Vauvan tavarat

ALKUPERÄINEN: Lyydia~

Siks mun mielestä on eriasia istua tuolissa kun sylissä, koska meillä tilanne tytön istumisessa on sellanen! Tuemme sitä tosi paljon sylissä istuessaan, eikä taatusti mitään tuolia saa samalla lailla tukemaan! [:)] Ja sillä en siis laita tyttöä vielä tuoliin ennenkun itse osaa vähän hallita kroppaansa ja ei tartte kokoajan tukea siihen istumiseen! [:)]
Teillä voi vauvat istua paremmin jollon eroa ei ehkä ole! [:)]

Niin, mun kommentti oli lähinnä vastakommenttina siihen kun tuolla aiemmin sanoit, että et ymmärrä lapsen istuttamista tuolissa laisinkaan jos ei osaa vielä itsenäisesti istua lattialla. Tietenkin jokainen istuttaa oman lapsensa sitten kun sen parhaaksi näkee ja lapsella on siihen valmiudet, enkä todellakaan voi tietää miten teidän tyttö istuu [:)]

Yumna juu tuli liian kärkkäästi. Jokainen tietty istuttaa lapsensa tuoliin kun siltä tuntuu. Ja meillä varmasti on myös vähän eri mielipide siitä, millon valmiudet on! [:)] Mä olen ehkä turhankin "tiukka" et pistän sen tuoliin vasta kun osaa ilman tukea istua, mut niin toimin. [:)]

Niin, sitähän mä ihmettelin että jos täällä muutamat ovat sitä mieltä että tt on hyvä, niin miksi kummassa sitä pitää alkaa "mollata" niiden jotka ei sitä aio hankkia?
Siksi sanoin ettei tällaisesta kannata kenenkään vetää hernettä nenään, kukaan ei sitä tyrkyttänyt ole eikä sanonut että se on kaikille paras.
Eihän kukaan muidenkaan valintoja mollaa, niin miksi sitä tt:tä?
Ja mä sitten jatkan ja jatkan, että se meidän kannattajien pointti tulee selväksi [:D]
Homma ei kuitenkaan mene niin että se kallein aina autuaaksi tekee, aina kallein ei todellakaan ole se paras.
Ja jos joku luulee että se on hyvä vaan koska on kallis, en voi olla korjaamatta [:D]
Mut jos joku jostain tykkää, on sitä kiva hehkuttaa kun tää on vaan NIIN hyvä!
Sallikaa se meillekin jooko [;)]

Ja eihän tässä kukaan ole sanonut että muihin et saa lasta mukavasti, vaan kyse on ollut säädöistä (ja taas mä jankkaan, anteeksi taas [:D])
Mulla ei ole ollut ollenkaan tarkoitus mollata muiden valintoja tai sanoa että muut tuolit ei ole hyviä, vaan tarkoitus on ollut kertoa siitä yhdestä tuolista ne hyvät puolet sekä miksi se maksaa paljon, kun nyt siitä sattuneesta syystä tiedän.
Kun taas pidän suuni kiinni asioista joista en osaa kertoa mitään (joita onkin sitten suurin osa kaikesta vauvatavarasta [:D]).
Ja jatkossakin hehkutan ihan varmasti jos jotain omasta mielestäni tosi kivaa ja toimivaa löydän, ja toivon että ne jotka ei sitä samaa halua hankkia, antaa mun olla onnellinen siitä omastani ilman että mun valintaa tarvitsee mollata.
Niin mäkin annan muiden olla.

Ja Rauha, hui, munkin teki mieli kiljua [:D]

Kismet luitko kun kirjotin, että "tulee liiotellusti"? Tuosta ettei muihin saisi lasta mukavasti? Se oli tosiaan liioteltua tarkoituksellisesti, koska teistä tuntuu mollaamiselta jos joku on kritisoinut tt:tä samoin kun musta tuntuu tajuttomalle tyrkyttämiselle noi tt:n puolesta puhumiset ja hehkutukset! [;)][:)]
Et ei tartte mollata tt:tä, mut ei tarttis kuitenkaan myöskään hehkuttaa ja hehkuttaa yli ja ympäri! Eiköhän me uskota kerrasta et se on sun mielestä niin hyvä! [;)] Muuten se on mun mielestä vähän tyrkyttämistä. MUN mielestä..

Tää näköjään jatkuu ja jatkuu.. [:D]

Mähän sanoin että mä vaan jatkan ja jatkan [:D]

Ei vaan mene mulle jakeluun miten esim. se Yumnan vertailu muihin tuoleihin on jonkun mielestä tyrkyttämistä, kun mulle se on ihan asiallista tiedonjakoa.
Ja juuri sitähän mä yritin sanoa että jos joku kritisoi ilman että on koko tuolia koskaan livenä nähnyt, niin mä en voi olla korjaamatta.
Anteeksi siitä vielä kerran [:D]
Mä en vaan ymmärrä miten se on tyrkyttämistä jos korjataan jonkun vääriä käsityksiä jostain asiasta, ne kun ei ole enää edes mielipiteitä vaan faktoja.
No, toivottavasti ihan kaikki ei ole sitä tyrkyttämisenä ottaneet vaan joku on ehkä saanut tietoakin ja nimenomaan niitä faktoja miten eroaa muista.
Ehkä mä sitten seuraavaksi tyrkytän sitä turvaistuinta minkä meille parhaaksi havaitsen [:D]
Joten kuka ei halua mun tyrkytystä, hypätköön suoraan mun kirjoituksien yli niin ei tarvitse vetää hernettä nenään [;)]

Tavaroista... Mä olin alkuun sitä mieltä, että ihan tavis sitteri saa riittää, koska ne viisi kertaa halvempia kuin kalleimmat. Mutta sitten päästiin kokeilemaan BabyBjörnin Balance-sitteriä. Tyttö hihkui innosta, kun kaksi lasta keinutti sitä siinä. Sitterin saa kolmeen eri asentoon. Ja kun syöttötuoliin ei voi meidän tyttöä vielä laittaa, niin tyttö saadaan tässä sitterissä kätevästi pöydän päähän, kun sitteri on korkeimmassa asennossa. Siitä näkee mukavasti.

Nyt tyttö osaa jo itsekin hytkyttää itseään siinä.

Kismet mä en ainakaan vedä hernettä nenään. [:)] Ja musta saa vallan hyvän kaverin tähän et jatketaan ja jatketaan vaan.. [;)][:D] Me ollaan varmaan niiiiiin samanlaisia, mut nyt vaan eri mieltä tästä tuolista! [:D][:D]

Sillä mä sanoinkin, et meistä jotka ei aio noin paljon maksaa syöttiksestä tuntuu tt:n paasaamiset tyrkyttämiselle(ja en nyt tarkota kenekään yhden kirjotuksia vaan kaikki yhteen), kun taas te jotka siitä tykkäätte niin jos joku kritisoi ni se tuntuu mollaamiselle(mitä taas mun mielestä se ei ole ollut vaan tervettä kritisointia)! [:)] Eli ymmärrätkö, me nähdään toistemme kannat ihan erilaisena kun ne on ehkä tarkotettu! Alkuun ajattelin, että te vaan tyrkytätte ja ootte sitä mieltä, että mitkään muut tuolit ei oo mistään kotosin, eli ymmärsin ihan väärin! Sorry! [:)]

Hui Rauha [:D] Iisa ei mitenkää pysyis viel noin [:D] Mutta meijän neidin kun laittaa seisomaan olkkarinpöydän viereen,niin seisoo siinä itekseen pitäen vaan pöydästä kiinni,niin sulosen näköin [:D] Seisoskelee siinä kun vanha tekijä! [;)]

Niinpä, Lyydia [:D]

Tervettä kritisointia se on munkin mielestä ollut, mutta silloin kun kritisoidaan kuulopuheiden perusteella tai sen perusteella ettei olla koskaan tuolia edes nähty, niin mä olen yrittänyt tuoda niitä faktoja esiin.
Vaikka siihen ettei halua maksaa syöttötuolista, olen kertonut miksi se maksaa ja mitä sillä rahalla saa.
Ei tosiaan tarkoituksena tyrkyttäminen, vaan tiedon jako.
Niinkun sanoin aikaisemminkin, kopioiden kanssa ovat ihan saman näköiset ja samalla periaatteella toimivien tuolien kanssa, mutta toimii kuitenkin eri tavalla -ja jos joku nyt sattuu miettimään aidon ja kopion välillä niin täällä on joku joka on erot testannut, eikä tarvitse lähteä itse kauppaan kokeilemaan ja säätelemään.

Ja niinkun taisin myös aikaisemmin sanoa, olisin ihan varmasti itse ostanut kopion jos en olis aikoinaan tarkkaan niitä testannut ja asiaan perehtynyt.
Siltikään musta ei ole yhtään sen huonompi idea ostaa kopiota, olihan mun siskollakin kopiot vaikka mä siihen aikaan vielä noita aitoja myin [;)]
Hän ei halunnut laittaa tuoliin niin isoa rahaa, ja nyt hän onkin ostanut jo toiset tuolit muksuilleen (edelleen rahaa on mennyt alle TT:n hinnan, kalliimmaksi tulee luultavasti vasta kolmansien tuolien kohdalla).
Niinhän se menee muissakin asioissa, kaikki arvottaa omat hankinnat.
Haluanko sellaisen (vaikka sohvan) joka kestää seuraavat 10 vuotta ja maksaa paljon, vai kyllästynkö siihen kuitenkin vuoden päästä ja haluan uuden.
Silloin ei ole mitään järkeä ostaa sitä kallista, vaan mahdollisimman halpa jonka voi heivata menemään sit kun haluaa uuden.
Rahaa palaa loppujen lopuksi enemmän halpojen kanssa, mutta kaikki ei silti halua kattoa sitä samaa sohvaa seuraavia 10 vuotta.
Syöttötuolinkin kanssa moni varmasti miettii rahan, ulkonäön ja perinteidenkin kannalta.
Yksi haluaa sen joka on kiertänyt suvussa parikymmentä vuotta, toinen uuden mutta mahdollisimman halvan, kolmas sen joka silmää miellyttää.

Vinkkinä noihin syöttötuolin pehmusteisiin kuka sellaisen hankkii, niin kannattaa suojata tekstiili suoja-aineella!
Sanoinkin aikaisemmin että ainakin TT:n pehmusteista osan saa pestä vaan alhaisessa lämpötilassa, 30 tai 40 asteessa ja siinä ei kyllä lähde pahimmat ruokatahrat irti.
Softcaren suojasuihke on ainakin myrkytön eli ei haittaa vaikka muksu imeskelisi pehmusteita.
Haisee hirveän voimakkaasti niin kauan ennenkun kuivuu, kannattaa suihkuttaa jossain toisessa huoneessa kun missä vauva on ja jättää kuivumaan, kun on kuivunut ei enää tuoksu millekään.
Vaikuttaa niin, että jos pehmusteille roiskuu ruokaa tai juomaa, se ei imeydy kankaaseen vaan jää pintaan ja saa pyyhkäistyä pois ilman että jää tahraa (tietysti kannattaa pyyhkiä mahdollisimman pian, jos jättää useammaksi tunniksi niin jää taatusti kiinni).
Tuota Softcarea saa ainakin huonekaluliikkeistä mutta muistaakseni olen nähnyt sitä ihan Prismassakin.
Ja ihan sama ostaako maton vai huonekalujen suoja-ainetta, ovat samaa tavaraa ja molemmat käy.
Aika iso purkki, riittää useaan käsittelyyn (aina pesun jälkeen käsitellään uudestaan, mutta pesuvälit on pitkät suojan kanssa) ja sillähän voi sitten tosiaan halutessaan suojata matot ja huonekalut ja vaikka kengätkin (mä olen laittanut jopa takkien kauluksiin kun niihin jää aina meikkitahroja).

No joo, munkin mielestä tämä alun perin kyllä lähti siitä että kun joku sanoi hankkivansa sen yhden tietyn tuolin (jota näköjään täällä jo tuttavallisesti tt:ksi nimitetään [:D]) niin sai sitten vastaansa liudan kommentteja siitä, kuinka turhaa on hankkia niin kallista tuolia. Ja että ihmiset ostaa kyseisen tuolin vain, nimen ja kalliin hinnan vuoksi. Tottakai sellainen luulo nyt tekee mieli korjata, jos itse aikoo todellakin ostaa tuolin sen hyvien ominaisuuksien, eikä merkin ja hinnan vuoksi. Mutta tämä onkin nyt tällaisen tt:n hankkineen ja sitä puolustaneen näkökulma ja tunne [:)]

Ja ajan takaa myös varmaan vähän samaa kuin Kismet, että en oikein ymmärrä sellaista kritisointia jolla ei ole kunnon perusteluita. Kun eihän tuossa tt:ssa nyt kerta kaikkiaan voi olla muuta kritisoitavaa kuin sen korkea hinta [:D] Päivittäisessä työssäni itse mm. säädän ihmisille pyörätuoleihin mitoituksia, joten istumisen ergonomiasta on tullut muutamia koulutuksia käytyä. Ja tuo tt nyt vaan on ihan oikeasti ergonominen tuoli, oikein säädettynä.

Jos tästä siirrytään sitten tuohon Quaran mainitsemaan Baby Balance-sitteriin, meillä on myös se. Ihan oikeasti olin kyllä aluksi sitä mieltä, ettei sitteriä tarvitse edes ollenkaan, mutta on tuolle käyttöä ollut eikä tyttöä nyt siinä niin paljon ole pidetty, että olisi mitenkään hänen motorista kehitystään jarruttanut. Ollaan kyllä oltu tyytyväisiä, että tosiaan otettiin tollainen sitteri jota tyttö saa itse heilutettua. Ja kuten Quara mainitsi, tuotahan voi käyttää sitten 3-vuotiaaksi saakka ihan "löhötuolina". Meidänkin tyttö söi alkuun tuossa, mutta nyt on alkanut siinäkin jatkuvasti pyrkiä vielä pystympään asentoon, joten syö paremmin tuossa tripp trappissa.

Tekis mieli jatkaa vielä, kun nyt taas oon ihan eri mieltä Yumnan kans joistan jutuista, mutta mä nostan kyllä nyt kädet pystyyn... Ei jaksa enää, minäkään. [:D]

No okei, selailin vähän taakse päin ja ei se nyt ehkä mikään "liuta" ollut [:D] Itse asiassa jokainenhan täällä on puhunut vain omista mielipiteistään ja kertonut, mitä itse aikoo hankkia ja miksi. Ainoa kommentti, joka meni vähän yli oli tuo mun puuttuminen Miiuhoon valitsemaan tuoliin. Pahoittelen! Siinä kai vain pisti ärsyttämään juurikin tuo "eihän siinä ole muuta kuin puuta" -juttu. Se sai sitten aikaan tämän vastahyökkäyksen tuota Emma Easya vastaan. Mutta eihän se tosiaan mulle kuulu, jos jonkun mielestä tuolit on "vaan puuta" ja todettakoon nyt vielä sama minkä Kismetkin sanoi, että valintojahan nämä kaikki on. Toiset ajattelee, että kun ostaa halvemman niin voi sitten vaihtaakin. Toiset taas sijoittaa pitkäikäisempiin kerralla [:)]

ALKUPERÄINEN: KisMet

Vinkkinä noihin syöttötuolin pehmusteisiin kuka sellaisen hankkii, niin kannattaa suojata tekstiili suoja-aineella!
Sanoinkin aikaisemmin että ainakin TT:n pehmusteista osan saa pestä vaan alhaisessa lämpötilassa, 30 tai 40 asteessa ja siinä ei kyllä lähde pahimmat ruokatahrat irti.
Softcaren suojasuihke on ainakin myrkytön eli ei haittaa vaikka muksu imeskelisi pehmusteita.
Haisee hirveän voimakkaasti niin kauan ennenkun kuivuu, kannattaa suihkuttaa jossain toisessa huoneessa kun missä vauva on ja jättää kuivumaan, kun on kuivunut ei enää tuoksu millekään.
Vaikuttaa niin, että jos pehmusteille roiskuu ruokaa tai juomaa, se ei imeydy kankaaseen vaan jää pintaan ja saa pyyhkäistyä pois ilman että jää tahraa (tietysti kannattaa pyyhkiä mahdollisimman pian, jos jättää useammaksi tunniksi niin jää taatusti kiinni).
Tuota Softcarea saa ainakin huonekaluliikkeistä mutta muistaakseni olen nähnyt sitä ihan Prismassakin.
Ja ihan sama ostaako maton vai huonekalujen suoja-ainetta, ovat samaa tavaraa ja molemmat käy.
Aika iso purkki, riittää useaan käsittelyyn (aina pesun jälkeen käsitellään uudestaan, mutta pesuvälit on pitkät suojan kanssa) ja sillähän voi sitten tosiaan halutessaan suojata matot ja huonekalut ja vaikka kengätkin (mä olen laittanut jopa takkien kauluksiin kun niihin jää aina meikkitahroja).

Kiitos vinkistä KisMet[:)] Meille on pehmuste tulossa,mutta en oo varma millasta se päällinen on,tekstiiliä vai jotain muuta.

Ehkä kannattaisi tätä syöttötuolikeskustelua jatkaa sitten kun jokaisella on TODELLA kokemusta omasta tuolistaan ja miten muksu on siinä viihtyny, onpahan sitten omakohtaista kokemusta.. Käytön jälkeenhän sen todella näkee, onko ollut hyvä vai ei.. Ei parissa kuukaudessa näe miten tuoli toimii lapsiperheessä, varsinkin kun muksu kasvaa koko ajan..

Kyllä mä ainakin oon omat mielipiteeni kertonu kokemuksen pohjalta, en mututuntumalla.
Totta kyllä, että vaikee sitä on vertailla, jos ei ole käytännön kokemusta [8|]

Rolli10, se ei vaan ketään auta enää siinä vaiheessa kun on tuolin jo hankkinut [;)]
Ja Yumnahan nimenomaan on kertonut omia kokemuksiaan, eli testannut useampaa eri tuolia kotona ja muualla.
Samoin mä puhun oman kokemuksen pohjalta, kuin myös Riinu.

Meillä on myös se Baby Björnin sitteri ja hintansa arvoinen hankinta oli sekin.
Muutamassa asiassa mä mieluusti maksan, ja ne liittyy ergonomiaan.
Eli sitteri, syöttötuoli/ylipäätään lapsen tuoli ja vauvan patja.
Kaikki muu ollaankin aikalailla hankittu joko käytettynä, tai sitten saatu tutuilta.
No joo, turvakaukalo ostettiin uutena että varmasti on kolaroimaton, kun tutuilla ei ollut kellään tallessa.
Mutta sekään ei todellakaan ollut kallein, halvimmasta päästä mutta hyvät pisteet saanut testeissä.
Vaatteitakaan ei olla ostettu uutena kun muutama, ja nekin alennusmyynneistä [:D]
Ja mä en koskaan voisi sanoa että "sehän on vain puuta", johtuen omasta taustastani huonekalumyyjänä -on tullut aikalailla selväksi mikä ero on puulla ja kaikilla muilla huonekaluihin käytettävillä kalustelevyillä.
Mieskin sattuu olemaan puuseppä joka tekee mittatilauskalusteita, joten meidän perheessä puu on aika arvostetussa asemassa [:D]
Yksi syy mikä vaikutti meillä tuolin valintaan, puu kuitenkin kestää käytössä ihan tuhottoman kauan ja kestää kosteutta, ja jos kolhuja tulee, ne saa hiottua.
Kovin monella tuolilla ei varmaan 7 vuoden takuuta ole [:D]

Mutta se siitä TT:stä [:D]

Mekin ostetaan tuo Stokke siksikin, koska se on kivannäköinen. [:D] Toisaalta mua himottaisi se ikivanha syöttötuolimalli, joka meillä oli lapsena: jonka saa käännettyä tuoliksi ja pöydäksi lattialle ja jossa on puuhelmet edessä. Nää on pitkälti ulkonäkösyitä enkä mä usko, että ne pienet ajat, jotka istutaan pöydän ääressä vetävät pientä lasta ihan jumiin. Vaikka onhan se hieno juttu, että siinä on ergonomiaa mietitty.

On selvää sekin, että TrippTrapp on tyyris kertaostos, jos rahat on tiukalla. Mun mielestä kaikkea lapsiin liittyvää myydään ärsyttävästi syyllisyydentunteella; "kai tahdot lapsellesi vain parasta." Se pätee vauvavakuutuksiin, tuoleihin, vaunuihin, kaukaloihin, sittereihin, kaikkiin mahdollisiin. Milloin on paras asia tehdä ruoat itse, milloin antaa purkista. Mikä rokotus ja mitä rokotuksia ei.

Kaikki tahtovat lapselleen parasta ja siksi nämäkin asiat menee niin iholle. Tulee helposti fiilis, että olenko nyt huono vanhempi, kun en ymmärrä tämän "parhaan mahdollisen päälle" tai rahatilanteeni ei anna myöten. Jos joku syöttötuoli maksaa koko kuukauden ruokabudjetin verran, niin ei siinä auta se, että se on ergonomisesti paras etenkin, jos muut halvemmat vaihtoehdot ei ole huonoja nekään. Joidenkin on PAKKO tehdä lapsensa tavaroiden suhteen valintoja, jotka eivät aina perustu omaan vapaaseen tahtoon, vaan senhetkiseen rahatilanteeseen.

Eihän siinä tuolissa kukaan tuntikaupalla istu, joten kyllä tässä synninpäästönsä ovat ansainneet nekin, jotka toisenlaisen tuoli ovat ostaneet. Ja kaksivuotias ilmoittaa jo kuitenkin haluavansa istua aikuisten tuolilla, joten hukkaan saattaa mennä nekin ergonomiat... [:D]

Takaisin