Vauvan uni ja nukkuminen

Rosmarinaa, kuulostaa meidän esikoiselta. :D Joku sillon vinkkas mulle, et yrittää vesipullolla vierottaa tästä opitusta tavasta. No, yksi yö huudettiin, toisena vielä vähän ja kolmantena suostui jo vesipulloon. :)
 
Eetla, pystyttäskö jossain laittaa viestiä? :) ei aika meinaa riittää tällä hetkellä tänne foorumille ja ku meillä näyttää menevän nää esikoiset aika yks yhteen ni voisin sulta kysellä vähä apuja. :D esim vaikka just toi vesipullo juttu! Et miten se käytännössä toimii.
 
Rosmarinaa, meillä oli toi lähtötilanne aivan sama, mut kummasti se vaan oppi kuitenkin, vaikka aattelin ettei siitä mitään kuitenkaan tuu. Suosittelen lämpimästi edes kokeilemaan vaikka viikon, jos vaan jaksamista löytyy iteltä :)
Edit. Kaamee itku alko aina heti kun poika tajus et oon kumartumassa ja laskemassa pois sylistä. Sit silittelin ja painoin hartioista (meillä todettu tää hyväks, kun nukkuu kyljellään) ja otin takas syliin parin minuutin päästä ja samaa rumbaa vaan. Ekoina öinä tuli sellasta itkua, mitä en ennen ollu kuullutkaan...
 
Iinama, mä kokeilisin mut mitä mun pitää tehdä, kun huutaa heti laskettaessa? :sad001 ottaa syliin ja laskee taas? Niin kauan et onnistuu? Millon pitäs lopettaa?
 
Mä laskin vaikka huusi ja silittelin sen muutaman (ehkä 2-3) minuutin ja huusi sen koko ajan. Sylissäkin saatto mennä 10-15min ennen ku rauhottu ja taas laskettiin sänkyyn ja sama uusiks :rolleyes: Meillä kesti pisimmillään tunnin, mut oon kyllä kuullu et voi enemmänkin kestää :eek:
Tärkeetä kuitenkin ois ainakin että on se säännöllinen iltarutiini ja vauva oikeesti valmis nukkumaan.
 
Okeei. Pitää varmaan miettiä tota jos muu ei auta. Sit parin kk päästä. :D mitäs teitte jos yöllä heräs?
 
Täällä unikoulua 4 yötä takana. Tissitarjoilu evätty klo 23-7. Yleensä poika menee 7-8 unille ja herää 10-11 syömään. Tuolle välille tullut yleensä 1 tai 2 imetystä, jotka nyt jätetty pois. Allekirjoittanut nukkuu olohuoneessa patjalla ja mies hoitaa yöt.

Kouluilu sujunut aika hyvin, poika rauhoittunut silittelyllä ja sylittelyllä max vartissa, ei siis huudatusta täälläkään :) viime yönä heräsi kerran ja silloinkin rauhoittui melko nopeasti :)
 
Okeei. Pitää varmaan miettiä tota jos muu ei auta. Sit parin kk päästä. :D mitäs teitte jos yöllä heräs?

Yöllä ihan sama homma eli silittelyä ja jos (kun) ei rauhottunut nii syliin ja heti kun rauhottuu niin muutaman sekunnin päästä sänkyyn ja taas alkaa huuto niin silitystä vaan ja uudelleen syliin :wink
Nyt meillä on herätty taas aika monta kertaa öisin, mut riittää että käännän pojan takas kyljelleen ja tutti suuhun. Ja tissiä oon antanu klo 4 jälkeen, meillä mennään ysiltä nukkumaan.
 
Apuaaa.. noi kuulostaa siltä et turhaa ees yritän. :D taidan hylätä koko idean ja kattoo mitä aika tuo tullessaan.
 
Mutta se on se pari yötä ja sit usein jo helpottaa :) älä hylkää sitä ajatusta jos noi heräämiset ja tissinukkumiset tuntuu rankalta sulle, näin on meillä ainakin 1000 kertaa parempi ja nukkuminen tuntuu välillä jopa ihan mukavalta :D
 
Pitää miettiä sit parin kk päästä. :D ei ne rankalta tunnu! Päinvastoin tää tuntuu nii helpolta :D "ongelma" on vaan se ettei voi oikein alkaa toista yrittää ennen ku ollaan yötissistä vierotuttu, että ei tuu ongelmia sitten kun toinen syntyisi. Jos sitä onnea meille suodaan. Mut eihän tässä nyt sinänsä mikään kiire ole.. 1,5-2,5v ollaan ajateltu ikäeroks. :)
 
Eetla, pystyttäskö jossain laittaa viestiä? :) ei aika meinaa riittää tällä hetkellä tänne foorumille ja ku meillä näyttää menevän nää esikoiset aika yks yhteen ni voisin sulta kysellä vähä apuja. :D esim vaikka just toi vesipullo juttu! Et miten se käytännössä toimii.

Voidaan toki! Mikä olis hyvä? Se kielletty? :D
 
Rosmarinaa: ei meillä ole koskaan mitään unikoulua ollut tissin yösyönnin takia, vaikka vieressä nukkujia, useita kertoja yössä syöviä, ovat olleetkin. Meillä 4 lasta ja n.1,5 vuotta ikäeroa aina seuraavaan. Reilun vuoden olen kaikkia imettänyt. Koskaan ei ole tullut mitään ongelmaa seuraavan vauvan syntyessä. Ilman vääntöjä kaikki on omalla painollaan selvinnyt. :) Tarvittaessa 160 cm sänkyyn mahtuu ainakin 6 ihmistä. :)

Muutenkin toi tissittelyn määrä vähentyy päivisin, kun lapsi saa alkaa juoda lehmän maitoa. Silloin voi minusta hyvällä omallatunnolla vähentää/lopettaa myös yösyötöt. 1v. ei varsinaisesti enää tarvitse tissimaitoa ja lisäksi silloin lapsi jo ymmärtää huomattavasti enemmän kuin vaikkapa puoli vuotiaana.

Kukin tekee tässäkin asiassa niinkuin parhaaksi näkee, mutta rosmarinaalle vain halusin kertoa, ettei tissitakiaisen takia tarvitse lykätä uutta raskautta. 9 kuukautta ennen vauvan syntymää on pitkä aika kasvaa ja kehittyä teidän esikoisenkin. :)
 
Voidaan toki! Mikä olis hyvä? Se kielletty? :D
Yritin laittaa sulle täällä yv, mut ei onnistunu. :eek: no mut sieltä kielletystä jos haet mun nimellä ja laitat kaveripyyntöö Rosa-Maaria Huhtinen, niin hyväksyn pyynnön. :)
 
Muokattu viimeksi:
Rosmarinaa: ei meillä ole koskaan mitään unikoulua ollut tissin yösyönnin takia, vaikka vieressä nukkujia, useita kertoja yössä syöviä, ovat olleetkin. Meillä 4 lasta ja n.1,5 vuotta ikäeroa aina seuraavaan. Reilun vuoden olen kaikkia imettänyt. Koskaan ei ole tullut mitään ongelmaa seuraavan vauvan syntyessä. Ilman vääntöjä kaikki on omalla painollaan selvinnyt. :) Tarvittaessa 160 cm sänkyyn mahtuu ainakin 6 ihmistä. :)

Muutenkin toi tissittelyn määrä vähentyy päivisin, kun lapsi saa alkaa juoda lehmän maitoa. Silloin voi minusta hyvällä omallatunnolla vähentää/lopettaa myös yösyötöt. 1v. ei varsinaisesti enää tarvitse tissimaitoa ja lisäksi silloin lapsi jo ymmärtää huomattavasti enemmän kuin vaikkapa puoli vuotiaana.

Kukin tekee tässäkin asiassa niinkuin parhaaksi näkee, mutta rosmarinaalle vain halusin kertoa, ettei tissitakiaisen takia tarvitse lykätä uutta raskautta. 9 kuukautta ennen vauvan syntymää on pitkä aika kasvaa ja kehittyä teidän esikoisenkin. :)
Oi ihana kuulla! :) Täällä on vaan niin kovin tissitakiainen, ettei ala nukkuu ilman tissiä. Mutta luotan sanoihisi! :D
 
Yritin laittaa sulle täällä yv, mut ei onnistunu. :eek: no mut sieltä kielletystä jos haet mun nimellä ja laitat kaveripyyntöö Rosa-Maaria Huhtinen, niin hyväksyn pyynnön. :)
Laitoin sulle pyynnön. :)
 
Oi ihana kuulla! :) Täällä on vaan niin kovin tissitakiainen, ettei ala nukkuu ilman tissiä. Mutta luotan sanoihisi! :D
Meidän esikoinen söi tissiä 1v2kk.,jonka jälkeen mummolassa ollessa "unohti" ottaa iltatissin ts. Nukahti ennen kuin ehdin tissini kanssa sänkyyn. Tämä juuri sopivasti hiukan ennen kuin kakkonen syntyi. :) Siihen saakka nukutin tytön joka ilta tissille ja jäin nukkumaan/makaamaan viereen. Ei osannut neiti-ihminen nukkua yhtään yksin. Joko oli tissi suussa, nenän edessä tai kädessä.

Kaikki seuraavat vauvat on nukutettu myös tissille ja kainaloon. Kukaan ei siihen silti ole jäänyt pysyvästi. Vaikka minun puolestani olisivat saaneet jäädäkin. :)
 
Me aloitetaan unikoulu huomenna. Ei mitään huudatusta tai ehdotonta maitokieltoa. Yritetään pidentää ruokavälejä ja saada poika nukkumaan ilman jatkuvaa hyssyttelyä ja huomiota.
Ruokavälit on nyt pidentyneet itsestään jonkin verran. Ennen syötiin klo 01, 04 ja 07. Nukkumaan siis 21. Nyt syö 02 ja 06, jos hyvin menee.
 
Niin, ja siis siirretään pinnasänky metrin päähän. Nyt ollut sivuvaununa, ja on ollut ehkä liian helppo aina hyssytellä pientäkin ähinää. Toivottavasti oppisin itsekin nukkumaan taas sikeämmin. Korvatulpat käytössä, mutta herään silti pieneen kitinään.
 
Takaisin
Top