Vauvan tavarat ja muut hankinnat

Onneksi muutkin ovat jo tehneet hankintoja ;) Eikö olekin ihana hypistellä niitä pieniä vaatteita!

Olen nyt ollut esikoisen kanssa pari päivää kotona flunssan takia. Eilen sitten järjestelin kirppislöytöjä ja esikolta aikoinaan jääneitä pikkuvaatteita kaappiin. Niitä nyt vaikuttaisi olevan ihan tarpeeksi. Koosta 60 eteenpäin on jo vajetta, mutta niitä ehtii sitten ostella ja pyytää vaikka lahjaksi. 

Kestovaippoja täytyy hankkia lisää, menin myymään esikon vaipat sitä myöden, kun kävivät pieniksi. Kuoria olen löytänytkin kirppikseltä ja nauhiksia ja muutama lisäimun. Tykkään ommella vaippoja niin tilasin tänään kasan vaippakankaita. Harsoja täytyy myös hankkia.

Vaunut on hankittu, kun löysin nettikirppikseltä edullisesti vuoden vanhat vaalean sävyiset emmaljunga city nitrot. Turvakaukalo tulee vauvalehden tilaajalahjana. Hankintalistalla on silti vielä aika paljon tavaraa kuten rintapumppu, rintakumit, liivinsuojat, hoitopöytä, sitteri.... 

Jos ette ota äitiyspakkausta niin aiotteko ostaa toppapukua pienessä koossa? Itse mietin sitä aluksi, mutta päädyin ostamaan sellaisen vanupussin tms. tuolla on saman tyyppinen ollut myynnissä: http://www.huuto.net/kohteet/lindexin-valk-toppapussi-56cm--hmn-ruskea-karvalakki-62cm/235154719

 

 
Minä otan äitiyspakkauksen, mutta siitä huolimatta ostin kaukaloon sellaisen toppapussin. Ajattelin että helpompi laittaa kyläily ja kauppareissuille vauvalle vaan joku villapuku ja tumput ja pipo päähän, ja sujauttaa se sinne pussukkaan. Sitten jos tietää että joutuu ulkona kanniskelemaan vauvaa tms. niin laittaa toppahaalarin. (Tosin en varmaan siltikään käytä sitä äp:n haalaria, kun se on niin iso aluksi) Ostin huuto.netistä 15e maksavan "pikkukarhu" kaukalopussin, ja se tuntuu ihan tosi lämpimältä! On paksu. Mun kaveri sanoi, että se kannattaa ostaa just käytettynä, niin se on ehtinyt jo vähän käytössä pehmetä. Uutena se fleece tuntuu niin jäykältä ja kovalta...
Meillä alkais olla kaikki muukin vauvan tarvitsema hankittuna :) Ajattelin ostaa nyt kaikki valmiiksi, kun käyn vielä töissä, ja palkka on ihan kohtuullisen hyvä. Tuo mun työ on kuitenkin fyysisesti raskasta, ja en sitä varmaan loppuun asti saa tehdä. Niillä Kelan tukiaisilla ei sitten enää kauheasti ostellakaan :/
 
Heipsan!
Aika menee ihan siivillä.. Vihdoin uskaltauduin ostamaan vauvelille jotakin, mm. bodyn, sukkia ja semmosen Baby-tekstin kärkkäiseltä hänen huoneeseen. Torstaina olisi sitten rakenneultra.. Tänään tuli 20viikkoa täyteen ja olo on aivan mahtava. Ainoa mikä on, niin nälkä ei tule vaikka koko päivän olisi syömättä ja sitten kun unohtaa syödä niin tulee tosi huono olo, luonnollisestikkin... :D
 
Niitä vauvanvaatteita on tosiaan ihana hypistellä, ja eilen tuli kirpparilta osteltua muutamia bodeja ja puolipotkareita. Vakuutin, ettei minusta tulee vaaleanpunaista äitiä (perjantaina ultrassa siis lupailtiin tyttöä), mutta kyllä niitä pinkkejäkin vaatteita joukkoon mahtui oranssien, vihreiden, keltaisten ja ruskeiden sekaan.

Ostin myös 10€:lla sellaisen lämpöpussin autokaukaloon ja äitini oli aiemmin löytänyt 4€:lla 62 cm toppapuvun keväälle. Uskon, että se äippäpakkauksen haalari menee sitten seuraavana talvena.
 
Niistä kaukaloon tarkoitettavista lämpöpuseista pitää kokemuksesta sanoa etteivät sovi kaikille lapsille. Esim. oma esikoinen joka syntynyt heinäkuussa ei pystynyt käyttämään edes talven kovilla (yli -20) pakkasilla kaukalopussia, koska oli aina ihan hiestä märkä. Äitiyspakkauksen toppahaalarin kanssa autoilu sujui ongelmitta, vaikka haalari iso onkin (itseasiassa juuri tällä hetkellä 1v.3kk haalari olisi juuri sopivan kokoinen). Meinaan kyllä lainata kaukalopussin tulokkaalle, josko se ei olisi yhtä hikoilevaa sorttia kuin esikoinen.
 
Mä löysin kans kirppikseltä kaukalopussin enkä aio haalaria edes ostaa ellei ny löydy halvalla jotain tooosi ihanaa, mut enää ei tartte meittiä sitä.
Luulis, että toi hikoominen riippuu myös pussin tai haalarin materiaaleista vaikka lapsetkin toki on erilaisia. Esikoinen täällä painaa vaippasillaan edelleen ja ottaa vaatteet heti pois jos ne on saanu sille jollain tavalla päälle=)

Noi mll:n lastentarvikekirppikset on kyllä ihan huippuja. Tampereella niitä löytyy näin syksyllä melkein joka viikonloppu jostain ja sieltä saa kyllä tavaraa halvalla ja voi tinkiäkin=)

Mä oon lajitellu kaikki vaatteet nyt tyttöjen ja poikien laatikoihin. Tytöltä on kyllä jääny aika paljon sellasta unisex-vaatetta varsinkin pienissä koissa. Ostin parit poikien housut niin menee hyvin keltaset, oranssit, ruskeet yms. bodyt.
 
Hei Sartzuli, missäpäin Tampereella noita mll-kirppiksiä on? Koitin äsken vähän googlettaa mutta taidan olla vähän käpänen tässä etsimisessä kun löysin vaan joitain kirppiksiä viime keväältä... :D
 
Nämä kaukalopussit, joista höpisitte olikin mulle ihan uus juttu. Sillon joskus 2000-luvun alussa, viimekierroksella äidiks tullessa ei moisia ollut. Pienet haalarit tuli silloin hankittua tammi- ja maalisvauvoille. Nyt meinasin kokeilla tätä pussia kolmoselle.
Tokko kovaa pakkasta silloin enää on, eli jokin ei-hemmetisti-topattu pussi, alle tarvittaessa villahaalari tai jokin semmoinen.

Kotona pidettävistä vaatteista en ota murhetta. Jottain tulee kuitenkin lahjaksi, ja kun se oma otus saattaa jotain ennakoimista huolimatta hyvinkin tarvita, tai olla tyyten tarviimatta. Aika nopsaan jotain kuitenkin hankkii kaupungista...

Tietysti joku 2-3 vaatekertaa on oltava suht pientä valmiina. Voivat löytyä isompien jäämistöistäkin, en vielä ole jaksanut niitä esille kaivaa.

Vaunut saa mennä myös vanhat, mutta jokku näpsät kaupunkirattaat ja hyvä sitteri on ostoslistalla. Niin ja autoon uusi kaukalo tietysti. Vaikka vanhakin jossain on, se ei kolarissa enää tehtäväänsä hoitaisi. Eikös niiden iäksio lasketa jokusia vuosia vain, vaikka valottomassa paikassa säilyttäisikin?
 
Rulla, taitaa olla jo menny aikalailla noi mll:n kirppikset tältä syksyltä. Keväällä taas uudestaan.

Mutta, "Muotialan päiväkodin vanhempainyhdistys järjestää lastentarvikekirppiksen sunnuntaina 4.11 klo 11:00-13:00 Muotialatalon jumppasalissa osoitteessa Muotialantie 64. "

Tollasen bongasin facebookista! Kannattaa käydä kattomassa mitä siellä on jos pääsee. En tosin tiiä minkä kokonen toi on verrattuna mll:n, mutta ehkätuoltaki jotain löytyy=)
 
Ja siis noi mll:n kirppiksethän löytyy alajärjestöjen nettisivuilta jos sieltäkään. Mun mielestä tosi hunosti niitä on mainostettu netissä. Suurimman osan oon kuullu joltain tai sit bongannu mainoksen jossain kaupassa tms.
 
Okei, kiitos tiedosta Sartzuli! Voisin käydä koluamassa ton Muotialan, josko jotain pientä kivaa tarttuis mukaan... ;)
 
Minun vaatehankintoja vauvalle! (kuvissa tietty vaan osa)

Ekana käytettävät:
Seassa joitakin minun käyttämiäni 70-luvun lopulta! Saa nähdä mahtuuko tyyppi niihin, kun jäi siskonkin pitämättä...
Ja parit itse tehdyt. Traktori-bodya on samanlainen siskollekin.
Tää laatikollinen oli aika "poikamaisia".



Seuraavat koot:
Tässä jo enemmän siskon vanhoja seassa ja muuta "tyttöjen" vaatetta.
Leijona-potkari on oikeastaan isosiskon pienissä, hänelle muistoksi säilytettävissä. Ehkä veli saa sitä lainata, kun ei ehtinyt sisko sitä pitämään itse. (kirpparilta löydetty. on ollut siskon syntymävuoden äippäpaketissa)


Kolmannet, joissa on jo isojakin (74 cm):
Saa nähdä tuleeko sitten kuitenkaan paljon käytettyä noita vaalanpunasävyisiä...
Kyllä niistä osa menee ihan hyvin pojallakin! Ruskeat henkselihousut vaan kaveriksi!
Muumi oli ihana löytö! Mulla on ihan mennyt ohi, että sellainen on Lindexillä ollut!

 
Mä sain vaunut käytettynä ostaessani ilmaiseksi kaupan päälle Lodger Bunkerin. Malli on tosin vanhempi, eli siitä puuttuu tuolta pään kohdalta nuo kiristysnarut. Edellinen omistaja oli ainakin tykännyt kuulemma hirveästi. Vaikuttaa kätevältä ja matsku ei tunnu liian kuumalta maaliskuuta ajatellen. Sieltä saa vielä välistä yhden vällyn pois, jos pitää viileämmäksi saada. 
 
totoro: ihania kuoseja noissa vaatteissa!! Itsekin tykkään juuri tuollaisista värillisistä vaatteista.

Itse olen hamstrannut ja ommellut kestovaippoja, olen taas ihan hurahtanut niihin... On pitänyt ottaa niistä kuvia ja laittaa tänne, mutta en ole saanut aikaiseksi.

Tänään hain huutonetistä huutamani koliikkisitterin sekä hoitotason, minkä saa pinniksen päälle. Ajateltiin tuo koliikkisitteri hankkia heti varuiksi, kun esikoinen oli melkoinen kiljukaula, eikä pysynyt iltaisin klo 17-22 rauhallisena muualla kuin sylissä. Olisipa silloin hoksannut ostaa tuolaisen kiikkusitterin! Mieskin, kun oli ja on töissä lähes aina 18-20 asti niin melko pitkiä iltoja oli yksin hyssytellä vauvaa ja miehellä "ihana" tukka kotiin kun vauva vaan itkee.

Kovasti tekisi mieli ostaa kaikkia ihania härpätinleluja, mutta kyllä vauvalle piisaa muutama peruslelu. Esikko ainakin tykkäsi eniten puruleluhelistimestä, videokoteloista ja keittiövälineistä kuten kauhoista. Osaa nuo leluvalmistajat tehdä ja mainostaa niin, että tuntuu kuin niitä hienoja leluja tarvisi eikä lapsi ilman nitä kehity.
 
Mä oon miettinyt kantoliinan hankintaa. Niitä vaan tuntuu olevan niin hirveästi erilaisia ja eri mittaisia, että menee ihan pää pyörälle.. Onko kenelläkään aiempaa kokemusta ja suosituksia?
 
Mulla oli esikoisella käytössä Kimperin trikoinen kantoliina, tykkäsin kun neidillä oli parin kk:n ikäisenä vain ja ainoastaan sylissä viihtymiskausi, mikään muu paikka ei kelvannut enkä saanut päivän aikana mitään tehtyä. Trikoisessa liinassa käsittääkseni ei voi kantaa kuin edessä tai lonkalla? selkään ei saa laittaa! Kantoliinat on käsittääkseni enimmäkseen n. 5m pituisia, yhden ainoan sidonnan opettelin ja sillä pärjäsin koko ajan.

Myöhemmin ostin kaverilta manducan, jota tuli käytettyä paljon 10-13kk iässä. Manducalla en itse osannut kantaa edessä, kun sain siitä selkäni kipeäksi. Mutta heti kun opin laittamaan yksin tytön selkään eikä tarvittu paksuja ulkovaatteita oli tosi kätevä hoitaa kaikki keskusta asioinnit ja kaupassa käynnit neidin katsellessa maailmaa selästä käsin tai nukkuen. Tulokkaan kanssa uskoisin manducan olevan eniten käytössä, esikoisen kohdalla se tuli hankittua liian myöhään edessä kantamista ajatellen.

Kokemusta myös Deuter Kid kantorinkasta joka oli kovassa käytössä talviaikaan, paksuissa vaatteissa kun Manducaan laitto ei mitenkään yksin selkään onnistunut  (vaatteet aina ihan viussallaan, kun lapsen kiepauttaa selkään). Rinkka oli ihan loistava viime talven peltolenkeillä koirien kanssa. Tarvittaessa kesken matkan pystyi lapsen laskemaan maahan ja korjaamaan aurinkolasit paremmin päähän ja sen sai yksinkin tekniikan opittuaan nostettua selkään. Rinkassa miinuksena se, että lapsen pitäs osata istua ennen sinne laittoa eli voi ottaa käyttöön vasta yli 6kk iässä.
 
Täällä on tullut hankittua jo aika paljon käytettyjä vaatteita, ehkä jopa vähän liikaakin, hupss... :D Lisäksi tullut hankittua jo myös hoitopöytä, pinnis, vaunut ym.ym. Alkaa olla pitkälti kaikki tarvittava ja tarpeeton kasassa. :) Parempi on ollut tehdä hankintoja jo nyt, kun lomautus töissäkin uhkaa.. :/ 
 
Meillä on tullut hankittua jo pinnasänky ja turvakaukalo, nekin on saatu sukulaisilta halvalla ;) mitään uutta ei oo tullut vielä ostettua. Pieniä vaatteita olisi niin ihana ostella valmiiksi, mutta niitäkin saa niin paljon tuttavilta/sukulaisilta. Pitää katsoa jossakin vaiheessa, mitä oikeasti puuttuu :) Joskus joulun jälkeen/ensi vuoden puolella ajateltiin investoida tuliteriin vaunuihin :) Niistä onkin mitä valita, toivottavasti löytyy kohtuu hinnalla sellaiset mitkä me just tarvitaan ;) 

Minä varmaan olisin ostanut jo kaikki tarvikkeet/vaatteet uutena ja aikoja sitten, mutta onneksi mieheni on ns. toppuutellut minua ;) 
 
Kantoliinoista

Meillä kantoliina (trikoinen) oli vauva-ajan pelastaja, kun esikoinen viihtyi vain sylissä. Liinoja, reppuja ja kantotapoja on monia ja kaikki eivät sovi kaikille, mutta kokeilemalla oppii. Kantoliinakanavalta (http://www.kantoliinakanava.fi/) löytyy paljon perustietoa aiheesta.

Itselleni sopi juuri trikooliina. Pukeutumisessa (sekä itsen että lapsen) oli alussa vähän opettelemista, kun useampi metri kangasta ja pikkuneiti lämmittivät aika paljon. Talvella ei tarvinnut huolehtia vauvan lämpimänä pysymisestä, ja kesäkeleillä neiti oli liinassa ihan vain vaippasillaan.

Erityisesti vaikeammassa maastossa tai tungoksessa kantoliina oli yliverto vaunuihin verrattuna. Yleisötapahtumissa mahtui hyvin kulkemaan ja luontopoluillekin pääsi kävelemään, kun ei ollut vaunuja riesana. Aion käyttää liinaa myös tulevan lapsen kanssa, jos lapsi ei sitä kovasti vastusta.
 
Oi kantoliina oli loistava keksintö esikoisen kanssa! Koirien ulkoilutus oli helppoa kädet vapaana ja mukula tykkäsi (ja nukahti helposti)! Helteillä se ei sopinut...

Meille noista tavaroista tarttis enää oikeastaan
vara turvakaukalon mummon autoon  (riittää käytettykin),
vaipan vaihtoon alusen  (menin jo myymään entisen),
mulle imetysliivejä  (jos nyt vähän sijoittaisikin niihin),
kestovaippoja ja villiksiä  (kokeiluun edes),
ehkä uusi syöttötuoli  (sitten myöhemmin),
tuttipulloja ja rintapumppu  (jos tämä oppisi edes välillä juomaan pullostakin)
ja seisomalaudan tai jonkin sortin ensipolkupyörän esikoiselle.
 
Takaisin
Top