Vauvan tavarat ja muut hankinnat

Harsovaippoja tosiaan menee!
Niitä oli pakko olla useita puhtaina, kun ensin suihkusi tissit, sitten tuli pulautus... Onneksi ne kuivuvat supernopeasti! Sellainen meni vaunun aurinkosuojanakin, kun ilma kuitenkin kiertää läpi. Vaippoina en käyttänyt niitä koskaan.
Ne korvaa myöhemmin, kun lapsi alkaa syödä soseita,  loistavasti paperipyyhkeetkin!
Pikku-piian harsot olivat hyviä käytössä, samoin tilatut kuviolliset. Erityisesti Jutan isot (ja ehkä paksummatkin). Jostain Ikeasta tai Kapphallista oli turhan ohuita.

Meillä ehdoton pelastus olivat myös muovifroteet!! Ne sellaiset sängyn pissisuojat. Leikkasin ne 40-50 cm x 40-50 cm kokoisiksi paloiksi. Niitäkin saa olla varalla useampia.
Pala oli yöllä imettäessä sängyn suojana. Sama pala suojasi, jos vaippa sattui fuskaamaan. Olisi ne voineet olla pidempiäkin paloja, mutten raskinut ostaa enempää.

Meillä vauvan sukkia käytettiin alkuun sisällä pidettävinä tumppuina! Neitin kynnet olivat hirvittävän pitkät jo syntyessä ja onnistui repimään niillä itseään... Ainakin meillä kynsien leikkausta käskettiin välttämään parin ekan viikon aikana, etteivät tulehdu. Pakko oli "hanskat" olla.
Äitiyspakkauksen ja kaupasta ostetut tumput olivat niin paksut, että menivät ulkona.

Miksihän kaupoissa ei ole samanlaisia bodeja kuin synnärillä? Niitä joista saa hihojen päät käännettyä tumpuiksi?
 
Mä oon nähnyt semmosia käännettävähihaisia jossain kaupoissa, mut tosi vähän kyllä. Niitä kannattaa tarkkailla läheltä että huomaa koska ne kääntöhihat on useimmiten avattuna eli siellä takana piilossa kaupassa..

EDIT: Olipas oudosti selitetty, siis tarkotin että hihan kääntöjutskat on piilossa hihan takana. :D
 
Cilmi Kiitos! Hyvä tietää, että niitä on. Pitää alkaa hyppyyttämään myyjiä ja kiertää kyselemässä.
Tietysti jonkun bodin voisi tehdä itse ja tehdä siihen ne käännöt.
 
Oi kamala, mä olen ostanut jo vaikka mitä, lähinnä vaatteita ja (herranjesta) hoitopöydän, kun sain käytännössä ilmaiseksi... :P Perustelin tätä itselleni, että parasta ostaa pikkuhiljaa, ettei tule kaikki menot kerralla - oikeesti en vain malta olla ostamatta edes jotain!
 
Me ollaan hankittu/saatu jo vaikka mitä.. Saatuna isoimmista: rattaa, turvakaukalo kaukalopusseineen ja valtavasti vaatteita. Hankittu käytettynä: kissaverkkorattaisiin, pinnasängynsuojus, jalallinen amme, hoitopöydän pehmike, mobile.. ja vaatteita. Kavereilta on tulossa vielä lahjoituksina/lainaan rintapumppu, sitteri ja jumppakaari. Uutena ostettu: hyttysverkko, sadesuoja ja verkkokassi rattaisiin ja jonkin verran vaatteita + helistin. Huomenna haen vanhan lipaston päälle hoitotason myös käytettynä. Kaikkiin edellä oleviin hankintoihin on menny 200 € (ja risat, olen laittanut ylös). 

Uutena ajateltu hankkia vielä pinnasänky (Ikean) tai hyvä käytetty, jos sattuu vielä kohdalle. Myös uutta kantokoppaa himoitsen :) Turvaportti pitäisi myös hankkia ihan koirankin takia, ja kaiken näköistä pienempää tilpehööriä kuten imetystyyny :D

Joululahja ideana mummoille ja vaareille aion antaa itkuhälyttimen ja kantorepun sekä sänky tekstiilejä :) Vaatteita kun on useammalle lapselle jo :D 

Siinäpä nuo! Varmaan jo viimestään tammikuun ensimmäisillä viikoilla ollaan jo "valmiudessa" :D Sitten voikin mammalomasta nauttia vaan hipellellen jo hankkiamia, eikä tarvi juosta kaupoissa. Rahaakin säästyy kun paljon tulee hankittua käytettynä jo hyvissä ajoin :)


TUMPULLISISTA bodeista: ainakin Name Itillä on samoin, Tuttalla ja Cirafilla. Ciraf on s-ryhmän melko uusi merkki. Tutta varmaan kaikki tuttu ja name ittiä myydään monissa nettimyymälöissä + ihan omissa myymälöissä ja myös tavarataloissa. Name It hiemna kalliimpaa kuin nuo muut :) Itse olen noista löytänyt jo usevamman hanskallisen bodyn. Muita en viitsi itse ostaa kun tosiaan lahjuksia on tullut saatua niin paljon :)
 
Turvaportista puheen ollen, etittiin turvaportteja vajaa vuosi sitten, kun koira oli tulossa, niin halvimmat ja hyvät portit löydettiin Biltemasta. Ne maksoi alle 30 euroa, kun muualla oli noin 60 euroa. :)

Muuten hankintoja ollaan jo jonkin verran vauvaa varten tehty, mutta paljon olisi vielä hankittavaakin. :)

Oletteko ajatelleet kesto- vai kertavaippailla? :)
Meillä olisi tarkoitus pääsääntöisesti käyttää kestovaippoja.
 
Kas kun sattukin! Bilteman kuvasto saapui tänään :) Tosiaan, todella edullista. Tohon hintaan kyllä kannattaa jopa kokeilla, vaikka meidän kengurullu tuo 75cm ei ole edes hidaste, mutta jos olisi edes henkinen este, että ymmärtäisi, että silloin kun portti kiinni (aina) ei ole asiaa tiettyyn osaan taloa (=makkariin). Todella halvoilta näyttää.. Perusportti kahdella jatkopalalla alle 40e, vastaava setti koirakaupassa n. 100e. 

Meillä ei edes ajatella kokeilla kestovaippailua. Vähän epäilyttää toteutus.. Ja ylipäätään sekin, onko ainakaan taloudellisesti mitattuna mitään hyötyä (menee kuitenkin vettä ja sähköä). Ympäristöteko ehkäpä, mutta ainakin alkuun katsellaan ihan näin kertakäyttö puolella. Kuulemma ihan pienillä voi olla jopa hieman hankalia ne kestovaipat (eivät oikein istu), mutta omaa kokemusta ei ole. 
 
Meillä on/oli esikoisella käytössä kestovaipat ja meinasin tulokkaallakin niitä käyttää. Meillä kestoillaan kotona ja reissuissa/kaupungilla on käytössä kertikset. Tämä ihan siksi, että ei tartte kuskata niitä likasia kestoja missään. Öisin olen myös käyttänyt kertiksiä, koska olisi ikävä alkaa keskellä yötä vaihtamaan vaippaa tai topata vaippaa superisoksi.

Aluksi meillä oli käytössä Imse Vimsen flanellivaipat ja PUL-kuoret. Nämä olivat näppäriä, joskin tällä kertaa ajattelin ommella flanellivaippoihin kiinnitysnarut, niin pysyvät helpommin paikoillaan pukiessa. Ei se kyllä ollut hankalaa ilmankaan, mutta lähinnä ajattelen isovanhempia ja muita hoitajia, joille kestojen käyttö ei ole niin luontaista. Sitten myöhemmin otettiin käyttöön Babylandin taskuvaipat, jotka menevät 3-13kg kokoisille. Nuo on meillä edelleen käytössä ja olen ollut tyytyväinen. Tosin nyt kun muksu on jo 11kg painava, vaippa pitää vaihtaa yksien pissien jälkeen tai sit menee seuraavaksi läpi. Toki vähän helpottaa jo, kun on pottatreeni menossa...
 


JaanaN kirjoitti:
Meillä ei edes ajatella kokeilla kestovaippailua. Vähän epäilyttää toteutus.. Ja ylipäätään sekin, onko ainakaan taloudellisesti mitattuna mitään hyötyä (menee kuitenkin vettä ja sähköä).

On siitä taloudellista hyötyä, vuosien varrella silmiin on sattunut useampikin vertailu. Yhden löysin pikagoogletuksella netistä: "Yhden lapsen kertakäyttövaippoihin kuluu rahaa keskimääräisen vaippa-ajan aikana jopa 1700 euroa. Kokonainen kestovaippavarustus maksaa vaipasta riippuen 300-500 euroa. Vaikka tähän lisäisi muutaman sadan euron arvosta pesukustannuksia, pesuaineet ym. säästö on silti selvä" (Juttu löytyy täältä )

Me meinattiin kokeilla kestoja, ainakin osa-aikaisesti, toivottavasti mahdollisimman paljon. Ensimmäinen lapsi kyseessä niin en tosiaan ota tästä ristiä itselleni, varmasti ainakin parin yön sukulaisreissuilla tullaan käyttämään kertavaippoja, ehkä yölläkin. Ja voihan se olla, että me kertavaippaillaan ihan kokonaan, jos se on arjen toimivuuden kannalta se paras ratkaisu. 

Olen ostanut jo joitain kestovaippoja (all in one) käytettynä, saahan ne sitten myydä taas pois, jos ne eivät olekaan meille se sopivin ratkaisu.
 
Mä en oo koskaan tajunnut kestovaippoja, helpompi heittää roskiin kakkavaippa kun ruveta pesemään.. Esikoiselle en koskaan edes kokeillut.
Vauvalle ajateltiin ostella vasta rakenneultran jälkeen. Jouluna palautuksista sitten vaunut. :)
 
Olisin kovasti halunnut käyttää kestoja esikoisella, mutta ne imse vimset ei kyllä käyneet. Olisi pitänyt etsiä usean erillaisen merkin kokeilupaketti, mielummin käyteetyjä.
Eikä meillä kaikesta huolimatta tullut pyykkiä niin paljon, etteivät ne vaipat olisi vain pyörineet päivätolkulla pyykkikorissa! (meillä ei ole vajaan koneen ohjelmaa...)
Kahden lapsen kanssa ehkä toinen juttu.

Edullisemmaksihan kestot pitkällä aikavälillä tulisivat. Nytkin olisi toiselle voinut samoja vaippoja käyttää kuin ekalle... Alun hankaluuksien jälkeen se vain jäi.

Kestoihin ei sitten käytetä kuivausrumpua, jos haluaa myös säästää luontoa!
 
Minä onnistuin saamaan FBn lähialueen kirppiksen kautta muovikassillisen pieniä vaatteita poiskantohintaan! Parasta oli, että niitä tarjonnut äiti oli lyhyen ajomatkan päässä eli sain itse käydä penkomassa. Suosittelen!

Niin, en vielä tiedä kumpi meille tulee... mutta valikoinkin sitten sellaiset joita voin pitää molemmilla. Jos saadaan poika, niin yhtä pinkkieläinhahmo bodyä saa luvan pitää! Oli sen verran söpö!
 
Meillä ei olla hankittu vielä muuta kuin tämä nallehaalari H&M:stä ja sekin kun lahjakortilla saatiin hinnasta osa pois; http://www.hm.com/fi/product/99668?article=99668-A

En ole uskaltanut vielä muuta ostaa, kun jotenkin on niin epävarma olo koko raskaudesta, kun ei liikkeitä tai muita ole tuntunut ja tosiaan kun ei tiedetä vielä kumpi tulee (joka siis on miehekkeen mukaan aikaraja sille, että saa alkaa höyrähtämään vauvaostoksiin :D).

Ja tietty sekin, että ensimmäistä odotetaan eikä oikeasti osata edes hahmottaa, mitä kaikkea se pikkuinen sitten oikeasti tarvitsee! Pitäis olla joku sellanen lista kaikesta ehdottoman tärkeistä tällaisille tumpeloille :D

 
En oo kansa hankkinut vielä muuta kun yhden tutin, tuttipullon ja unirätin :) Tänään olis tarkotus käydä vilkasees yksii rattaita ku halvalla sais.. Muuten oon päättäny hurahtaa kaikkeen tavarapaljouteen kirppareilla ja kaupoissa sit vast ens viikon rakenne ultran jälkee ni on sit kaikki jotenki varmempaa. Vaik kaikki tuntuu olevan hyvin ni haluun varmistuu asiasta ennen ku hommaan kämpän täyteen tavaraa. :)
 
Kyllä minäkin olen yrittänyt toppuutella, mutta toisaalta huonosti voi käydä raskauden lopussaki...joten varustaudun hyvissä ajoin! Voihan sitä vauva syntyä ennen aikaisenakin ja sitten on kiirus!
Minä nyt sitten aloin todenteolla väsätä jo isyyspakkaustakin, vaikka sillä ei nyt ainakaan olisi ollut kiire! Ja meillä on mies jo viimeksi sellaisen saanut. Sen ideointi on vain niin kivaa! Varsinkin, kun ei äippäpakettia oteta ja siihen ostan jutut muualta kuin kirppikseltä.
Siihen tulee pientä myös tuolle meidän tulevalle isosiskollekin.
 
Mä oon kans tehny ekana hankintana tuon samaisen H&M:n nallehaalarin, jonka Mty oli kans hankkinu :) En voinu vastustaa sitä vaikka olin sillon just vasta plussannu ja kaikki oli vielä epävarmaa!
Ja huomenna mennään kiertämään parit lastenvaatekirppikset, saas nähdä mitä ihanuuksia sieltä tarttuu mukaan... <3
 
Mulla menee NIIN hermot noiden koko merkintöjen kanssa!!
Lajittelin just hankitut vaatteet ja ne oli jok ikinen mallattava muiden kanssa, että sai samat koot pinoihinsa. Se koko lappu on aivan turha!
Mulla piti olla 50-56 cm vaatetta riittävästi alkuviikoiksi. Mutta yllätys yllätys, yksi ihan pieni (50 cm?) ja pari aavistuksen isompaa....
Lähdettävä mittanauhan kanssa kirppikselle!

Voi tietysti olla, että tämä onkin esikoista reilusti isompi, mutta sitä ei tiedä.
Kaverilleni piti tulla ISO vauva ja sitä seurattiin ja seurattiin. Syntyi sitten laskettuna: 45cm ja alle 3kg!
 
Meillä on esikoisen (ja parin serkun) jäljiltä vähintään riittävästi vaatteita. Mieli tekisi ommella tai neuloa tulokkaalle jotain, mutta esikoisenkin kotitekoiset vaatteet ovat tallella, niin tarpeita ei ole. Täytyy kuitenkin katsastaa lankatarjontaa, jos vaikka tulisi inspiraatio. Esikoinen hiukan rajoittaa ompeluita, koska hän haluaa kovasti auttaa. Saumoja on vaikea saada suoraan kun toinen tahtoo katsoa (läheltä) mitä tapahtuu ja haluaa itse ommella.

Me kestoilimme ensimmäiset puoli vuotta harsovaipoilla, mutta se jäi kun menin töihin ja mies siirtyi koti-isäksi. Asiaa hankaloitti myös lähestyvä talvi ja hyvin rajallinen pyykinkuivaustila. Nyt ajattelin taas kokeilla kestoilua. Uudet harsot pitää varmaan ostaa, sillä viimeksi käytössä olleet Villavauvan harsot olivat niin luksuspaksuja ja imukykyisiä, että ne tuli jatkokäytettyä muussa vauvanhoidossa.

Sitteriä tai leikkimattoa meillä ei ennestään ole, koska esikoinen ei viihtynyt hetkeäkään lattialla. Jos nyt tulisi vähän tyytyväisempi tapaus, taidan jotain tuollaista hankkia. Uuden kantoliinan ostan (tai ompelen) joka tapauksessa. Esikoinen ei viihtynyt oikein vaunuissakaan, joten kantoliina oli arkipäivän askareiden ja kauppareissujen pelastus.
 
Mullakin ois seuraavana kestojen hankinta. Pakko olisi saada säästettyä kuluissa edes vähäsen... Ja taas harmitta, kun en saanut kestoiltua esikoisen kanssa!! Ne ois nyt valmiina ja yks menoerä vähemmän....
Mutta onhan tässä aikaa tutkailla ja selviteellä sitä tilannetta. Kun nuo muut hankinnat alkaa olla tehty.
 
Takaisin
Top