Vauvan tavarat ja muut hankinnat

Huomenna olisi edessä Ikean matka samalla kun käymme 4D-ultrassa. Olisiko jotakin, mitä erityisesti suosittelisitte ostettavaksi vauvalle Ikeasta? Ainakin 10 kpl pikkupyyhepakettia minulle on suositeltu ostettavaksi, mutta olisiko jotakin muuta? :)
 
Onko kukaan muu löytänyt sisäistä Marttaa itsestään ja alkanut itse tehdä (esim. kutoa) tulokkaalle jotain? 

Mie oon sukkia, tumppuja yms. kutonut aina silloin tällöin, mutta nyt sit löysin ihanan ohjeen GarnStudiolta ja aloin kutomaan haalareita. Lahkeet on jo tehty ja puolessa välissä haalariosaa mennään. Ah kun tuon saan valmiiksi niin pääsen tekemään vauvalle vilttiä :)
 
Ikeasta tarttui vauvalle mukaan pari 10 kpl pikkupyyhepakettia, 6 harsoa, hoitopöytä, pinnikseen patja, petauspatja ja reunasuoja sekä neljä aluslakanaa. Ostettiin myös kylpytakki. Hmm.. siinä varmaan oli kaikki. Käytiin samalla siskoni luona, josta saatiin ihan älyttömästi vaatteita, pinnasänky, sitteri, peitemakuupussi ja leluja. Lisää on vielä tulossa. Meidän ei enää tarvitse tehdä vaatehankintoja. :) Viikonloppu onkin mennyt rattoisasti pestessä vauvalle vaatteita.
 
Mie, täysin kyvytön neulomisessa, neuloin vauvalle viltin ja vielä kirjailin siihen pupuja. :D Muuten olen keskittynyt lastenhuoneen sisustamiseen ja maalannut pari taulua. Koristetyynyn meinasin ommella, ja EHKÄ makuupussin. Siitä saattaakin tulla mielenkiintoinen viritys...
 
Mä en ole kuin pari bodya ostanut ja semmosen seinäkyltin.. En jaksa nyt ostella mitään, kun tässä tulee kaikkea muuta, meidän häät, joulu, laivareissu ym.. Sitten äitiyslomalla keskityn vauvaostoihin. Ainoa, minkä ajattelin tehdä tässä lähivapaina on lasten huoneiden maalaus. Vauvan huone on vielä täysin vaaleanpunainen, vaikka poika tulossa. Eihän poika nyt voi sen värisessä huoneessa nukkua :D Tytön huoneessa yksi seinä sininen, tosi räväkkä, senkin haluan vaaleaksi..
 
Monella alkaa olemaan jo ihan kivasti tavaraa hankittuna. Mekin ollaan pikku hiljaa osteltu isoimpia tarvikkeita ja vaatteita, ettei sitten kertarysällä tarvi ostella. Täälläkin on sisäinen martta päässyt valloilleen :) Olen neulonut myssyn ja sukat, omellut kaukalopussin ( en tiedä onko toimiva...), vaipoja ja päiväpeitteen. Vielä pitäisi ommella pinnasuoja ja pari pussilakanaa.

Käytiin eilen kirppiksellä ja sieltä tarttui taas mukaan kaikkea pientä :) vaatetta on aika kivasti. Enää puuttuu oikeastaan pikkusälää (suolatipat, ceridal-öljy, puhdistuspyyhkeet, liivinsuojat, bepanthen, supot, cuplaton, pari tuttipulloa, korviketta varuiksi, tutti...) mut noitahan etii vielä ostella! Kapalovaatteen haluaisin, onko muilla aikeena ostaa kapaloa?

Kantoliinoista Meillä oli trikoinen liina ja tykkäsin siitä. Ostin kangaskaupasta perus pallotrikoota, josta ompelin 4,5 m pitkän liinan. En kokeillut muita liinoja. Jotkut vannovat kudottujen nimeen, trikoisiakin on eri paksuisisa... Yksi viidakko tämäkin! Jonkunlainen liina meille kyllä taas tulee ja ehkä kantoreppu, mutta ei baby björn.
 
Kävinpä tänään vapaapäivän kunniaksi pyörimässä kaupoissa. Oli pakko kiertää vielä vauvan vaatteet, mutta en sortunut ostamaan sieltä mitään. Keskityin enemmän tavarahankintoihin ja niiden hyllyjen sisältöön. Ostin pari tuttia ja tuttipulloa (Avantin), vaikka toivonkin että imettäminen onnistuisi. Onpahan ainakin varalla kaapissa. Sitten ostin liivinsuojia, vanupuikkoja, nenäfriidan.. lähinnä sellaista, joka säilyy muutaman kuukauden kaapissa. Ensi vuoden puolella voi jo katsella rasvoja, puhdistuspyyhkeitä ja sen sellaisia.
 
On niitä tuttipulloja hyvä olla, vaikka imetys onnistuisikin. Pääseepähän ite välillä pois ja isä saa syöttää lasta pullosta :) Meillä ainakin muksu söi sitten mun pumppaamaa maito pullosta mun ollessa harrastuksissa...
 
Kyllä tuttipullot on ok hankinta, alussa voi joutua antamaan lisänä korvikettakin, jos oma maidontuotanto käynnistyy hitaammin. Ja melkein kannattaa ostaa paria pullomerkkiä, jos vauva ei kelpuutakaan just sitä ostettua, niissä on niin erilaisia päitä. Olisikin niin, että ne eri merkkien tuttipäät kävisivät johonkin yhteen  ja samaan puloon... Helpompi olisi ostaa vain niitä tuttipäitä.
 
Se on kyllä tosi, että kyllä tuttipulloille on varmasti käyttöä alusta asti. Saan siskoltani rintapumpun (toimii sähköisesti ja käsitoimisesti) ja se käy noihin pulloihin. Voikin valmiiksi pumpata maitoa ja antaa miehelle sitten vauva syötettäväksi. :)
 
Apua, näitä lueskellessa tajusin juuri, että yhtään vauvaan liittyviä hankintoja en ole vielä tehnyt. Se äitiyspakkaushakemuskin lojuu vielä tuolla mun laatikossa. Pitäisköhän tässä rupee pikku hiljaa toimimaan?! :D
 
Me ostettiin Snuza Halo -kätkythälytin. Ehkä se antaa jonkinlaisen mielenrauhan sitten käytössä. :) Pitäisi löytää vielä itkuhälytin, mutta niitäkin tuntuu olevan paljon erilaisia ja osa aika hinnakkaita.
 


SueC kirjoitti:
Me ostettiin Snuza Halo -kätkythälytin. Ehkä se antaa jonkinlaisen mielenrauhan sitten käytössä. :) Pitäisi löytää vielä itkuhälytin, mutta niitäkin tuntuu olevan paljon erilaisia ja osa aika hinnakkaita.


Snuza saapui eilen ja vaikuttaa ihan hyvälle härpäkkeelle. Mies sitä jo testaili eilen ja toimi hyvin. Nyt sitten odotellaan, että sitä pääsee käyttämään vauvan kanssa.
 
Viime viikolla saapui turvakaukalo ja lähes muutkin tavarat, jotka puuttuivat edellisestä toimituksesta. Nyt alkaa olemaan kaikki isommat tavarat kasassa vauvaa varten. Pitäisi vaan jaksaa kaikki laittaa järjestykseen.

Hankin myös Kulta pieni - vauvan oma kirja, johon saa kirjata ylös tärkeimpiä muistoja. Odotin kirjalta aika paljon, kun se on ollut pitkään loppuunmyytynä ja kaikki hehkuttavat, miten hyvä se on. Onhan se ihan jees, mutta taisi odotukset olla liian korkealla. :)
 
Tänään huusin huutonetistä värikkäitä bodeja ja vielä metsästän potkuhousuja. Niitä lähinnä nyt vauvalla tulee eniten käytettyä. Jotakin vaatteita oli jo ennestään ja sain ne jo kylppäriin asti vietyä odottamaan pesemistä. 

Sänky on odottamassa vielä kanakopissa ja saakin olla nähtävästi. Itse sen kyllä sieltä jo raahaisin, mutta mies ei. Nautitaan nyt vielä hetki tilavammasta makuuhuoneesta, ei siinä pinnasängyn kasaamisessa kuitenkaan niin kovin kauaa mene. Turvakaukalokin löytyy kanakopista ja sen saa sieltä äkkiä napattua mukaan kun sen aika tulee. 

Uusi toppatakki piti hommata kirppikseltä kun vanha alkoi kiristämään liikaa. Tosin viimeksi lähdin sillä takilla synnyttämään ja se on nyt jo tässä vaiheessa pieni. Paljon on äitiysvaatteita jo heitettynä kirppis kasaan ja muita vaatteita alakaappeihin odottamaan että sopivat taas joskus päälle. 
 
Joku oli kysellyt sisäisen marttauden heräämisestä aiemmin, ja nyt oma marttauteni (tai maa- ja kotitalousnaiseuteni :) ) on herännyt! Oikeastaan olisin halunnut neuloa jo aiemmin, mutta täällä Puolassa ei lankoja myydä perusmarketeissa, ja vasta nyt joulun alla löysin lankakaupan. Aion tosissani yrittää kestovaippailua alusta asti, joten sormet syyhyää tehdä itse villahousut. No kävin tänään siis siellä kaupassa etsimässä hahtuvaa tms. villalankaa, ja oli kyllä vaikeaa! Täällähän ei mitään ekoilua harrasteta (esim. roskia ei lajitella papereihin, metalleihin, lasiin jne, joka tuntuu suomalaisena aika pahalta), joten kaupan täti ei tainnut yhtään tajuta villahousujen ideaa, vaikka näytin ohjeenkin. Ihan pelkän villalangankin löytäminen tuntui mahdottomalta, kaikki oli joitain ihanan vauvaystävällisiä sekoitteita tai muuten vain ylikäsiteltyjä. Lopulta löytyi jotain, siinä on nyt 50 % villaa ja 50 & alpakkaa. Täti oli kovasti sitä mieltä, että sen voi lanoliinittaa, alpakkahan on eläin siinä missä lammaskin. Mutta nyt kotona taas googlailin ja alpakka on just sellainen eläin jonka villassa ei luonnostaan lanoliinia ole, eli jännityksellä odotan onnistuuko lanoliinitus.. Onko kellään siis kokemuksia villavaippahousuista, joissa osa villasta on alpakkaa?

Muutenkin olen hankkinut aika vähän tavaroita, aion kuukautta ennen synnytystä hommata tuttipullot yms. pienet hoitotarvikkeet Suomesta. Äitiyspakkauksen vuoteella mennään aluksi (jos ostan pinniksen, hoitopöydän yms. isoja juttuja Puolasta ja sitten esim. kesällä kuullaankin että voitais muuttaa Suomeen, niin taas on vaan turhaa roudattavaa tavaraa Via Balticalle tai pahemmassa tapauksessa roskiin heitettäväksi). Uskon että vähemmälläkin varustuksella pärjää. Vaatteita/vuodevaatteita on jonkin verran odottamassa käytettynä ja uutena, ja kestovaippailut alkaa olla alkumetreille hoidossa. Vaunut/rattaat haetaan tässä joku päivä, niissä onkin vielä tutkimista, ei auta täkäläisten merkkien kanssa suomalaisten keskustelupalstojen merkkivertailut, mutta onneksi hinnat taitaa olla vähän edullisempia kun Suomessa! Söpöjä, jotenkin sirompia näyttää olevan täkäläiset merkit.


 
Kapalovaate: Meillä oli flanellinen kapalovaate ja pari ekaa viikkoa vauva viihtyi siinä. Selvästi tykkäsi olla lämpimänä, tiukahkona pakettina. 1kk iässä kapaloa ei enää muistaakseni ollenkaan käytetty. Kankaan on syytä olla pehmeää, mutta riittävän napakkaa (ei jousta), jotta kapalopaketin saa kääräistyä kasaan.

Vanhat vaatteet on nyt enimmäkseen kaivettu esiin ja pesty. Yhden ainoan bodyn ostin tulokkaalle kirppikseltä (huimaan 1,8€ hintaan), kun värit olivat niin kivat. Rintapumppu pitäisi muistaa ostaa, koska edellisestä on kahva hajalla. Hhhm. Niin, jos olisi optimistinen ja hakisi muutaman tuttipullonkin. Ehkä tämä tapaus suostuisi pullottelemaan...

Jos joku ihmettelee, miten olen rintapumpun saanut rikki, vaikka lapsi ei tuttipulloa hyväksynyt, niin selitys on maidon luovuttaminen ja melkoisen runsas maidontuotanto. Rintoja oli välillä pakko tyhjentää, erityisesti kiinteiden aloittamisen jälkeen, kun eivät heti ymmärtäneet, että tarvetta ei ole enää niin runsaalle tuotannolle...

Vaippapaketin tai pari voisi hakea kaupasta valmiiksi. Rasvat sun muut ostamme tarpeen mukaan, pääseehän sitä kauppaan vauvankin kassa tai sitten laitan isän asialle. Hyväihoisen esikoisen kanssa tuli käytettyä vain perusvoidetta, ja sitäkin lähinnä päälaen karstaan. Napatynkään saimme neuvolan kotikäynniltä sitä sinistä ainetta sen pienen määrän, mitä sitä tarvittiin.
 
Me käytiin tänään autolla ostamassa loput isommat ostokset ja nyt ollaan enemmän tai vähemmän "valmiina" vauvan tuloon näiltä osin. Ostettiin turvakaukalo, isofix-telakka, matkarattaat, hoitoalusta, amme ja sellainen pikkuvauvan pidike ammeeseen sekä yhdistelmiin hyttysverkko ja työntöaisan suojus (kun vaunut on käytetyt ja aisan pehmuste vähän hapertunut). Päätettiin satsata tuohon turvapuoleen ja ostaa uutena tuo kaukalo ja jalusta. Pinnasänky pitäisi saada kaverilta, kun vielä se jaksettaisiin hakea. Ostin myös alennusmyynnistä pari potkupukua. 

Nyt puuttuu enää pikkujuttuja, jotka saanee tästä lähistöltä hankittua. Jotenkin kivempi olo aloittaa kohta nuo viimeiset 2 kuukautta, kun ei koskaan tiedä miten loppuodotus sujuu. Ei tule sitten sellaista tilannetta että itse olisi vuodelevossa tai sairaalassa ja mies hermostuneena haalii kaukaloita jne. yksikseen kamalalla kiireellä..
 
No niin, nyt on täälläkin herätty vihdoin noihin hankintoihin. Tilasin juuri Saksasta kombivaunut + turvakaukalon (kaikkine varusteineen) ja maksoin vain yht. 230€. Veljeni vinkkasi noista, kun on itse parisen vuotta sitten tilannut myös ja olleet laadukkaita (sai sitten myytyä huutonetissä sen paketin hintaan 200€, kun ei enää toisen lapsen jälkeen tarvinnut).
Netistä oon tilannu myös parit vaatteet edullisesti. Kaipa sitä kohta vois katella sänkyä ja muuta sellasta. ;)
 
Sisäinen marttani on herännyt, kävin tänään KANGASKAUPASSA ja ostin ihan innoissani erilaisia kankaita ja nauhoja. Hurautin eilen vauvan huoneeseen koristetyynynpäällisen (ihan turha, TIEDÄN), seuraavaksi meinasin tehdä päiväpeiton ja sitten leikkimaton....

Tosin olen nyt miettinyt tätä ja tullut siihen tulokseen, että marttauden heräämiseen eivät ainakaan mun kohdalla ole syynä hormonit ja pesänrakennusvietti, vaan aito tylsistyminen. Lepäilykäsky tuli lääkäriltä jo joulukuun puolivälissä ja tätä samaa käskyä pitää kuulemma kiltisti totella vielä ainakin kolme viikkoa, joten hölmöksihän tässä tulee ilman tekemistä.
 
Takaisin
Top