapsi kun vaan ei yhtään osaa olla tartuttamatta muita, kun yskii päin ja syö kaikkea. Tänään kerhossa yks lapsi rupes yskimään ihan suoraan meidän pojan naamaan ja kuulosti flunssaiselta. Ärsyttää kyllä, jos taas saadaan flunssa tuon takia, vaikka siellä seinällä nimenomaan lukee, ettei saa tuoda sairasta lasta. Just pari päivää sitten kun kielsin pojan kummiakin käymästä, kun kuulosti puhelimessa nuhaiselta.

Takaisin