Vauvan vaatteet ja tarvikkeet

Mä jossain ihastelin jotain 50-senttistä pikkubodya, niin mun äiti neuvoi, että kietaisumallit on parempia aluksi. Varsinkin, kun mullakaan ei mitään kokemusta pienen vauvan pukemisesta. Oon sitten katsonut, että kaikki nuo ihan pienet vaatteet (oisko niitä nyt 2 vai 3 hankittuna :) ) on sekä alhaalta että edestä täysin aukeavia, joko naruilla tai neppareilla.
Kaikista täyspotkupuvuistakin äiti suositteli sellaisia, joissa on vetoketju alas johonkin polveen asti.. Kyllä mä oon aika pitkälti sen neuvoihin luottanut noita vaatteita hankkiessa, onhan se kolme lasta pukenut aikanaan :) Varmaan se sitten toisen lapsen kanssa on joka tapauksessa jo helpompaa. Nyt on sellainen olo, ettei yksin uskalla hankkia mitään, kun ei tiedä mistään mitään...
 
Tänpäivän ostosreissun saldona juuri ne, mitä mentiin hakemaankin :) Ammehoitopöytä, Trollin sänky ja ihana pehmoinen Nattoun Unipussi

Ammesysteemi ja sänky tulevat jälkitoimituksella ja tän jälkeen puuttuu oikeastaan vain patja & petivaatteet, pinniksen sivusuojat...hiukan himottaisi se "turhake" eli valoverhoviritelmä sängyn päätyyn. Saas nähdä.
Sitten lopuksi vielä pesuaineet, vaipat ym.ym.
 
Mä oon nyt pessyt kaikki tähän mennessä tulleet petivaatteet ja vauvan vaatteet ja harsot... Yhteensä 8 koneellista pyykkiä =S

Toivon ettei tuu enää kauheesti lisää. :D

Nyt odotetaan vaan puhelua meidän asunnon entiseltä omistajalta, että koska saa muuttaa. Tän kuun viimenen päivä siis viimeistään sen täytyy sieltä poistua, mutta ollaan tässä odotettu ja 2 viikkoa malttamattomina, kun tehtiin kaupat silloin ja se sano että saattaa päästä lähteen vähä aikaisemmin.

SITTEN voidaan hakea se sänky ja laittaa kaikki vauvan kamat järjestykseen. Ihanaa! tässä tulee ihan hulluksi näin lomaillessa kun tietää että tekemistä on paljon, mutta sitä ei voi vielä aloittaa. (Olen siis jo pakannut yli puolet meidän asunnosta jo valmiiksi muuttolaatikoihin....)

Mä en kyllä yhtään perusta siitä vauvan sängyn yläpuolelle laitettavasta verhosysteemistä, musta se on jotenkin mauton ja mummomainen, mutta kai niitä on tyylikkäämpiäkin olemassa. Meiän sängyn mukana on siis sellanen, mutta ei kai sitä ole siihen pakko laittaa.... En vaan kehdannut sanoo miehen serkulle että ei, mä en halua tuollaista. :D
 
Mikä ihmeen verhoviritelmä? En oo kuullutkaan moisesta. Meil on ihan tavalllinen pinnis, saatiin se ystäviltä käytettynä ja ei ainakaan sen mukana mitään "lisävarusteita" tullut.

Viikko sitten ostettiin tapetit lastenhuoneeseen. Vielä puuttuu maalit että päästään kunnolla renoveeraamaan se.
 
Psst:
kokemuksesta tiedän vinkata semmosta, että niitä harsoja (ja esim äippäpakkauksen kestovaipan imuosia) kannattaa pestä useamman kerran ennen käyttöä. Siis jos ne harsot on uusia, eikä perittyjä.

Niiden imukyky parantuu ihan huomattavasti, kun niitä vähän ensin kuluttaa, eli pesee usean kerran. Aina ei tarvii olla 60°c pyykissä, ite tungin niitä mukaan jos oli vajaa koneellinen valkopyykkiä menossa pesuun. 

Itse sain vinkin siskoltani, joka oli ihmetellyt niitä ostamiaan harsoja, että "miten nää on näin jotenkin huonoja ja miksi näitä edes pidetään jotenkin vauvatarvikkeiden kulmakivenä". Vasta sitten kun niitä oli käytön mukana tullut pestyä useemman kerran ja ne harson kuidut alkoivat vähän pehmetä, alkoivat harsot"toimimaan" paremmin. :)

Hoh, jospa tässä itsekin parin viikon päästä saisi aikaiseksi alkaa katella, että mitäs meillä onkaan tuolla kaapeissa ja missä kaapeissa ja ullakolla ja kellarissa ja... :)
 
Annik@:
ei tuo minusta oo mitenkään mauton edes. Semmoset järjettömät hörhelöpitsiröyhelöt kyllä on. :D
Sitä paitsi, jos on makkari etelän puolella niinkuin meillä ja siellä on hyvinkin valoisaa, niin tommonen on tosi hyvä ratkaisu. Ei tarvii aina olla kiskomassa verhoja eteen päiväunienkaan ajaksi, mutta vauvaa ei silti häikäise. :)

Meillä ei olut, eikä taida nytkään tulla, kun ei tyyliin sovi... ja ne nurkka on muutenkin vähän ahdas, niin ehkä ei. Mut siitä vaan jos se itsestään sievältä näyttää! Kyllä sitä paljon turhempiinkin juttuihin sais rahojaan lykättyä. ;)
 
Ei meidänkään mustavalkoruskeassa pelkistetyssä kodissa mitään muuta tuon  sänkyverhon tyylistä ole...  Mut eikös ookkin aika söpö!

*lähtee mittaamaan kuumetta* emoticon
 
emoticon

Mittaa se kuume sekä sieltä ylä- että alapäästä varmuuden vuoksi! :D

No joo, onhan se tavallaan ihan suloinen. Makunsa kullakin. Ja vauvan jutut saa kyllä olla hempeitä ja ällöjä! Ei niitä saa arvostella samalla tapaa kuin jotain desing-huonekaluja! ja voihan tuo hörhelö olla käytännöllinenkin... Jollain tapaa! :)
 
Vesimeloni ja Cava; kiitos tuesta ja ymmärryksestä emoticon
Näköjään nämä hormonit pehmentävät...Hmmm....
*lähtee surffaamaan sänkyverhovaihtoehtoja*
 
Täällä on kans yks joka haluis jonkun verhon siihen sängyn päätyyn emoticon  Oon halunnu molemmille pojillekin mutta ei oo tullut ostettua ja nyt päätin että kun tämä on ilmeisestikkin meidän viimeinen vauva, haluan kaikki mahdolliset hommata mitä olen aina halunnut emoticon  Ja kyllä niitä on oikeesti hienoja semmosia olemassa. Mä haluan et se kuitenkin sopii meijän makkarin sisustukseen niin mitään nallekuvioista ei tuu meille :D Vaikka hienoja nekin on.
 
Meillä molempien makuuhuoneitten ikkunat on itään/pohjoiseen, joten huoneet ei ole kuumia/valoisia. "Vauvan huoneessa" on muutenkin ikkunana vain ranskalainen parveke, joten kovin valoisa se ei ole muutenkaan. Joten tuollaisille verhosysteemeille ei ole meillä mitään "käyttöä". En kyllä sellaisista välitä muutenkaan.

Olin etsinyt jotain kivaa nallekuosia pinnasängyn suojaan, mut tuossa yläkaappeja järjestellessä törmäsin vanhoihin 60-luvun vaaleanruskeisiin kukkaverhoihin :) Oon jo aiemmin tehnyt osasta verhoja mekon ja jotain tyynynpäällisiä ja päätinkin nyt, et teen niistä sen suojan :) Olin joka tapauksessa ajatellut jotain beessiä/ruskeaa siihen pinnasänkyyn. Verhot on muutenkin sellaiset hullunmittaiset, etteivät ole koskaan sopineet mihinkään.
 
Meillä on tämmönen ikeasta hommattu: http://www.ikea.com/fi/fi/catalog/products/20175838

Musta toi on ainaski nätti tossa pinniksen päällä ja sen sisäpuolella roikkuu itse tehty mobile. :)
 
Me ei taideta mitään tuollaisia hommata. Pinnis tulee kuitenkin meidän makkariin seinän ja sängyn väliin, joten siinä menisi vähän hukkaan tuollaiset verhot kun ne ei mahtuisi laskeutumaan nätisti. Sitten joskus kun vauva menee omaan huoneeseen pitää miettiä. Se huone onkin sitten etelänpuolella ja saattaapi olla aika valoisa kesällä sälekaihtimista huolimatta. Luulen kuitenkin, että aika pelkistettynä pidetään kaikki. Ei edes maalata tai tapetoida tulevan lastenhuoneen seiniä. En raaski alkaa uuden talon seiniä "tuhoamaan" Ehkä sitten kun poika on sen ikäinen että ymmärtää, niin jotain sopivia verhoja ja mattoa ym. hankitaan. Muutoin mennään samoilla mitä siellä nyt on.
Imetystyynyä suositteli työkaveri tänään (3 lapsen äiti) onko teillä muilla komenusta tai mielipiteitä asiasta. Itse en osaa oikein ajatella, että onko tarpeen.
 
Sipriina:

mulla oli imetystyyny käytössä esikon kanssa. Itseasiassa jo ennen hänen syntymäänsä se oli mulla tukityynynä sängyssä. Pitäiskin käydä kaivamassa se tuolta jostain taas. :)

Imetystyyny on ihan jees, kyllä minä sitä käytin. Mutta ihan tavallisellakin tyynyllä ajaa saman asian. Ostin omani huutonetistä, kun lähes käyttämättömänä sai. Monet, jotka sen hankkii, huomaakin sen turhaksi.
Eli se on ihan mieltymyskysymys, sanoisin.
Itse en väitä turhaksi, koska se tosiaan oli käytössä. Ehkä se on vähän helpompi käsitellä ja sen saa parempaan asentoon muokattua kuin tavallisen tyynyn. Ja käytin sitä myös silleen puoliksi selän tukena välillä jne.
Mutta jos pyrkii välttämään kaikkia turhia ostoksia, ni tuon voi ehkä jättää ostamatta. Uutenahan ne (hyvät) maksaa aika paljonkin (70€->). Omani taisin huutaa hintaan 15€.
 
Mun siskolla oli aktiivisessa käytössä imetystyyny, jonka saan nyt sitten käyttööni. Äiti kyllä suositteli keinutuolin käyttämistä imetyspaikkana, jolloin mitään tyynyä ei tarvitse. Mut kyllähän sitä välillä varmasti tahtoo muuallakin imettää.. Omaa kokemusta ei siis ole, mutta kyllä sitä on mullekin suositeltu.
 
Sain tänään siskolta vauvanvaatepaketin.. Eipä sitten tarvikaan enää mitään hankkia, ellei tulokas satu olemaan tyttö. Mut sekin selviää sitten huhtikuun lopulla. Mulla on nyt yks äitiyspakkauslaatikko täynnä max 62-senttisiä vaatteita. Ja toinen laatikollinen sitten 60-70-senttisiä. En edes alkanut laskemaan niitä vaatteita kun niitä oli bodyjakin oli varmaan 20, ja siinä oli vasta ne pienimmät..

Nyt sit tarvii enää noita muita tarvikkeita. Kestovaippoja koitin tänään katsoa kirppikseltä, mutten löytänyt yhtään. Vaatteita sieltä kyllä saisi puoli-ilmaiseksi. Ostin muutaman 20-80 senttiä/kpl. Jotain yöpukuja yms. ajattelin sit äitiyslomalla ommella itse.

Kyllä mä huomaan, et alkaa tässä pää pehmetä :D Katoin yle arenasta eilen illalla 3 jaksoa Sydänääniä putkeen.. ja sit itkeskelin sen päälle tunnin. Voivoi.. Paheneeko tää vielä ? :D
 
Takaisin
Top