Vauvan vaatteet ja tarvikkeet

IhaNainen

Sanaisen arkkunsa ammentaja
Ajattelin aloittaa tällaisen tarkennetun hankinta palstan. Miten paljon teillä on vaatteita ym hankittuna, ja miten paljon niitä noin suunnilleen pitäisi olla? Meillä on edessä ensi vkl inventaario kun kaikki vauvan hankinnat on raahattu yhteen osoitteeseen. Pitää katsoa että mitä vielä tarvitaan, mitään tuskin on liikaa toistaiseksi emoticon
Eka tuttipullo hankittiin perjantaisen ultran jälkeen ja vaatteita hankin osan jo syksyllä alesta, tosin niistä ei tiedä paljonko tulee omaan käyttöön kun on selkeitä tyttö/poikavaatteita. Samoin Kiinan työreissulta ostelin ihan perusvaatetta, ei ne kyllä mitenkään kauhean halpoja olleet, mutta toisaalta hyvälaatuista trikoota, napakkaa ja pysyi pesussa hyvin kuosissaan. 
Vaippoja sain parit tuossa ja ostin netistä pikkaisen lisää. Yritetään siis kokeilla kestoilua, saas nähdä miten lähtee sujumaan, ja käytetäänkö rinnalla minkä verran kerttiksiä.
 
Meillä puuttuu hankinnoista enää lähinnä vauvanhoito tarvikkeet, näitä pieniä sellaisia. Eli just kylpyöljy, sinkkisalva, pumpulipuikot, vanulaput, suppoja, kylpylämpömittari, suolatipat, amme,  kynsisakset, hiusharja. Ai niin ja sit vauvan kylpypyyhe. Noista tavaroista osahan olisi jo olemassa, jos ois otettu se äitiyspakkaus..

Nii ja isompana tavarana on sit toi sitteri mikä puuttuu vielä. Mut sillä kaiketi ei nyt niin kovin kova kiire vielä ole.

Vaatteita mulla ei mitää ihan järkky paljon ole. Ihan yks tai kaks vaatetta on ostettu nyt uutena kokoa 50. Muuten noi pienimmät vaatteet vauvalle periytyi edelliseltä lapsoselta:) 56 kokosia vaatteita mä olen nyt lähinnä ostellut. Sekaan on tainnut lipsahtaa pari kuuskymppistäkin.. Mut summasummarum, vaatteita meillä ei mitään kauheeta kasaa ole, ja ne mitä on, niin on pieniä.

Kyllähän niitä isompia sitten joutaa. Mitä sitä muutakaan tekemistä sit päivisin olisi, kun treffata muita vauvalomalla olevia ystävia kauppakeskuksissa :D:D

Apropoo, käytiin miehen kanssa viikonloppuna katsomassa sellasta vajaan kahden viikon ikäistä poikavauvaa. Iski meinaan hirvee vauvakuume, kun sitä pientä piti sylissä! Onneksi on itsellä tilaus jo aika hyvässä vaiheessa ;) Mä niiiiin odotan jo, että pääsen nuuhkuttamaan sitä omaa tuhisijaa <3
 
Heip!

Tää onkin oikein hyödyllinen aihe.

Muistan, että sitä oli ihan pihalla just vaatteiden määrästä ja muusta esikoista odottaessa. Enkä kyllä paljoa viisaampi ole nytkään, ei vaan muista enää.
Ja tosiaan: täytyy sitä itselleenkin hankkia vähän jos jotakin. Imetys on luonnollinen asia, mutta esim. hajonneet nännit kaipaavat vähän erityishuomiota. :D Ja jos ei halua villahuivia tai patalappuja käyttää, niin huhtikuussakin on hyvä olla rinnanlämmittimet - ne maitoa nostavat rinnat on aivan SUPERARAT kylmälle!!! (Ps. villakaulaliina ja patalaput toimivat kyllä oikein hyvin, mutta esim ruskovillalta saa silkkivillaisia rinnanlämmittimiäkin, mitä kehutaan paljon)

Tosin mielipiteitä on monia ja se mikä yhdelle edustaa turhuuden huipentumaa, voi toiselle olla oikeasti todella isossa käytössä. Tapojakin on niin monia.

Itse en oo vielä edes ajatellut näitä juttuja. Tiedän, että tärkeimmät meiltä löytyy, mutta toki on hankintojakin edessä. Pyritään kyllä lainaamaan taas isoin osa semmosista vähänaikaisista tavaroista kuten turvakaukalo ja sitteri.

Sen osaan sanoa, että niitä 50cm vaatteita ei ihan tosissaan kannata montaa kappaletta hankkia. Ekan kuukauden aikana vauva kasvaa jo monta senttiä. Mutta tietysti jossain se vauva pitää laitokselta kotiinkin saada. Ja jos nyytti on tommonen 46cm, niin kyllä se niihin 55cm vaatteisiin hetken mahtuu.

Kaveri heitti mulle joskus pari ihan hyödyllistä linkkiä noiden hankintojen varalle, muistaakseni ne olivat nämä:

http://demo.seco.tkk.fi/tervesuomi/item/nn:146

ja

http://www.huvitutti.net/arki/tavarat/index.html

Sitten muuten vaan kivoja juttuja esim. itsetekemiseen ja muuhun löytyy täältä: 
http://www.vauvalinkit.com/


Saas nähdä, että inspiroiko ehkä jo tällä viikolla tuleva äitiyspakkaus ollenkaan noihin hankintoihin. Pitäis joskus jaksaa käydä hakemassa vintiltä jo kaikki olemassa olevatkin tavarat. Mutta ehkä teen tuommosia sitten suosiolla joskus äippälomalla. Nyt on päivät melko täynnä eikä oikein vielä edes semmosta valmistelufiilistä. :) 
Mutta se tulee, ajallaan, ihan kaikille. Sitä pesänrakennusviettiä ei vaan pysty pakoilemaan. :D
Sen huomaa siitä, että yht'äkkiä onkin maailman tärkeintä, että ne pesuainepullot on nätissä rivissä siivouskaapissa, roskiskaappi on pakko siivota vähän väliä ja miettii ekaa kertaa elämässään, että pitäiskö nuo lakanat silittää pesun jälkeen... Jestas miten omituinen tila! :D Onneksi se helpottaa vauvan synnyttyä! :D
 
Tunnustan: Meillä joko silitetään, vedetään tai manklataan lakanat jo nyt. Oon itseasiassa aina tehnyt niin. Tosin silitän ne kaksinkerroin vain toiselta puolelta jos täytyy, eli ei ole kaveria vetämässä tai en jaksa mennä manklaamaan. Tyynyliinat silitän kyllä molemmin puolin :) Taidan olla vähän vanhanaikainen...
Vauvalle ei ole vielä lakanoita ollenkaan! Niitä pitää nyt sitten joko tehdä tai alkaa hankkia. Olis kyllä ihan kivaa raidallista haalean sinivalkoista josta voisi tehdä vaaville lakanat pitsien kanssa ja ehkä jotain söpöstelyä. Vein viime viikolla ompelukoneen korjattavaksi joten nyt ei pysty tekeen. Mulla on tosin neulehaalari kesken joten jospa yrittäisi keskittyä siihen että saa valmiiksi.
 
No nyt on kaksi vauvan aluslakanaa ja yksi pussilakanasetti... Luulen että kolmella pussilakanasetillä pärjää? Yksi pesussa, yksi kuivumassa, yksi kaapissa... Lakanoitahan voi suojata harsoilla siitä vauvan pään läheltä, että vaihtaa vaan harson uuteen jos vauva siihen kerran puklaa, ettei joka puklun jälkeen tarvii koko sänkyä vaihtaa pohjia myöten..

Mulla on parit vanhat yhden hengen sängyn lakanat tuolla kaapissa, aattelin että niistä voi joko pienentää tai sit taittaa ne kaksinkerroin, menee vauvan aluslakanasta...
 
Tota aloin vähän itsekin miettiä että taitaisi olla muutamat vanhat lakanat kelpoisessa kunnossa muokattavaksi vauvan sänkyyn lakanoiksi. Jos päädyistä tekis lakanat niin keskikohdat voisi sitten heivata mäkeen. Olisi kangas ainakin valmiiksi pehmoisesksi pestyä!
 
Pikkuhiljaa olen ostellut nyt vaatteita, lähinnä joulun jälkeen alemyynneistä. Löytyy puolipotkareita, bodyjä, kokopotkareita, pari haalaria, jokunen paita, myssyt, sukkia, pari fleecepaitaa/takkia. Muutamat "oikeat" housutkin (samettipökät ja farkut)
Joulupukki toi jokusen bodyn, mummon oli ollut "ihan pakko ostaa" :)

Koot pääasiassa 56cm-62cm. Muutama 68cm. En ole vielä pessyt tms., kerännyt vaan lipastoon. Pikkuhiljaa alkaa tuntumaan siltä että uskaltaa jo hankkiakin, kun päivä päivältä ja viikko viikolta on todempaa että vauva pääsee tähän maailmaan mukaan eläjäksi. Kohtahan ollaan niillä viikoilla kun on jo ihan hyvät mahikset selviytyä ennenaikaisenakin hengissä.
 
Meillä ei tosiaan vaatteita ole kuin kaksi tuon äitiyspakkauksen lisäksi. Tosin jossain vaiheessa saan kyllä siskolta paketillisen.

Mittailin vanhaa pinnasänkyä eilen, et tiedän minkä verran ostan kangasta pinnasuojien ompeluun. Meillä on ihan valtavasti pyyhkeitä ja lakanoita, joten en aio niitä ostaa yhtää uutta. Yksi hyllyllinen on täynnä vanhoja yksinäisiä lakanoita, joista ajattelin tehdä lakanoita vauvan sänkyyn.

Mä kuulun kanssa siihen vähemmistöön, joka mankeloi ja silittää lakanat. Ostin oman mankelin jo joskus 20-vuotiaana opiskelijana :)
 
Meillähän tuota tavaraa sitten onkin..
Vaatteita löytyy 50cm-92cm. Suurin osa (montakojan jumalatonta säkillistä niitäkin tuli) miehen siskolta, jolla on kaksi lasta, tyttö ja poika. Joten noita vaatteita löytyy. Ja tossa on neutraaleja ja sit tytön vaatteita kun meille se tytteli näyttäs olevan tuloillaan. :)

Lakanoita, peittoja, tyynyliinoja.. Pinnasänky on ihan kuosissaan, petattuna, pinnasuojat paikallaan, himmeli katossa ja itse tehty mobile roikkuu siinä keskellä. Pehmoleluja pinnasängyn nurkissa. Yksi niistä soittorasia. <3 Sit sellainen keinu, jota monasti on kuultu sanovan koliikkikeinuksi, se keinuu, soi ja mitä kaikkea. Ja puuhamattokin löytyy.

Vaunut löytyy, toisetkin oottelis siskon varastossa, sitteri ja pikkuinen keinutuoli. Amme jalkoineen, kylpyyhe, kirjoja, leluja.. Hoitoalusta ja siihen pari vaihtopäällistä. Kenkiäkin löytyy jotain kokoja. Ulkohaalareitakin useempi! Villavaatteita.. Kylpylämpömittari.

Kaks rintapumppua, toinen sähkökäyttöinen ja toinen normi. Yks tuttipullo ja siihen parit kahta eriä tuttikokoa. Kaksi tuttia. Kynsien ja päänhoito jutut (sakset, harja yms..), itkuhälytin, perusvoidetta. Harsoja. Niitä ja tutteja/-pulloja ostetaan lisää jos näyttää tarvivan.
Pienen pieniä vaippoja (kertiksillä ajateltiin mennä) ja sitten noita mitä suojia joita laitamma jos tuntuu että tihkuu maitoa. Niin ja kahdet imetysliivitkin löytyy.
Jotain mahtoi unohtua mainita..

En ole edes ajatellut kylpyöljyä, sinkkisalvaa, pumpulipuikkoja (meinaako topspuikkoja?), vanulappuja (normi?), suolatippoja, suppoja??
Jos puhutaan normi topspuikoista ja vanulapuista niin niitä löytyy.
Suppoja ehkä sitten kannattaa hankkia ja joo tota kylpyöljyä vielä. Miks en oo etes ajatellut näitä?
Mut entä toi sinkkisalva ja suolatipat? Mihin niitä? Apua!

Niin ja kantoliinan tahtoisin ja oon miettinyt tuota tuttipullojen steriloijaa.. Kantoliina olis niin mahtava idea! Vois käydä koirienkin kans tuossa lähimetsässä kun pikkuinen tulis tuossa sylkyssä mukana. :)

Niin ja unohtu, onhan meillä turvakaukalokin hankittu!
Mut vaunuihin kantokoppa puuttuu.. Sekin mahdollista saada jos sopivan kokoinen noihin vaunuihin.
 
Ultimate
Ihanaa että jollain muullakin on jo kaikki emoticon
etten oo ainut hätäänen :)

Isoista hankinnoista meiltä löytyy, yhdeistelmävaunut, matkarattaat+turvakaukalo+telakka, pinnasänky, hoitopöytä
Sittereitä saadaan peräti 3 joista sit katotaan että mikä jää meille mikä viedään mummolaan.

50cm bodeja löytyy parit, vaikka alkuun meinasin etten hanki, mut löyty edullisesti niin ei malttanut olla ostamatta. ja muitakokoja löytyy 110cm asti tytölle että pojalle kun miehen siskonlapsilta oon jäänyt pieneksi.
Meillä on noi kestovaipat, että niitä on vinot pinot montaa eri merkkiä ja laatua ja mallia.. niihin nyt oon pyrkiny perehtymään mahdollisimman monipuolisesti. Kyllä moni sanoo että ei niitä kestoja jaksa kauaa pestä, mut saa nyt sit nähä kuinka käy.
Muutamat kertakäyttövaippapaketit toki löytyy kun mies on kaupas ja saa sit puoleen hintaan jos paketti on vaikka revennyt.. :)
ja kaikennäköiset perusrasvat mitä peruskaupassa myydään vauvan hoitoon niin löytyy, jopa niitä pesuliinoja.. 

Meidän on ollut vain helpompi ostaa pikkuhiljaa tavaroita, koska kumpikaan ei missään ylihyväpalkkaisessa työssä käy että ei kerralla pystytä kaikkea hommaamaan. ja suurin osahan on käytettyjä, kirpparilta ostettuja.
Nyt oon pessyt valmiiksi pienimmät vaatteet ja lelut joita saatiin.
 hoitopöytäkin laitettu kuntoon ja pinnasänkykin on pedattuna :)

syöttötuoli ja puuhamatto puuttu :o mutta jos tulee tyttö niin puuhamatto on toki tiedossa, ja sitten syöttötuolin mumma on luvannut ostaa kun hankinta tulee ajankohtaiseksi :)
 
:O Mä en edes tiedä noista kaikista tavaroista, että mitä ne on ja mihin niitä tarvitaan :D

Onhan meilläkin tuon äippäpaketin lisäks ainakin rattaat, turvakaukalo, pinnasänky, kehto, syöttötuoli, kantoliina, kantoreppu ja joku sellainen kankainen matkasyöttötuoli.. Tosin kaikki nuo on vielä mun äidin luona varastoituna ja kokoomattomina. Tänään ostin kangasta kehdon vuoraamiseen. Kehto on sellainen "sukukalleus", joka on mun isoisoisän tekemä :) Noista ainoastaan rattaat ja turvakaukalo on ostettu, muut on lahjoituksia.

Pientä n. 60 senttistä villatakkia aloin neulomaan viikonloppuna :) Emmä voinut vastustaa, kun löysin vaaleankeltaista vauvalankaa alekorista parilla eurolla. Vauvalankoja on tarttunut muutenkin kaupasta aika paljon mukaan, mut en varmaan vielä tee niistä mitään. Mobile on kanssa puolitekoinen vielä. Varmaan sitten, kun se työnalla oleva lipasto valmistuu, alkaa tehdä mieli hankkia jotain enemmän. Nyt kaikki on sullottu äitiyspakkauksen pahvilaatikkoon, joka on olohuoneen lattialla, kun mihinkään ei mahdu mitään..

Tosin tänään matkalla bussipysäkille erehdyin poikkeamaan lastentarvikeliikkeeseen.. Ajattelin mennä sinne huomenna paremmalla ajalla :D Siellä oli ihania äitiysvaatteita puoleen hintaan ja vauvanvaatteita retroväreissä 3 kahden hinnalla :)
 

Apua, mulla ei ole mitään hajua puolestakaan noista tavaroista, mitä ootte maininnut =D 

Meillä on äitiyspakkauksen lisäksi hankittuna vaunut/rattaat (yhdistelmät), turvakaukalo, pari tuttipulloa, rintapumppu, yksi tutti, pari bodya ja housut sekä kantoliina. Joo ja puhdistusliinoja, kun ajattelin päästä helpommalla. Lisäksi löytyy joku semmoinen alusta, minkä päällä tarkoitus ilmeisesti vaippoja vaihtaa :D 

Mutta joo, en mä ainakaan oikein osaa ostaa mitään tavaroita, varsinkaan mitään kehtoja / sänkyjä ym. kun en tiedä miten lapsi niissä suostuu olemaan, tykkääkö ollenkaan vai onko tyyppiä joka nukahtaa mieluummin viereen / syliin ym. Tuttejakaan (?) viitsinyt ostaa kuin yhden, kun eihän sitä tiedä syökö tuo. Ja kun tulot on toistaiseksi n. 400€/kk, ei oikeasti ole varaa pistää mihinkään turhaan. 

Siispä, mikä on sellaista tavaraa, mitä on ihan _ehdottomasti_ oltava? 

 
Joo mä oon ollu turkasen innoissaan ja heti halunnut kaiken :D
Suurin osa meillä on saatuja, mutta mitäs sitte.
Nii ja tosiaan vielä on tulossa tavaraa, esim kans se syöttötuoli.

Niin kauan oottanut omaa pienokaista, etten malttanut olla heti intoilematta, joten oon laittanut sitä mukaa kaiken valmiiks kun jaksanut. Aloitin heti kun päästiin muuttamaan isompaan, eli lokakuussa. Siihen asti olikin hirveetä kärvistelyä, kun elokuussa sai tietää raskaudesta ;) Voi kun meinas haljeta kun ei passannut vielä ostella hirveesti tavaraa!
 
Meitä on niin moneksi emoticon Ei ole onneksi oikeaa eikä väärää aikaa ja tapaa.

Minä ostelin ekan bodyn vasta vuodenvaihteessa, viime viikonloppuna vaunut ja kaukalon ja kaikki muu on vielä vaiheessa.
Ajattelin, että jos jotain sattuu (en toki odottanut sellaista) niin on raastavaa alkaa laittamaan tavaroita pois. Mielummin hankin vasta sitten kun vauvalla on mahdollisuudet selvitä hengissä. Tokihan elämässä kaikki on aina mahdollista mutta ehkä tämä oli tapa suojata itseään.

Seuraavana meidän "listalla" on  tosiaan sänky ja sitteri, hoitoalusta ja vanna(jaloilla) ylimääräiseen pikkumakkariin niitä keräilen ja ajattelin "laitella" omille paikoilleen vasta sitten kun helmikuun lopulla jään pois työstä. Syöttötuoli tulee vasta kun lapsi istuu ja syö :)

 
Se on totta ettei ole oikeaa eikä väärää tapaa, jokainen tekee niin kuin itsestään parhaalta tuntuu :) se tässä onkin mukavaa kun näkee miten erilailla ihmiset tekee asiat :)

Työkaverikin kertoi että kun hän sai vauvan niin kävi ostamassa kaikki tarvikkeet vasta vauvan synnyttyä, että etukääten ei ollut mitään muuta kuin äitiyspakkaus, ja sanoi että hyvin ehti vauvan syntymään jälkeen kaikki hankkia.

Mä olen muutenkin perusluonteeltani mahdottoman malttamatoon, olen aina valmistellut asioita niin hyvin etukäteen ja aikaisin kuin mahdollista.. :D
 
Voi Taskumari, 

Älä panikoi. Ei meilläkään ole mitään valmiina.

Äitiyspakkaus makuuhuoneen kaapinpäällä, vaatteet vielä  pesemättöminä, ja silittää en niitä todellakaan aio. Lisäksi muovikassillinen sekalaista vauvanvaatetta kokoa 56-100 cm jonka sain kaverilta. Samoin kaapinpäällä. Sitteri tuli samasta paikasta. Mut siinä se. 

Ei sänkyjä, ei vaunuja, ei turvakaukaloita, ei tuttipulloja tai tuttejakaan... Ei vaippoja (paitsi ne kestikset äitiyspakkauksesta, joita ei tulla varmasti käyttämään...), ei rintapumppuja puhumattakaan syöttötuoleista.  

Eikä lastenhuonetta :( Ihan meidän makkariin joudutaan mahduttamaan pieno tulokas aikanaan... 

Eikä myöskään paniikkia :D

Mullahan on 5 vkoa äippäloman alkuun, ja vointi on mainio. 
Ja jos nyt vaavi maailmaan tupsahtaisi huomenna, niin ei hän kotiin ihan heti pääsisi kummiskaan. Ja ainahan sitä voi laittaa miehen kauppaan... Turvakaukalo ja vaippoja, niillä pärjää ensimmäisen viikon :D
 
mä oon ostanu muutaman bodyn ja housuja, äippäpakkaus on tuossa makkarin lattialla.
täällä kans kaikki pesemättä ja silittää en minäkään aio :D

siskolta tulee 3 lapsen (2 poikaa ja tyttö) vaatteita, vaunut. sänky pitää ostaa ja turvakaukalo.

en oo jaksanu niitä tähän vuokrakämppään laittaa paikalleen, koska muutto viimeistään 26.3 omaan asuntoon.

eikä oo minkäänlaista paniikkia :D Tutit, vaipat ja siis kaikki muu puuttuu vielä ;)
 
Mitä meille on kertynyt niin äitiyspakkauksen (tilauksessa) lisäksi:
-Pinnasängy (saatiin kaverilta ilmaiseksi)
-Turvakaukalo&telakka (ostettiin työkaverilta käytettynä)
-Vaunut (ostettiin toiselta työkaverilta käytettynä)
-Hoitoalusta (9€ Ikeasta)
-Leikkimatto (saatiin ystävältä ilmaiseksi)
Ja nyt saadaan kassillinen pieniä vaatteita + lakanoita yms.

Jos olen oikein ymmärtänyt niin tuo turvakaukalo on ainoa "pakollinen" koska sairaalasta ei ilmeisesti pääse lähteämään ellei sitä ole? emoticon
 
satuj !
Jos tosiaan jää mammapakkauksen kestovaipat käyttämättä ni meille saa ihmeessä laittaa vaikka postitse tulemaan, voin hyvinkin vaikka niistä maksaakin! Musta ne oli kivan näkösiä ja me taidetaan olla sellai maailmanparantaja-hippipariskunta tuon lapsen isän kanssa, että aivan varmasti käytetään mieluummin niitä kestovaippoja kun kertiksiä =D 
 
Oih, kävin tänään äitin kanssa vähän kaupoilla.. Mukaan tarttui alennusmyynneistä yksi imetyspaita, vauvalle paita, body, sellainen lahkeellinen body/haalari (onko sellaiselle lahkeelliselle bodylle joku oma nimitys?) ja pikkuiset sukkahousut. Kaikki iloisen kirkkailla kuoseilla :) Äiti osti onneksi suurimman osan noista :)

Paljon kattelin noita kestovaippoja kun niitä on niiiiiin upeilla kuoseilla, mut en oikeen tiiä minkä kokosia niitä pitäis hankkia, kun en tiiä mitä isosiskolta on tulossa.. Ovat lisäksi aikamoisen hintaisia. Pitää varmaan jossain vaiheessa ommella niitä itse. Ajattelin nimittäin yrittää noilla kestovaipoilla enimmäkseen. Kai niittenkin kanssa selviää, kun en itekään oo käyttänyt ainakaan kuuteen vuoteen kertakäyttösiteitä (on ollut kuukuppi käytössä jo vuosia siis).
 
Takaisin
Top