Vauvan nukuttaminen ja iltarutiinit

Meillä ei syli väsytä poikaa. Jos nostaa sängystä ylös, niin itku vain lisääntyy. Pitää joko antaa maitoa (juo paljon kerralla) tai jos ei ole nälkä niin tutti suuhun. Usein myös pitää kääntää kun liikkuu paljon.
Viime yönä nukkui ihan tyytyväisenä, vaikka löysinkin jalkapohjat sieltä missä pään piti olla ja pään vastaavasti jalkojen paikalta. Itse heräsin aamulla koviin ukkosen jyrähdyksiin ja oli vaikea nukahtaa, vaikka poika jatkoi uniaan.

Täällä myös yksi heräilijä. Ei meinaa nukahtaa takaisin, kun herää. Sitten sylissä tai vieressä pitäisi nukuttaa, välillä tissillekin. Ja sitten kun laskee sänkyyn, hetken siinä tarkkailee tilannetta, huokaisee, että jes! Pääsen peiton alle ja sillä sekunnilla näkyy että pinnasängyssä on taas jumpat käynnissä ja pian alkaa sitten kätinä. En millään haluaisi opettaa että aina pääsee viereen/ tissiä tulee kun tutti ei kelpaa.. Ensi viikolla kai sitten vähän unikoulua.. Vaikka ihanaahan se on jos nukkuminen onnistuu viekukkain ja aamulla kainalossa on pieni hymynyytti

Meillä ei toimi iltasin eikä öisin, ku tissitainnutus. Siitä ois kiva päästä eroon, mut ei oikein osaa alottaa unikoulua. Ja yöllä se tissi on kuitenki se helpoin ja nopein tapa päästä takas nukkuu. Ku sais nukuttua varastoon pari yötä, ni sit ehkä jaksais tsempata ja alottaa sen unikoulun. Mieskin, ku on töissä, ni hänestäkään ei pahemmin arkisin oo apua...
Viime yönä kahden tunnin välein taas ylös. Aamuyöllä otin viereen nukkumaan ja aamulla heräsin siihen, et joku potkii mua. :)

Täällä kans tunnin ja kahden välein heräävä! Alkaa olla pikkuhiljaa äippä tööt mut jotenkin tässä eteenpäin sätkitään :) en enää edestiedä mikä poikaa valvottaa, kivuliaan oloinen hampaista ei ole. Ehkäpä nämä liikkeellelähtötreenit sitten .

Itse meinasin lukea noista unikoulujutuista ja hankkia kirjan unihiekkaa etsimässä. Sitä kehuttu ainakin todella paljon. Ihan mielenkiinnosta pakko lukea.

Minä luulen että se on enemmän sääntö kun poikkeus että vauvan uni tässä iässä on enemmän tai vähemmän levotonta. Motorinen kehitys ottaa niin isoja harppauksia pienessä ajassa että ihme olisi jos ei se vaikuttaisi uneen. Sitten kun kävely on saavutettu niin yleensä helpottaa, näin ainakin meillä esikko neidin kanssa. Eka syksy meni yöt temutessa, sen jälkeen on nukkunut mahdottoman hyvin.

Mua ei yöheräilyt ja imetykset haittaa, oon ihan onnellisena, että poika pitää maitohanoja auki :P Nyt oon taas ollut laiska joinain öinä ja ottanut pojan vaan viekkuun yöllä ja imettänyt ja siihenhän sitten jää loppuyöksi vaikka kuinka ajttelisi nostavansa taikisin lmaan sänkyyn hetken kuluttua :D pitäisi jaksaa imettää istualtaan..

Mä kans kyllä aika herkästi nappaan pojan yöllä tissille, jos herää tai muuten itkeskelee sängyssään. Sillä se rauhoittuu ja pääsen itekin takasin nukkuun. Tuttia saatan ekassa horteessa tökkiä suuhun (poika sivuvaunussa vieressä, niin ei tartte ite nousta), mut jos ei helppaa, niin syliin tissille. :p

Me nukutaan vieläkii perhepedissä. Yösyötöt on helppoja kun tarvii vaan kääntyä kyljelleen, mut olishan se kiva pikkuhiljaa saada toi neiti omaan sänkyynsä, edes siihen sivuvaunuun. Tähän mennessä tuossa pinniksessä on nukuttu varmaan alle kolme tuntia kaikenkaikkiaan...

Niin ja meilläkii yöheräilyt on lisääntyneet. Varmaan vajaan parin tunnin välein heräilee, viime viikolla kun tuli kaks ekaa hammasta ni heräsi varmaan alle tunnin välein.

Jotenkin lohdullista kuulla, että muillakin heräillään paljon öisin. Mä oon ollut ihan ihmeissäni kun poika nukkui 2kk ikäisestä 6kk asti sikeästi heräämättä klo 21-08. 6kk alkoi yöheräily ja imetän 2-3 kertaa yöllä ja muuten koitan tainnuttaa tutilla, silittelyllä yms. Oon kanssa miettinyt unikouluja mutta en oo saanut aikaseksi. Toisaalta niinku nibaba sanoi tää yösyöminen takaa imetyksen jatkumisen kun päivisin syö kokoajan vähemmän rintaa kun on niin paljon muuta jännempää. Yöllä syökin ne pari kertaa hyvinkin ahnaasti.

Mä luin sen unihiekkaa metsästämässä kirjan ennen kuin aloitettiin koulutus. Ihan informatiivinen kirja, mutta ei siitä kovin paljon käytännön apua ole. Ihan hyvät ohjeet unikoululle löytyy myös MLL (vai oliko Väestöliiton?) sivuilta.
Kirjoitin just eilen blogiini kokemuksia unikouluista ja miten meillä nukutaan nyt - kahden unikiulun jälkeen. Ei meilläkään nukuta mitenkään superhyvin edelleenkään, mutta selkeästi paremmin kuin ennen unikoulua. Lähtötilanne oli tosiaan heräilyä ja tissittelyä 45-60min välein.
Unikoulujen metodeita on vaikka kuinka monta, mutta se tärkein taitaa olla vanhempien johdonmukaisuus. Kyllä se vauva oppii jos tottuu uuteen rutiiniin. Unineuvonta-puhelimesta sain vinkin että kannattaa laittaa lapsi unille samalla tavalla päivin ja öin, helpottaa nukahtamista. Vaunuilut tietty oma juttunsa. Ja yksi pitkä päikkäri päivässä olisi hyvä, vähintään 1.5h. Lasta voi kouluttaa myös siihen että nukkuu pidempään.. Vaikka sattuisi heräämään, yrittää nukuttaa ja antaa sen lepohetken lapselle vaikkei lopulta nukkuisikaan uudelleen.
Tossa tosiaan meidän kokemukset. : http://mamamood.blogspot.fi/2015/09/nain-meilla-nukutaan-kahden-unikoulun.html?m=1

Onks kellää kokemusta unikoulun jälkeisestä yötissittelyn lisääntymisestä? Meillä siis unikoulu käytiin läpi oisko ollu 1,5-2 kk sitten ja hyvin meni pitkään, poika nukkui yöllä 8-11 tuntia ilman maitoa. Nyt kun on ollut flunssassa, ja muutama yö ennen sitä, on nukkunut suurimman osan yöstä tissi suussa. En oo jaksanu yrittää rauhotella itkevää lasta kun on yöllä heräilly, oon liian väsyny kun itekkii sairastanu, oon vaa törkänny tissin suuhun et pääsen helpommalla. Oonko nyt pilannu tällä koko unikoulun saavutukset? Onkohan tästä helppo palata takasi siihen vähintään 8 tuntia ilman maitoa yörytmiin...

Ootahan rauhassa, että tervehtyy! :) Oon iteki tarjonnu kipeälle lapsille tissiä yöllä ja meillä tilanne normalisoitunu parannuttuaan.

Hyvä tietää että tässä ei välttämättä oo tulossa uutta unikoulutaistelua flunssan loputtua. Nyt kyllä suosiolla annan tissitellä yöllä niin paljon kun haluaa kun ei suostu päivällä syömään paljoa, ei ruokaa eikä maitoa :(

Jes mikä fiilis! Nyt ollaan "unikoulutettu" viikon verran ja viime yö meni yhellä herätyksellä, tai oikeastaan kävin vaan laittamassa soivan mobilen päälle ja poju rauhottu hetkessä. Ennen tätä meni maitoa välillä jopa 3-4 dl yhteensä parilla heräämiskerralla. Viime viikolla yhtenä yönä poju hermostu pahemmin ko tarjottiin maitoa joten päätettiin että ei sitten tarjota ollenkaan kun itse halusi ilman maitoa yön mennä :D välillä uudelleen nukahtamiseen menee 5min ja välillä 1,5 tuntia :D mutta hyvä fiilis pääosin aamuisin, yllättävän helpolla päästiin eroon yömaidosta :)

Meillä on nyt muutama yö peräkkäin mennyt vähäisellä maidolla, yhteensä kaksi kertaa on syönyt yössä. Ei noista vielä voi pidemmälle päätellä, mutta toivon että maidontarve olisi nyt yöllä pienempi ja näillä kahdella mentäisiin jatkossakin.

Meillä ollaan viikon verram heräilty jopa tunnin välein kun opetellaan konttausta ja välillä hampaatkin kiusaa. Yöllä ei olla enää kk syöty eikä oo onneks tissiä ruinannutkaan. Taitaa osittain olla myös eroahdistusta, kun laitan paitani pojan kainaloon rauhoittuu heti takaisin.

Hyvä idea Torakka! Ei oo tullu mieleenkään kokeilla, kun on itse kotona, tyhmästi ajatellut, että "jos en olisi kotona, niin mies voisi käyttää sitä paitakikkaa" :rolleyes::hilarious: Meillä ilmeisesti kans suurin vaiva on eroahdistus.. Plus kaikki muuo_O

Meillä alkoi eilen uusi vaihe :) olen aiemmin iltaisin nukuttanut pojan viereeni meidän sänkyyn ja tehny peitoista, tyynyistä muurit pojan ympärille ettei putoa. Noh yhtenä iltana olin saunassa miehen kanssa ja sen jälkeen vilkaisin makkariin niin ukko oli unissaan mönkinyt jalkopäätyyn ja sammunut siihen. Aloin kuitenkin pelkäämään että pääseekö puskemaan peittojen ym ylitse jos haluaa joten nyt eilen aloitin sen että nukutan omaan sänkyyn. Meni tosi hyvin. Jäi heti sinne nukkumaan kun meidän sängyssä saattaa muutamankin kerran herätä ekan tunnin aikana. Tai sit oli vaan iloinen sattuma mutta tällä jatketaan :) en myöskään ota viereeni rinnalle kuin vasta aamuyöstä ja sittenkin meidän väliin. Aion imettää yöt istuen ja poika takas omaan sänkyyn. Viime yönä herättiin 5kertaa :D mutta en ole itse yhtään niin väsy kuin yleensä. Sai nukkua leveästi :) ja niskakivutkin lieventyneet hetkessä!

Kotimama, kuulostaa samalta kuin itsellä silloin kun lopetettiin koirien pääsy sänkyyn. Ja kyllä poikakin ehti potkia ennen kuin siirrettiin omaan sänkyynsä. Sen jälkeen on ollut ihanasti tilaa.
Nyt ongelmana on se, että ole tottunut nukkumaan pojan huoneessa varmaan 90 cm sängyllä. Oma sänky on 80 cm ja mies hankki uudet, pehmeämmät patjat jotka nostaa sängyn korkealle ja se on kuin kiikkerä, kapea vuori. Miten mä siellä osaan nukkua?

Takaisin