Vauvan tavarat ja muut hankinnat

Mulla on ja petyin kovasti, vaikka mitä ilmaiselta lahjalta voikaan odottaa. Materiaali on huono, löysä (ei pysy ryhdikkäästi muodossaan ellei ole ihan täynä) ja hihna on hirmu pitkä. Lisäksi omani tuntuu aika hutaisten tehdyksi; lankoja törröttää ja yksi sauma ommeltu huonosti. Tilavuudesta saa kyllä pisteet mutta itsellä on ostoslistalla uusi laukku. Täytyy vaan odotella ekoja äippärahoja.
 
Me ostettiin Britaxin hoitolaukku ja vaikuttaa ihan hyvälle. Vielä tosin ei olla käytännössä kokeiltu. Ainakin paljon on erilaisia lokeroita, joten pitää toivoa etteivät tavarat pääse hukkumaan yhtä helposti kuin käsilaukussa. ;)

Laitettiin tilaukseen Philipsin SCD525/00 Avent Dect -itkuhälytin. Sisko antoi vinkkinä, että kannattaa olla sellainen, jossa on äänitasosta ilmaiseva merkkivalo, niin esimerkiksi imurointi onnistuu helpommin kun ei tarvitse olla pelkän kuulon varassa. Tänään tuon itkuhälyttimen pitäisikin saapua.
 
Oletteko te muut hankkineet imetystyynyä?

Meillä taitaa kaikki muu olla jo valmiina, kaikki käytettynä hankittuna (tosin joitakin vaatteita olen alennusmyynneistä ostanut). Se mitä puuttuu olisi tuo imetystyyny ja sitten rintapumppu. Imetystyynyjä oon kattelut kirppiksiltä ja aika isoja hintoja pyytävät käytetyistäkin. En sitten ole kattelut mitä ne uutena maksaa.

Niin, pitää vielä ostella kaikkea pientä. Talkkia, perusvoiteita, pumpulipuikkoja yms... Huh, menee kyllä ensi kuulle kun seuraavan kerran tulee rahaa...
 
Itse hommasin imetystyynyn kirppikseltä ensimmäistä odottaessani. Maksoi muistaakseni 15€. Eipä sitä tullut ihan hirveästi käytettyä. Koin hankalaksi. Parempi oli ilman imetystyynyä tai ihan tavallista tyynyä käyttäen. Kuitenkaan sitä ei pysty joka paikkaan roudaan  mukanaan. Oli iso ja vei paljon tilaa. Meillä on nyt kuusi henkinen perhe ja seitsemäs nyt tulossa, niin yritän pitää kaiken ylimääräisen pois.
Makuulteen taisi olla mukavinta imettää, muistaakseni.  
Annoin imetystyynyn pois, enkä hommaa uudestaan. Sitterinkin annoin pois, enkä hommaa uudestaan. Ilmankin pärjää. 

Kannattaa varmaan kysyä jos saisi joltain lainaan ja katsoo sitten että kokeeko tarvitsevansa sitä, että ei sitten turhaan ostaisi. 
 
Huonoselkäisenä ajattelin jo heti alussa, että hankin imetystyynyn. Niitä kaupoista katsellessa järkytyin mitä hintoja niistä pyydetään ( järestäen kaikki n.60€), joten päätin testata ala-asteen ompelutaitoja ja tein itse. Ohjeet netistä (huvitutti) ja muokkasin vain muotoa hieman. Aivan kelpoinen tuli :) ja hintaa tuli 13€.
 
Mulle tuli se vauva-lehden hoitolaukku ja onhan sen materiaali joku tuulipukukankaan tyyppinen,, kahiseva ja sileä mutta mielestäni ihan ok siihen käytölle mille nyt tarvinkin. Hihnaa voi lyhentää niillä neppareilla. Pakkasella varmaan on sähköinen ja kerää pölyt ja karvat, mutta saa nyt kelvata tässä vaiheessa ainakin. Katotaan jos on ihan huono käytössä niin sitten voi miettiä muuta.

Janet: täällä on aikomus ommella imetystyyny itse. En tosin huvitutin kaavalla, koska miellän sen vähän kummallisen malliseksi, vaan suuri käsityölehden 3/2001 perinteisemmän mallin kaavalla, se on ehkä helpompikin ommella. Vanhasta säkkituolista sain styroxpallot ja ne voi pestä 60 asteessa pyykkikoneessa (testattu on saunatyynyssä). Tyynyn hinnaksi siis tulee tähän hetkeen 0€, koska vetskari ja kankaatkin löytyy kangasvarastosta. Olen myös huomannut, että kirppareilla ja facen myyntipalstoilla pyynti on aika kova kun kerran itsekin voi tehdä..
 
Sain siskoltani Mollavauvan imetystyynyn, joka vaikuttaa oikein hyvälle. Sisko on luvannut antaa vielä Aventin sähkökäyttöisen rintapumpun ja tuttipullon desinfioijan, mutta saa nähdä pitääkö ne ostaa kuitenkin itse. En tiedä ehditäänkö siskon kanssa näkemään vielä ennen synnytystä. Kovasti ainakin sanoi tulevansa synnärille katsomaan, mutta en tiedä miten se onnistuu 250 kilometrin päästä. No ehkä sitä voi tarpeen tullen laittaa miehen ostoksille, kun ollaan vauvan kanssa vielä sairaalassa.

Vielä pitäisi hankkia mobilekin. Tänään varmaan käydään miehen kanssa paikallisessa lastentarvikeliikkeessä, joten sieltä voisi ainakin tuota mobilea katsoa.

Ostettiin myös uusi kamera, jotta saadaan jälkipolvesta tarkempaa kuvaa. :)
 
Mun pakko ostaa kyllä imetystyyny joko uutena tai käytettynä, koska en osaa ommella :(
Tosin nyt yritän olla rohkea ja ommella kehtoon verhot... Siinä ei tarvitse kuin suoraa saumaa ommella, niin josko onnistuis.

Muiden kirjoituksista tajusin, että puuttuhan multa rintapumppu! Sellainen oli käytössä silloin kahden aikaisemmankin kanssa ja oli kyllä kätsy vekotin. Ja oli silloin imetystyynykin, että kyllä sen haluan. Oli ainakin mulle hyvä käytännössä.

Huhhuh, onhan tässä siis vielä hankittavaa... Eihän mulla ole kuin yksi tuttipullo vasta :D
 
Ostin imetystyynyn kirppikseltä, mutta käytin kuitenkin tavallista tyynyä enemmän. Muttei tuo turha ole ollut. Mies tykästyi siihen sohvatyynynä! emoticon

Sen verran on taas tullut ommeltua, että tein vaipan vaihtoaluset hoitolaukkuun (Pul-kangas ja puuvillakangas). Viimeksi oli vain pikku-pyyhe käytössä.

Hoitolaukku tuli ostettua alesta, mutten ole siitä oikein tykännyt... Siinä on kauheasti sitä toppausta! Ihan kuin ei muuten paisuisi muhkeaksi, kun laittaa täyteen!
Ja jos yrittää vielä käsilaukkuakin kulettaa mukanaan...
Yks tilava laukku olis paras!
 
Mä ostin Doomon imetystyynyn Huuto.netistä, aattelin, että voihan se vauva sitten edes kölliä siinä jos ei sitä imetykseen tarvita. :D Viime viikolla hoitelin kaverin neitiä (3kk) ja pullosta syöttäessäni kyllä mietin, että ainakin siinä hommassa imetystyyny olisi ollut kätevä.
 
Emme ostaneet viimeksi hoitolaukku nimikkeellä olevaa hoitolaukkua, vaan budgetsportista 20€ maksavan mustan puman kassin. Hyvin hoiti asiansa hoitolaukkuna. Kertakäyttöhoitoalustoja tuli sitten ostettua ja niitäkin pystyi kyllä käyttämään useammin kuin kerran. 
 
Paljon on tullut teillä jo kaikenmoista hankittua, hyvä homma :). Ja minäkin kyllä kannatan sitä imetystyynyn hankkimista tai tekemistä, imetysasento on minusta luontevin sen kanssa ainakin istuma-asennossa. Ihan tavis tyynykin hommaan käy, mutta ns. hätävarana, koska sen kanssa joutuu istuessaan olemaan enemmän selkä kumarassa ja pidemmän päälle ei tunnu hyvälle.

Meillä vanha hoitopöytä löysi pari viikkoa sitten paikkansa ja kehtokin kaivettiin vintiltä esiin. Tänään tuli postista ä-pakkaus ja mies haki käytetyn Brio Primo-turvakaukalon (vm 2012), jonka bongasin äitiysneuvolan ilmoitustaululta. Entinen pojilla ollut Römerin Baby Safe turvakaukalo oli jo sen verran kulunut ja selkänojan styrox-tuki haljennut, että päätettiin ostaa vähän uudempi versio tälle vauvalle. Tuo Römerin istuin oli ennen meidän poitsuja ollut siskon molemmilla tytöillä, joten neljää pienokaista se palveli kyllä hyvin.

Nyt vielä kaivelen jossain vaiheessa vauvan kuteita tuolta vintiltä ja pesen ne ja ä-pakkauksen vaatteet ja laitan paikoilleen hoitopöydän laatikoihin. Rasvoja ym. saa sitten yhdellä kauppareissulla hommattua.

Ensikertalaisille suosittelen (ja tietty muillekin), että ostatte imetystä ajatellen nännejä varten lanoliini-rasvaa (esim. apteekista Lansinoh-voidetta). Ennen kuin imetykseen tottuu, niin nännit voi olla tosi arkana ja silloin rasvaus auttaa, eikä nännit mene ihan niin rikki kuin ilman rasvausta. Tuota rasvaa ei tarvi pestä pois imetysten välissä, joten on kätevää käyttää. Mä aion sitä taas hommata ja ottaa mukaan jo synnärille.
 
Kiitos vinkistä Ofelia! Täytyy kokeilla tota voidetta. Ensimmäisen lapsen kanssa imetys oli yhtä tuskaa. Nännit meni hetkessä rikki ja lopuksi onnistui vaan imetyskumin kanssa. Kumin kanssa oli sit taas ainaista säätämistä, ku piti pestä ja tarvittaessa hakea sinne missä juuri milloinkin imetti. Toista lasta en imettänyt ollenkaan, kun syntyi keskosena ja oli lastenklinikalla 20km päässä synnytyssairaalasta. Päätin heti etten rupea lypsylehmäksi, kun en ole nähnyt edes koko vauvaa (Itse näin vauvan ekan kerran pikaisesti vasta 3 pvän vanhana) ja erikoiskorviketta oli saanut alusta asti nenämahaletkun kautta.
Nyt aion imettää tai ainakin kovasti yrittää. Ostin imetystyynyn, koska siitä on nyt jo hyötyä tukityynynä, ja muutenkin vauvaa sylissäpidellessä voi käyttää tukena. Muistan, että sektion jälkeen oli raskasta kannatella vauvaa pidempiä aikoja sylissä.
Sain ystävältäni sähköisen rintapumpun ja Aventin pulloja, joihin voi tarvittaessa kerätä maitoa kylmään.
 
Mä ostin jo sinkkisalvaa vauvaa silmällä pitäen, mutta pitää ostaa lisää: olen parantanut sillä äärettömän kuivan nenänaluseni ja palovamman, joten pitää ilmeisesti olla äidille ja lapselle omat. :D

Kynsisaksista: Millaiset on hyvät? Sellaiset kuin äitiyspakkauksessa? (Me kun ei otetu äitiyspakkausta, niin joudun käymään ostamassa sakset.)
 
Hii! Minä sitten pidän kirpputoreista. Olen nuukuuttani jahkaillut rintapumpun ostamisen kanssa, mutta nyt löytyi lähes käyttämätön Avent Isis (käsipumppu)+oheistarvikkeita hintaan 6€. Joku ilmeisesti halusi päästä eroon... Kaikki oli siistissä kunnossa, pahvilaatikotkin vielä kuosissaan, joten keitin kaiken (no en niitä laatikoita) ja laitoin kaappiin.

Edellinen, kunnialla palvellut pummpu oli (muistaakseni) Medela Swing, käsikäyttöinen sekin. Ensituntumalta pidin enemmän Medelasta, rakenne oli paljon yksinkertaisempi (helppo purkaa keitettäväksi) ja osat jotenkin miellyttävämmän tuntuisia. Mutta varmaankin Aventillakin pärjää.

Imetystyynystä en osaa sanoa oikein mitään. Itse en koskaan käyttänyt, enkä osannut kaivata. Jälkikäteen ajatellen tyyny olisi ehkä istualtaan imettäessä ollut kiva, mutta en tiedä, olisiko se tuonut mitään lisäiloa tavalliseen tyynyyn/rullattuun peittoon/tai mitä milloinkin käytin lapsen tukemiseen, kun kohdalle sattui pidempi syömätuokio. Mutta mikä ettei, ainahan taloon tyynyjä mahtuu.
 
Mä ostin kantoliinan, kun toivon että saisin kannettua vauvaa heti alusta asti. Ostin sellaisen välimallin, mikä on jotain liinan ja kantorepun väliltä, eli kokonaan ei tarvitse sitoa, mutta saa samat asennot kun pitkällä sidottavalla liinalla ja käy jo ihan vastasyntyneelle. Mietin, et pitäiskö treenata kissoilla :D. Tosin niillä on karvanlähtöaika, joten ei ehkä paras idea.
 
Via: Suosittelen sellasia kynsisaksia mitä äitiyspakkauksessa on. Ne on mielestäni ihan parhaat. Kevyet leikata eikä jätä kynsien reunoja teräväksi. Eikä tarvii pelätä tökkäävän terävillä terillä lasta.
 
Tuo Lansinoh-voide on ollut itselläkin jo pitkään ostoslistalla, kun olen lukenut siitä niin paljon hyvää. Viimeksi apteekkireissulla sitä kysyin, mutta yllättäen toimittajalla oli jotakin vaikeuksia ja se oli kaikista apteekeista loppunut. Myöskään verkkoapteekista sitä ei saanut. Nyt sitä on taas verkkoapteekeissa, joten varmaan sitä on myös "tavallisissa" apteekeissa.
 
Takaisin
Top